Paard buiten in modder = dierenbeul?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lousje22

Re: Paard buiten in modder = dierenbeul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:07

Gewoon lekker buiten laten staan Lachen Vind juist dat als het kan en ze hebben ruimte om te schuilen een paard lekker naar buiten moet. Mijn vorige pony stond ook 24/7 buiten en had het prima naar haar zin. Je blijft altijd mensen houden die er geen verstand van hebben of alles zielig vinden. Mijn paard staat op stal (geen mogelijkheid tot weidegang buiten de zomer) maar heeft geen deken op, zelfs dat vinden sommige mensen niet kunnen in de winter Verdrietig

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:38

buiten is wel lekker, maar veel in de modder krijgen ze wel mok van

Ikkuh_Rolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:41

Mijn pony staat ook buiten ook in de modder.
Maar hij kan op de tegels staan en kan ook naar binnen toe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:43

Esssther schreef:

Nou, die van mij staat al een paar jaar op veengrond en heeft nergens last van, hoor.
Denk dat mok toch ook iets van binnenuit is. Of meer bij paarden voorkomt die er gewoon gevoelig voor zijn.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:45

beetje te menselijk denken wij (denk ik) Wij houden er niet van om in de modder te staan, dus zullen de paarden het ook wel niet lekker vinden. Ons weiland is voor een en al blub (achter droog) en alsnog staan ze in de blub.. dus ik denk niet dat ze het erg vinden.

Wel goed op de hoeven blijven letten

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:27

Niks van aan trekken hoor, zolang je paard de mogelijkheid heeft op een droog stuk te staan en een schuilmogelijkheid heeft is er niets aan de hand. Mijn knollies staan ook 24/7 buiten in de paddock, met een schuilstal. Met vies weer staan ze vaak in de schuilstal, maar ze mogen zich ook graag heerlijk rollen in de modder. Ze zijn allemaal bruin-bont, maar in de winter dus regelmatig zwart... jammer dan, ik zie liever een vies paard buiten staan, dan een glimmend paard in een hok van 3x3. Aan vaak poetsen doe ik niet, is ook helemaal niet nodig. Ondanks dat het hier af en toe behoorlijk nat en alle paarden redelijk behang aan de benen hebben, heb ik er nog nooit een gehad met mok. Het enige waar ik alert op moet zijn is rotstraal, maar dat is maar bij 1 paardje die er blijkbaar wat gevoeliger voor is.

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:13

Nadya schreef:
Esssther schreef:

Nou, die van mij staat al een paar jaar op veengrond en heeft nergens last van, hoor.
Denk dat mok toch ook iets van binnenuit is. Of meer bij paarden voorkomt die er gewoon gevoelig voor zijn.

het is ook absoluut niet zo dat elk paard het krijgt. Ik heb nu een 2,5 jarige die in de opfok stond. Overdag buiten in de modder en 's nachts volop in het stro (je zou dan zeggen dat het voldoende opdroogt, toch?) maar hij heeft aan vier benen mok. Daarbij heeft hij totaal geen behang aan de benen, slechts een klein plukje vetlok welke eigenlijk verwaarloosbaar is. Ik denk wel dat het verband houdt met de weestand en zijn conditie op het moment.

((Hier moet ik even een notitie van maken: Ik heb mijn paard niet verwaarsloosd maar mijn opfokstal wel. Ik schrok me lam toen ik hem terug zag. Hij had bloedwormen, haken op de tanden, mok (daarbij ook dikke benen) en rain rot/regenschurft op z'n rug. Resulteerd in een brooke hospital achtige situatie... BEDANKT OPFOK!))

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:22

Nou, Esssther, dat klinkt niet best. Sterkte voor je paardje!!!! Ach gut

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:44

Ik heb mn paardje in een kudde van totaal 7 staan. Ze staan op een groot land, wat ze inmiddels echt tot blub gelopen hebben. We hebben ze nu een stukje zomerland erbij gegeven wat iets hoger ligt zodat t droog is. En waar staan de paardjes? Juist in de blub, waar ze tot de koten wegzakken, maar daar staan ze wel de hele dag. We voeren ze hooi bij op t droge stuk, maar zodra t op is gaan ze gelijk weer terug naar t natte. Ze hebben dus de keus en kiezen er zelf voor. Dan maak ik me er dus ook niet druk om. Als ze geen keus zouden hebben vind ik t wat anders. Tis bij ons ook nog kleigrond en dat droogt dus ook niet.

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:17

geloof graag dat paarden kiezen voor modder alleen is in dit geval de vraag is het dierenbeul. Als de dieren er niet gevoelig voor zijn en de dieren er staan als vrijetijdsdier moet je de keuze aan het paard laten (als daar uiteraard de ruimte voor is) en in de modder staan is dan geen dierenbeul. Als ze maar voldoende ruwvoer tot zich kunnen nemen aangezien dit nog steeds het belangrijkste onderdeel van de voeding is.

Is een paard gevoelig voor natte kootholtes en krijg hij mok dan zul je er voor moeten kiezen om het paard ook een gedeelte van de dag binnen te halen op evt. droog stro zodat het kan opdrogen. Een paard met verdikte benen (opgezette lymfe) is wel dierenbeul en pijnlijk

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:50

De wei waar mn paard deze winter in stond was ook een serieuze modderpoel, hij had er wel een grote schuilstal + uitloop bij, alleen ging hij altijd in de modder staan! Ik heb dan expres het hooi steeds zo ver mogelijk in de schuilstal gelegd, zo kon ik hem toch ee beetje "dwingen" om binnen te staan, want het zag er idd niet uit, zo in de regen + modder... maar zodra hij even genoeg hooi had ging hij weer gezellig buitenstaan, uit wanhoop heb k er zelfs enkele dagen een deken opgehad, maar dat was meer voor mn eigen gemoedsrust, want eigenlijk had hij dat niet nodig Lachen

Zo'n 3 maanden geleden zijn we dan nr een weide een stukje verderop verhuisd, en eigenlijk vind ik het nu een ideale situatie: schuilstal + verhard stuk dat centraal ligt, met daarrond 4 stukken weide waar ze op kunnen. Als het ene stuk een beetje modderig wordt, worden ze verhuisd naar het andere stuk, enzovoort. Op deze manier kunnen ze eigenlijk 24/7 buiten staan, met schuilstal en zonder blub. Heeft toch nog steeds een voorkeur boven buiten staan met blub, al is het dan vooral dat ik me niet zo schuldig meer voel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:59

Ik vind dat een paard de keuze moet hebben of hij wel of niet in de modder wil. Als hij noodgedwongen in de modder moet staan en dus nergens een droog plekje heeft vind ik dat wel sneu. Lijkt me ook helemaal niet prettig voor ze om constant natte voeten te hebben en om constant te soppen als ze lopen, dat is nog zwaar ook. Lekker even uit je dak gaan is er voor het voorzichtige type paarden niet bij. Ik ken paarden die 24/7 buiten staan met een schuilstal, het stukje voor de stal is blubberig maar voor de rest is het droog. Ze staan altijd op het droge en lopen alleen door de blub om naar het water te moeten.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:00

Mijn pony staat nu ook gewoon op de wei hoor
en daar is het ook niet helemaal droog.

wel kan ze op een stukje beton gaan staan of in dr uitloopstal
dus ze kan droog gaan staan als ze wil.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:03

Zolang ze maar een schuilstal hebben (waar ze dus droog in kunnen staan) is er niets aan de hand lijkt mij. Knipoog
Gewoon negeren wat die mensen zeggen, jij weet wel beter.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 00:19

Mijn paard en pony, zelfde als MissMontana: zo lang ze droog KUNNEN staan, en niet gedwongen zijn alleen maar in de modder te staan, omdat ze nergens anders heen kunnen, vind ik het helemaal geen punt.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:50

Tjaa meestal als ik een paard in de blub zie staan vind ik het ook wel zielig maar als ik jou verhaal zo hoor en over dat hij een ruime stal heeft en voldoende te eten krijg zou je dat niet moieten zeggen .... Kom op zeg die mensen weten niet beter ...Mishandeling en verwaarlosing is heel wat anders ik bedoel als het nou was geweest dat je de ribben had kunnen zien dan spreek je er heel anders over ik denk dat je er niks van aan moet trekken Ach gut m aar ik snap wel heel goed dat je dit vervelend vind

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 01:44

Mijn shet staat ook niet op een perfect droog stukje land hoor, hij heeft al aardig wat vertrapt. Zet hem liever buiten dan dat die de hele dag op stal staat, hij kan gewoon naar binnen wanneer die wil en weer naar buiten.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 01:52

Mijn paardje staat ook meestal 24/7 op de wei, ze gaan hier de stallen weghalen en een inloopstal maken op het weiland. De weilanden zijn opgesplitst in 3 velden. In de winter op het grootste stuk, en krijgen ze veel kuil en hooi, en hardvoer. In de zomer hebben ze dan een groen land.
Niks van aantrekken.

Mijn paardje staat ook niet alleen maar met 6 andere paardjes. (eerst 7, maar er is vandaag een paard verkocht.)

x_Melis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:03

In het wild kunnen ze ook niet even in hun stal dat is gewoon zo ze zijn er wel tegen bestand.
Als je paard geen inloopstal had , dan had ik het niet gedaan maar zo kan toch Knipoog
Ik noem het pas mishandeling als je je paard geen eten geeft en heel mager is enzo Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:10

Mok is een bacterie die zich het lekkerste voelt in vochte warme ruimtes....... heeft niks met blub te maken, behalve dat de leefomstandigheid voor de mok bacterie aangenamer worden.

Persoonlijk vind ik de manier waarop TS paard gehouden wordt super, niks mis mee........... en dat zal de DB ook niet vinden Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:20

Gewoon lekker buiten laten zolang ze geen mok, rotstraal of het koud heeft lekker buiten laten. Je voert haar bij en als het slecht weer is krijgt ze een regendeken op, en je paardje is het gewent en ze staat gezellig met haar vrienden. TOP TOCH! Haha!

Als iemand de dierenbescherming op je af wil sturen dan zou ik zeggen kom maar op met die dierenbescherming, dan kunnen hun aan die ontwetende mensen vertellen hoe goed jij voor je paard zorgt. De dierenbescherming lacht zich rot om zulke dome mensen.

Als jij niet goed voor je paard zorgt zou hij ook heel mager zijn en er niet goed en ziek uit zien. Knipoog

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:23

Helmaal mee eens, Kingsley, laat maar komen, die Dierenbescherming, die kunnen niks doen. Paardje heeft het goed, stuur zxe es af op mensen die .... nou ja, we weten het wel, toch?
Lekker buiten, beste voor een paard. Zo veel en zo lang mogelijk. Ook voor een sportpaard? Ja, natuurlijk, is toch ook in de eerste plaats een PAARD? Beestenweer? Onzeker? Inderdaad, KUN je voor een regendeken besluiten (nu begint een andere lobby weer hard te lachen....), maar dat moet je gewoon zelf weten. Kijk in je hart, laat je paard paard zijn. Met of zonder deken, wat doet het er toe. belangrijker is : kunnen ze lopen?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:19

Mijn paarden genieten meer van in de blubberwei staan dan in'n redelijke droge bak waar zoiezo geen gras groeit.
In de wei kunnen ze nog een gras sprietje zoeken.
Ze staan wel korter buiten maar ik kijk of ze er plezier in hebben en dat de wei zwart word maakt mij niet uit.
Paarden zijn blij,das belangrijk

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:56

Nou je moet je er niets van aantrekken wand mijn pony is gewend om altijd op stal testaan behalfe zomers maar als ik hem dan s'winters buitenzet dan vind hij er niks aan wand hij is binnen gewend en die van jouw is nou buiten gewend en als die binnen kwam testaan zou hij het daar juist niet leuk vinden! En die van jou heeft het juist heel goed want hij heeft vrienden om mee tespelen en hij word bij gevoert en hij heeft een schuilstal en word hij ook vaak gepoetst?? Wand dan moet je er niets van aantrekken hoor!

nienke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:19

je bent echt geen dierenbeul hoor het is juist lekker als ze 24/7 buiten kan staan je bent pas een dierenbeul als je paard 24/7 binnen staat iedereen szou wel willen dat hun paard/pony 24/7 buiten mocht staan!!!!!!11 Haha! Knipoog Tong uitsteken