Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:51

nee geen zomer
Naja niet wil ik niet zeggen

Het gemiddelde het hele jaar door rond de 20 graden

een paar keer uit schieters naar boven

Met kerst sneeuw natuurlijk

2 dagen -30 2 dagen 35 graden dan 2 dagen -30 en dan weer normaal al het ongedierte dood :+ denkikhoopik

600 bij -15
Maar hier was het -27 in 2008 en -23 in 2009

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:55

Die van mij heeft nu 's nachts een 100gr deken op.
Is wel erg koud nu 's nachts.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:56

Hier liggen de winterdekens er op :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:59

Gezellig hier :P

Mijn geschoren beest heeft nu weer dag en nacht de 200 grams op.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:03

die van mij staan onder;

eentje, niet geschoren;

http://www.paardendrogist.nl/product/156/674/amigo_insulator_medium/117902/

nog eentje, ook niet geschoren:

http://www.piafferuitersport.nl/prod_detail.php?pid=1149&mid=177

beide 150 grams dus. 1 paard is al wat in het haar geschoten, dus heeft het nu nog goed onder dat dek. andere maakt zich nogal druk op stal, dus heeft het dan ook snel warm. vandaar dat ik ze nu nog even onder deze dekens laat staan.

andere merrie van mij is wel geschoren en staat onder dit dek;

http://www.ruitersportgierman.nl/Webshop.asp?cat=22373&scat=25168&product=605409

en daar doen ze het voorlopig prima onder :)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:13

Gentlegiant schreef:
2 dagen -30 2 dagen 35 graden dan 2 dagen -30 en dan weer normaal al het ongedierte dood :+ denkikhoopik

600 bij -15
Maar hier was het -27 in 2008 en -23 in 2009

doe niet zo hip, ik bedoel dat 600gr wel de max is geweest. niet dat het niet kouder is geweest dan -15.. :roll:

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:14

Zweten jullie paarden niet? De mijn zweet zich kapot onder een 100g deken nu. Hij loopt 24/7 buiten en maakt normaal weinig vacht aan. Staat altijd te bibberen en zodra het regent is het nog erger. Maar dagen zoals vandaag haal ik hem er drijfnat onder weg. Heb de dekens dus maar weer in de kast gelegd totdat het gaat regenen,....

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:19

Nee hier zweten ze er niet onder hoor :n

wat is er hip aan _O-
Ik snap je reactie niet ik doe niet eens hip :=

Ik dacht dat 600 jou max was dat het bij jou maar -15 graden was

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:20

Nee, eentje had zondagochtend vroeg zelfs echt koude oren (150 gr deken op). Dus warm hebben ze het zeker niet. Maar verschilt per paard hoor, staat er ook wel een op stal die nog maar net een ongevoerde op kan hebben.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:20

Gentlegiant schreef:

Ja, vond je rijtje nogal bijdehand.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:23

Wat is daar bijdehand aan :+

Het is gewoon zo koud geweest hier en ik ga me niet vast pinnen bij zoveel grams stop ik als het paard meer nodig heeft krijgt hij meer ;)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:24

Tjuppie schreef:
Gentlegiant schreef:

Ja, vond je rijtje nogal bijdehand.

Zijn gewoon feiten die je op kan zoeken, niks bijdehands aan ;)

Anoniem

Focussed schreef:
3?! Waar woon jij, Siberie :P ?

Hier was het nog 10, dus hou nog even mijn 0 grams op. Mocht het meer richting 6 gaan en overdag ook niet meer zo warm zijn dan gooi ik 200 grams op :j

Hier in Tilburg was het om 0900 ook nog 3 graden!

Pashon

Suzan_bobar schreef:
Zweten jullie paarden niet? De mijn zweet zich kapot onder een 100g deken nu. Hij loopt 24/7 buiten en maakt normaal weinig vacht aan. Staat altijd te bibberen en zodra het regent is het nog erger. Maar dagen zoals vandaag haal ik hem er drijfnat onder weg. Heb de dekens dus maar weer in de kast gelegd totdat het gaat regenen,....

Dat je paard zweet onder de deken is een teken dat je geen echte kwaliteits dekens hebt. Die van ons staan zelfs met dit weer onder dikke dekens en er komt geen druppeltje zweet vrij.
Reactie is niet vervelend bedoeld, maar wanneer je goed regulerende dekens hebt zal het paard echt zelden zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:31

Ik heb er net een 100 grams opgelegd. De stallen zijn bij ons geïsoleerd en snachts is de hal afgesloten en staan er 60 paarden. Onder de 5 graden wordt het bij ons nooit. Maar in de zomer ook nooit boven de 20. Echt ideaal!

Nu staan overdag de deuren open en in de winter ook mits de wind er niet op staat. Dat is wel erg fijn, de nok is heel hoog dus het is altijd lekker fris op stal.

Voorlopig blijft ze even met deze deken staan tot het gaat vriezen, dan de 340 erop. Als het dan echt koud wordt de 100 eronder of overheen.
Aar dat heeft ze eigenlijk alleen buiten nodig

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 01:02

Suzan_bobar schreef:

Die van mij begint met 22 graden pas te zweten onder een winterdeken. Maar die staat met 15 graden ook te trillen als een rietje :D De ander kan overal wel tegen, das een bikkel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:16

Onder mijn bucas regendekens zijn mijn paarden nog geen seconde nat geweest. Ze staan er al een week of 6 onder en hebben de afgelopen welen met het warme weer gewoon buiten gestaan in de zon.

Iemand sprak hier dat kwaliteit meespeelt, nou dat weet ik wel zeker. Der staat er nog 1 onder een sectolin en een HH, die raakten dus wel bezweet!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:44

@Pashon.....excuus, wat een onzin!
Ik heb een haflinger en datis een koudbloed en die staat met het warme weer van de afgelopen dagen te zweten als ik de deken er niet afhaal, hij heeft veel meer vacht als de warmbloedjes terwijl ze allemaal tegelijk de dekens op krijgen.
Het was hier boven de 20 graden en dat is GEEN TEMPERATUUR waarbij paarden onder een deken hore te staan, dat de een er beter tegen kan als de ander heeft niets met de dekens te maken bij zulke temperaturen!!

Ik gebruik meestal de horeware rhino/rambo/ of amigo dekens en dat zijn goede dekens!!

Hier koelt het nu echt goed af maar mijn haffie heeft nu nog voldoende aan de regendeken, hij heeft een geisoleerde bitenstal en het is daarbinnen ect een paard graden warmer als buiten.

Zodra het onder de 10 graden blijft overdag dan doe ik de 200 grams wug op.

#Gentle, ja het was hir bij ons in Limburg de afgelopen winters behoorlijk koud he, ben benieuwd wat we dit jaar krijgen!!

Al doe ik bij mijn haf niet meer dan de 200 grams wug en dan bij echte vorst doe ik er een 200 grams duo-liner onder, maar hij is dan ook niet geschoren.
Mocht hij toch kod aanvoelen dan doe ik er een 200 gram onder tegen die tijd.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:46

Nou, hij heeft nog noooit gezweet onder deze dekens en hij staat er ook al sinds augustus onder namelijk. Nu is het echter te warm. Ook heeft hij net wat meer vacht aangemaakt dan eerder jaren, wat voor mij alleen maar mooi is! Aankomende dagen loopt meneer dus nog lekker dekenloos en zodra het gaat regenen gaat de deken er weer op.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:44

Loes'sCorner schreef:
@Pashon.....excuus, wat een onzin!
Ik heb een haflinger en datis een koudbloed en die staat met het warme weer van de afgelopen dagen te zweten als ik de deken er niet afhaal, hij heeft veel meer vacht als de warmbloedjes terwijl ze allemaal tegelijk de dekens op krijgen.
Het was hier boven de 20 graden en dat is GEEN TEMPERATUUR waarbij paarden onder een deken hore te staan, dat de een er beter tegen kan als de ander heeft niets met de dekens te maken bij zulke temperaturen!!

Ik gebruik meestal de horeware rhino/rambo/ of amigo dekens en dat zijn goede dekens!!

Hier koelt het nu echt goed af maar mijn haffie heeft nu nog voldoende aan de regendeken, hij heeft een geisoleerde bitenstal en het is daarbinnen ect een paard graden warmer als buiten.

Zodra het onder de 10 graden blijft overdag dan doe ik de 200 grams wug op.

#Gentle, ja het was hir bij ons in Limburg de afgelopen winters behoorlijk koud he, ben benieuwd wat we dit jaar krijgen!!

Al doe ik bij mijn haf niet meer dan de 200 grams wug en dan bij echte vorst doe ik er een 200 grams duo-liner onder, maar hij is dan ook niet geschoren.
Mocht hij toch kod aanvoelen dan doe ik er een 200 gram onder tegen die tijd.

Ben het helemaal met je eens! <3

Sommige dikke-vacht-paarden zweten zelfs onder de rambo 0-grams met dit weer ;-)
Het is idd veels te warm nu om je paard in te pakken, t regent niet eens! Verminderde weerstand creeer je - denk ik-.

Wat ik zelf heb meegemaakt = dun in de vacht & geschoren veel dekens... de hele rits. Tijdens het werk, begin maart, koelde het paard te rap af waardoor ze last van stijfheid kreeg in de broekspier.
Ik las hier ergenst dat iemand zijn paard dik inpakte omdat het dier te rap gevoelig werd in de lendenstreek/broekspier? Ik kan me voorstellen dat een te rappe afkoeling hierin debet is omdat het dier de overgang niet (goed genoeg) kan handelen?

_Amanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:58

Los gelaten van bepaalde meningen hoor!
Want de een pakt z'n paard nu eenmaal mee in dan de ander.

Maar als je je paard nu graag dun in de vacht wilt houden
dan moet je toch wat? bedoel dat kun je wel geen dekens opgooien.
Maar dan komt ie dik in de vacht, wat na mijn idee ook niet echt bevorderlijk is tijdens het trainen.
Begrijp me niet verkeerd,.. je paard moet het natuurlijk net te warm hebben onder de deken.

Verder denk ik dat we ons allemaal niet perse persoonlijk aangevallen moeten voelen.
We kunnen hier gewoon onze ideeën delen! :)
Maar laten we ook niet meteen overal een stempel op drukken
van wel of niet goed! en in het midden laten wou nou daad werkelijk het beste zal zijn.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:10

@Amanda,

ja maar weet je wat het is, je kunt de vacht minimaal tegen houden met een deken, genetische aanleg bepaald veel meer evenals licht!
Vorig jaar was bij mijn haf op stal iedere aaf tot 23.00 uur het licht aan, het leek heel de winter wel een sportpoown en kreeg ook geregeld de vraag of ik hem had geschoren.

Nu is het licht niet meer aan en staat hij net als de andere onder de 0 grams maar heeft in verhouding nu al meer haar als vorig jaar heel de winter.
Ja znder deken kan ik hem kammen ;)

@Scoxxx, thnxzz!!
Ben het ook met jou eens, scheren is super comfi voor de ruiter en in veel gevallen bij wedstrijdpaarden ook gewoon noodzakelijk, je paard iedere dag 1 uur droogstappen of een paard wat zijn warmte niet kwijt kan is ook geen optie.\
Maar denk ook dat zo de weerstand wel iets word aangetast en bij de een meer als de ander.

Al moet ik zeggen mijn arme haf zweet zich nu ook al snel kapot terwijl hij nog niet moe is ;) maar we zijn een actieve recreaticombi dus scheren gaan we nooit doen ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:23

Die van mij (niet geschoren, dunne vacht, 's nachts binnen) staat nu onder een Rambo Wug Lite (0 grams).
Voor de koudere dagen ben ik op zoek naar iets extra's. Wat zouden jullie doen:

- 1 onderdeken kopen (een wat dikkere)
- 2 onderdeken kopen (1 dunne en 1 dikkere)

De onderdekens zijn verkrijgbaar in 100, 200, 300 en 400 grams.
Wat zouden jullie doen en hoeveel grams?
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 12-10-10 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:25

Mijn paard (niet geschoren, s'nachts binnen) krijgt binnenkort de 200 grams erbij op. Staat nu nog onder 2 regendekens (bovenste ter bescherming bijten).
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 12-10-10 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:27

2 onderdekens... kun je lekker combineren.
Ik heb een 200 en 360.