[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:10

Ik vind dit altijd wel even een lastige tijd, 's nachts is het echt nog koud en overdag met zonnetje al best warm...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:13

Nouvel schreef:
Ik vind dit altijd wel even een lastige tijd, 's nachts is het echt nog koud en overdag met zonnetje al best warm...

was hier idd vanochtend -1 en nu +5. :j :j

Sappos schreef:
simongek schreef:
Hier ook wit gras door nachtvorst. Ga het eerst wel eens aankijken hoe hij voelt de komende dagen.

Lijkt wel of er diverse mensen bij een paar graden warmer of sprankje zon meteen al die deken eraf trekken.

:)) :)) voor een uurtje wel, kunnen ze lekker even rollen en krabben aan zichzelf. Als ze het koud hebben met het z-o windje dan gaan ze maar rennen :)

Dat is ook een idee. :D

Maar ik sla hem even over. hij staat nog onder 500 gram en die trek ik niet even af om hem bloot te zetten.

zou wel leuk zijn als het de komende dagen echt ruim boven de 10 graden gaat worden. dan kan er nog 1 dek af.

Marlis

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:16

Paardje staat onder 200grams deken. Stalgenootje heeft vanochtend de deken eraf gehaald en ik doe ze eind vd middag weer om. Kunnen ze makkelijk hebben en ze kunnen in beweging blijven. Grote stal met paddock eraan.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:17

Heb ik wel gedaan. Hij stond onder 500 en met het zonnetje was het lekker maar door het windje twijfelde ik. 200 eronderuit en hals naar achter geklapt maar toen zag ik dat ie wilde rollen en ik dacht ach ik gun je het ook even dat je lekker naakt in het zand kan rollen :+: Toen wilden ze pony's spelen dus heb ze op de wei gegooid zonder dekens. Even naar huis om te ontbijten en dan ga ik met ze rijden

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:23

Van 500 naar bloot?
Waarom ben je dan niet de afgelopen dagen al gaan afbouwen? Als hij nu naakt kan overdag had hij dan vannacht niet genoeg aan 200/300? niet als aanval maar dat verbaast me gewoon echt.

Al moet ik zeggen dat het max waar die van mij onder gestaan heeft 500 geweest is en dat met echt flinke nachtvorst, en dan overdag 100 minder.

Die staat nu heerlijk onder haar 200 dek, geschoren in dec maar nu al weer aardig met de zomervacht opweg

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:23

Ik zet mijn geschoren haf die nu onder 300gr staat straks even een uurtje zonder in het zonnetje. Zal ze wel heerlijk vinden, lekker rollen enzo. Mocht ze het koud krijgen kan ze hooi eten of gaan rennen. Daarna rijden en vannacht 200gr op. Vanaf donderdag wordt het 's nachts ook warmer :)
Laatst bijgewerkt door MadelonSunny op 04-03-13 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:25

Lees eens wat ik zeg, ik heb zojuist alles eraf getrokken zodat hij even een uurtje kan rollen/spellen/krabben. Zometeen gaat er weer een dekentje op of gaat ie voor de wagen. Hij had het gisteravond inderdaad koud onder zijn 300 gram. Heel simpel, als ie het koud heeft krijgt ie er een deken op/bij.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:27

Sappos schreef:
Lees eens wat ik zeg, ik heb zojuist alles eraf getrokken zodat hij even een uurtje kan rollen/spellen/krabben. Zometeen gaat er weer een dekentje op of gaat ie voor de wagen. Hij had het gisteravond inderdaad koud onder zijn 300 gram. Heel simpel, als ie het koud heeft krijgt ie er een deken op/bij.

dat vindt ik ook iets heel anders als een paar uur bloot staan bij 5 graden ondanks een zonnetje en dan zeggen ga maar rennen als je het koud hebt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:31

Hij staat aan het begin van de polder dus open en bloot voor de wind. Als ik hem meerdere uren zonder deken laat staan zal hij ook gaan trillen. Het was hier 7 a 8 graden. Ik probeer zoveel mogelijk te luchten. Dus het liefste elke dag de dekens een uurtje af. Toen het -10 was was het in de stal waar ze stonden nog een graad of 5 en stonden ze ook op stal gewoon even zonder deken. Voordeel is ook dat je de dekens weer even opnieuw op doet en ze dan hopelijk niet zo strak trekken. Mijn pony's krijgen ondanks dat het goede dekens zijn schuurplekken dus ik probeer ze zo min mogelijk onder dubbele dekens te zetten. Bij enkele dekens hebben ze namelijk nergens last van maar met 2/3 dekens kan ik het niet meer voorkomen

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:33

simongek schreef:
Sappos schreef:

dat vindt ik ook iets heel anders als een paar uur bloot staan bij 5 graden ondanks een zonnetje en dan zeggen ga maar rennen als je het koud hebt.

Wij mensen maken er watjes van en vindend at ze niks kunnen hebben.
Vind dat er veel te mutserig over gedaan wordt soms. Iedereen kent zijn paard het best

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:37

Sappos schreef:
Hij staat aan het begin van de polder dus open en bloot voor de wind. Als ik hem meerdere uren zonder deken laat staan zal hij ook gaan trillen. Het was hier 7 a 8 graden. Ik probeer zoveel mogelijk te luchten. Dus het liefste elke dag de dekens een uurtje af. Toen het -10 was was het in de stal waar ze stonden nog een graad of 5 en stonden ze ook op stal gewoon even zonder deken. Voordeel is ook dat je de dekens weer even opnieuw op doet en ze dan hopelijk niet zo strak trekken. Mijn pony's krijgen ondanks dat het goede dekens zijn schuurplekken dus ik probeer ze zo min mogelijk onder dubbele dekens te zetten. Bij enkele dekens hebben ze namelijk nergens last van maar met 2/3 dekens kan ik het niet meer voorkomen

simon staat al maanden onder 3 dekens en geen schuurplekken. +:)+

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:40

Wow! Ik heb dekens van Premiere, BR, Bucas zowel Smartex als Freedom, Amigo, Rhino en ze krijgen bij dubbele dekens wel gewoon schuurplekken ondanks dat er een gladde binnenkant in zit.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:40

Marlis schreef:

Wij mensen maken er watjes van en vindend at ze niks kunnen hebben.
Vind dat er veel te mutserig over gedaan wordt soms. Iedereen kent zijn paard het best[/quote]

vindt daar niets mutserigs aan. vindt het eerder makkelijkheid om een deken zo maar af te trekken en te zeggen ren je maar warm.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:42

Sappos schreef:
Wow! Ik heb dekens van Premiere, BR, Bucas zowel Smartex als Freedom, Amigo, Rhino en ze krijgen bij dubbele dekens wel gewoon schuurplekken ondanks dat er een gladde binnenkant in zit.

de Rambo insulator als eerste. dan de amigo heavy met hals en afhankelijk van de temperatuur een 200 grams erover of een Eskadron stable.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:47

Ik voel elke ochtend/avond de flanken en schouer, of de haren overeind staan en of ze trillen of miss wel gewoon aangenaam voelen. Ik heb 2 harde pony's die het niet snel koud hebben en 1 mietje. En dan nog mijn überharde veulen die ongeschoren staat en alles leuk vind. Mijn mietje staat nou eenmaal dikker in de dekens dan die 2 anderen. Hij heeft het gewoon veel eerder koud. Als het 20 graden is en het regent staat hij ook te trillen. Of hij een deken krijgt ligt aan hoeveel hij te eten heeft, hoe zijn vacht is en hoe de wind is. Met vrieskou en een zonnetje voelt het warmer dan met 5 graden en harde wind en regen.

Rambo bestaat helaas niet voor die kleintjes. Hoewel ik er wel ooit een gehad heb maar die paste niet. Ow heb ook nog een Shires deken die nu ongeveer aan flarden getrokken is.

Ik heb 2 van deze http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 6216/51825
Ja die schuren bij de een op de buik en bij de ander op de schouders.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UYZN6L68.jpg
Met deze eroverheen. Hals is eigenlijk aan de krappe kant op een hengstennek met dikke manen. Deken zelf schuurt niet als ik alleen deze op heb.

En als die 2 nog niet genoeg zijn dan krijgen ze er nog een 300 grams BR winterdeken of Bucas All in one overheen

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:50

dat is lastig want die insulators zijn wel super handig. had altijd die rambo katoenen onderdekens maar deze bevallen toch beter.

ook gebruik ik vaak de Weatherbeeta fusion met buikflap als onderdeken. werkt ook goed.

Maar we hebben het ook wel over verschillende paarden/ponies. die van mij is 1.72 dus makkelijker om een goed passende deken te vinden.
heeft me wel een paar jaar gekost maar nu met de rambo en de amigo gaat het super.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:58

Ja ben al blij dat er wat goede merken zijn nu, 5 jaar terug had je echt geen halsdekens voor die kleintjes maar t komt wel op gelukkig. Die gladde lichte onderdekens zijn heel mooi. Ik moet er altijd een deken omder doen met een flinke borstsluiting en kruissingels

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:31

Van de winter heeft mn pony onder 150 grams gestaan.
Afgelopen tijd al afgebouwd.
Heb vanochtend mn 0 grams afgehaald.
Klaar met de dekens voor dit jaar:).
In ieder geval met deze temperaturen kan ze overdag wel lekker zonder.
Pony is ook maar voor een heel klein gedeelte geschoren.
Wel vind ik dekens altijd lastig, dit is echt zo'n overgangsmoment van koud naar warm.
Twijfel altijd of ik t wel goed doe.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:37

mijne heeft nu ook npog 400 gram op dadelijk even kijke hoe die er onder is maar denk dat ik naar een 200 ga

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:37

Simongek, waar heb je die Weatherbeeta fusion met buikflap gekocht? Kan er ook een halsstuk aan? :)

Ik hou haar ook nog dik ingepakt, in de zon en uit de wind is het heerlijk maar in de schaduw met een windje erbij toch nog iets te fris. Ze staat nu nog onder 200+300gram, totaal 500grams dus.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:42

ik hem hem bij divoza vandaan maar tegenwoordig staat deze niet meer bij hun op de site.

voor een halsstuk zou je al weer ringetjes eraan moeten laten zetten.

Daarom heb ik de Amigo heavy met hals erbij op.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:54

Lastig dit. Ik vind het zelf niet heel koud, maar in de avond, nacht en ochtend is het wel koud. Ik heb er nu nog steeds 450 gram op liggen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:40

Ik ben bij m'n haflinger van 300 naar 200 gegaan. Vanmiddag heeft ze een uurtje zonder deken in de zon gestaan. Als het straks ook 's nachts warmer wordt gaat ze weer helemaal bloot. Ze is gelukkig niet zo'n koukleum. Alleen begon ze net ineens te hoesten.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:15

de mijne staat met 300 maar na het rijden vandaag zonder deken in de zonnige paddock gezet.. kan ie lekker rollen en spelen.. ga begin van de avond wel even poetsen, en krijgt hij de 300 er weer op

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:37

Ik zit nu nog op 300 (ongeschoren) maar ga als ik er zo heen ga de 200 er maar opleggen, en misschien kan hij morgen wel een tijdje zonder deken