Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:07

Anky dekens kosten zo tussen de 120-170, een Rambo rond de 250 ofzo?

Afbouwen is niet zo lastig hoor, zometeen gaat er gewoon 1 deken onderuit, dan na een tijdje weer een, dan gooi ik er een 200 grams (met nylon voering) op met een ongevoerde waterdichte deken en uiteindelijk alleen die ongevoerde regendeken. Als het tussendoor weer wat frisser wordt gaat er gewoon weer een laagje bij.
Mijn paard heeft het nu niets te warm en als ik de mensen mag geloven die laatst op concours naar mij toe kwamen, dan zit hij geweldig schitterend in zijn haar

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:20

Tuurliojk scheelt t per paard. Maar t is ook gewenning. Ik ben veels te bang dat m'n paard daardoor een verminderde weerstand krijgt Net als dat je je zelf altijd warm aankleedt. Op een gegeven moment doet je lichaam dan z'n werk niet meer.
Het paard van m'n dinnetje zit ook super in t haar. Staat elke dag in t land en heeft minder als de helft op aan dekens. Ligt denk ik ook aan t paard. De een heeft nou eenmaal meer haar als de ander.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:22

Ik doe het op deze manier al zo lang als ik paarden heb en heb nog nooit *afkloppen* een ziek paard gehad. Triumph zou op zich ook een deken minder kunnen hebben en dan zou hij vast ook nog heel mooi in zijn haar zitten, maar dan vind ik hem te koud onder de deken.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:29

Ben heel blij met m'n bacasje. Of t nou vriest of 10 graden boven nul is, z'n temperatuur is constant t zelfde eronder. Is volgens mij ook wel 570 grams. Maar hij is geschoren. En omdat ie goed is tot +15, kan ik zonder moeite volgens mij over naar z'n ongevoerde deken als t warmer wordt.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:57

hoelang doen jullie gemiddeld met een deken?

dat vraag ik me eigenlijk best wel af, want ja het is raar maar waar ik ben na 2 jaar wel uitgekeken op een deken. hm hoezo koop verslaafd...

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:04

@perla, sorry voor de iet wat late reactie mijn merrie word redelijk intensief gereden ,wedstrijden enz. en een beetje haar is niet erg, misschien is het ook wel slim om er bij te vermelden dat deze dame 26 jaartjes oud is

meagan_sarah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:05

Weet iemand welke deken het beste bestand is tegen slopende paarden? Mijn paardje staat een paar uur per dag buiten met andere paarden en eentje is nogal een sloper. Harry's horse dekens sloopt hij zo en ook "gewone" staldekens zit na een paar uur een gat in (hij trekt aan de voorkant en aan de sluitingen). Ik heb een bucas smartex rain maar zelfs die heeft hij stuk getrokken (was alleen het stiksel van de sier-rand maar toch) en hij maakt de voorsluitingen los (beide) en kauwt er ook nog op. Ik ben op zoek naar een dikkere, waterdichte deken (mijn andere dikke dekens zijn inmiddels allemaal gesloopt), maar ik heb geen idee welke. Ik denk dat de bucas smartex all in one geen succes is. Ik dacht aan een rambo deken of een weatherbeeta. Welke deken kan ik het beste aanschaffen?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:17

marloezzke schreef:
hoelang doen jullie gemiddeld met een deken?

dat vraag ik me eigenlijk best wel af, want ja het is raar maar waar ik ben na 2 jaar wel uitgekeken op een deken. hm hoezo koop verslaafd...

ik heb tot nu toe elke winter als de dekens weer gewassen zijn het idee dat ze weer dunner zijn geworden dus dan koop ik er weer een of ik wacht nog een jaar

little_angel schreef:
@perla, sorry voor de iet wat late reactie mijn merrie word redelijk intensief gereden ,wedstrijden enz. en een beetje haar is niet erg, misschien is het ook wel slim om er bij te vermelden dat deze dame 26 jaartjes oud is

dan vind ik een 200 grams wel iets weinig je kan een 200 grams als deken gebruiken als het niet vriest en als het wel vriest een 350/400 op

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:01

haha tja zo kan het ook perla!

meagan_sarah: ik denk dat er weinig dekens bestand zijn tegen het slopen als het op de naden aan komt.
kijk de dekens van bucas zijn zeer scheurvast maar de naden tja ik ken maar 1 oplossing optijd laten maken helaas.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:03

er zijn wel dekens tegen slopers die ze echt niet kapot kunnen krijgen.

maar die hebben geen loopsplitten enzo

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:13

naden bij een deken blijven altijd een zwakpunt.

rambo/rhino of bucas.

simongek

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:08

Daar werd ik toch niet blij van. Ik denk niet dat ik mijn paard dan met zo'n sloper wou hebben. Dan blijf jij dekens kopen omdat ze door een ander gesloopt worden.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:18

ik zou er ook niet blij van worden haha, gelukkig doet die van mij het niet.
ben je al bij de winkel geweest waar je hem gekocht hebt.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:57

Ik doe nu een deken weg die te groot is voor mijn haf en bij hem staan ook echt slopers in de wei en dan bedoelik echte.
maar deze krijgen ze niet kapot.
Ik heb nu een maatje kleiner gekocht maar ze krijgen hem niet kapot.
pb me maar als je interesse hebt

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:10

simongek schreef:
Daar werd ik toch niet blij van. Ik denk niet dat ik mijn paard dan met zo'n sloper wou hebben. Dan blijf jij dekens kopen omdat ze door een ander gesloopt worden.

ik kon mijn pony ook bijna nooit met een deken op zetten tot die rot pony verkocht word die aan haar dekens knaauwe.. hij haalde zelf der vlechten uit haar manen.. echt vervelend. maar wie stel je aansprakelijk als je dekens kapot zijn?

simongek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:48

Ik denk niet dat je iemand aansprakelijk kan stellen. Je kiest er zelf voor om je paard samen met een sloper te zetten.

Het zou wat anders zijn als de eigenaar van dat paard jouw paard ongevraagd met die sloper buiten zou zetten.

meagan_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:56

Ik baal er wel van dat mijn dekens gesloopt worden maar er is niets aan te doen. Het belangrijkste vind ik dat hij dagelijks buiten komt.
Het probleem van de bucas zijn niet de naden (zijn vrij makelijk te repareren) die is tot nu toe verder vrij sterk, maar de sluitingen. Hij maakt zowel het klittenband (hier staat hij ook op te kauwen) en de haken los. Ik zoek dus eigenlijk een deken die net zo sterk (of sterker) is dan de bucas maar dan met andere sluitingen. Iemand enig idee welke deken voldoet aan deze kenmerken?

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:42

ik ben al aan de 3e deken bezig van dit seizoen, de vorige 3 zijn opgegeten . Nu zijn we bezig met de verzekering om een Rambo vergoed te krijgen, zodat ze samen kunnen blijven staan. Dit was ook de afspraak na de 2e deken: ze mogen weer samen maar als het weer fout gaat wordt de volgende vergoed. Het risico ligt nu dus bij de eigenaar van de sloper, zij wou heel graag dat onze paarden samen staan. Haar paard staat anders alleen, en ze vinden elkaar gewoon te leuk

Amor_Amor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:11

Hallo,

Ik zie nu dit topic. Hopelijk kan iemand mij wat helpen met het volgende.

Mijn pony staat vrijwel nooit met een deken, laat maar komen die wintervacht. Nu het toch aardig koud is en zelfs wel vriest buiten heeft ze wel een deken.
Omdat ze ook naar buiten gaat voor het eerst om deze tijd en met zulk nat weer blijft de deken op die ik haar heb omgedaan. Probleem, deze is niet waterdicht en ik had gister op stal een zeiknatte pony Niet bij nagedacht dat het hard zou gaan regenen en dat ze haar deken nog om had, die werd op mijn vorige stal afgedaan met zulk weer.

Ik wil een regendeken aanschaffen zodat ze met die deken naar buiten kan met nat weer.

De deken die ik heb is een 100 gram.

Maar wat voor een regendeken kan ik het beste aanschaffen, 100 gram regendeken kom ik niet tegen, wel 200.
Het gaat mij dus echt alleen om de natte, koude periodes van het jaar.

Wie heeft er een tip of advies voor mij?

Ik ben echt een leek met dekens, ik gebruik er nooit één terwijl het echt behoorlijk koud is (vriezen of tegen vriezen aan).

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:26

Ben heel toevallig net aan het speuren geweest voor een regendeken voor mijn paard en kwam daar een regendeken tegen met 100 grams voering hij heet : BR CLUB SEIZOENSDEKEN op www.mdaruitersport.nl . misschien heb je er wat aan.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 01:28

En anders gewoon een ongevoerde kopen, die kun je over je staldeken heenleggen.

En als het puur bedoelt is om je paard droog te houden hoeft er ook niks onder.

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:21

Sjuimpje schreef:
De mijne staat nog onder twee Anky staldekens en een Rambo.
Zal bij elkaar zo'n 1000 gram zijn.

ik dacht dat ik al veel op had met me 750 gram en een halszweetdeken ertussen

Amor_Amor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:56

Bedankt voor de reacties op mijn vraag
Voor nu is het echt dat het haar droog houdt in deze barre kou.
Vanaf half dit jaar, gaan we weer trainen, het berenvachtje wat ze nu heeft, mag dan eind dit jaar wel wat minder zijn ivm. zweten en conditie.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:42

Simon heeft een rambo tussendeken, een Rhino staldeken en een hele dikke eskadron deken op.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:21

gadverdamme 1000 gram