Dazen strijdplan en walnoten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

branki

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:42

Hoe is het bij jullie met de dazen?
Eergisteravond had ik het idee dat het in de wei minder was. Gisteren overdag ook. Gisteravond heb ik ze om 10 uur zelfs de dekens afgedaan en toen ik vanochtend om 7 uur de dekens weer op ging doen bijna geen daas gezien. Wel stikt het van de gewone vliegen.

Tussen de middag ook bijna geen daas gezien, maar wel de eerste horzel en dat vind ik eigenlijk nog wel net zo erg. Die dazen is natuurlijk ook een ramp en helemaal omdat het er zoveel zijn. Maar daar doet Branco (helemaal ingepakt van top tot teen) verder weinig op uit. De horzels raakt hij echt van in paniek en gaat hij voor op de loop.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 13:43

He dat van de vliegen was mij ook opgevallen... zouden dat concurenten zijn?

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:48

Vandaag hier ook geen dazen wel zwermen met vliegen, zo vies... Toen ik paarden om 9.00 binnen haalde, hoofden vol en die krengen vinden mij ook lief, kruipen in mijn(!!!!!!!) ore, ogen en neus. Gatverdegatver!

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:05

Als je dazen ziet, ze je geen vliegen en omgekeerd. Ik toch niet Clown . Mij is het opgevallen dat als je voorbij een maisveld gaat er zwermen op je afkomen Nagelbijten / Gniffelen Ga waarschijnlijk volgende week in het bos gaan wandelen, iemand tips om paard daasvrij te houden? Vliegenspray en vliegennetje is al in voorraad Haha!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:10

lennie schreef:
Vandaag hier ook geen dazen wel zwermen met vliegen, zo vies... Toen ik paarden om 9.00 binnen haalde, hoofden vol en die krengen vinden mij ook lief, kruipen in mijn(!!!!!!!) ore, ogen en neus. Gatverdegatver!

Ja, bij mij vanmorgen ook...
Plakkerige dieren, ze zijn ook meegegaan mijn auto in. *blegh*
Ik smeer nu bright eye en de vliegen lijken uit de ogen van mijn pony te blijven, bij een aantal andere paarden leken de ogen wel erg aantrekkelijk te zijn..
Ik heb vanmorgen ook geen daas gezien, maar dat had ik van de week ook al eens, 's avonds waren ze gewoon weer volop aanwezig. Laten we hopen dat nu alleen de die-hards nog leven maar dat we die laatsten ook wel doodmeppen!
Zouden we ze dan toch overwonnen hebben Go jij! Go jij! ?

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:12

Ik zag gister op mijn paard een daas zitten en daaromheen 7 vliegen, die zaten mee te profiteren van het bloed Misselijk
Van mij mogen die dieren gauw uitsterven!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:13

Vandaag hadden wij weer volop dazen. Ben niet mee geweest op de koets, maar de veerust schijnt sucses te boeken. Nog maar eens testen als ik zelf op de koets meega.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:22

Ik heb Veerust en Bremsen Bremse gebruikt, helpt bij mijn paard voor geen meter...hij wordt helemaal gek in het bos van de dazen..ik ga nu nog Atex Daasspray gebruiken en als dat niet helpt denk ik de bucas deken met buikflap en uitsparing voor zadel proberen, zodat we toch in het bos kunnen rijden. Iemand daar ervaring mee? te koop bij de paardendrogist.nl voor 150 euro, maar das eigenlijk niks als je bekijkt hoeveel je kwijt bent aan al die sprays die niet helpen...

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:53

uitroeien die krengen! ze vinden niet alleen onze koeien en pony's lekker maar MIJ ook! zit met een lelijk dikke knie door zo'n dazen steek. heb een antie allergie pilletje en een kuur gekregen vd dokter[ is gaan ondsteken]. dus de wereld uit met die beesten. wat mij wel opvalt is dat ze de koeien nog lekkerder vinden dan de pony's.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:23

Atex Daasspray werkt bij mij wel redelijk, maar ik moet niet proberen ergens in het veld te gaan rijden.
Je wordt gewoon aangevallen, ze komen met hele zwermen op je af.
Naast de bak hebben wij zo'n mooie heg, die inmiddels wat breed is geworden.
Als ik er langsrijd en ik neem een klein stukje heg 'mee' komt er meteen een hele zwerm van die krengen uit.
Vanmorgen om 8 uur gereden, toen viel het nog mee, wel veel meer 'gewone' vliegen.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:24

Heeft er iemand een foto van een daas? Ik bedacht me gister ineens dat ik eigenlijk niet weet of wat wij hebben nou dazen of horzels zijn... Volgens google zijn onze beesten horzels maar ik heb het idee dat de mensen die die sites maken ze ook niet altijd even best uit elkaar kunnen houden Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:56

Afbeelding

Zoek bij google maar eens op Haematopota pluvialis, de latijnse naam voor daas, dan vind je zo een hoop plaatjes

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:00

En met die 2 voorste dingen die eruitkomen steekt zij..

Werkelijk heel pijnlijk.

horzels steken niet die zoemen alleen maar en leggen eitjes in de paardenharen.
Inprincipe heeft het paard hier weinig tot geen last van, als je maar optijd ontwormt,
en dan ook tegen horzellarven.

Die komen hier in de buurt trouwens niet veel voor.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:09

Als dat een daas is dan hebben wij ook dazen, kreeg op via google plaatjes van heeeele vreemde beesten die ik nog nooit in het echt gezien heb Clown

Simone_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:21

runningkawa schreef:
Afbeelding

Zoek bij google maar eens op Haematopota pluvialis, de latijnse naam voor daas, dan vind je zo een hoop plaatjes

Gadver .. ziet er echt vies uit, en hij lijkt ook nu zo groot he Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:48

rommie schreef:
kreeg op via google plaatjes van heeeele vreemde beesten die ik nog nooit in het echt gezien heb Clown

Op wikipedia staan er onder 'daas' ook 13 verschillende soorten die allemaal dazen zijn, en erbij stond dat die lijst niet volledig was...

Hamer rotdazen

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 19:24

Dat zal de verklaring waarom ze soms wel reageren en soms niet. Er zal een warmte-daas zijn. En een reuk-daas,...

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 20:57

Dit mailtje is bestemd voor iedereen die last heeft van de agressief stekende blinde vlieg ofwel regendaas. Dit is een ware plaaggeest voor met name paarden zodat het haast onmogelijk is de dieren overdag in het weiland te laten grazen.

Je kunt de brief ondertekenen met je naam en adres en opsturen naar het antwoordnummer van het Mininsterie van LNV (dit kan zonder postzegel) of de tekst kopiëren en via onderstaande link digitaal versturen naar het boven genoemd departement.
www.hetlnvloket.nl/servlet/page?_pageid ... a=PORTAL30

Hopelijk wordt er iets aan gedaan om van deze ellende af te komen.

Stuur deze mail a.u.b. naar zoveel mogelijk mensen waarvan je weet dat die hinder hebben van deze ellende.
---------------------------------------------------------------------------

Aan het Ministerie van Landbouw en Visserij
Antwoordnummer 10636
2501 WB Den Haag

Juli 2006

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij vraag ik uw aandacht voor het volgende:
Sinds enige jaren breidt het leefgebied van de z.g. blinde vlieg ofwel regendaas zich steeds verder uit en vermenigvuldigd dit insect zich razendsnel in ons land. Op dit moment is het zelfs zo erg dat dit agressief stekende insect voor mens en dier een ware kwelgeest is. Hierdoor is het bij temperaturen van boven de 22 graden Celsius haast onmogelijk om normaal buiten te lopen en dieren, vooral paarden en koeien in het weiland te kunnen laten grazen.

Omdat dit insect bij mijn weten geen natuurlijke vijanden heeft ga ik ervan uit dat we de blinde vlieg of regendaas als een ongedierte plaag mogen bestempelen en verzoek ik u maatregelen te nemen om het te bestrijden.

In afwachting van uw antwoord verblijf ik.

Hoogachtend,

---------------------------------------------------------------------------

weet niet of dit jullie al bekent was?
hoe meer hoe beter Haha!

tot nu toe helpt hertshoornolie nog het beste vind ik, alleen dat meurt wel als de mieters Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Orrie_VBW op 27-07-06 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:01

ik heb hem eerder deze week al verstuurd, denk niet dat het helpt maar je weet maar nooit....

proberen!

ik heb zelf bremse bremsen, stinkt giga maar helaas.. werkt ook weinig..

ik laat mn pony wel buiten maar ze heeft er wel last van hoor, kl*te beesten!!!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 21:18

mmm zou er zo ook ministerie bestaan in Belgie? Vastwel... al ik weer eens tijd heb zal ik eens zoeken...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:02

wizewo schreef:
mmm zou er zo ook ministerie bestaan in Belgie? Vastwel... al ik weer eens tijd heb zal ik eens zoeken...

Het algemeen contactpunt:

Communicatie Landbouw en Visserij
WTC III (15/38) - Simon Bolivarlaan 30 - 1000 Brussel

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 06:24

Om 6.30 uur liep ik met m'n honden in het bos en voor het eerst ben ik toen zelf aangevallen door de horzels/dazen. Het is hier vies benauwd en het heeft geonweerd. De honden zijn horzel/daas vrij gebleven, maar ja die hebben dan ook een dikke jas aan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:38

Echwel schreef:
horzels steken niet die zoemen alleen maar en leggen eitjes in de paardenharen.
Inprincipe heeft het paard hier weinig tot geen last van, als je maar optijd ontwormt,
en dan ook tegen horzellarven.

Die komen hier in de buurt trouwens niet veel voor.

Horzels doen opzich niets kwaad; maar die zoemen heel overdreven hard, en ze zien er wel eng uit.
Hier in de polder hebben we ook wel horzels; maargoed, die zoemen ook altijd rond de benen terwijl dazen hoor je niet en die vliegen rond hals/hoofd/lijf

Maar wat ik me afvroeg, wij hebben in Frankrijk wel een paar keer een groot (wel 2 cm lang) gepanserd bruin vliegend beest gehad; die altijd rond de paarden hing. Steken deden ze geloof ik niet, zoemen deden ze heel hard (vaak rond de benen).
We probeerde een keer eentje dood te meppen en toen brak onze plastic (oude) vliegenmepper, en het beest vloog heel droog weg. Zijn dat dan ook een horzel achtige?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:40

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:41

Even een berichtje om dit topic te volgen. Haha!