[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:30

Ding is dat ze nu al een behoorlijke vacht heeft omdat ze 24/7 buiten staat. Dus zelfs met een stapritje zweet ze al.
Ik kijk wel even wat haalbaar is. Vroeg me meer af wat anderen er nu met dit weer erop leggen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:32

Nog niks en ik heb een koukleum, maar hij staat ook niet 24/7 buiten. In jouw geval zou ik denk ik kiezen voor 50 gram.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:39

Selina schreef:
Ding is dat ze nu al een behoorlijke vacht heeft omdat ze 24/7 buiten staat. Dus zelfs met een stapritje zweet ze al.
Ik kijk wel even wat haalbaar is. Vroeg me meer af wat anderen er nu met dit weer erop leggen.

Niks dus ook niet als ik nu een patroon scheer enkel met regen 0 gram hier paard nog in zomervacht die zweet al met 0 grams nu...

JackieT

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:41

Ik heb twijfel of ik nog even snel naar stal loop om een deken op te doen, is hier nu 5 graden en ze staan nog buiten.

Ze is nu eindelijk op goed gewicht en wil haar graag zo houden en kou is niet fijn voor haar rug, wat zouden jullie opleggen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:46

Ik heb de 50 gram op liggen op een ongeschoren senior. Gaat morgen einde ochtend/begin middag af. Hopelijk is dat op tijd.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 06:43

De Rambo summerseries is dan een fijne optie. Of de autumn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:14

Als je hem deels gaat scheren dan zou ik gewoon kijken hoe hij het daarop doet. Dan zou ik sowieso het haar op de rug en onder de buik laten staan, aar borst kan je er prima uit laten scheren. Bevalt het niet kan er altijd meer af, andersom is lastig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:20

Mijn merrie staat altijd onder dekens in de winter ivm arbeid, half scheren en omdat ze niet altijd goed waterdicht was. Nu is ze met semi pensioen en mag ze teddy worden. Maar ik twijfel een beetje of ze niet alsnog gewoon onder deken moet staan. Ze heeft artrose in dr rug, vorige winter was ze erg afgevallen van waarschijnlijk pijn (toen nog aan 't werk). Ze heeft nu weer vetjes gelukkig. Maar wellicht is 't wel beter om haar rug warm te houden. Of zou alleen een deken bij echt nat weer (ivm niet waterdichte vacht) en echt guur weer voldoende zijn? Beetje dilemma vind ik. Wat zouden jullie doen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:54

Tancreda4 schreef:
Mijn merrie staat altijd onder dekens in de winter ivm arbeid, half scheren en omdat ze niet altijd goed waterdicht was. Nu is ze met semi pensioen en mag ze teddy worden. Maar ik twijfel een beetje of ze niet alsnog gewoon onder deken moet staan. Ze heeft artrose in dr rug, vorige winter was ze erg afgevallen van waarschijnlijk pijn (toen nog aan 't werk). Ze heeft nu weer vetjes gelukkig. Maar wellicht is 't wel beter om haar rug warm te houden. Of zou alleen een deken bij echt nat weer (ivm niet waterdichte vacht) en echt guur weer voldoende zijn? Beetje dilemma vind ik. Wat zouden jullie doen?

Je zou kunnen kijken naar de Autumn serie van Rambo. Die heeft een rugliner.

Mijn oudje (31) staat overigens gewoon onder een 100grams deken nu. Het vriest 's nachts en als het overdag warm is doe ik hem af. Maar het kost ze gewoon veel energie om warm te blijven en dan valt ze echt te veel af.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:21

Ik heb 50 gram op en als het ‘s middags lekker is regelen we onderling dat de dekens af gaan. ‘S morgens is het ook nog best fris en voelen ze er lekker onder.

Erg blij met de Rambo suprême. Ondanks dat hij iets ruim is (perfect want paard is 2,5 jaar) blijft hij echt mooi liggen en geeft voldoende bewegingsvrijheid. Ik heb altijd Rambo paarden |o

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:52

Mijn ongeschoren oma leg ik vanmiddag weer haar 0 grams op. Buienradar verwacht morgen bijna 9mm regen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 14:49

Selina schreef:

Als je paard genoeg extra te verbranden heeft zou ik zeker geen deken op doen nu.
Met half scheren kunnen fjorden echt wel koud weer aan, vroeger stond die van mij altijd half geschoren zonder deken.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:05

Mijn paard zit tussen 2 maten in. Bij 175 valt de deken netjes op zijn staart aanzet, maar steekt er nog een stuk bil uit :+ bij 185 zit hij netjes over zijn bil heen maar valt de deken aan de voorkant wat groot. Wat zouden jullie kiezen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:15

xSCWx schreef:
Mijn paard zit tussen 2 maten in. Bij 175 valt de deken netjes op zijn staart aanzet, maar steekt er nog een stuk bil uit :+ bij 185 zit hij netjes over zijn bil heen maar valt de deken aan de voorkant wat groot. Wat zouden jullie kiezen?

De billen horen inderdaad iets uit te steken. Zou op basis van bovenstaande zeker de kleinere maat nemen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:17

Bedankt voor je antwoord. Dat zou mooi zijn want 175 heb ik nog liggen van mijn vorige pony, toch morgen maar eens goed passen nog.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:24

Mijn merrie heeft ook 175 en de bil steekt er bij haar ook iets uit. 185 is echt te groot bij haar. Ik had wel één 185 (eigenlijk 183 want was Horseware) maar dat was echt een tent en als die er zonder onderdek op lag kon ik er donder op zeggen dat ze wel weer een singel kapot zou trekken. Ik zou dus niet groter gaan als de 175 verder netjes past.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:28

Neem degene die vooraan het beste zit. Ik heb het andersom; mijn merrie zit tussen 165 en175 in. 168 ligt volgens het boekje wat lengte betreft, maar zit voor geen meter aan de borst (en ze is van zichzelf al smal). 175 is te lang om goed te zijn, maar ligt als een huis en ze krijgt nooit schuurplekken, waar ze dat bij 165 ongeacht merk steeds heel snel krijgt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 23:13

Maar de maar zegt ook niet alles. De 6.0/183 van Amigo is korter dan van Rhino. Beiden horseware.
Dus het is best merk afhankelijk wat de beste optie zou (kunnen) zijn.

Guusje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:09

Heeft iemand een idee hoe de Harry’s Horse highliners vallen qua maat?
Ik heb een pony die tussen maat 165 en 175 in zit. Kan ik beter een maatje groter of een maatje kleiner nemen?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:28

Guusje17 schreef:
Ik heb een pony die tussen maat 165 en 175 in zit. Kan ik beter een maatje groter of een maatje kleiner nemen?

Ik vond ze altijd ruim vallen dus zou zeker de kleinere maat nemen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:54

Capriootje schreef:
Guusje17 schreef:

Ik vond ze altijd ruim vallen dus zou zeker de kleinere maat nemen.

Vallen heel ruim vind ik

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:09

manzano schreef:
Maar de maar zegt ook niet alles. De 6.0/183 van Amigo is korter dan van Rhino. Beiden horseware.
Dus het is best merk afhankelijk wat de beste optie zou (kunnen) zijn.

Dit idd, mijn gup zit nu in maat 6.0. Maar die van Amigo is echt krap (kruipt op bij de billen en is bij de borst krap), de bucas irish past perfect, ook 6.0

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:45

Klopt idd, maar mijn paard valt altijd tussen 2 maten in, bij alle merken die ik tot nu toe gehad heb. Dat waren première, Harry’s horse, eigen merk plaatselijke ruitershop, Amigo en Rambo (mogelijk vergeet ik er eentje). Ze heeft niet altijd dezelfde maat gehad; de premières en HH’s had ze toen ze jonger was.
Maar bij sommige paarden past maat X van merk A voor geen meter en van merk B perfect, of is ie bij merk A te groot en bij B te klein. Maat ongeacht het merk of de maat, zou ik zelf altijd een deken zoeken die goed ligt aan de hals/borst/schoft, als ie achter dan wat te lang of te kort is voor het mooie, lijkt me dat niet per se erg (zolang hij daardoor niet verschuift/naar achteren trekt, oid, natuurlijk).

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:38

Bedankt voor al jullie reacties, ik heb vandaag de dekens even gepast en ben tot de conclusie gekomen dat de 175 gewoon prima ligt. In mijn geheugen stak er veel meer kont uit toen ik ze 5 maanden terug had gepast. 185 was echt te groot in ieder geval. Als hij uit 175 groeit kijken we tegen die tijd wel weer naar nieuwe dekens :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:32

Iemand ervaring met de Vario dekens van het Drunens Ruiterhuis? V hals met Stay Dry voering! Zie alleen niks staan over de daadwerkelijke waterkolom. Ziet er verder onwijs goed uit! Helaas niet in maatje 5.6 dus ik heb er niks aan. :\

https://www.drunensruiterhuis.nl/vario- ... irect=true