wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:56

Hmm nu hoor ik weer dat het volgende week weer warmer gaat worden.. Scheve mond
Heb ik net die deken op gedaan..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:08

Somebitch schreef:

Ja daar baalde ik ook van Haha! Maar goed dan haal ik de dekens overdag wel af. Zoals vandaag is het toch behoorlijk fris zeker met die stevige buien die ze voorspellen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:09

Ja hier is het ook behoorlijk fris.. Heb alleen nog geen buien gehad. Nagelbijten / Gniffelen

Jorienn_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:12

verootjoo schreef:
Ik begin meestal als de temperatuur overdag niet boven de 15 graden uitkomt.
Om een paard met 20 graden een deken op te leggen vind ik echt te ver gaan hoor Nagelbijten / Gniffelen En 's nachts staat ie op stal, dus daar is het ook niet zo koud Lachen

Ik ben het met je eens.
Ik zou mijn paard ook geen deken op doen als het 20 graden is. Als het snachts echt enorm koud is doe ik ff een lekkere dunne deken op. En overdag is het ook niet koud dus lopen ze gewoon lekker zo buiten zonder deken Knipoog
Meestal is het snachts ook NOG niet super koud dus heb nog niks op, maar als het echt kouder word, doe ik lekker een dunne deken of fleece-deken op;)!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:14

Somebitch schreef:
Ja hier is het ook behoorlijk fris.. Heb alleen nog geen buien gehad. Nagelbijten / Gniffelen

Hier ook nog niet maar in het noorden voorspelden ze weinig goeds vandaag. Staat wel een stevige wind trouwens.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:15

Somebitch schreef:

Ja daar zit ik dus ook mee. De mijne heeft tot vorige week nog dag en nacht buiten gestaan en ik merkte een paar weken terug al dat ze wat dikker in de haren begint te komen. Maar het is momenteel zo warm/benauwd en ze staat nu in het midden van een grote stal dat een deken mij weer te warm lijkt.
Nou heb ik momenteel alleen een 200 grams deken wat sowieso nog te warm is, misschien moet ik op zoek naar een ongevoerde deken om er nu op te leggen. De deken moet wel 24 uur per dag op kunnen blijven liggen omdat ik geen mogelijkheid heb deze 's ochtends eraf te halen en 's avonds weer erop te leggen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:16

Jorienn schreef:
verootjoo schreef:
Ik begin meestal als de temperatuur overdag niet boven de 15 graden uitkomt.
Om een paard met 20 graden een deken op te leggen vind ik echt te ver gaan hoor Nagelbijten / Gniffelen En 's nachts staat ie op stal, dus daar is het ook niet zo koud Lachen

Ik ben het met je eens.
Ik zou mijn paard ook geen deken op doen als het 20 graden is. Als het snachts echt enorm koud is doe ik ff een lekkere dunne deken op. En overdag is het ook niet koud dus lopen ze gewoon lekker zo buiten zonder deken Knipoog
Meestal is het snachts ook NOG niet super koud dus heb nog niks op, maar als het echt kouder word, doe ik lekker een dunne deken of fleece-deken op;)!

Zo warm is het in de nachten niet meer hoor! Nu moet ik wel zeggen dat mijn paarden in buitenstallen staan maar de nacht temperaturen zijn behoorlijk frisjes.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:17

Ik laat mijn deken gewoon op liggen.. Ik ben niet zo van het op en af doen.. Scheve mond Als hij het er echt te warm onder krijgt van de week dan doe ik hem af..

Maargoed eerst nog zien of de temperaturen werkelijk waar omhoog gaan Knipoog

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:21

Ze staan hier al weer drie weken met een regen deken. Mocht het wel warm worden gaan ze overdag af.
Er staat hier een aardige wind met zo nu en dan een stevige bui.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:24

ik denk dat ik die van mij ook weer onder en regendeken ga zetten. van de week stond hij te rillen toen ik hem binnen haalde was ook rot weer met al die regen. hij is al 21 dus best snel stijf met al die regen en wind.hij gaat ook voor het eerst dit jaar het hele jaar door overdag naar buiten.moet effe kijken hoe ik dat gaat doen met scheren. denk maar een dikke regendeken kopen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:26

Scheren als hij 21 is en ook nog eens dag en nacht buiten staat?
Zou hem dan alleen onder dekens zetten en niet scheren..
Wil je hem toch scheren zou ik hem zeker 's nachts binnen houden..

Die van mij scheer ik ook niet.. Staat gewoon onder dekens.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:29

Mijn paardjes staan sinds ma. onder zomerdekens (katoen) En overdag als er regen word voorspeld, dan staan ze namelijk op de wei, onder een regendeken. Meestal houd ik de 10 graden grens aan...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:31

Scheren doe ik ook niet zeker als paarden overdag buiten lopen. Dan hebben ze alle bescherming tegen weer en wind wel nodig.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:38

hij gaat van de winter maar 6 uur op een dag naar buiten.en is het rot weer blijft hij lekker binnen. hij word gewoon nog elke dag aan het werk gezet moet ook wel want hij weet zelf nog niet hoe oud hij is. Clown maar ik kijk effe wat ik doe.der staat nog een paard en die is al wat ouder en word gewoon geschoren en krijgt een dikke deken op.maar ja ik kijk wel wat ik doe. ik scheer hem al elk jaar maar ja nu gaat hij wat langer naar buiten van de winter want die mogenlijkheid had ik niet op me vorige stal.daar stond hij maar een uurtje buiten en zomers ook.maar ja we zien het wel

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:39

6 uur per dag is vrij lang hoor in weer en wind

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:48

Die van mij staat heel de dag buiten behalve 's nachts en word ook nog flink aan het werk gezet maar geschoren? Nee.. Ben zelf veel te bang dat hij dan kou vat.. Hij vat in de winter namelijk al best snel kou..

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:08

lees net op een site dat een zweetdeken op je paard ook niet goed is omdat dan je paard te snel droogt omdat de haren plat gaan door de deken.ja het beste dus gewoon geen deken opdoen zodat je paard lekker een wintervacht krijgt.maar ik zou dan niet me paard na het rijden zo weer op het land zetten.der staat ook dat de paarden het meest staan te rillen in de maand sep en okt omdat je dan de eeste nate koude dagen hebben.en door dat ze dan staan te bibberen maken ze warmte aan.denk dat de meeste mensen dan juist een deken op doen.ik zelf doe dat ook.kortom iedereen denkt er anders over.de 1 doet sep al een deken op de ander kijkt hoe ze paard er bij staat en weer een ander is anti deken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:09

Ik doe mijn paard geen deken op omdat hij staat te trillen..
Rond de 15 graden gaat bij mij de deken op en dan blijft zijn vacht ook het dunst.

Overigens doe ik geen deken op voor de kou.. Dat vind ik dan weer zoiets.. Paarden kunnen echt wel zonder deken Knipoog

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:20

maar ja jij doet dus bij 15 graden en weer een ander pas bij 10 graden.ik ken een paard dat staat het hele jaar onder een deken.mijn paardje stond van de week de hele dag in de regen zonder deken.toen ik hem binnen haalde heb ik toch effe ze zweetdeken op gedaan.en nog een ander deed dat ook op me stal en 2 anderen weer niet. dus ja der staat ook een paard die krijgt van de winter 800gram op dus twee dekens denk.weet zeker mensen die hun paard geen deken op doen zo iets hebben die is gek.maar ja kijk ik wel wat ik doe ik scheer hem al jaren en misschien nu wel niet.tis nu sep dus ik heb nog effe om na te denken doe vandaag wel ze regendeken op want je krijgt weer veel regen.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:25

Die van mij staan sinds gisteravond onder de ongevoerde regendeken. Blijft nu ook gewoon dag en nacht op (overdag staan ze op de wei, en vanaf 's avonds in een binnenstal), van zodra het onder de 10 graden gaat 's nachts, gaat er de 200 gr deken op, en later de 360 gr. Omdat ze niet thuis staan en ik dus ook de mogelijkheid niet heb om ze binnen te halen als het slecht weer is, scheer ik niet, maar probeer er wel voor te zorgen dat ze niet te dik in de haren komen...

Jupi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:40

Ik heb gisteravond voor het eerst een katoenen deken opgedaan voor de nacht. Wanneer ze veel regen afgeven voor hier, dan krijgt hij een regendeken op ook voor overdag.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:45

Die van mij was ook de eerste maandag met een ongevoerde regen deken op. Dinsdag hadden alle andere paarden op stal er ook een op........mijn merrie en shet lopen lekker zonder maar Bo gaat op wedstrijd mee dus dan niet een te dikke wintervacht.
Naar mate het kouder wordt krijgt hij een dikkere op of er een bij.

Moet nog eens zien heb er zo veel liggen weet niet welke passen en welke weg mogen iemand intresse misschien stuur een pm voor info heb er zeker al 2 die te klein zijn.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:53

Mijn bonte fjord gaat morgen onder een nul grams regendeken.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:35

Tsja, mijn shet is in maart geschoren (i know, ráre datum Knipoog ) maar goed, die krijgt denk ik morgen zijn regendek ook maar op....

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:42

Mijn haflinger staat sinds een week onder een ongevoerde regendeken. Dit ter voorkoming van de vele wintervacht. Niet omdat ze het koud zou hebben. Wanneer het overdag onder de tien graden is ('s nachts staat ze op stal, en daar is het een paar graden warmer) krijgt ze een winterdeken op. En dat is het, met die winterdeken zal ze het die winter moeten doen. Ik houd niet van dan nog een keer wisselen en ik vind dat ook niet nodig.

Vorig jaar had ze geen deken op, dit omdat ze toch weinig gereden werd. Een 'gezond' paard kan prima de winter dekenloos door komen, en heeft dan tijdens het rollen, lopen en rennen optimale vrijheid.