[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:32

Pantykous schreef:
Als je t van Karin al niet meer netjes vind dan weet ik niet bij wie je nog aan zou kunnen kloppen om eerlijk te zijn :D

:o

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:32

Pantykous schreef:
Ah, weer wat geleerd. Ik had laatst idd bij een fjord met hele dikke ondervacht strepen en het paard erna helemaal niks. Bij de fjord wel weggewerkt overigens, had zelf al t vermoeden dat het door de vacht kwam maar fijn dat het bevestigd wordt. :D

Ja, dat is echt zo. Dacht ook al is er nou iets mits met mijn apparaat? Maar puur de dichtheid van de ondervacht. :Y)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:33

Dott schreef:
@pantykous Whahaha, ja dat is ook wel zo ;) _O-

_/-\o_ +:)+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:34

kaatje77 schreef:
Pantykous schreef:
Ah, weer wat geleerd. Ik had laatst idd bij een fjord met hele dikke ondervacht strepen en het paard erna helemaal niks. Bij de fjord wel weggewerkt overigens, had zelf al t vermoeden dat het door de vacht kwam maar fijn dat het bevestigd wordt. :D

Ja, dat is echt zo. Dacht ook al is er nou iets mits met mijn apparaat? Maar puur de dichtheid van de ondervacht. :Y)

Was bij die fjord echt supermooi om te zien hoe die vacht dan omrolt zodat de ondervacht boven ligt als je het apparaat er overheen haalt. Zo fijn op elkaar, daar komt echt geen regen doorheen.

Sterkt me weer in die deken geen deken discussies dat de vacht van ieder paard toch echt heel erg verschilt. :j

kaatje77

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:37

Ja inderdaad. Elk paard is anders.
Zie ook wel eens paarden met zo'n dunne vacht die "gelukkig" niet geschoren hoeven te worden.
En zoals vorige week een pony voor de tweede x geschoren die 5 weken geleden ook al kaal was......

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:42

Wow.
Kon het vorig jaar gelukkig af met 1x deels, en dit jaar was zn vacht al weer wat dunner dus hoop nu ook met 1x af te kunnen :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:44

Ik heb zelfs een sportstal waar ik doorgaans elke maand wel een paar paarden moet scheren, dus ook in de zomer :+

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:45

Haha, en ik maar denken dat scheren vooral iets voor de koudere maanden is := zo leer je nog eens wat

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:46

Zit me ineens af te vragen, waarom moesten die koeien geschoren worden dan? :o

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:47

Heb de mijne het weekend ook weer geschoren.
Was 6 weken geleden en hij kon dus weer.

Ja ik ben maar gewoon begonnen 8 jaar geleden, apparaat huren bij een ruitersportzaak en maar gewoon doen.

Ik zeg altijd.. niet mooi, wel effectief.
Ik scheer hem al dit patroon zolang ik hem al heb.

Afbeelding

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:49

Koeien scheren ze als ze voor de winter op stal gaan, dan is de vacht minder dik en wordt er niet zoveel gevraagd van hun energie. Het is puur voor de melkproductie. ;)
Dikke vacht is zweten en daar gaat zo een deel van de melkproductie naartoe.

Tegenwoordig zijn er niet zoveel koeien meer in de wei, dus scheren wordt oiok steeds minder....

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:50

Mando netjes geschoren hoor, ik zou alleen de lijnen van de bespiering aanhouden zowel in zijn voorbeen als in het achterbeen. Is de overgang net iets mooier :j

Tip: veemerkstift :Y)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:50

Ik lees al een tijdje mee maar nu kom ik toch even binnenvallen. Ik twijfel dus om mijn pony te scheren. Het is niet dat ze een extreem dikke vacht heeft maar ik rijd over het algemeen in de avond en dan wordt ze heel moeilijk droog, duurt wel uur/anderhalf uur. Het enigste wat me tegenhoudt is dat ze bij de vorige eigenaren 1 keer geschoren is en ze dit zo eng vond dat ze gesedeerd moest worden.. Nu had ik wel een idee om een scheerapparaat van iemand te lenen en haar er dan aan te laten wennen, geluid en aanraking etc om haar daarna te scheren. Mijn vader zou het best zelf willen doen zei hij, maar of dat verstandig is? Ik twijfel dus :=

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:52

Tot nu toe allemaal maar 'gewoon een keer begonnen' dus.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:54

Robin_Rikkie schreef:
Ik lees al een tijdje mee maar nu kom ik toch even binnenvallen. Ik twijfel dus om mijn pony te scheren. Het is niet dat ze een extreem dikke vacht heeft maar ik rijd over het algemeen in de avond en dan wordt ze heel moeilijk droog, duurt wel uur/anderhalf uur. Het enigste wat me tegenhoudt is dat ze bij de vorige eigenaren 1 keer geschoren is en ze dit zo eng vond dat ze gesedeerd moest worden.. Nu had ik wel een idee om een scheerapparaat van iemand te lenen en haar er dan aan te laten wennen, geluid en aanraking etc om haar daarna te scheren. Mijn vader zou het best zelf willen doen zei hij, maar of dat verstandig is? Ik twijfel dus :=

Ik adviseer je om het door iemand te laten doen die er verstand van heeft.

Veel mensen denken dat doe ik wel even en dan gaat het van kwaad tot erger -O-

En nog een tip: scheer met een tondeuse maakt bijna geen geluid en hetzelfde resultaat :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:54

Ik was 13 toen ik voor een handelaar reed. Die had ook een pony van zijn dochter staan, welshje oid geloof ik en die moest kaal. Kreeg een apparaat in mijn handen gedrukt en mocht me uitleven :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:55

Nou ik heb vrijdag een pony geschoren, dat meisje had de vorige eigenaar gebeld en die deed toch wel tranquigel en dan nog hoofd en benen met een praam erop. Heb haar aangeraden om niet te verdoven en die pony was zo braaf! Gewoon zo zonder hulp alles kunnen scheren, ook de oren en benen.

Als je zelf niet bekend bent met scheren zou ik er wel iemand bij halen die dat wat vaker gedaan heeft de eerste keer. Die kan goed met je paard omgaan, heeft 'm zo kaal en jij kunt mooi afkijken!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:55

Dott schreef:
Tot nu toe allemaal maar 'gewoon een keer begonnen' dus.

Ja, gewoon doen, daar leer je het beste van.

Ik heb ook diverse mensen het scheren geleerd, maar dan komen ze erachter dat het toch wel een kunst is om het paard te scheren en een volgend seizoen komen ze toch weer bij mij terug of ik alsjeblieft hun paar weer wil scheren, want het zag er echt niet uit...... :+

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:57

Pantykous schreef:
Nou ik heb vrijdag een pony geschoren, dat meisje had de vorige eigenaar gebeld en die deed toch wel tranquigel en dan nog hoofd en benen met een praam erop. Heb haar aangeraden om niet te verdoven en die pony was zo braaf! Gewoon zo zonder hulp alles kunnen scheren, ook de oren en benen.

Als je zelf niet bekend bent met scheren zou ik er wel iemand bij halen die dat wat vaker gedaan heeft de eerste keer. Die kan goed met je paard omgaan, heeft 'm zo kaal en jij kunt mooi afkijken!

Daarom!

Zo had ik zaterdag ook 4 paarden die op de nominatielijst stonden van verdoven, alles keurig netjes geschoren zonder ellende of stress.

Zelfs die week eerder een pony geschoren die aangemerkt stond als staatsgevaarlijk, pony sprong af en toe wel opzij en naar voren, maar als je zelf rustig blijft en niet in de gevarenzone gaat staan is er niks aan de hand. :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:58

Het is inderdaad wel een vak apart :j Ik ben zelf nogal perfectionistisch, scheer dus heel netjes en dat duurde in het begin echt wel lang. Naarmate je handiger wordt word je ook wel sneller.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:03

Ja wij dachten dus ook, zelf proberen verergerd het misschien juist := zou ik haar wel kunnen laten wennen eraan en dan iemand laten komen?
Tondeuse hebben we inderdaad, die gebruik ik ook deels om haar eraan te laten wennen alleen deze komt niet goed genoeg door de haren heen jammer genoeg -O-

Edit: Wij hebben vorig jaar al mn paard laten scheren (is in het voorjaar weggegaan) en het is dus niet dat we er helemaal niks vanaf weten :=

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:12

Moet het paard helemaal droog zijn als het geschoren wordt?
het weer wordt toch wisselvallig.
Vrijdag wordt lorenz geschoren anders misschien maar op stal laten in de ochtend.

Ik laat hem ook scheren.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:14

Droog is wel beter voor de scheermachine, alhoewel mijn machines wel overal doorheen komen. :o

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:06

Ik scheer niet voor andere.. ben misschien daar een miep in maar als het niet netjes is dan heb ik het gedaan, ik laat dit graag over aan de mensen die het beter kunnen dan ik _O-
Dat mijn eigen pown voor *** loopt is mijn keuze maar dat wil ik iemand anders niet aandoen hahahaha

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:27

Ik ben begonnen met scheren toen degene die mn paardje normaal scheerde er een paar weken over ded om de messen te slijpen.
Toen zelf maar gaan probere op mn fjordje. Onder de buik begonnen (dat zit toch niet in t zicht) en ik deed hem een paar keer in de winter scheren, dus kon mooi oefenen.