[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:17

Wat ik vanmorgen gedaan heb ga ik nóóit meer doen.

Koper, vertel dan wat er gebeurd is?

Zal ik je vertellen.

Ik had bedacht om de voering van de Weatherbeeta eens te wassen. Dus zeg maar de binnenkant van de deken. Hij hoort bij een buitenpaard wat niet structureel onder dek staat, de binnenkant wordt dus tamelijk vies en vettig.
Sopje er op en alles ging prima tot... ik de deken had uitgespoeld. Ding was ineens kilo's zwaarder dan hij ooit geweest was. Hoe kon dat nou...? Bij nadere inspectie bleek dat er water IN zat. Tussen de voering en de buitenstof. Wel een goed teken dat de buitenstof blijkbaar zo watervast is, maar het water moest er dus ook weer dóór de voering uit. Soort soepzakidee waar je dan gecoördineerd in moest knijpen. Bij de naden ontstond een soort sproeikopmechanisme en die deken is nog nooit zó nat geweest. En voor het balkon is het natniveau ook alweer even geleden.

De voering is wel een stuk schoner nu. Maar in het voorjaar breng ik die deken toch maar even weg om 'm te laten wassen :=

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:15

Minisprout schreef:
Ik heb na lang wikken en wegen mijn Tinker toch maar geschoren (hij stond zelfs bezweet in de wei). Nu heb ik de afgelopen dagen een 0 grams regendeken opgedaan maar ook daar had hij het veel te warm mee. Vandaag staat hij zonder deken maar ik maak me toch zorgen als het gaat regenen of hij het niet te koud krijgt met zijn kortgeschoren velletje (moet helaas ook gewoon werken dus ik kan hem niet gaan redden als het toch mocht gaan regenen ;-)). Iemand een tip voor iets luchtigs dat hem toch beschermd?

Het hangt heel erg van je paard af en van de omstandigheden, staat er veel wind, is er beschutting, is er voldoende eten om warm te blijven etc. Meestal kunnen ze wel een buitje hebben en is dat te verkiezen boven veel te warm onder de deken.

Een volgende keer zou je ervoor kunnen kiezen gedeeltelijk te scheren en daarmee een bescherming op de rug te laten zitten.

@Koper, oeps! Wel fijn dat de deken uiteindelijk echt goed schoon is, van binnen en nog verder van binnen :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:31

Gedeeltelijk in elk geval. De rug en schoftkussens had ik in de week gezet. De flanken alleen afgespoeld met warm water. Maar zal toch al met al wat prettiger voor 'm voelen :)

En als het kouder wordt (rond het vriespunt) heeft hij een hagelnieuwe deken die nog helemaal schoon is.

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:31

Afbeelding

Nou hij is binnen hoor !
Vanavond even kijken of ze niet te warm staat (gok van wel)

Maar we kunnen de winter in!

emmaudb

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:48

Ik vind het een fijne deken hoor Donna. Heb voor vandaag alleen een 50g opgedaan omdat het vandaag 16 graden zou worden en droog zou blijven. Vanavond weer even wisselen voor een dikkere deken want morgen wordt het wel weer een paar graden kouder.

Ik heb de Bucas select onderdekens binnen gekregen. Ik vind ze mooi zitten. Bij horsefitshop hebben ze nu (nog 1 dag geloof ik) de actie van 3 halen 2 betalen. Dus maar mooi ingeslagen en een 150g en een 300g besteld en een extra Bucas irish turnout 50g voor er op ook maar gelijk besteld. Scheelde toch €120

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:42

Koper schreef:

Zal ik je vertellen.

Ik had bedacht om de voering van de Weatherbeeta eens te wassen. Dus zeg maar de binnenkant van de deken. Hij hoort bij een buitenpaard wat niet structureel onder dek staat, de binnenkant wordt dus tamelijk vies en vettig.
Sopje er op en alles ging prima tot... ik de deken had uitgespoeld. Ding was ineens kilo's zwaarder dan hij ooit geweest was. Hoe kon dat nou...? Bij nadere inspectie bleek dat er water IN zat. Tussen de voering en de buitenstof. Wel een goed teken dat de buitenstof blijkbaar zo watervast is, maar het water moest er dus ook weer dóór de voering uit. Soort soepzakidee waar je dan gecoördineerd in moest knijpen. Bij de naden ontstond een soort sproeikopmechanisme en die deken is nog nooit zó nat geweest. En voor het balkon is het natniveau ook alweer even geleden.

De voering is wel een stuk schoner nu. Maar in het voorjaar breng ik die deken toch maar even weg om 'm te laten wassen :=

Whoops, dat heb ik ook gehad met de weatherbeeta die ik ooit had :=

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:26

Afbeelding
Vandaag een nieuwe deken aangeschaft, 100 gram, past perfect.
Nu heb ik regendeken, 100 gram en 200 gram allemaal van horseware. En dan nog een 300 gram van epplejeck en een van wheatherbeeta. Ik kan nu dus alle kanten op ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:00

Koper schreef:

Zal ik je vertellen.

_O- _O- Dat heb ik ooit gehad met een shires deken. Die wasten ik toen nog met de hand in een ton (jaja)... Die hebben we met 2 man uitgewrongen.
Wel goeie dekens die engelse dekens...

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:05

Heyhey,
Over 2 weken laat ik mijn 4jarige haflinger merrie voor het eerst scheren. Ze is na het rijden zeik nat.
Ze staat overdag buiten en ‘s avonds binnen (met open stalraam). Ik wil haar dan een deken op doen die ze dag en nacht op kan.
Welke deken raden jullie aan? Hoeveel gram?
:wave:

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:10

Maaike_VR schreef:
Heyhey,
Over 2 weken laat ik mijn 4jarige haflinger merrie voor het eerst scheren. Ze is na het rijden zeik nat.
Ze staat overdag buiten en ‘s avonds binnen (met open stalraam). Ik wil haar dan een deken op doen die ze dag en nacht op kan.

Wij weten, net als jij, niet hoeveel graden het dan is. Of het regent en of het hard waait of dat juist de zon schijnt.

Wat wij weer niet weten is of die het snel warm heeft of juist snel koud.

Dus hier kan niemand antwoord op geven. Enkel kunnen we wel aanraden dat je een waterdichte deken nodig hebt voor als ze buiten staat, deze kan ook op stal op blijven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:13

Veulen84 schreef:
Wel goeie dekens die engelse dekens...

Dat dan weer wel :D

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:08

Maaike_VR schreef:
Heyhey,

Kwestie van aankijken?

Afspraak eindelijk gemaakt en mijn merrie wordt over 3 weken geschoren! *\o/*

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:16

Is er verschil tussen de pasvorm van de amigo/rhino/rambo wugs? Ik heb een pony met een vrij lage halsaanzet en een uitgesproken schoft en al mijn bucas dekens moeten verkopen inclusief de power turnout high neck omdat deze allemaal enorm op haar schoft trokken. De pony serie van rhino was ook te smal (ze zit op 165). En ze is dus voor haar grootte vrij breed (new forest pony) dus nu dacht ik een amigo bravo wug aan te schaffen maar deze vallen blijkbaar smaller?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:24

Caaatje schreef:
Is er verschil tussen de pasvorm van de amigo/rhino/rambo wugs? Ik heb een pony met een vrij lage halsaanzet en een uitgesproken schoft en al mijn bucas dekens moeten verkopen inclusief de power turnout high neck omdat deze allemaal enorm op haar schoft trokken. De pony serie van rhino was ook te smal (ze zit op 165). En ze is dus voor haar grootte vrij breed (new forest pony) dus nu dacht ik een amigo bravo wug aan te schaffen maar deze vallen blijkbaar smaller?

Ik heb ook een paard met lage halsaanzet, brede schouders en heel hoge schoft (hoger dan zijn neklijn..) en als ik de Amigo Wug in de juiste maat nam, kreeg ik het deken niet eens dicht vooraan. Een maat groter werd voor hem te lang en kreeg ik het vooraan ook maar net dicht. Ik was hem nog net niet aan het wurgen.

Op mijn andere paard heb ik vorig jaar ook een Amigo Wug gekocht. Die had een normale hals maar wel hoge schoft (wel doorlopend van zijn neklijn) en daarop lag deze deken als een huis in de normale maat die hij altijd droeg.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:23

hallo, ik wil me graag even melden in dit topic omdat ik even niet weet wat handig is.

ik heb twee weken geleden een nieuwe pony gekocht. Arme beest blijkt helaas een flinke worm infectie te hebben, en ook vitamine te kort.. ze is mager, en heeft geen bespiering.
De da is voor haar langs geweest en heeft mest en bloed onderzoek gedaan. Ze adviseerde om haar deze winter onder dekens te zetten, pony heeft al haar energie nodig om dikker te worden.

Nu valt het weer op dit moment wel mee, dus staat ze zonder deken op de wei.
Echter toen het een paar dagen geleden regende merkte ik dat pony daar inderdaad best wel wat moeite mee had om zichzelf warm te houden.

Nu heb ik voor aankomende week, waarin veel regen en kou voorspelt is, een 0 grams regendeken met fleece voering gekocht.
Deze kan ze dan komende weken op als het gaat regenen.

nu wil ik voor de winter een dikkere deken aanschaffen.
nu twijfel ik of ik dan nog een tussendeken moet kopen van 150 gram, of dat ik van regendeken met fleece gewoon kan overstappen naar een 300 grams deken. Of adviseren jullie een andere x grams deken?

Het liefst had ik haar zonder deken gezien, maar ze heeft niet genoeg vet om de winter in te kunnen gaan en zichzelf warm te kunnen houden. Ze heeft niet eens echt de energie om een dikke wintervacht nog aan te kunnen maken.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:33

Mochten er nog mensen een deken nodig hebben! Bij EJ, ook op bucas, 25% korting!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:35

silvericathy schreef:
hallo, ik wil me graag even melden in dit topic omdat ik even niet weet wat handig is.

ik heb twee weken geleden een nieuwe pony gekocht. Arme beest blijkt helaas een flinke worm infectie te hebben, en ook vitamine te kort.. ze is mager, en heeft geen bespiering.
De da is voor haar langs geweest en heeft mest en bloed onderzoek gedaan. Ze adviseerde om haar deze winter onder dekens te zetten, pony heeft al haar energie nodig om dikker te worden.

Echter toen het een paar dagen geleden regende merkte ik dat pony daar inderdaad best wel wat moeite mee had om zichzelf warm te houden.

Nu heb ik voor aankomende week, waarin veel regen en kou voorspelt is, een 0 grams regendeken met fleece voering gekocht.

nu twijfel ik of ik dan nog een tussendeken moet kopen van 150 gram, of dat ik van regendeken met fleece gewoon kan overstappen naar een 300 grams deken. Of adviseren jullie een andere x grams deken?

Het liefst had ik haar zonder deken gezien, maar ze heeft niet genoeg vet om de winter in te kunnen gaan en zichzelf warm te kunnen houden. Ze heeft niet eens echt de energie om een dikke wintervacht nog aan te kunnen maken.

150 vind ik zeker een belangrijke tussen stap als het tussen de 4 en de 9 graden is ongeveer

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:10

Is er iemand die Falpro heb probeert? Wat Charlotte dujardin nu gesponsord van is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:34

Ja ik. Was dealer van ze tot 2 jaar terug. Super fijne dekens. Wel zwaar.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 07:15

Minisprout schreef:
Ik heb na lang wikken en wegen mijn Tinker toch maar geschoren (hij stond zelfs bezweet in de wei). Nu heb ik de afgelopen dagen een 0 grams regendeken opgedaan maar ook daar had hij het veel te warm mee. Vandaag staat hij zonder deken maar ik maak me toch zorgen als het gaat regenen of hij het niet te koud krijgt met zijn kortgeschoren velletje (moet helaas ook gewoon werken dus ik kan hem niet gaan redden als het toch mocht gaan regenen ;-)). Iemand een tip voor iets luchtigs dat hem toch beschermd?

Lastig. Weinig aan te doen denk ik.
Goed naar de voorspelling kijken en evt dan dus geen deken op. Een klein buitje moet heen probleem zijn.

Ik heb om deze reden onderkant hals, borst en buik geschoren. Regen is nu geen probleem en ze staat niet meer te zweten in de wei.
Ik ga de rest scheren als het kouder is en dan mijn dikke 0 grams erop. Mijn tinker heeft het ook eerder te warm dan te koud.

Even volhouden. Het lijkt kouder te gaan worden vanaf volgende Week!

En welk merk deken heb je? Is ie goed ademend?

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:02

Ik zat zo wat rond te kijken voor een 100 gram Horseware liner, maar nu viel me op dat die op de site van Divoza staat helemaal niet lijkt op die op de site van de Epplejeck en nog wat andere staat. Zit daar dan verschil in (oud model ofzo?) of ligt het aan de foto?

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:24

SBravour schreef:
silvericathy schreef:

150 vind ik zeker een belangrijke tussen stap als het tussen de 4 en de 9 graden is ongeveer

bedankt voor je reactie en het mee denken. Ik heb een deken gekocht in 150 gram, en kreeg daar gratis een 100 grams onderdeken bij.. dan kan ik die ook fijn gebruiken. dan kan ik 0-100-150-250 maken... nu dus alleen nog opzoek naar een 300 grams deken... dan kan ik 300 en ook nog 400 gram maken...
en dan hoop ik dat ze het zo warm genoeg gaat krijgen deze winter. Arme pony...

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:13

silvericathy schreef:
SBravour schreef:

bedankt voor je reactie en het mee denken. Ik heb een deken gekocht in 150 gram, en kreeg daar gratis een 100 grams onderdeken bij.. dan kan ik die ook fijn gebruiken. dan kan ik 0-100-150-250 maken... nu dus alleen nog opzoek naar een 300 grams deken... dan kan ik 300 en ook nog 400 gram maken...
en dan hoop ik dat ze het zo warm genoeg gaat krijgen deze winter. Arme pony...

Lijkt me helemaal goed te komen! 250 en 300 zal elkaar wel overlappen. Dit omdat je met laagjes werkt bij de 250.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:20

Okee, hier volgt een bericht van de ervaringsdeskundige :+ :Y)

Mocht je ooit ergens Stormsure voor nodig hebben: zorg dat je in 1 keer het hele tubetje kunt gebruiken. En niet een jaar laten liggen ofzo. Dat gaat niet goed. En ja ik had 'm goed dichtgedraaid.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:26

Dat heb ik ook al een paar keer gehad, echt zonde... -O-

Hier vandaag eentje geschoren, staat onder dunne 200 gram nu, gewassen duo met veel gewassen 100 grams liner.
Zo even voelen of hij niet te warm staat, raar weer met die harde wind maar niet echt koud, vanaf morgen kouder...