[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:57

Simone1993 schreef:
in welk model moet ik mijn welsh b pony laten scheren?? Hij zweet snel bij de hals. Hij is zowel bereden als betuigd. Het is een pony die het snel koud heeft (dus benen sowieso niet scheren lijkt me). Iemand een idee welk model??

Ik heb mijn welshje in dit model laten scheren vandaag, hij zweet vrij snel bij zn borst en buik.

Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:00

Vanmorgen Jaopie voor het eerst EVER laten scheren. Die zweette zich echt kapot (stralen tot in z'n sokken) bij het trainen, en dat terwijl zijn vacht nog helemaal niet veel voorstelde.
Alles is er af behalve benen en hoofd.
Wel 200 grams gevulde watervaste deken op gedaan toen hij weer de wei op ging (hals daarvan is niet gevuld).
Morgen wassen met lauwwarm water na het rijden (scheerlocatie had alleen koud water).
Nu nog shoppen voor een outdoor deken met buikflap.
Benieuwd hoe hij morgen OHZ is!

max66

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:12

ik heb de vraag niet gesteld, maar ik zou daar wel antwoord op willen ja, al is dat imo off-topic. Ik zie er namelijk het nut ook niet van in. Het is voor het gemak van de ruiter, verder niet denk ik dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:17

Als ik van mijn paard verwacht dat die ook in de winter werkt, dus dan heb ik het niet over een boshobbelpony die heb ik ook staan en die scheer ik niet die krijgt uberhaupt geen deken om, dan is dat niet werkbaar met een dikke vacht paard is dan snel zeiknat van het zweet wat een belemmering is. Niet omdat die vacht nat is dat droogt wel weer maar omdat ze door die dikke jas het werk niet volhouden. Ga zelf maar eens de marathon lopen met je winterjas aan, dan haak je op den duur ook af. Dus dan is scheren veel fijner voor het dier. Niet omdat je anders moet wachten tot ze droog zijn.

En tuurlijk is dat voor het gemak van de ruiter, maar dat zijn dekens net zo... Als je je paard een goede schuilgelegenheid geeft en het dier is gezond is een deken uberhaupt niet nodig. Je kan dan alleen niet verwachten dat je je paard de hele winter fanatiek kan rijden.

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:28

plovesb schreef:
Simone1993 schreef:
in welk model moet ik mijn welsh b pony laten scheren?? Hij zweet snel bij de hals. Hij is zowel bereden als betuigd. Het is een pony die het snel koud heeft (dus benen sowieso niet scheren lijkt me). Iemand een idee welk model??

Ik heb mijn welshje in dit model laten scheren vandaag, hij zweet vrij snel bij zn borst en buik.

[ Afbeelding ]

Oke bedankt voor je reactie en foto. Zei het niet helemaal goed. De borst heeft hij nat maar de nek zelf ook helemaal. Misschien model 5?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:46

Nies_ schreef:
Hoe doen jullie eigenlijk de staart aanzet? Doe altijd een V, maar vind dat zo stom :')

Ik scheer geen V dat vind ik ook niks. Heb gisteren alles behalve zijn benen en voorhoofd geschoren, dus ook geen dekje laten staan. Het is zo net alsof hij niet geschoren is maar ziet er super strak uit. Nu heeft mijn paard ook wel een makkelijke kleur ;)

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:25

Mijn paardje staat nu lekker geschoren zonder deken buiten, alleen z'n hals en schouder zijn geschoren

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:57

Klein vraagje: vorige 2 jaren ben ik goed op tijd begonnen met een deken op te leggen bij mijn merrie ek daardoor heeft ze nooit een echte wintervacht gekregen, dit was eigenlijk perfect te doen, ook qua zweten. Dus dit jaar begin september regendeken op, maar het was zo warm dat ze spontaan stond te zweten dus deken terug af.Dan werd het ineens wat kouder, dus 100g erop, om dan terug warm -koud en nu terug warm te hebben. Ik kan elke dag 's ochtends en 's avonds van deken wisselen, maar lijk toch niet genoeg te kunnen volgen met het weer van september en oktober. Dus nu staat mijn paard zich kapot te zweten onder haar regendeken met een best dikke pels. Hoewel ze met het rijden weinig last heeft van zweten, behalve op haar hals. Zouden jullie toch een jachtpatroon laten scheren? Of zelfs helemaal?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:16

Ik heb van mijn vriendin haar scheerapparaat gekregen. Ik moet alleen nog messen kopen. Welke zouden jullie aanraden? Ik heb 0 verstand van scheren en scheermachines. :+

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:18

Ik scheer standaard op 3mm, 15/31 tands

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 04:28

A.s vrijdag wordt lorenz voor het eerst geschoren.
Ik geef hem wel van te voren verdoving pasta.
Ga morgen een hals bestellen voor aan de deken.
En nog een 200 gram liner.
Ik heb nu alleen 100 en 300 grams.

Tot hoever grams leggen jullie dekens nu op met het weer wat eraan komt?
En in de winter? Las hier op bokt dat je liners wel over elkaar kan leggen. Ik kan dan 200+300 grams doen. Of is dat te weinig als het vriest? Staat wel in een koude stal .
Overdag staat hij buiten en sinds vannacht weer op stal.

Een uitrij deken heb ik nog liggen.
Ivm artrose moet ik altijd lang warm en uitstappen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 07:19

Ik gooi ook liners op elkaar als nodig is. Denk dat als je 200 en 300 dat je echt heel eind komt.
Maar kijk naar je paard. Dat wisselt zo enorm.
Als je er een hebt die van nature snel warm hebt hoef je veel minder op te leggen.
Ik voel altijd met mijn hand. Als graadmeter.
Ik heb er nu 3 onder een deken. De oudste onder 300 voor de nacht 100 overdag(geschoren om medisch reden ) Mijn andere 200 s nachts overdag 0( geschoren) En de jongste (met vacht) 100 s nachts en 0 overdag.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:37

Nathalie84 schreef:
Ik scheer standaard op 3mm, 15/31 tands

Ik ook, 15/31 of 23/31. Dat maakt niet zo'n verschil.

Mijn messen zijn op weg naar Leeuwarden aangezien ik weer strepen had (2e keer nu). Hopelijk worden ze nou toch eens goed geslepen, want aan mijn scheerkunsten ligt het niet := Mijn paard staat er nu voor schandaal bij, dan doe ik het einde deze week of volgende week wel een keer over.

Dan alleen nog wat geld uit de geldboom plukken voor een goed klein apparaat op accu en dan ben ik helemaal blij.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:42

Ik had vrijdag een pony te scheren die echt ontzettend goor was onder de vacht, dan is het ook lastig om het netjes te krijgen zeg. Gelukkig had ik al zo'n vermoeden dus had de messen al willen laten slijpen na die pony maar nu moeten ze zeker.

Ook nog een paard, die had wat pasta gehad maar die was me toch een partij chagrijnig!

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:04

Hoi! Heb mijn pony zaterdag geschoren maar je ziet nu nog steeds strepen ervan, weet niet hoe het komt want me machine is helemaal nieuw en me messen ook en ik heb genoeg geolied, iemand een idee?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:06

Met ongelijke druk geschoren? Grovere tanden van de messenset? Heb je een foto? Kan ik het beoordelen ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:07

Heb je tegen de richting in geschoren en elke vorige streek overlapt?

Soms helpt het als je je paard na het scheren wast, dan gaan de opstaande strepen vaak wat platter liggen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:09

Ik ben gewoon eens benieuwd, mensen die hun paarden zelf scheren, zijn jullie gewoon ooit eens begonnen met het idee: "dat kan ik zelf wel, en ik zie wel hoe dat gaat?" Of hebben jullie de eerste keer hulp gehad, afgekeken, of echt geleerd van iemand?
Ik zelf kan niet eens een rechte lijn knippen, dus zou denk ik niet snel zelf aan scheren beginnen, maar ik vraag me gewoon af hoe mensen ermee zijn begonnen, en of het moeilijk is om te doen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:11

Ja ik vond het onzin om steeds te betalen voor iets wat toch elk jaar moest gebeuren, dus toen heb ik een scheerapparaat gekocht en ben er maar eens aan begonnen.

Scheren is niet moeilijk, netjes scheren is wel wat lastiger.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:16

Ik liep in 1994 stage bij een boer en mocht zijn koeien scheren. Als beloning kreeg ik zijn oude apparaat en heb ik mijn pony geschoren.
Ik was onbezonnen en schoor haar in een donkere stal :+ Natuurlijk lekgeprikt in de borst, maar pony gaf geen kik.... O:)
Het jaar erop weer geschoren en pony zag er zo strak uit dat mensen op de vereniging vroegen of ik hun paard ook wou scheren tegen een vergoeding.
Omdat ik het nog niet zo snel kon was mijn tarief Fl. 15,= per uur met een max van Fl. 45,=
Naarmate ik er meer schoor, kreeg ik er steeds meer handigheid in en met de jaren ging mijn tarief ook meer omhoog.

Scheren is zeker een vak apart, dat moet je echt in de vingers hebben, maar wat ikzelf het allerbelangrijkste vind is dat je om moet kunnen gaan met paarden en dat stukje horsemanship hebben er maar weinig ;)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:22

Ja, dat kan ik wel goed begrijpen. Moet zeggen dat ik wat dat aan gaat de paarden die je scheert er erg netjes uit vind zien Karin.

Heb het geluk dat mijn pony heel braaf is, relaxt, en geen kick geeft op het scheerapparaat :) volgens mij zou iedereen hem kunnen scheren wat dat aan gaat :D hihi.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:23

Als je t van Karin al niet meer netjes vind dan weet ik niet bij wie je nog aan zou kunnen kloppen om eerlijk te zijn :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:28

Dott schreef:
Ja, dat kan ik wel goed begrijpen. Moet zeggen dat ik wat dat aan gaat de paarden die je scheert er erg netjes uit vind zien Karin.

Heb het geluk dat mijn pony heel braaf is, relaxt, en geen kick geeft op het scheerapparaat :) volgens mij zou iedereen hem kunnen scheren wat dat aan gaat :D hihi.

Dank je wel :o

Ben perfectionist, dus moet de paarden van klanten ook wel netjes achterlaten.

Er zit wel verschil in vacht hoor!
Ik scheer met dezelfde messen bij verschillende paarden ook wel eens streepjes, heeft puur met de ondervacht van een paard te maken. Daar kun je gewoon niks aan veranderen, maar zo erg zoals ik vandaag op foto's heb gezien, dat kun je best wegwerken met een kleine tondeuse, daar staan de tanden dichter op elkaar waardoor je veel minder streepjes ziet en inderdaad kruislinks eroverheen scheren wil ook nog wel eens helpen. :Y)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:29

@pantykous Whahaha, ja dat is ook wel zo ;) _O-

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:31

Ah, weer wat geleerd. Ik had laatst idd bij een fjord met hele dikke ondervacht strepen en het paard erna helemaal niks. Bij de fjord wel weggewerkt overigens, had zelf al t vermoeden dat het door de vacht kwam maar fijn dat het bevestigd wordt. :D