Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:15

Dit topic krijgt een stipje.. Hier stikt het van de blinden. Ze blijken vooral bij water in de buurt te zitten en hazelnotenbomen. Nou wij hebben een grote vijver en dus hazelnoten bomen.

Ik ga dit mijn pa es laten zien!

Lies_Beaut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:18

Wow fantastisch...wij hebben gelukkig niet veel last van dazen (Z-H) of ze lusten mijn pony gewoon niet Knipoog

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:19

runningkawa schreef:
Ik zou de bal net wat hoger in het net hangen

De foto is een beetje van bovenaf genomen, dus lijkt misschien zo dat de bal er niet zo hoog in hangt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:15

Ik ga er volgende week ook eentje maken.

Hoe doen de vallen met skippybal het? (Want zo'n boei is ook redelijk duur om zomaar eventjes te proberen.
En met wat voor soort verf zou ik de bal het beste verven, zodat hij lekker warm wordt?

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:26

Ik had mijn val eerst met de skippybal en daar heb ik die 110 dazen mee gevangen dus met skippybal werkt die ook super!

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:32

even een stipje Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 23:12

Blijft bij jullie de verf goed op de skippybal zitten ?
Ik heb vandaag niet in de val gekeken, had geen tijd. Ben wel eens in het bos uitgestapt bij een grote vijver. De dazen cirkelde weer rond de auto en gingen er op zitten. We stapten uit en ze kwamen helaas op ons af. Maar als je tijdje flink blijft bewegen en er een paar doodslaat word het na een minuut of vijf toch minder. Maar wat zitten er enorm veel weer zeg.

Bovenring is bij mij een hele grote slangenklem waar de pot precies in hangt.

Dribbel, goede vangst zeg ! En wat zit er bij jou bovenop, een wespenval ? Van glas of plastic ? En vliegen ze daar niet uit ?

Mijn paard zit nog steeds helemaal onder de dazenbulten, die trekken duidelijk niet snel weg.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:53

In een agrarisch vakblad kwam ik een massieve bal tegen, weliswaar blauw en 17 cm diameter, kost nog geen € 10,- ex BTW. Als ik het goed heb.
Verkrijgbaar bij Laka in Rijssen,

Anti-stress bal hangend

* met vanille geur ( patent aangevraagd )
* met geluid van rammelende ketting
* komt niet met mest in aanraking
* gaat staart en oorbijten tegen
* van vrijwel onverslijtbaar kunststof
* diameter 17 cm
* met bevestigings oog
* leverbaar met ophanging

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:26

Dat is dan niet veel groter dan een jollybal, of wel?

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:57

Gister weer ca. 30 dazen gevangen (en daarnaast ook veel brommmmmvliegen!). 't Is hier gister wel supernat en bewolkt geweest.
Skippy-bal gaat prima (al is de mijne wat klein), de verf blijft goed zitten (glansverf extra dekkend). Ik ga zsm. de kap van plastic maken, en een grotere zwarte bal nemen.
Ik vind alleen die fenders/stootwillen te duur, dus ik verf weer een skippy-balletje!

Groetjes,
Annelies

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:21

Ik zit te twijfelen tussen een zwarte fender van 55 cm of 65 cm. Zal 55 cm groot genoeg zijn??? Scheelt aanzienlijk in prijs namelijk. Wil er ook een gaan maken Vork
Hoe groot is die van de Loer?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:23

Ik ga dit even volgen en in mijn vakantie misschien ook aan de slag zoiets te maken.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:29

Ik ga hier ook een berichtje laten. Moesten er veel dazen komen op de wei weet ik wat doen. Tot nu toe heb ik zelden last van ze.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:35

Mijn vader kwam met het plan om een skippybal vol te spuiten met purschuim, zodat hij niet uit elkaar klapt in de zon... Zou dat wat zijn denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:37

Misschien wel een goed idee Ja

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:57

runningkawa schreef:
Dat is dan niet veel groter dan een jollybal, of wel?

Ik zit me af te vragen of ze er niet groter zouden zijn.
Ze zullen in ieder geval erg duurzaam zijn, als ze varkens-sloop-bestendig zijn.
rommie schreef:
Mijn vader kwam met het plan om een skippybal vol te spuiten met purschuim, zodat hij niet uit elkaar klapt in de zon... Zou dat wat zijn denken jullie?

Dat klinkt als het ei van Columbus, slimme paps!!
Ik vraag me alleen af hoe mooi rond de skippybal dan blijft, en of hij dan nog wel evenveel warmte aantrekt.
Pur zet toch uit?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:05

Dat vroeg ik me ook af ja, maar als je pur in een naadje spuit dicht het alleen de naad maar het drukt het hout (bijv.) niet uit elkaar.. Ik denk trouwens ook dat het niet heel erg is als hij wat bulten heeft, een paard is tenslotte ook niet rond Haha!
Hoe het met de warmte zit weet ik ook niet goed... We'll see!

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:22

Perrokai schreef:
Blijft bij jullie de verf goed op de skippybal zitten ?
Ik heb vandaag niet in de val gekeken, had geen tijd. Ben wel eens in het bos uitgestapt bij een grote vijver. De dazen cirkelde weer rond de auto en gingen er op zitten. We stapten uit en ze kwamen helaas op ons af. Maar als je tijdje flink blijft bewegen en er een paar doodslaat word het na een minuut of vijf toch minder. Maar wat zitten er enorm veel weer zeg.

Bovenring is bij mij een hele grote slangenklem waar de pot precies in hangt.

Dribbel, goede vangst zeg ! En wat zit er bij jou bovenop, een wespenval ? Van glas of plastic ? En vliegen ze daar niet uit ?

Mijn paard zit nog steeds helemaal onder de dazenbulten, die trekken duidelijk niet snel weg.

Hebben hem vandaag even wat mooier gemaakt, er zit inderdaad nu een wespenval bovenop van glas hij werkt goed en ze komen er niet uit, en is makkelijk leeg te maken. Elke keer schiet ons weer wat anders te binnen dus zijn beetje aan het experimenteren deze is met de skippybal en de verf zit er nog goed en mooi op.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:17

rommie schreef:
Dat vroeg ik me ook af ja, maar als je pur in een naadje spuit dicht het alleen de naad maar het drukt het hout (bijv.) niet uit elkaar.. Ik denk trouwens ook dat het niet heel erg is als hij wat bulten heeft, een paard is tenslotte ook niet rond Haha!
Hoe het met de warmte zit weet ik ook niet goed... We'll see!

Ik bedenk me net dat pur de warmte waarschijnlijk niet vast houdt.
Probeer eens een hoopje pur warm te krijgen onder een zwarte lap in de zon.
Wordt het pur toch wel warm, dan is het 't proberen waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:18

Wat zou er wel goed warmte vast houden wat je er in kunt doen?
Alleen daarvoor zou het al ideaal zijn

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:22

Bakstenen, leistenen, maar dat is allemaal zo lastig in een skippybal te proppen.

Misschien iets van verpulverde houtskool, Norit, of lavasteen.
Maar dat is ook wel erg omslachtig.

Ansich, is het idee van Rommie's vader echt het ei van Columbus, en lekker goedkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:25

stenen Lachen
werkt goed, maar dan heb je denk ik een erg stevige standaard nodig Haha!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:07

En ik denk ook niet dat de bal dan nog licht beweegt in de wind Haha! Ik weet niet of dat pur de warmte vast moet houden, zou de skippybal 'laag' dat niet genoeg doen? Een andere vulling kan ik ook zo één twee drie niet verzinnen, daar brainstormen we nog even over werder Haha!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 00:05

Water kun je er ook in doen maar dat is ook zo zwaar. Water in een zwarte rubber mat (voor zwembaden) word loeiheet in de zon. Volgens mij wordt alles heet als er een zwart omhulsel in zit.

Hier zag ik ook piepschuimballen maar eigenlijk met niet groot genoeg, ik vraag me trouwens af of het perse rond moet zijn als een bal ? Waarom niet vierkant of herkennen die dazen dat ??

Ik heb er ook weer een heleboel gevangen vandaag, het was hier nml. mooi warm weer. Heel de middag in de vijver bezig geweest en twee keer behoorlijk gestoken in mn benen en heb nu grote rode pijnlijke schijven...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 01:25

Een ronde vorm zal gedurende de dag meer warmte opvangen dan een afgeplatte vorm.
Een ronde vorm is minder afhankelijk van de stand van de zon, dus warmt gemakkelijker op en wordt gemiddeld genomen op een groter oppervlakte door de instraling van de zon geraakt.
Toch???!!! Verward

En ik denk dat door het bewegen van de bal, de natuurlijke stralingswarmte van dieren wordt geïmiteerd. En dat de warmte van de bal dus ook meegenomen wordt door luchtlagen waar weer dazen in vliegen.

Let maar eens op; als er wel dazen zijn, maar het is nog te harden voor de paarden, dan staan ze eigenlijk zo stil mogelijk. Ze gaan pas rennen als er een hele kolonie op ze afkomt, of zo'n kromkont/horzel.