[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plovesb

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:45

Vraagje hier aan de kenners :)

Ik heb een Welsh pony van 5 jaartjes jong, heeft nagenoeg elke winter buiten gestaan (wel snachts in een buitenstal) en creëert daarom altijd een aardige wintervacht. Dit is dus nu ook het geval maar we zijn verhuisd en hij staat nu veel meer op stal. Hij zweet dan ook echt flink bij zijn borst zonder dat hij überhaupt heeft gelopen (is ook erg warm voor de tijd van het jaar).
Verder ben ik momenteel bezig met het beleren voor de wagen, of iig in het tuig werken en aan de dubbele lijnen. Dit pak ik ongeveer 2/3 keer in de week op. Verder wandelen, af en toe een buitenritje en naast de fiets. Dus niet heel erg intensief.

Hij word sowieso zondag geschoren ik ben alleen nog heel erg dubio hoe.. Ik zit zelf te denken om hem maar voor een gedeelte te scheren, maar wat raden jullie aan?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:07

Heeft je pony een deken op? Staat hij veel buiten?
Anders onderkant van de buik en hals en wen deel van de lies scheren zodat de plekken waar hij het meeste zweet niet meer nat worden. En dan als het erg guur weer is een 100 grams dekentje op gooien ofzo.

Jip: ik doe altijd best wat olie erop, aan de rand waar de messen uit steken en in dat gaatje zet ik het flesje op en klijp ik 1x koet

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:18

Jipslewe schreef:
Hoi!
Ik wil dit weekend mijn pony gaan scheren. Ze staat dag en nacht op de wei maar heeft altijd de mogelijkheid om binnen te staan met een dikke laag stro, en ze krijg horseware dekens op. Zou ik haar dan helemaal scheren, dus hoofd benen ook, of alleen haar hoofd, benen en een dekje overlaten, of in een dekenmodel?
Nog een vraagje, is de handleiding van mijn scheermachine (liscop lite) staat dat ik hem om de 10 minuten moet olien, dat ik een paar druppels olie moet gebruiken in een oliegaatje en op de messen, maar ik vroeg me af hoeveel druppels ongeveer?

Alvast heel erg bedankt voor het andwoorden!
Groetjes jip

Rij je wedstrijden met je pony? Dan zou ik wel alles eraf halen, anders zou ik de benen en zadeldekje laten staan en hoofd tot bakstukken.

In ieder gaatje is 1 a 2 druppeltjes genoeg, tussen de messen doe ik altijd 3 a 4 druppeltjes en daarna even laten lopen voor je weer gaat scheren.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:25

Amiigo schreef:
Heeft je pony een deken op? Staat hij veel buiten?
Anders onderkant van de buik en hals en wen deel van de lies scheren zodat de plekken waar hij het meeste zweet niet meer nat worden. En dan als het erg guur weer is een 100 grams dekentje op gooien ofzo.

Jip: ik doe altijd best wat olie erop, aan de rand waar de messen uit steken en in dat gaatje zet ik het flesje op en klijp ik 1x koet

Was de eerste alinea naar mij bedoelt? Zo ja hij heeft nu nog geen deken om omdat hij anders helemaal staat te zweten. Alleen als het regent en hij staat buiten een regendekentje :)

Edit: Hij staat ongeveer 4/5 uurtjes per dag buiten

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:53

ninne1 schreef:
Jipslewe schreef:
Hoi!
Ik wil dit weekend mijn pony gaan scheren. Ze staat dag en nacht op de wei maar heeft altijd de mogelijkheid om binnen te staan met een dikke laag stro, en ze krijg horseware dekens op. Zou ik haar dan helemaal scheren, dus hoofd benen ook, of alleen haar hoofd, benen en een dekje overlaten, of in een dekenmodel?
Nog een vraagje, is de handleiding van mijn scheermachine (liscop lite) staat dat ik hem om de 10 minuten moet olien, dat ik een paar druppels olie moet gebruiken in een oliegaatje en op de messen, maar ik vroeg me af hoeveel druppels ongeveer?

Alvast heel erg bedankt voor het andwoorden!
Groetjes jip

Rij je wedstrijden met je pony? Dan zou ik wel alles eraf halen, anders zou ik de benen en zadeldekje laten staan en hoofd tot bakstukken.

In ieder gaatje is 1 a 2 druppeltjes genoeg, tussen de messen doe ik altijd 3 a 4 druppeltjes en daarna even laten lopen voor je weer gaat scheren.

Ik rij nog geen westrijden maar wel vaak ofenspringen, oefencrossen ect, wat adviseer je dan?
Groetjs jip!

didimulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:05

hoihoi
hoe scheren jullie figuren? ik wil zoo graag een superman logo!
maar ben bang dat het niet goed gaat... als ikhet uit losse hand doe dus?
wie heeft tips??

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:12

In ieder gaatje is 1 a 2 druppeltjes genoeg, tussen de messen doe ik altijd 3 a 4 druppeltjes en daarna even laten lopen voor je weer gaat scheren.[/quote]

Ik rij nog geen westrijden maar wel vaak ofenspringen, oefencrossen ect, wat adviseer je dan?
Groetjs jip![/quote]

Ik laat zelf altijd de benen wel staan, is niet super mooi maar heb het idee dat ze er dan buiten toch wat warmte van heeft.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:31

Bedankt voor de reacties! Bevestigd toch mijn eigen idee, altijd fijn haha. Ik ga hem van de week toch maar laten scheren dan! :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:44

Mijne is vandaag geschoren op hoofd en benen na. Ze was niet heel dik in het haar op der lijf dus lijntjes zijn niet heel opvallend.
Wat voor deken zal voor dit weer nodig zijn? Ze staat nu met fleece en 0 grams. Hierna heb ik een hals 200 & 300.. vind dot weer zo vervelend mer warm koud etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:59

Iemand hier ervaring met extreem geïrriteerd paard na scheren? Heb hem zondag geschoren en met zadel erop gedraagt die zich alsof er steeds een vlieg op hem zit.. Loopt continu met zn staart te zwaaien, huid trillen etc..

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:10

Mijn paard heeft precies het zelfde, overal jeuk, loopt maar te doen alsof ze onder de vliegen zit.
Ze is vorige week donderdag geschoren.

Edit: ze heeft geen bultjes.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:12

Ja mijn pony werd altijd vroeg geschoren en die deed altijd vet overdreven omdat hij de vliegen ineens wel voelde :P ik zadelde op met een zweetdeken over z'n achterhand heen en begon altijd met kappen omdoen omdat die dan nog alle beentjes aan de grond hield :))
Als ik in de bak kwam ging ik altijd meteen opstappen en na een paar rondjes draven zodat de vliegen niet bleven zitten.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:19

Direct wassen na het scheren zodat de huid goed schoon is. Hoeveel mm is ie geschoren? Hoor wel eens dat 1mm problemen geeft. Zelf met 3mm nog niet meegemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:21

3mm en hij is inderdaad direct gewassen na het scheren... Nu is die sowieso extreem gevoelig op de huid helaas.. maar had gehoopt dat het wel goed zou gaan.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:26

Mijn paard heeft de 2 jaar hiervoor nog nooit ergens last van gehad, heb niet gewassen, dit omdat we 5 min voor sluitingstijd klaar waren. Misschien reageert die van mij gewoon overdreven op de vliegen nu.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:10

Klein vraagje: vorige 2 jaren ben ik goed op tijd begonnen met een deken op te leggen bij mijn merrie ek daardoor heeft ze nooit een echte wintervacht gekregen, dit was eigenlijk perfect te doen, ook qua zweten. Dus dit jaar begin september regendeken op, maar het was zo warm dat ze spontaan stond te zweten dus deken terug af.Dan werd het ineens wat kouder, dus 100g erop, om dan terug warm -koud en nu terug warm te hebben. Ik kan elke dag 's ochtends en 's avonds van deken wisselen, maar lijk toch niet genoeg te kunnen volgen met het weer van september en oktober. Dus nu staat mijn paard zich kapot te zweten onder haar regendeken met een best dikke pels. Hoewel ze met het rijden weinig last heeft van zweten, behalve op haar hals. Zouden jullie toch een jachtpatroon laten scheren? Of zelfs helemaal?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:02

Hoe doen jullie eigenlijk de staart aanzet? Doe altijd een V, maar vind dat zo stom :')

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:09

Hier ook altijd een V. Ja staat stom. Maar vorig jaar hadden we geen V gedaan, DAT staat pas stom :+

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:15

Ik heb een vraagje :)
Ik ga morgen mijn pony scheren ik weet alleen nog niet hoe... We werken liever niet met dekens (wel een regendeken) . Hij heeft nu zo een lange en dikke vacht dat hij echt heel snel zweet, zelfs in zijn stal. Hoe zouden jullie hem scheren? Alvast bedankt!!

Edit: hij staat overdag buiten en 's nachts binnen.
Ik was zelf al aan het denken aan nummer 8 op onderstaand plaatje, ik weet echter niet of dat te koud is voor als hij alleen maar een regendeken op heeft...
Afbeelding

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:11

Je kunt sws beter nog een 100 grams staldeken/regendeken erbij kopen :j een regendeken duwt de haren plat en bij guur weer wil je pony z'n haren overeind zetten zodat het isoleert maar dat kan dan niet :) voor nu zou die het daar niet koud onder krijgen maar over een tijdje wel.

hester12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:19

Ik heb een pony met veel vacht gaan. we gaan vandaag scheren moet dat na het rijden of ervoor? en moet je dan met in/uit stappen een uitrijdeken op ook als het mooi weer is?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:24

kyraties schreef:
Ik heb een vraagje :)
Ik ga morgen mijn pony scheren ik weet alleen nog niet hoe... We werken liever niet met dekens (wel een regendeken) . Hij heeft nu zo een lange en dikke vacht dat hij echt heel snel zweet, zelfs in zijn stal. Hoe zouden jullie hem scheren? Alvast bedankt!!

Edit: hij staat overdag buiten en 's nachts binnen.
Ik was zelf al aan het denken aan nummer 8 op onderstaand plaatje, ik weet echter niet of dat te koud is voor als hij alleen maar een regendeken op heeft...
[ Afbeelding ]

Je zou voor nu zelfs nog voor nr 6 kunnen kiezen gezien de vacht voor de strenge winter alweer een stuk is aangegroeid.

Ik hoop binnen enkele weken een scheermachine te hebben gekocht om de mijne weer te kunnen scheren. Zijn vacht is alweer zo erg aangegroeid dat hij zonder deken in het land stond te zweten.
Het hoofd scheer ik dan niet (waarschijnlijk tot de bakstukken) en over de benen ben ik nog aan het twijfelen gezien hij overdag op een modderig land staat (behalve in januari en februari).

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:26

Ervoor is makkelijker, natte of klamme haren pakt het apparaat moeilijk en krijg je een minder mooi resultaat als met een droge vacht.
Als het mooi weer is kun je rustig zonder dekentje in en uit stappen, als het echt koud is rijd ik altijd met dekentje omdat mijn toemalige pony het snel koud had :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:40

Ik zit overigens te twijfelen om de benen wel te scheren, omdat die enorme sokken gaan schuren als hij zijn hoefschoenen om heeft en ze zitten wat strakker. Ook zijn z'n benen sneller droog (van het natte land)= minder snel mok of zie ik dat verkeerd?

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:54

in welk model moet ik mijn welsh b pony laten scheren?? Hij zweet snel bij de hals en buik. Hij is zowel bereden als betuigd. Het is een pony die het snel koud heeft (dus benen sowieso niet scheren lijkt me). Iemand een idee welk model??
Laatst bijgewerkt door Simone1993 op 02-11-14 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt