Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aelin

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:10

mijn paard staat nu nog 24/7 buiten (word straks snachts op stal) en hij staat nu nog gewoon zonder deken.. en het gaat prima!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:21

sinds gisteren heeft mn ruin een bucas rain op (wel oud, dus zal wel dunner zijn geworden)
en mn merrie een regendeken met zomerdeken eronder.

Vrijdag kan ik eindelijk mn andere dekens ophalen, en een 100 grams moet ik nog steeds maken.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:34

Heb ook een vraag, heb mijn geschoren tinker nu onder een 200 grams deken staan en wil er eigenlijk (omdat het nu een periode aardig koud wordt snachts) een fleece deken onder leggen, maar op hoeveel grams zou je dan zitten?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:40

Fleece dekens schuifen héél erg onder dekens hé ;)
Zou ik persoonlijk niet doen :)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:10

Deze schuift eigenlijk niet, heb hem zo aangepast dat hij blijft liggen ;) Maar ben gewoon benieuwd hoeveel grams je dan hebt

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:30

Tines stond al sinds een week of 3 onder een 0 grams Amigo 1200D regendeken. Daar heb ik maandag avond een duo liner onderdeken van 100gr onder gedaan. Hij heeft afgelopen weekend wel overdag nog even zonder deken gestaan. Want toen was het erg lekker weer. Maar ik vind t nu zowel snachts als overdags aardig fris worden.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:02

Die van mij staat sinds een maandje geleden met een 0 grams katoenen deken op, vanaf vandaag krijgt ze een 200grams deken op, ik vind het nu wel koud worden en aangezien mijn paard echt geen wintervacht krijgt..toch maar een deken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:03

carolina1278 schreef:
Deze schuift eigenlijk niet, heb hem zo aangepast dat hij blijft liggen ;) Maar ben gewoon benieuwd hoeveel grams je dan hebt

Een fleece kun je beter niet als onderdeken gebruiken, misschien even voor de time-being tot je binnen een paar dagen een onderdeken koopt. Maar zeker niet als (permanente) onderdeken gebruiken.

Je kunt daarom ook niet in "grammen" rekenen omdat het in feite een deken zonder vulling is (0 grams deken).

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:13

waarom kun je geen fleece gebruiken dan? Doe ik al jaren...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:17

Omdat deze ten eerste snel naar achter trekken (eigenlijk allemaal, vraag me af hoe jij je fleece "bewerkt" hebt zodat hij niet meer trekt?) en daardoor gaan ze ontzettend oncomfortabel zitten voor je paard bij de borst en schoft.
Verder worden ze snel statisch, lijkt me ook niet zo fijn voor je paard.

Daarom zijn er onderdekens op de markt gebracht, die je kunt gebruiken als uitbreiding voor onder je deken ;) .

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:19

gewoon de gespen eraf halen, deken aan de voorkant dicht maken op de maat van de borst en dan schuiven ze niet :) Nooit geen problemen mee gehad.

Ja ook voor de financiele kant zijn er onderdekens en echte onderdekens schuiven ook hoor.... ik heb er gewoon tijdelijk een fleece onder totdat het zo koud is dat hij onder de 500 grams kan ;)

Maar wilde eens weten hoeveel grams een fleece ongeveer is :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:57

Dan trekt hij nog steeds naar achteren hoor ;)

En mijn onderdeken trekt absoluut niet, komt omdat een onderdeken een iets andere snit heeft bij de borst en hals.

Maar als jij liever een trekkende fleecedeken als onderdeken gebruikt moet je dat doen :j Keus is geheel aan jou.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:05

ik gebruik ook allen per uitzondering nog een fleece onder een regen of gevoerde winterdeken. Die krengen blijven nog geen half uur goed liggen. Mijn paard had vorig jaar op 1 week tijd al kale plekken op de schouder/borst en een echte schuurplek op de schoft (kaal, schilferig en net niet bloedend)

Dus hier alleen fleece voor transport in de winter (paard zweet erg snel) of even na het rijden om niet te fel af te koelen en toch goed op te drogen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:06

hmm ik gebruik ook wel eens een fleecedekentje voor onder mijn normale deken. meer als tussendekentje voordat de echte dikke winterdeken erop kan. heb er eigenlijk nooit problemen mee, maar dat kan toch gewoon per paard verschillen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:09

carolina1278 schreef:
gewoon de gespen eraf halen, deken aan de voorkant dicht maken op de maat van de borst en dan schuiven ze niet :) Nooit geen problemen mee gehad.

Ja ook voor de financiele kant zijn er onderdekens en echte onderdekens schuiven ook hoor.... ik heb er gewoon tijdelijk een fleece onder totdat het zo koud is dat hij onder de 500 grams kan ;)

dus jij zet hem nu al onder 200 gram, straks een fleece deken er onder en dan moet je wachten tot het koud genoeg is voor 500 gram?
maar dan zit je toch met een overbruggings periode waarin hij het of te koud heeft onder de huidige dekens, of te warm heeft onder 500 gr?
waarom nu al 200 gr?
ik heb mijn tink ook geschoren, maar die staat nu pas onder 100 gr...
wat wil je er straks op leggen als het - 15 is?

fleece kan best gebruikt worden zolang de paarden niet in de wei staan/ dus niet loper er mee...
ander gaat het schuren bij de schouders, omdat in een fleece deken nu eenmaal geen loopsplit zit word hij strak bij de schouders

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:13

M_D_H schreef:
carolina1278 schreef:

dus jij zet hem nu al onder 200 gram, straks een fleece deken er onder en dan moet je wachten tot het koud genoeg is voor 500 gram?
maar dan zit je toch met een overbruggings periode waarin hij het of te koud heeft onder de huidige dekens, of te warm heeft onder 500 gr?
waarom nu al 200 gr?

fleece kan best gebruikt worden zolang de paarden niet in de wei staan/ dus niet loper er mee...
ander gaat het schuren bij de schouders, omdat in een fleece deken nu eenmaal geen loopsplit zit word hij strak bij de schouders

Dat heeft niets met de loopsplit te maken ( de meeste goede merken hebben niet eens loopsplit in de dekens) maar de stof van fleece zelf en de pasvorm van de dekens. Van Fleece worden de haren statisch waardoor ze automatisch meer overeind gaan staan en afbreken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:24

M_D_H schreef:
carolina1278 schreef:

waarom nu al 200 gr?

mijn paard is niet geschoren en heeft een 200 grams deken op, veel merken hebben niet eens een 100grams uitvoering. de mijne staat geschoren bij -15°C ook onder een 500grams deken hoor

en dat een fleece altijd naar achteren schuift heeft met de stof zelf te maken zoals hier boven mij gezegd wordt. mijn vriendin heeft trouwens fleecedekens met loopsplit en het helpt voor geen meter. de stof is nu eenmaal snel electrostatisch geladen , rekt en schuift makkelijk maar alleen in de richting van de haren, dus gaat automatische trekken en schuren.
staldekens met een microfleece binnenzijde schuurt ook sneller ook al hebben de dekens een loopsplit. Mijn ervaring is dat die loopsplitten zelden op de juiste plaats zitten en een goed passende deken zonder loopsplit en gladde binnenvoering minder snel schuren.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:34

Hij staat nu onder een 200 grams. En krijgt nu (het snachts rond het vriespunt gaat komen) een 200 grams + fleece op, blijft het snachts onder het vriespunt (lees -3 en kouder) dan krijgt hij de 500 grams op. Mocht het weer zolang -15 zijn snachts dan krijgt hij de 500 grams met fleece deken op. Wordt het weer warmer, dan bouwen we de laagjes weer af ;)

Ik vindt een 200 grams niet echt super warm bij een geschoren paard hoor, je haalt toch zijn hele vacht eraf!! (hij is helemaal kaal)

En ik heb nog nooit last gehad dat de fleecedeken trekt en of schuur of kale plekken geeft... misschien per paard verschillend?? En inderdaad ik hoef geen andere onderdeken omdat ik met deze nooit geen last heb of heb gehad :+

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:55

Ik ga snachts de 300 erop leggen

Ik werd om 4 uur gebelt door de alarm centrale voor inbraak
Toen was het -0.03 graden

Dat vind ik toch wat fris moet ik zeggen

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:57

ik denk dat ik er ook ongeveer op 300 uitkom, fleece + 200 grams...

En we krijgen de komende 2 weken toch wel vorst aan de grond en meer :o

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:58

ik ook. bevalt tot nu toe nog prima. fleece kan er onder weg als ie de wei op gaat en 's nachts gaat ie er weer onder.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:13

ja hij krijgt hem er alleen snachts op stal onder, dus niet overdag dan is de 200 gr wel voldoende

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:18

M_D_H schreef:
waarom nu al 200 gr?

Mijn geschoren fjord staat ook al onder 200 gram hoor :=

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:19

200 gram vind ik echt neit veel hoor. het is echt niet warm en de wind is ook koud!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:29

Hier nog steeds een ongevoerde regendeken voor een paard dat:
een dunne vacht heeft die ik dun wil houden
overdag buiten staat en 's nachts binnen
overdag en 's nachts dezelfde deken opheeft.

Ben trouwens aan het oriënteren op nieuwe onderdekens.
Ik denk eraan om een 200 en een 400 te kopen; wat vinden jullie?