deken-loos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijn_

Re: deken-loos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:50

arno8 schreef:
runningkawa schreef:

Nou wat willen we nog meer Lachen

Kabel TV! Haha!

Ik doelde niet op jou, maar meer op mensen die hun paard 23/7 op stal houden omdat er in de randstad nergens plaats is en dus een dekentje op moeten doen omdat het paard zich in de stal zelf niet warm kan houden (door gebrek aan beweging).

de tinker die ik rijd krijgt alleen een deken op als haar vacht het waterafvoer in de winter met regen niet meer aankan. Verder gaat ze lekker naar binnen snachts (drachtig namelijk, normaal hebben ze inloopstallen). Met sneeuw krijgt ze weer geen deken op omdat haar wintervacht zo dicht is dat het niet smelt dus blijft het mooi liggen. Dus alleen als het echt hard regent en geen beschutting hebben (staan overdag niet bij de inloopstallen) en het houd 2 3 dagen aan overweegt de eigenaar om een regendeken op te doen. Anders hoeft het van mij en de tinker niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:57

Kinke schreef:
wie legt het me uit....tot het paard een jaar of 3 is vinden de meesten waarschijnlijk dat het dier wel zonder allerlei moderne snufjes kan, dan opeens als er eens een zadel opligt moeten er dekens komen onder het motto: ons huidige paard staat zover van de natuur enz.enz... Kom op zeg, als onze paarden zover van de natuur staan waarom zit dat vluchtinstinct er dan nog steeds in, waarom zijn er nog steeds alfamerries in een groep??
De enige die steeds verder van de natuur staat is de mens.

Mooi gezegd!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 06:57

Kinke schreef:
wie legt het me uit....tot het paard een jaar of 3 is vinden de meesten waarschijnlijk dat het dier wel zonder allerlei moderne snufjes kan, dan opeens als er eens een zadel opligt moeten er dekens komen onder het motto: ons huidige paard staat zover van de natuur enz.enz... Kom op zeg, als onze paarden zover van de natuur staan waarom zit dat vluchtinstinct er dan nog steeds in, waarom zijn er nog steeds alfamerries in een groep??

fout Haha! Haha! Haha!

het paard krijgt een deken op als het aan het werk gaat Haha! Haha! niet omdat het een zadel opkrijgt Haha! Haha!

Paarden die niet werken (als in trainen, buitenritjes en hobbeldeknobbeluurtjes vallen daar niet onder) krijgen geen deken om, niet nodig......... vacht mag zo lang en dik worden als het paard het maar kan maken.......

en daarnaast is het vluchtinstinct al wel een heel, heel, heel stuk gedomesticeerd hoor Haha! Haha! (of heet dat vertrouwen in het wezen mens??)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 08:03

Idd
Het is gewoon makkelijk als je ermee wilt werken.
En toevallig komt dat tegelijk met een zadel erop Lachen

Ik denk ook wel dat het vluchtgedrag door de jaren, eeuwen heen, wel minder is geworden Ja

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 08:32

KiWiKo schreef:
het paard krijgt een deken op als het aan het werk gaat Haha! Haha! niet omdat het een zadel opkrijgt Haha! Haha!

Paarden die niet werken (als in trainen, buitenritjes en hobbeldeknobbeluurtjes vallen daar niet onder) krijgen geen deken om, niet nodig......... vacht mag zo lang en dik worden als het paard het maar kan maken.......

Als ik hier in de omgeving (en op bokt...) een beetje rondkijk, lopen er toch heel wat paarden die niet werken met een deken op.
En ja dat gaat het toch voornamelijk om het plaatje. Want bv een 2 jarige die volgend jaar aan het werk moet, die kan je toch niet als een beer eruit laten zien? Das geeeeen gezicht. Scheve mond
Net als heel veel paarden en pony's die hooguit 2 of 3 keer per week wat rond hobbelen. Stel je voor dat die lang haar hebben Bloos!
Of nog erger, lang haar en onder de modder dus dan maar niet meer in de wei als het regent...

Paarden die dagelijks zwaar in training staan, hebben idd vaak last van een wintervacht en die help je idd om ze kort in het haar te houden of te scheren.
Niet eens zozeer omdat ze ziek worden als ze met een wintervacht bezweet zijn maar omdat ze tijdens zwaar werk hun warmte niet kwijt kunnen en ze daar (grote) problemen mee kunnen krijgen.
(Been there, done that en na een enorme DA rekening was een scheerapparaat de oplossing Haha! )

Maar tegenwoordig denkt bijna iedereen als er een zadel op ligt dat er dan ook echt zwaar getraind wordt.
En geloof me, als ik dan zie hoe er een beetje de bak door gestuurd wordt, hebben die dieren echt geen last van een wintervacht...
Maar goed, tegenwoordig denken veel mensen dat een paard waar op gereden wordt, automatisch ook behandeld moet worden alsof het een sportpaard is. Terwijl het werk van veel paarden dat helemaal niet vraagt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 09:41

Dat ben ik met je eens
Ook hoe ze hun paard voeren
4 kg brok erin en maar klagen dat ze hem niet aan kunnen.

Al moet ik zeggen dat mijn oude artrose bos knolletje ook een deken op heeft.
Op zich qua vacht niet nodig. Ik wilde hem eigenlijk ook zonder zetten.
Maar ik merk dat hij stijver is zonder en hij heeft dan erg gevoelige spieren in de rug.
Met deken niet.
En dan is dat toch ook weer fijn als ik er dan op kom zitten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:00

Kinke schreef:

Tja, ik zie inderdaad ook heel veel paarden die niet 'werken' met dekens op staan (en die gaan over een paar weken de stal in 24/7). Moet ik mijn pony dan ook maar opstallen, terwijl er geen gelegenheid is om hem overdag in een paddock los te gooien, geen weidegang is en hij nog te jong is om op te rijden? Er zijn mensen in mijn omgeving, die dat zouden doen. En dan een uurtje per dag longeren ofzo en dan weer opsluiten? Dat ga ik hem echt niet aandoen....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 14:09

Als ik lees dat er nu al paarden onder 300 grams dekens staan dan maak ik me toch wel zorgen...waar moet dit in vredesnaam eindigen?? Straks krijgen ze nog vloerverwarming in de stal en beenwarmers etc.etc....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 14:39

Kinke schreef:
Als ik lees dat er nu al paarden onder 300 grams dekens staan dan maak ik me toch wel zorgen...waar moet dit in vredesnaam eindigen?? Straks krijgen ze nog vloerverwarming in de stal en beenwarmers etc.etc....

Hihihi Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Inderdaad!!!! Hou effe op, zeg.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:35

Dat vind ik nu persoonlijk ook al overdreven, dat ben ik met je eens.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:28

300 grams pfffff, moet je zelf je winterjas eens aantrekken, dan zou je ook gaan zweten zeg. Sommige mensen overdrijven het idd wel erg. Als het straks -10 wordt, wat moet je dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:10

paarden die niet in training staan, slechts wat rondhobbelen of helemaal nog niet onder het zadel zijn......... krijgen geen deken op........

gewoonweg NIET nodig en ik kan van dat uitgespaarde geld fijn boterhammetjes kopen Haha!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:13

KiWiKo schreef:
paarden die niet in training staan, slechts wat rondhobbelen of helemaal nog niet onder het zadel zijn......... krijgen geen deken op........

gewoonweg NIET nodig en ik kan van dat uitgespaarde geld fijn boterhammetjes kopen Haha!

En hier ben ik het compleet mee eens Ja Mijn paardje krijgt enkel een deken op omdat ik met haar werk en daarbij géén dikke vacht kan gebruiken.

Dona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:15

Mijn pony`s staan lekker dekenloos in de wei ik vind het persoonlijk lekkerder voor de pony`s en ze mogen van mij gewoon lekkere dikke wintervacht krijgen zodat ze zichzelf lekker warm kunnen houden. ( rijd alleen recreatief)

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:02

arno8 schreef:
Wat is dat toch? Ik woon in de randstad, ik heb geen zin om mijn leven aan te passen, dus ik besluit dat mijn paards leven zo erg anders moet dat ik hem eigenlijk meer vraag dan wat zijn aanpassingsvermogen aankan waardoor enorm veel paarden allerlei rare gewoontes ontwikkelen als kribbenbijten, luchtzuigen etc. Maar ach, iedereen doet het dus het mag.

Stel dat ik een advertentie zet: Goh mensen, ik ga een hond kopen maar ik heb er eigenlijk helemaal geen tijd en geen plaats voor. Kan hij bij iemand ergens in een hok van 1 bij 1 meter staan? Beweging krijgt hij wel hoor, ik zal hem iedere dag een uurtje rondjes laten rennen en dan sluit ik hem meteen weer op.

ik ken een paard die nooit op stal staat en toch luchtzuigt. Ja, 's avonds in de winter. EN ik woon niet in de randstad Clown
bij ons op stal staan genoeg mensen uit de randstad om hun paard op de wei te hebben, dus dat is ook niet echt een ecxuus

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:10

Kinke schreef:

Het is maar goed dat er nog geen veulen dekentjes te koop zijn, anders zouden veulens ook met dekentjes lopen Boos!

Ik voorspel dat het niet lang meer zal duren!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:13

er zijn al een aantal jaren veulendekens op de markt Arabesk Haha! Haha!

Ik heb er zelfs twee uit een restpartij meegekocht Haha! Haha!

gelukkig aan mensen met honden verkocht Haha! want daar passen ze ook op Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:25

KiWiKo schreef:
er zijn al een aantal jaren veulendekens op de markt Arabesk Haha! Haha!

Gestoord

eh gat in de markt? miniijzertjes voor veulen?

of beter nog de 'meegroei' hoefschoen Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:29

ik heb inderdaad wel eens een veulen meegemaakt op ijzertje......... voetje moest ernstig gecorrigeerd worden......

Na 6 maanden kon het ijzertje eronder uit, en volgens mij loopt hij nu als 8 jarige nog zonder ijzers.

Stel dat je veulen een ongeluk is en in januari geboren wordt......... denk ik wel dat je het dier warm wil houden.

persoonlijk zou ik kiezen voor een warmte lamp dan.........

maargoed dat moet maar kunnen......

niet alles bestaat uit de ideale situatie Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:32

even offtopic, ja in het geval van een bokvoetje met een snavelijzertje, daar kan ik me wat bij voorstellen

de kans dat een veulen juist onderkoeld raakt met een dekentje is denk ik veel groter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:33

KiWiKo schreef:
Stel dat je veulen een ongeluk is en in januari geboren wordt......... denk ik wel dat je het dier warm wil houden.

Dat kan het veulen zelf. Veulens die in de winter worden geboren, komen met een wintervachtje ter wereld.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:35

KiWiKo schreef:

Zelfs dan verschilt het nog van paard tot paard.
Je kunt niet zo maar zeggen dat paarden geen deken ophoeven. De ene is veel gevoeliger voor kou op de spieren dan de ander.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:37

Ik had hier in februari ook een veulen met dekentje op Bloos!
Tja je moet wat als zo'n diertje een paar weken te vroeg wordt geboren en in theorie amper levensvatbaar is.
Met de sneeuw en vorst moest ze toch wel een paar keer per dag de benen strekken en als zo'n niet volgroeid veulen een pluizig velletje heeft ipv een normale vacht, moet je toch wat...
En op stal hingen idd warmtelampen.
Maar goed, dan heb ik het dus niet over een gezond veulen.
Gelukkig heeft dit veulen het gered en ze staat nu met haar maatjes op onze opfokweide waar ze de komende 3 jaar ook blijft. Zonder schuilstal en deken Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:39

@ Fits........ absoluut..... maar een paard niet in het werk, of nauwelijks in het werk hoeft geen deken op........ MITS hij gewend is zonder deken. Haha! Jouw paard heeft altijd hard gewerkt, heeft in de wintermaanden altijd dekens op gehad.... en die kan je inderdaad niet zomaar even zonder zetten
Lijkt me logisch Haha! Haha!

@ Jovarna, is niet waar. En je kan hoog en laag springen, maar ik zit al 20 jaar in jong grut........ en ik heb die jonkies wel zien lijden hoor....... ik heb er zelfs eentje in een koud voorjaar dood zien gaan omdat het een zware long ontsteking had van de geboorte, en de kou waar het in te wereld kwam.... Dier heeft het nog 3 dagen uit alle macht geprobeerd.

@ arabesk ..... precies, ik zou kiezen voor een warmte lamp........... maargoed, ik ben ik Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:42

@ Marije........... ik sliep in februari in de winkel, weet echt hoe koud het was Haha! Haha!

Ik had over het naar buiten gaan niet eens nagedacht omdat bij mij de merries in loopstallen staan Haha! Haha!