[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:53

Kasmir schreef:
Ik heb m'n paard momenteel weer zonder dek staan. Het regent niet en overdag is het echt te warm, liep gisteren zelf in een t-shirt rond. Heb helaas niet de mogelijkheid om iedere keer 's avonds en 's ochtends een dek op en af te doen maar ze is ongeschoren en gaat 's avonds naar binnen (wel stal met luikje) dus er is niets aan de hand. Als het natter en/of kouder wordt overdag gaat er weer een deken op. Alleen kou doet een ongeschoren gezond paard als het goed is niets, pas met regen/wind wordt het voor hun ook kouder.

Ja hier het zelfde, ook geen mogelijkheid om de dekens 's ochtends en 's avonds te wisselen. Mijne is ook ongeschoren dus mag vanaf vandaag weer even lekker zonder.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:53

kusvoorjou schreef:
IngridM schreef:
Zo! Kusvoorjou, dat is zonde van z'n manen zeg !

Er zijn zat denkens waar je een losse hals aan vast kunt maken, is dat niets ?

Klopt, heel erg zonde.

Ik ga het in de gaten houden op marktplaats voor nu eerst deze deken omgorden en er ene borst beschermer om doen. De deken trekt verder nergens alleen iets krap bij de schoft. Maar ze kan er prima mee lopen enzo..

Bij mijn weten bestaan er ook Fryso dekens, deze zijn speciaal ontwikkeld voor het Friese paard ;-)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:55

IngridM schreef:
viphorse schreef:
Even een advies / ervaringsvraag.

Klopt het dat de horseware dekens groter vallen dan de bucas dekens ?

Toevallig gisteren op site van de paardendrogist gelezen dat HW vaak iets kleiner valt en Bucas iets groter.

Mijn ervaring is juist dat Bucas kleiner valt (in lengte tenminste)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:21

Tribunals schreef:
Voor de mensen met ongeschoren paarden (en die ook niet worden geschoren):

Wat hebben jullie nu op je paard liggen? Zowel overdag als 's Nachts. Ik vind het ontzettend lastig aangezien het overdag 18 graden is, en 's Nachts 3 tot 7..

Mijn merrie staat onder een 0gr deken. Met bv18 graden staat zij er niet zweterig bij of te warm. Da's dan weer het voordeel van een duurdere deken (ademend vermogen e.d)

Ik snap dat geharrewar niet zo over goedkopere deken of duurdere. Da's ieder zijn eigen zaak toch? Leven en laten leven is mijn mening en ja, mijn merrie is zo'n "verwend nest" die alleen onder Rambo's staat idd. Daar betaal ik voor, maar krijg er ook veel voor terug. :)

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:24

Icrack schreef:
Tribunals schreef:
Voor de mensen met ongeschoren paarden (en die ook niet worden geschoren):

Wat hebben jullie nu op je paard liggen? Zowel overdag als 's Nachts. Ik vind het ontzettend lastig aangezien het overdag 18 graden is, en 's Nachts 3 tot 7..

Mijn merrie staat onder een 0gr deken. Met bv18 graden staat zij er niet zweterig bij of te warm. Da's dan weer het voordeel van een duurdere deken (ademend vermogen e.d)

Ik snap dat geharrewar niet zo over goedkopere deken of duurdere. Da's ieder zijn eigen zaak toch? Leven en laten leven is mijn mening en ja, mijn merrie is zo'n "verwend nest" die alleen onder Rambo's staat idd. Daar betaal ik voor, maar krijg er ook veel voor terug. :)

Ik wil die van mij ook graag onder rambo hebben maar wat een gedoe met die maat :o

Lindicc22

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 15:29

Ik heb niet alles terug gelezen. Misschien is deze vraag al gesteld.
Ik vraag me af wat jullie erop leggen als het winter is. En het dan goed vriest.
Zelf zat ik te denken aan 300 gram. Maar dat lijkt me wel weer erg warm. Zulke koude winters hebben wij nou ook weer niet. Wie kan me helpen met me dilemma. Wil nu 1 bestellen er is nu overal korting...

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:00

De Rambo duo valt ietsje ruimer, maar de optimo schijnt echt zo'n 2 maten groter te vallen. Daarvan is de juiste maat dus erg lastig. Mijn paard heeft altijd 195 en van amigo en rambo beiden gewoon 198.

Hij staat 's nachts onder 100 gram en overdag met weer zoals gisteren en vandaag bloot.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:07

Ligt er maar net aan wat je wil. 300 grams is niet gek veel hoor. Sommige doen het met 150, anderen hebben 600 op liggen :+ 700 heb ik hier volgens mij ook al eens voorbij zien komen. Zelf heb ik een paar jaar terug met die hele koude winter de Bucas smartex extra met een 200 grams deken en ongevoerde hals op mijn geschoren paard gehad, maar dat heeft echt nog geen week geduurd. Normaal kom ik met de Extra wel toe, heb nu ook halsdekens met vulling, dat scheelt toch een hoop hoor.

Ik heb mijn merrie nu met de rain met hals staan, dag en nacht. Heb de medium er een nacht op gehad, maar leek toch niet echt nodig.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:40

Hier staan ze in de winter meestal onder de 200grams. Mocht het nog kouder worden gaat er een 100grams staldeken onder. Wordt het echt idioot koud zo tegen de -15 s'nachts of meer, komt er een 200 grams staldeken onder hun gewone winterdeken. En gaan de halsstukken op. De onze zijn niet geschoren, en hebben een koude buitenstal.

Hier staan ze nu met ongevoerde regendeken& vliegen halstuk voor de eczemer op. Twijfel om toch nog de bucas buzz rain op te doen als extra tussen stap. Guppy heeft van nature weinig wintervacht, dus een beetje vacht kweken kan geen kwaad.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:39

Mijn paard heeft 205 van de meeste dekens (alhoewel ik eigenlijk hoofdzakelijk Horseware heb), van Rambo, Rhino en Amigo hero heeft hij 6.9/206.
(de back on track maasdeken heeft hij 205 en de fleece van hetzelfde merk 215, van dominick ook 215)
Ik heb pas een Amigo bravo gekocht in dezelfde maat, maar daar twijfel ik een beetje overn, hij lijkt voor wat kleiner te vallen om hals en op de rug is 'ie te lang... :+

Ik heb ze nu overdags in het zonnetje nog even zonder staan of met katoenen zomerdekens,'s avonds gaan de ongevoerde regendekens erop.
Als de temp iets lager wordt, of het is minder zonnig blijven ze er gewoon op.

Als het tegen de 10 graden blijft overdag gaan de 100 grams erop.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:07

kusvoorjou schreef:
marengolike schreef:
Ok, mooie fries!

Maar zou een afneembare hals niet helpen?

Hhm wat zou hier anders aan zijn? Ik heb geeeen idee hihi

Bij dekens met losse hals valt de hals vaak ruimer als bij een deken met vaste hals

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:12

Kasmir schreef:
Ik heb m'n paard momenteel weer zonder dek staan. Het regent niet en overdag is het echt te warm, liep gisteren zelf in een t-shirt rond. Heb helaas niet de mogelijkheid om iedere keer 's avonds en 's ochtends een dek op en af te doen maar ze is ongeschoren en gaat 's avonds naar binnen (wel stal met luikje) dus er is niets aan de hand. Als het natter en/of kouder wordt overdag gaat er weer een deken op. Alleen kou doet een ongeschoren gezond paard als het goed is niets, pas met regen/wind wordt het voor hun ook kouder.

Die van mij staat ook bloot hoor. Kan ook niet 2x p dag heen en hij staat snachts op stal.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:20

Mijn fjord wordt over een paar uur geschoren, met hoeveel grams zal ik beginnen? Ik heb ook nog een wat dikkere zomerdeken liggen.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:42

Zouden jullie even mee willen kijken naar de pasvorm van deze deken? Ergens zit er toch een twijfel.. De deken past, maar de hals? Te ruim, of kan dit nog?

Oeps de foto's komen niet mee.. :oo

Edit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:57

zo voor het eerste oog en vanaf de foto vind ik hem vrij netjes zitten.
van dit type zat de hals bij die van mij ook ruim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:03

Hals is een bekend probleem bij deze dekens sinds horseware over de hele wereld gemaakt wordt... De halzen zijn veelal de groot voor de rest van de deken.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:08

Bedankt voor jullie reacties!
De deken vind ik ook erg netjes zitten, een maatje kleiner wordt alweer te krap ben ik bang.

Dan neem ik de hals maar voor lief, hij is niet gigantisch te ruim.. Dus dan liever iets ruimer ipv knellend :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:15

Zo ziet de Bucas hals die bij de Irish Turnout hoort eruit bij mijn pony. Ook aan de ruime kant maar zo heeft hij iig de ruimte om te grazen etc. Kan precies een arm tussen z'n hals en het halsstuk steken.

Afbeelding
Afbeelding

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:39

Samblabla schreef:
Mijn fjord wordt over een paar uur geschoren, met hoeveel grams zal ik beginnen? Ik heb ook nog een wat dikkere zomerdeken liggen.

Mijn geschoren haf heeft 100 grams met 150 grams hals op. Ze heeft 1 nacht extra een fleecedeken eronder gehad omdat het onder de 5 graden was.
Ik zie nu dat het van het weekend weer 20 graden wordt. Ik denk dat ze dan weer een paar daagjes zonder mag :)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:52

Ik heb de hals liever iets te ruim, als ze namelijk grazen hangt hij toch naar beneden en zijn ze vaak juist te kort en dan heb je dus eigenlijk maar een halve hals.. de rest van de deken zit volgens mij wel netjes

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:56

Zorro; ik vind 'm wel netjes zitten hoor!

Ayla; deze hals is nu de kleinere maat?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:59

Ja dit is de XXS, kleinste maat :j Moet wel zeggen dat mijn pony best een kort halsje heeft.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:54

Oh als ik dit zo lees is het halsstuk van mijn paard dan vrij krap, maar daar was ik zelf ook wel beetje bang voor, want twijfelde al.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:11

Zit netjes Ayla!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:36

MadelonSunny schreef:
Samblabla schreef:

Mijn geschoren haf heeft 100 grams met 150 grams hals op. Ze heeft 1 nacht extra een fleecedeken eronder gehad omdat het onder de 5 graden was.
Ik zie nu dat het van het weekend weer 20 graden wordt. Ik denk dat ze dan weer een paar daagjes zonder mag :)

Dankjewel. :) ze staat nu vannacht onder de gewone dikke zomerdeken. Ze stond ook toenstraks alleen met een ongevoerde regendeken buiten en had het warm. Maar stalgenootje voelt morgenvroeg of ze het koud heeft, anders krijgt ze een 150 grams amigo deken op. :)