Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:29

Marieke, het ligt eraan wanneer je scheert. Toen ik mijn pony half november schoor, had ik er in eerste instantie 200 gram opliggen, maar toen was het nog boven de 10 graden. Nu zou ik er toch wel meer opleggen, mijn pony (half november dus geschoren, dus de haren zijn al wat langer) staat boven de 7 graden onder 300 gram, onder de 3 graden had ik er 500 gram opliggen (nu mijn Bucas Smartex all in one, gaat prima!)
Bedenk dat de overgang van een lekker dikke vacht, naar kaal, met een deken erg groot is (zeker als je hals en benen ook scheert, want daar zit geen deken). Ik zou toch al gauw aan de 400 of 500 gram gaan denken als je haar nu gaat scheren.

Als je dus volgend jaar wilt gaan scheren in het najaar (met temperaturen van rond de 12/15 graden ofzo) kan je er wel 200 gram opleggen.

Bedenk dus dat je wel meerdere dekens nodig zult hebben, onder de 5 graden is voor mijn pony 300 gram gewoon te koud.

_Dunja_

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:38

Ik heb een deken van 470 gram op mijn pony liggen, ze is geschoren.
Nu heb ik vorige week een deken van 200 gram eronder gedaan omdat het zo enorm koud was.
Nu is het weer weer wat minder koud kan ik dan die deken er weer onder vandaan halen of zou ze het dan toch koud krijgen?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:44

ik zou de 200 grams er onder laten omdat het weer erg wisselend is en dus ook zeer koude momenten heeft

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 04:20

Wie kent de dekensoort BLK?

Nieuwe, zwarte winterdekens van BLK.
Prachtige, verstelbare, voorsluiting met dikke musketons, spatwaterdicht, schoftbontje, kruissingels, bilriemen met dubbele musketons en loopsplitten.
Zeer goede pasvorm. Ca 300 grams.

Wat zijn dit voor dekens? je kunt ze kopen bij bmstables.nl wie heeft er ervaring mee? En zijn ze warm? Alvast bedankt!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 05:05

alexandra15 schreef:
Wie kent de dekensoort BLK?

Nieuwe, zwarte winterdekens van BLK.
Prachtige, verstelbare, voorsluiting met dikke musketons, spatwaterdicht, schoftbontje, kruissingels, bilriemen met dubbele musketons en loopsplitten.
Zeer goede pasvorm. Ca 300 grams.

Wat zijn dit voor dekens? je kunt ze kopen bij bmstables.nl wie heeft er ervaring mee? En zijn ze warm? Alvast bedankt!

hm.. sorry dat ik het er naar neerzet.maar rot dekens.

alles scheurt terwijl mijn paard niet aan dekens zit hij hoeft maar ergens achter te haken en er zit een enorme scheur in. verder heeft hij wel een goede pasvorm maar mijn voorsluiting is wel kapot beide knippen zijn er al af. het is jammer dat mijn deken zo snel in allerlei delen scheurt ik vond de pasvorm zo lekker op mijn paard maarjah tis niet anders. dit is mijn mening. ( ik weet het lekker laat in de nacht)

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:15

gaap dat bericht heb ik laat geplaatst.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:57

heeft er hier iemand ervaring met drukkingen van de deken op de schoft?
Mijn merrie heeft op dit moment een behoorlijk geescaleerde drukking op die plek, precies waar het bontje van de deken zit zeg maar.
Nu heb ik de plek schoongemaakt, de deken zo ver naar achter gelegd zodat hij er niet meer in zit, maar zo kan ze niet naar buiten...
iemand een geniaal idee? of een nette, hoogopgesneden staldeken maat 205 over?

simongek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:16

Mijn pony had een keer een kapotte schoft door een deken. wij hebben toen een soort pasta gekocht die we op de schoft smeerden.

Dat werd dan hard en dan kon de deken erop.

Je kunt ook een stuk schuimrubber en tussen leggen en dan een holte maken bij de schoft.

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:21

Even een klein vraagje tussendoor.
Mijn pony komt altijd wat moeilijk uit haar wintervacht, is het een idee om haar dan te scheren? (dus voor de periode als ze van winter naar zomervacht gaat, tja wanneer is dat eigenlijk precies?)
En wat voor deken heb ik dan nodig?

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:08

Koop een deken die hoog sluit, Rambo's bijv. liggen ruim voor de schoft.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:39

Sjuimpje schreef:
Koop een deken die hoog sluit, Rambo's bijv. liggen ruim voor de schoft.

idd

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:45

ik weet dat ik vervelend ben maar hier nog een keer mijn vraag : kan ik mijn 200 grams heel de winter ophouden ?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:00

Rieja schreef:
heeft er hier iemand ervaring met drukkingen van de deken op de schoft?
Mijn merrie heeft op dit moment een behoorlijk geescaleerde drukking op die plek, precies waar het bontje van de deken zit zeg maar.
Nu heb ik de plek schoongemaakt, de deken zo ver naar achter gelegd zodat hij er niet meer in zit, maar zo kan ze niet naar buiten...
iemand een geniaal idee? of een nette, hoogopgesneden staldeken maat 205 over?

ik heb dat mijn fjord ook gehad. heb toen een oud singelbontje gepakt, in tweeen geknipt en die vastnaaid aan de deken. probleem opgelost.
is altijd het proberen waard, want het is geodkoper dan een nieuwe deken.

loulou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:02

little_angel schreef:
ik weet dat ik vervelend ben maar hier nog een keer mijn vraag : kan ik mijn 200 grams heel de winter ophouden ?

is je paard geschoren?
staat hij binnen of buiten?

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:11

mijn merrie is niet geschoren , gaan bijna elke dag naar buiten, of het weer moet wel heel erg slecht zijn.. s'avonds op stal maar daar is het niet veel warmer als buiten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:35

de mijne is in nov geschoren ,heeft met de erge kou een 300gr opgehad
daar was ze vrijdag erg warm onder en heb toen de Bucas Rain 220gr opgedaan
volgens mij warm zat

maar als ik hier lees over 500gr,heb ik dan zo`n dunne deken op of hebben jullie je paard erg dik ingepakt?

de mijne voelt onde 220gr lekker warm aan.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:05

ik heb hem met de temperatuur van nu zo'n 6 graden onder een 300 grams deken staan. Hij is niet geschoren maar het is voor die paarden niet meer zo koud nu.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:17

little_angel schreef:
mijn merrie is niet geschoren , gaan bijna elke dag naar buiten, of het weer moet wel heel erg slecht zijn.. s'avonds op stal maar daar is het niet veel warmer als buiten

hoe intensief rijd je haar en mag ze een beetje haar krijgen?

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:33

even een vraagje, ik zit helemaal niet in de dekens, mijn IJslander heeft tot nu toe alleen een zweetdeken (oke 3 )Maar ze heeft een beetje ontregelde verharing, ze is dus nu al vreselijk aan het uitharen, heeft dan een mooi glas velletje en vervolgens maakt ze weer een wintervacht zodat ze in de zomer met een veel te dikke vacht loopt. Nu hebben verschillende mensen gezegt dta ik er een deken op moet leggen. Maar wat voor 1. Ze staat overdag buiten, dus een waterdichte, maar wat 150 grams, ongevoert of meergrams. of meerdere dekens voor als het warmer/kouder word. En moet ze dan op stal ook een deken om? of als het nat en koud is een uitrijdeken? Zoals jullie merken weet ik er echt helemaal niks van dus brand los!

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:43

De mijne staat nog onder twee Anky staldekens en een Rambo.
Zal bij elkaar zo'n 1000 gram zijn.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:47

Sjuimpje schreef:
De mijne staat nog onder twee Anky staldekens en een Rambo.
Zal bij elkaar zo'n 1000 gram zijn.
'

geen schuurplekken?

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:43

Nee
Niet noemenswaardig iig. Zijn ook allemaal goed passende dekens met nylon voering.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:47

ideaal.

hoeveel was je kwijt bij aanschaffing?
sorry ik wil ook nieuwe dekens aanschaffen vandaar vraag ik wat om mij heen

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:48

1000 grams?! Ben je bang dat ie doodvriest? Hoe bouw je dat af straks dan? Als het nou net als in Rusland -30 is kan ik t me wel voorstellen, maar met onze temperaturen is zoveel toch niet nodig?

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:50

mijn vriendin heeft ook de anky dekens op haar paard liggen maar hij heeft nu wel degenlijk schuuplekken.
En bij ons op stal staat er ook eentje met anky en schuurplekken