Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:21

Welshcobfan schreef:
De hele winter heb ik dezelfde deken opliggen

ik ook (alleen zo nu en dan wat meer dekens er onder )

bietjuhh schreef:
Jeeeh heb zelf een zweetdeken gemaakt en hij past !!

mijn moeder heeft eens voor de pony (C pony) ook een zweetdeken gemaakt van fleece hij was supper goed gelukt alleen elke keer als hij in de was ging kromp de soom dus leek ie steeds kleiner te worden toen hebben we de soom er af gehaald (zag er niet uit maar de pony was toch verkocht en de deken ging mee)

ladylay

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:34

ik had een vraag.....
mijn merrie word binnenkort voor het eerst geschoren, en heb de hh thor deken besteld 300 grams ...
is dat wel genoeg...

misschien meer mensen ervaring met deze deken ?

en als je je paard een paar uur op stal met een zweetdeken laat staan...en er 's avonds weer af haald, dat kan toch wel

Orly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:52

Heeft er iemand vervaring om een deken waterdicht te maken? Ik wil namelijk graag een speciale arabierendeken kopen maar die zijn niet waterdicht. Alle tips zijn welkom!

Ik_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:02

Orly schreef:
Heeft er iemand vervaring om een deken waterdicht te maken? Ik wil namelijk graag een speciale arabierendeken kopen maar die zijn niet waterdicht. Alle tips zijn welkom!

Hoe ziet een speciale winterdeken er eigenlijk uit?

Orly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:28

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:19

Orly schreef:

ik heb laatst een soort waterdichtspray gekocht in de winkel voor mijn reservedeken die niet meer 100% waterdicht was.

maar in de winkel waarschuwde ze me dat een deken die niet meer waterdicht is ook nooit meer helemaal waterdicht wordt.

denk dus ook niet dat je zo'n deken waterdicht kunt krijgen. hooguit waterafstotend.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:05

hoihoi

ik heb bij ooteman een tussendeken besteld van 200 grams waterdicht van vantaggio ofzo, heb m net binnen wat n mooi deken voor 50 euro, iemand ervaringen ermee? groetjes

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 00:33

Hoi, ik heb die deken, idd een mooie deken, mijn IJsco heeft hem 2 uurtjes opgehad nadat ze geschoren was (en het regende die dag) en het is toen meteen ingeregend bij de borst. ik vind het een groot nadeel dat je de voorkant niet kan verstellen (die versie die ik heb, je hebt nu ook een nieuwere versie met andere sluiting) Mijn IJs is moeilijk met dekens, ze heeft maat 175, maar die hals daarvan is áltijd te wijd (165 ook trouwens). Ik heb nu eindelijk een deken gevonden die wél past van voren.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:22

waar kun in friesland dekens laten wassen met een grote wasmachine? het liefst niet te duur want ik heb meerdere dekens die gewassen moetten worden

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:49

ok, dus ik kan mijn 200 grams deken gewoon zodra het onder de 8 graden komt opdoen en dan heel de winter ophouden?

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:25

Misschien stel ik een domme vraag
maar wat houden de grammen in? Als je bv. een 300 grams deken heb is die dan warmer dan een 200 grams?

_Charlotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:28

Marieke_456 schreef:
Misschien stel ik een domme vraag
maar wat houden de grammen in? Als je bv. een 300 grams deken heb is die dan warmer dan een 200 grams?

Ja, dat is gewoon de inhoud dus een 300 grams is dan warmer dan een 200 grams.

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:29

Die grammen is het aantal gram per (ik dacht) vierkante meter. Op het labeltje van het dekbed dat je op je bed hebt staat (bij mij iig) ook het aantal gram per vierkante meter. Dat betekent dus dat een shet deken van 300 gram minder vulling (in totaal aan gram) heeft dan een paardendeken van 300 gram, maar hij is wel net zo dik. als een shetdeken even simpel gezegd bijvoorbeeld 1 vierkante meter is, en een paardendeken 2 vierkante meter zit er dus bij een shetdeken 300 gram in en bij een paardendeken 600 gram.

een 200 grams deken is dus minder warm dan een 300 grams deken, hoewel dat per merk ook wel een beetje verschilt heb ik het idee.

Ik hoopd at ik het een beetje duidelijk (en juist ) uitgelegd heb.

Als het niet klopt wat ik zeg, moet iemand me maar verbeteren

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:02

Kan heb kwaad als je twee zweetdekens over elkaar doet?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:14

Dyyy schreef:
Kan heb kwaad als je twee zweetdekens over elkaar doet?

volgens mij niet, ik doe het ook wel eens als mijn paard in de winter terug komt van les (in de trailer doe ik een wollendeken met een wollen mensendeken om de hals en een fleece met hals er over en als we dan thuis komen is alleen de fleece vochtig en mn paard is droog

bij mijn pony deed ik wel eens een badstofdeken met een fleece er over ook dit werkte erg goed

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:27

Berdientje schreef:
Hoi, ik heb die deken, idd een mooie deken, mijn IJsco heeft hem 2 uurtjes opgehad nadat ze geschoren was (en het regende die dag) en het is toen meteen ingeregend bij de borst. ik vind het een groot nadeel dat je de voorkant niet kan verstellen (die versie die ik heb, je hebt nu ook een nieuwere versie met andere sluiting) Mijn IJs is moeilijk met dekens, ze heeft maat 175, maar die hals daarvan is áltijd te wijd (165 ook trouwens). Ik heb nu eindelijk een deken gevonden die wél past van voren.

maar hoe kan het dan inregenen? als ie verder mooi aansluit kan dat toch bijna niet? bevalt hij verder wel? en komt het door de sluiting dat hij inregent?? heb toch geen miskoop gedaan? bij mijn pony die ook moeilijk is met dekens lag hij mooi hoog en naar mij idee sluit hij ook mooi aan..

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:04

Bij mijn pony sluit hij idd niet aan bij de hals, maar dat ligt aan mijn pony, heb tot nu toe alleen nog maar dekens gehad die niet goed aansluiten bij de hals, alleen de Bucas (die smal valt) zit perfect.

Als de sluiting anders was geweest had ik 'm misschien nog kunnen verstellen dat hij wel goed aansloot, maar ik betwijfel het, ik heb gewoon een rare pony met een vreemde hals

Verder vind ik het een erg mooie deken, die een hele mooie pasvorm heeft. Ze heeft hem alleen heel even op gehad. Op de dagen dat het warmer is (maar dat duurt nog even ) en dat het droog is kan ze deze deken wel op, maar voor als het regenachtig is moet ik er toch nog een andere deken bijhalen (waarschijnlijk ook een Bucas)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:30

Perla schreef:
waar kun in friesland dekens laten wassen met een grote wasmachine? het liefst niet te duur want ik heb meerdere dekens die gewassen moetten worden

In drogeham bij hypo fryslan volgens mij.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:58

Berdientje schreef:
Bij mijn pony sluit hij idd niet aan bij de hals, maar dat ligt aan mijn pony, heb tot nu toe alleen nog maar dekens gehad die niet goed aansluiten bij de hals, alleen de Bucas (die smal valt) zit perfect.

Als de sluiting anders was geweest had ik 'm misschien nog kunnen verstellen dat hij wel goed aansloot, maar ik betwijfel het, ik heb gewoon een rare pony met een vreemde hals

Verder vind ik het een erg mooie deken, die een hele mooie pasvorm heeft. Ze heeft hem alleen heel even op gehad. Op de dagen dat het warmer is (maar dat duurt nog even ) en dat het droog is kan ze deze deken wel op, maar voor als het regenachtig is moet ik er toch nog een andere deken bijhalen (waarschijnlijk ook een Bucas)

nee oke dan snap ik hem!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 23:02

judith_cloud schreef:
Perla schreef:

In drogeham bij hypo fryslan volgens mij.

hoe duur is het daar?

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:39

Perla schreef:

fiona's en je kunt ze bij huppa brengen

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:59

XlucienneX schreef:
Perla schreef:

fiona's en je kunt ze bij huppa brengen

hoe duur zijn die?

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:16

bij fiona 10 per deken bij huppa 12 nog wat per deken.

je kunt ook een actie afwachten net als vorigd jaar.

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:24

Bedankt pippy en berdientje
Als ik nou mijn pony wil scheren en ik leg er een winterdeken op van 200 grams is dat dan warm genoeg?

simongek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:19

Marieke_456 schreef:
Bedankt pippy en berdientje
Als ik nou mijn pony wil scheren en ik leg er een winterdeken op van 200 grams is dat dan warm genoeg?

Nou dat lijkt me niet. Als jouw pony nu geen deken op heeft kun je misschien volstaan met 1 hele dikke.

Ik ben zelf meer een voorstander van 1 winterdeken met een onderdeken voor een geschoren paard.