[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:24

terpentijn schreef:
Nee, ik begrijp dat 200 grams niet volstaat voor een hele winter.
Dan ga ik naar 400 grams toe en een gevulde hals. Van een van de gerenommeerde merken zoals Rambo of Bucas.

De dressuurpiefen vinden dan echter weer, dat dat niet kan, dat het paard als-ie in de wei gaat liggen een koude pens krijgt als die buik ook geschoren is. Of dat ik als ik toch wil scheren maar een andere stal moet zoeken waar hij 's nachts binnen kan staan.
Dat laatste is nu het twistpunt, want dat doe ik echt nooit, ik wil dat niet voor Jaopie en hijzelf ook niet.

Als men het nu op de spits wil drijven dan wordt wat mij betreft er eerder niet geschoren en rijd ik maar niet in de winter in de zin van lessen en trainen, dan dat ik hem, als ik hem (deels) laat scheren in de nacht binnen op een andere stal moet gaan zetten. Maar het is toch idioterie dat men zich zodanig met mij en Jaopie bemoeit dat het zover zou moeten komen?

Je kan prima scheren als je 24/7 buiten hebt staan zolang je maar zorgt voor een beschutte schuilplek en de deken dik genoeg.. Dat verschilt per paard wat nodig. Ik heb weliswaar snachts op stal maar dat zijn open buitenstallen ook heel koud dus. Mijn geschoren paard krijgt dan met vriesweer gerust 600 grams op.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:25

terpentijn schreef:
Dan ga ik naar 400 grams toe en een gevulde hals. Van een van de gerenommeerde merken zoals Rambo of Bucas.

De dressuurpiefen vinden dan echter weer, dat dat niet kan, dat het paard als-ie in de wei gaat liggen een koude pens krijgt als die buik ook geschoren is. Of dat ik als ik toch wil scheren maar een andere stal moet zoeken waar hij 's nachts binnen kan staan.
Dat laatste is nu het twistpunt, want dat doe ik echt nooit, ik wil dat niet voor Jaopie en hijzelf ook niet.

Als men het nu op de spits wil drijven dan wordt wat mij betreft er eerder niet geschoren en rijd ik maar niet in de winter in de zin van lessen en trainen, dan dat ik hem, als ik hem (deels) laat scheren in de nacht binnen op een andere stal moet gaan zetten. Maar het is toch idioterie dat men zich zodanig met mij en Jaopie bemoeit dat het zover zou moeten komen?

helaas is dat eigenlijk altijd en overal zo, mensen weten het altijd beter.
jouw paard, jouw keuzes.
Zou idd zonde zijn als het zo ver zou moeten komen door anderen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:51

Hoi allemaal,

dit jaar laat ik mijn 4 jarige merrie voor het eerst scheren.
Wist niet zo goed of ik deze vraag nou in dit topic moest stellen of in het deken topic.

Is een hals deken perse nodig als een paard ongeacht weer (alleen als het de hele dag regent blijft ze binnen) buiten staat en snachts binnen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:53

terpentijn schreef:

Ik heb een (bonte :+ ) Noriker,(24/7 buiten) die wordt al jaren geschoren, omdat hij zich anders helemaal gek zweet in de winter. Hij begint al te zweten als ie mij met een zadel ziet lopen 8-)
Hij heeft nog nooit, zelfs niet een paar jaar geleden toen mijn auto het begaf met bevroren dieselleidingen met -23 met meer dan 200 grams deken zonder hals gelopen. Hij heeft het nooit koud gehad.

Momenteel loopt hij overdag geschoren en wel in z'n blootje rond, want van de week kwam ik rond 3 uur in de middag op stal, was de 100 gr. deken zeiknat van binnen van het zweet.

Wat nou KOUDbloed, dat beest heeft het altijd HEET!
Kijk het eerst even aan voor je paard staat te smleten en laat de dressuurpiefen zich lekker met hun dressuurpiefenpaarden bezig houden :D

Ik wil je wel waarschuwen: het gezichtsvermogen van een koudbloed verbetert aanzienlijk als je hem scheert: hij ziet ineens weer ALLES en wil ook nog wel eens gaan "schrikken". }>

(voor degenen die mij iedere keer als ik een deken af doe voor dierenbeul uitmaken: hij heeft nu weer braaf zijn deken op hoor)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:53

Dat kan opzich wel, alleen zal de vacht dan sneller terug groeien op de hals ;)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:23

iemand in de buurt van Hengelo OV die kan scheren ? of een apparaat uit wil lenen . ?

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:12

Ik heb m'n lieve paardje net geschoren, alleen z'n hals zodat hij lekker buiten kan blijven zonder deken. Hij was erg braaf en m'n (lidl) tondeuse heeft t erg goed z'n werk gedaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:19

terpentijn schreef:
Wat zal ik nou?

Bonte Jaopie staat in training, Tinker x Fries van 10 jaar, "woont"' z'n hele leven al buiten in de weide samen met z'n vriendinnetje. Zomers met vliegendeken, in de winter met 200 grams halsdeken. No problem.
Deze winter gaan we voor het eerst doortrainen, hij zweet ontzettend snel.

Er werd mij aangeraden om een "dekenmodel"te laten scheren en daarna gewoon de 200 grams halsdeken te gebruiken.

Okee, hij wordt dan zondag geschoren.
Echter enkel dressuurpiefen kwamen mij vandaag even vertellen dat ik Jaopie NIET kan laten scheren als hij 24/7 dag en nacht buitenstaat. Of dat ik dat dan op een passende manier (model) moet doen.
Dus niet de buik en hals scheren.
Maar dat gebeurt toch ook niet met het dekenmodel?

Ik weet het nu niet meer, nu wordt er gezegd dat het zielig is als Jaopie geschoren wordt en 24/7 buiten moet staan met zo'n deken, dat dat veel te koud is.

Ervaringen? Tips?

Kan gewoon hoor, ik doe het ook (helemaal geschoren). Je moet wel ECHT goede dekens hebben, als het 20 uur regent mag het niet doorlekken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:22

Perryx schreef:
zijn er mensen die ervaring hebben met dit scheerapparaat?
zou ik hier mee mijn hele paard kunnen scheren?

http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=1500799

Dat lijkt mij gewoon een kleintje? Voor hoofd en benen prima, denk niet dat je het er een heel paardenlichaam mee gaat volhouden. Leuk toiletteerapparaat lijkt mij.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:27

Ik heb een vraagje.
Hoeveel vragen/betalen jullie voor het gedeeltelijk scheren?
Normaal scheer ik alleen paarden helemaal (enkel zadelplekje laten staan). Hiervoor vraag ik 55 euro.
Nu moet ik binnekort enkele paarden gedeeltelijk gaan scheren maar ik weet niet zo goed hoeveel ik hiervoor moet vragen.
Ze zeiden dekenmodel (moet ik nog even een plaatje van zoeken) maar ik denk dat het wat afhankelijk zal zijn van paard tot paard. En sommigen moeten hoofdzakelijk de nek eruit en de borst en de buik...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:33

ikkebenhier schreef:
Ik heb een vraagje.
Hoeveel vragen/betalen jullie voor het gedeeltelijk scheren?
Normaal scheer ik alleen paarden helemaal (enkel zadelplekje laten staan). Hiervoor vraag ik 55 euro.
Nu moet ik binnekort enkele paarden gedeeltelijk gaan scheren maar ik weet niet zo goed hoeveel ik hiervoor moet vragen.
Ze zeiden dekenmodel (moet ik nog even een plaatje van zoeken) maar ik denk dat het wat afhankelijk zal zijn van paard tot paard. En sommigen moeten hoofdzakelijk de nek eruit en de borst en de buik...

Ik zou gewoon 40,- vragen.
Hier in de buurt betaal je 40-45,- voor een paard helemaal kaal scheren. Als jij 55,- vraagt zou ik 40 doen. Je bent er ook lang mee bezig hoor... Je moet je vooral indenken wat jou uurloon moet zijn. Wat wil jij per uur verdienen en hoe kostbaar is jouw tijd? ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:36

Ajpam schreef:
Haha ja een lidl dieren tondeuse, mijn paardje heb ik gedeeltelijk geschoren.
denk wel dat je er een heel paard mee kan scheren, het duurt alleen wat langer.
Helemaal streeploos en kwam door de teddy vacht van een ijslander :D

Dat red hij niet hoor.Probeerde er de laatste restjes van mijn shet ermee af te halen en daarna is hij overleden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:45

Ajpam schreef:
Ik heb m'n lieve paardje net geschoren, alleen z'n hals zodat hij lekker buiten kan blijven zonder deken. Hij was erg braaf en m'n (lidl) tondeuse heeft t erg goed z'n werk gedaan.

Ja das een goed ding he :+ heb daarmee het hoofd geschoren :))

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:58

Heeft iemand al eens het anker vormpje geschoren op zijn/haar paard? :)
Ik ga voor het eerst een figuurtje erin scheren, maar weet niet of een ankertje wel zo mooi is! :)

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:12

ik wil waarschijnlijk mijn pony gaan scheren daar heb ik wat vraagjes over. 1. ik wil een hartje op de kont, heeft iemand tips hoe je dat dus goed kan doen? en 2. kan je het zelf doen als je geen ervaring hebt of moet een ervaren iemand het voor je doen? dat zal wel :P

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:17

Scheren heb ik 4 a 5 keer gedaan voordat ik het doorhad.... Kan het nog niet foutloos.
De eerste keer scheren leek op een monster, vooral oksels etc.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:27

Hoi,

Ik wilde mijn haflinger dit jaar ongeschoren proberen te houden en d.m.v. dekens zijn vacht kort houden.. Maar overweeg nu al om hem toch te laten scheren. Hij staat momenteel, en straks van de winter ook, overdag (mits het niet de hele dag stort giet o.i.d.) een aantal uren buiten (zonder schuilmogelijkheid) en 's nachts gaat hij op stal. Dekens zijn geen probleem, die heb ik gewoon nog liggen. (Vorig jaar is hij ook geschoren geweest, wel pas in februari i.v.m. andere omstandigheden.) Hij wordt gemiddeld gereden, zowel buitenritten als wat intensiever in de (buiten)bak ('s winters vaker in de bak dan op buitenrit :Y) ). Hij heeft wel een redelijk gevoelige huid i.v.m. littekenweefsel over zijn gehele rug/romp.

Dit was vandaag na een (vrij rustig) buitenritje van +- 1.5 uur, waarvan ik zeker het laatste half uur alleen maar gestapt heb. Nog een half uur met zweetdeken opgestaan daarna maar toen was hij nog niet bepaald droog. De voornaamste reden waardoor ik ben gaan twijfelen om toch te laten scheren.. Wordt alleen maar erger natuurlijk...

http://www.mijnalbum.nl/Album=ABYAXKPT

Wat denken jullie? En indien scheren, gewoon helemaal kaal of een modelletje (en welke dan)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:33

Ooh die zou ik scheren ik zou persoonlijk helemaal kaal doen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:04

Zeker scheren, helemaal kaal

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:53

Uit met die jas !

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:15

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:59

Hoi!
Ik wil dit weekend mijn pony gaan scheren. Ze staat dag en nacht op de wei maar heeft altijd de mogelijkheid om binnen te staan met een dikke laag stro, en ze krijg horseware dekens op. Zou ik haar dan helemaal scheren, dus hoofd benen ook, of alleen haar hoofd, benen en een dekje overlaten, of in een dekenmodel?
Nog een vraagje, is de handleiding van mijn scheermachine (liscop lite) staat dat ik hem om de 10 minuten moet olien, dat ik een paar druppels olie moet gebruiken in een oliegaatje en op de messen, maar ik vroeg me af hoeveel druppels ongeveer?

Alvast heel erg bedankt voor het andwoorden!
Groetjes jip

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:04

Ik heb een vraag aan jullie.
Vorig jaar heb ik het scheer apparaat van happy horse deal gekocht.
Nu ben ik met het scheerapparaat wel tevreden, maar de messen zijn echt erbarmelijk( 1pony en ik heb er 2 messen setten doorheen)
Nu is mijn vraag weet iemand welke messen ook op dit apparaat passen die wel van goede kwaliteit zijn?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:07

kyrkelover schreef:
Ik heb een vraag aan jullie.
Vorig jaar heb ik het scheer apparaat van happy horse deal gekocht.
Nu ben ik met het scheerapparaat wel tevreden, maar de messen zijn echt erbarmelijk( 1pony en ik heb er 2 messen setten doorheen)
Nu is mijn vraag weet iemand welke messen ook op dit apparaat passen die wel van goede kwaliteit zijn?

Heb je ze wel laten slijpen ?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:22

Jup vorige week 2 sets geslepen en net 1 pony kunnen doen.
maar de bijgeleverde mesjes zijn xon waardeloze 20 euro dingen.