terpentijn schreef:Nee, ik begrijp dat 200 grams niet volstaat voor een hele winter.
Dan ga ik naar 400 grams toe en een gevulde hals. Van een van de gerenommeerde merken zoals Rambo of Bucas.
De dressuurpiefen vinden dan echter weer, dat dat niet kan, dat het paard als-ie in de wei gaat liggen een koude pens krijgt als die buik ook geschoren is. Of dat ik als ik toch wil scheren maar een andere stal moet zoeken waar hij 's nachts binnen kan staan.
Dat laatste is nu het twistpunt, want dat doe ik echt nooit, ik wil dat niet voor Jaopie en hijzelf ook niet.
Als men het nu op de spits wil drijven dan wordt wat mij betreft er eerder niet geschoren en rijd ik maar niet in de winter in de zin van lessen en trainen, dan dat ik hem, als ik hem (deels) laat scheren in de nacht binnen op een andere stal moet gaan zetten. Maar het is toch idioterie dat men zich zodanig met mij en Jaopie bemoeit dat het zover zou moeten komen?
Je kan prima scheren als je 24/7 buiten hebt staan zolang je maar zorgt voor een beschutte schuilplek en de deken dik genoeg.. Dat verschilt per paard wat nodig. Ik heb weliswaar snachts op stal maar dat zijn open buitenstallen ook heel koud dus. Mijn geschoren paard krijgt dan met vriesweer gerust 600 grams op.