Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jan_ineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:33

Mijn paard staat ook al een tijdje onder een 50grams deken.
Hij heeft een een stress periode achter de rug, en z'n weerstand was daardoor verslechterd.
Dus als hij zijn deken een korte periode af had, was ie binnen de kortste keren weer erg verkouden.
( alleen als het echt mooi is ) Zoals afgelopen weekend, laat ik hem in de warmste uren van de dag lekker zonder deken lopen..

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:54

De mijna staat sinds gisteravond onder een 200 grams! de nachten en ochtenden zijn al behoorlijk koud...heb nog een 360 grams liggen voor de "echte" kou..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:56

mijn paard heeft gisteravond een 50 gr deken op gekregen en houd deze nu ook op
de Bucas Rain
hij is er lekker warm onder en niet klam.

visje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:01

Ik heb mijn paard sinds 2 weken onder een 0 grams deken staan. Ik heb 100 grams klaar liggen. Die gaat waarschijnlijk volgende week op, als het ook overdag kouder gaat worden.
Verder heb ik nog een 300 grams, deze gaat pas op als het onder het vriespunt gaat worden.
Ik hoop mijn paard niet te hoeven scheren, en dat hij dun in zn vacht blijft.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:02

Mijn pony staat snacht's met een deken van 200 grams, en s'ochtends met dit frisse weer ook nog een paar uurtjes, ze staat veder heel de dag buiten zonder deken.

Wilke

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:30

staat lekker met 100grams :D

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:32

ik denk dat ik ook bijna ga overgaan naar mn 150grams, ze had het toch maar koud vanmorgen om 7u30 met haar regendeken aan (met katoen langs binnenkant)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:47

_Amanda schreef:
We kunnen hier gewoon onze ideeën delen! :)

*D

@ LoesCorner: ja soms is het moeilijk kiezen ja qua scheren. Ik denk dat scheren alleen handig is ivm warmteverlies zoals bijv een halflinger. Uur droogstappen is een kriem ;-)
Wellicht enkel een onderhalsje uitscheren?

Zelf dacht ik er dus goed aan te doen om 1 van mijn sportpaarden ;-) te scheren, maar dat keerde zich dus tegen het paard en mij. Maar goed, mijn paarden zijn na hard werk altijd in 10 min droog, zelfs met wintervacht.

Maar wellicht kunnen we nadenken over de kip en het ei... wat is de oorzaak en wat de oplossing. Is het paard rap kouwelijk omdat ie te vroeg is ingepakt? Of is het paard kouwelijk omdat ie gewoon een dun vachtje heeft? Valt het paard af omdat het hooi verminderde voerkwaliteit heeft of valt het paard af omdat ie in de regen staat?
Is de rug verkrampt omdat ie te kort in het haar staat en de overgang dekens-x-stal naar werken-in-de-bak niet kan handelen?
Is ie in de rug verkrampt omdat ie te lang in zijn zweet op de tocht heeft gestaan?

Zomaar scheren en met 800-gram inpakken en scheren en de hele flats... OK, maar kip-ei-verhaal he ;-)
Ik heb nog niet gelezen echt goede argumentatie (hopelijk niemand lange tenen ;-) ) waarom wel of juist niet weloverwogen wordt gekozen voor dik ingepakt. De aanname is en blijft -min of meer, sommige uitzonderingen daargelaten- "paard heeft het koud, en wij trekken ook een jas aan als wij het koud hebben".

Er wordt geschreven "hij heeft het koud".... maar waaraan zien jullie dat dan? Bibbert ie? Is de staart strak tegen de bips aangetrokken? Ennuh... als mijn neus of oren koud zijn, wilt niet zeggen dat de rest van mijn lijf het koud heeft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:01

@ soxx: je hebt hier een punt. Ik scheer omdat m'n merrie te lang nat blijft na het rijden. Aangezien ik tevergeefs elk jaar probeer de wintervacht iets dunner te houden met dekens, vind ik het niet kunnen dat ik na uitstappen onder de man en meer dan een uur aan de hand onder een fleece ik nog steeds haar winterdeken niet kan opleggen omdat ze te nat is. Zo warm is een fleece nu ook weer niet en al helemaal niet bij wind en vriestemperaturen.

Dus ik scheer en leg er een dikkere deken op, zet m'n paard nooit volledig in z'n blootje (uitz deken wissel) maar probeer altijd iets op de rug en nieren te leggen, rij in en stap uit met eenutirijdeken om te snelle afkoeking van de lendenpartij te voorkomen etc...
Paard krijgt extra kracht en ruwvoer als compensatie en bij echte vrieskou een extra dekentje. dat ze bij felle wind en sneeuw niet binnen wil komen en de anderen wel, is voor mij een teken dat ze het niet koud heeft. Ze is bij slecht weer de eerste om binnen te komen en de eerste bij warm weer om de dekens te laten af doen...

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:12

Waarom je een paard dik inpakt, de 1 is 300 genoeg de ander 1000, om ze kort in de vacht te houden nadat je ze geschoren hebt.
Je haalt de vacht eraf, en daar leg je dekens voor op in de plaats...
Hoeveel, dat hangt van het dier af en de omgeving...

Van mij heb ik net geschoren en daar gaat vanavond de Bucas All-In-One op.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:30

Mijn tinker toen ik nog op hoog nivo trainde schoor ik heb 2 a 3 keer in de winter

Deze winter geen scheren meer of het moet echt te gek worden hij zit nu al mega dik in het haar en zweet niet onder de 200 grams
Mocht mijn zusje nu vaker en serieuzer gaat rijden dan wil ik hem best voor haar scheren maar anders niet
Ze rijd nu 2 keer in de week max en dat is een beetje hobbelen daar ga ik niet voor scheren....
Wel onder de dekens omdat hij het altijd gewend is en ik het toch niet echt uit de hand wil laten lopen met zijn vacht

Mijn springpaard waar ik uitsluitend mee dressuur zit niet zo dik in de vacht begint nu wel te komen hij staat onder 200 grams en snachts 300 grams
Deze week hebben we weer veel temperatuur schommelingen :r
Ach ik zie wel wat het weer brengt

Als het weer rond de -25 word kwak ik er gewoon weer een flink aantal grams op niets aan toedoen...

Hij heeft een buitenstal dus ook in de stallen heeft hij de zelfde grams op hij loopt nu nog zelf in en uit en staat veel binnen heeft hij overigens altijd al gehad

Als het overdag ook gaat vriezen zet ik hem wat meer binnen neer uit de wind
Ik heb liever dat hij het iets te warm heeft dan te koud
toen ik hem kreeg had hij een zeer pijnlijke gevoelige rug en stijve spieren en toen heb ik ipv 400 grams 600 grams erop gelecht en uitgebouwt naar 1000 grams ik had een heerlijk soepel en los paard die nergens last van heeft

Dekens heb ik hoofdzakelijk op tegen het zweten en om niet ziek te worden
Daarom temperaturen wij met een lijngrafiek die alles registreert ben er heel blij mee moet ik zeggen

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:25

visje21 schreef:
Ik heb mijn paard sinds 2 weken onder een 0 grams deken staan. Ik heb 100 grams klaar liggen. Die gaat waarschijnlijk volgende week op, als het ook overdag kouder gaat worden.
Verder heb ik nog een 300 grams, deze gaat pas op als het onder het vriespunt gaat worden.
Ik hoop mijn paard niet te hoeven scheren, en dat hij dun in zn vacht blijft.

hier precieS het zelfde.!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:35

De mijne staat nu met een 300 grams halsdeken (zonder de hals, dus zal ongeveer 250-270 zijn).
Hij voelde fris onder de deken, maar hij heeft verder ook totaal geen wintervacht.

Ik had hem onder 200 gram, maar omdat hij gisteravond in vergelijking met de andere paarden wel erg koud aanvoelde, heb ik hem een zwaardere op gedaan.

Mijn andere paard staat gewoon zonder deken, maar die valt ook niet af in de winter, die houd zichzelf prima warm.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:44

Alleen met regendeken, hadden onze paarden het koud buiten. Dus nu een extra deken er al bij onder.

SomniumEquus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:29

Wij hebben alle paarden al in de dekens.
Dit omdat ze dan niet in de wintervacht komen.
Het zijn namelijk wedstrijdpaarden.

amber_stephJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:03

hier vanmiddag ook geweest, even onder de deken gevoeld.
Hij was gewoon normaal warm, en heb nu 100 grams deken op.
Alleen het word nu eind vd week weer warmer in de avonden en nachten

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:35

Hier nog lekker bloot, zodra het weer gaat regenen krijgt ze dr regendeken op :j

_Amanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:57

Loes'sCorner schreef:
@Amanda,

ja maar weet je wat het is, je kunt de vacht minimaal tegen houden met een deken, genetische aanleg bepaald veel meer evenals licht!
Vorig jaar was bij mijn haf op stal iedere aaf tot 23.00 uur het licht aan, het leek heel de winter wel een sportpoown en kreeg ook geregeld de vraag of ik hem had geschoren.

Ben ik helemaal met je eens hoor! dat het inderdaad ook met de aantal uren licht te maken heeft.

scoxxx: Dat vind ik mooi gezegt! ben ik met je eens. Zo kunnen we denken elkaar ook wat beter begrijpen
en leren we der ook nog wat van.

Mijn Paard ( en die van mijn zusje trouwens ook) staat nu onder 200 grams deken s'nachts.
Ze staan in een binnen stal maar het achterste gedeelte is helemaal los.
dus met temmperaturen als gisteren is het daar niet vele malen warmer.
( vorig jaar stonden ze in dezelfde stal als waar de koeien stonden,.. daar is het toch een stuk warmer.)
Ik wil liever niet scheren, dit is vooral heel eerlijk gezegt omdat ik um mooier vind zo.
Plus dat hij wel heel kaal is dan :P haha.
Dus om de haar groei ( zo veel mogelijk) '' tegen'' te gaan,.. ben ik heel precies met de dekens.
wel vind ik het heel belangrijk dat hij het niet te warm heeft! dus soms is dat nog een beetje vissen.
vandaag heeft hij overdag 100 gram opgehad en daar heeft ie lekker onder gestaan naar mijn meening.
morgen zit ik nog wat over te twijfelen omdat het dan toch wat koeler wordt en bijna geen zon,..
misschien dat ie dan toch z'n 200 gram ophoud. nou ja ik ga morgen vroeg denk ik maar beetje op m'n
gevoel af,..

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:59

heb ongeveer een 150/125 grams op :+
hij is eigenlijk een 200, maar al zovaak gewassen :=

als het kouder word krijg ze me nieuwe 200 grams op :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:21

Zweten ze bij jullie niet onder de dekens? Die van mij heeft zijn regendeken op overdag, maar zodra er wat zon is zweet hij er onder of voelt klam aan. Op stal gaat de deken nog steeds af, anders zweet hij helemaal erg! Straks als het kouder is krijgt hij de 100 gram op, maar dekens blijven wisselen overdag (gevoerd) en 's nachts (ongevoerd) vind ik super onhandig. Denk dat hij dan maar eens moet zweten onder dek. :?

Knmi ea. verwachten dat het vanaf zondagnacht nachtvorst geeft. Al snel dan dit jaar.....

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:28

Het heeft zeker voornamelijk met licht te maken. Mijn paard stond eerst op een binnenstal waar het zeker weten even koud was als in de buitenstallen. Maar het grote verschil is dat er in de binnenstal de grote verlichting elke dag tot 11 uur aanbleef. Hij had ook in de winter gewoon zijn zomervacht.. dat is compleet veranderd nu hij niet meer tot laat kunstmatig (fel) licht ziet...

En Bravrura, die van mij is niet klam onder zijn regendeken. Ik ben zelf tegen het zweten onder een deken, daar kunnen ze flink kou van vatten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:38

Hier ook nog bloot maar denk dat het voor het weekend ook een regendeken word, balen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:43

Bravura schreef:
Zweten ze bij jullie niet onder de dekens? Die van mij heeft zijn regendeken op overdag, maar zodra er wat zon is zweet hij er onder of voelt klam aan. Op stal gaat de deken nog steeds af, anders zweet hij helemaal erg! Straks als het kouder is krijgt hij de 100 gram op, maar dekens blijven wisselen overdag (gevoerd) en 's nachts (ongevoerd) vind ik super onhandig. Denk dat hij dan maar eens moet zweten onder dek. :?

Knmi ea. verwachten dat het vanaf zondagnacht nachtvorst geeft. Al snel dan dit jaar.....

heb je wel een goed ademende deken?
mijn paard staat sinds eergisteren onder de bucas rain 50 gr deken en is wel warm maar niet klam of zweterig,deze deken ademt goed.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:52

Ik heb vanochten de 200 grams wug op gedaan.
Gisteraaf voelde mijn haflinger zo koud en vanochtend vond ik hem niet heel erg war, eerder koel.
Met rijden vond ik hem in aanvang ook wat stijfjes, haren stonden ook echt overeind met de regendeken.

Nu even afwachten of hij het straks niet te warm heeft maar het was hier vanochtend 1 graad!!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:05

het wordt echt winter nu. Bah.
Denk dat ik na t weekend ook aan een dikkere deken ga beginnen. wanneer het ook overdag koud is.
Gelukkig komt ze dan 's avonds naar binnen.
Dat scheelt ook weer.