ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:06

runningkawa schreef:
Voor een ouder stijf paard zou het misschien toch wel wat toe kunnen voegen?
Ik hoop in de winter ook warmte lampen te hebben, lijkt me wel lekker voor mijn atrose paardje

En lekker voor mezelf, heb in de winter altijd een stijve rug en stijve heupen

Maar ik ben het zeker met je eens dat als je een gewoon gezond paard hebt, het niet nodig is, als gewoon het gemak wat je er van hebt


Precies. natúúrlijk zijn er uitzonderingen, en ik zal nooit ontkennen dat het niet lékker en ontspannend voor een paard is .. Maar in de natuur en op de meeste "gewone" stalletjes hebben ze niet eens zo'n ding en toch zijn die paarden kerngezond. Oud of jong. Dus NODIG is het niet Dat wil ik ermee zeggen. Wat ik bedoel is: Paarden lijken de laatste tijd wel museumstukken zoals ze worden behandeld. [ en nee, ik scheer niet iedereen over één kam, ik heb het over de groep waar ik het eerder over had. "zonder-solarium-gaat-mijn-paard-dood" *even heel cru. ] Al die snufjes enzo.. Kijk mijn paardje simpel in zijn stalletje staan en hij is kerngezond.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:16

ik had een vliegendeken op gedaan/. ze had hem al gesloopt de eerste dag.. dus ik dacht : flikker op, eigen schuld.. ze kreeg alleen een beetje FENONOLF ofzo in der manen. Maar in die wei kon ze niet schuren

Mexx

Berichten: 1063
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Grootegast

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:42

Mijn paard staat helemaal 'kaal' in de wei.

Nicky_

Berichten: 3745
Geregistreerd: 22-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:43

Mijn paard krijgt niks om in de wei. Ik spuit haar alleen in met vliegenspray. En ze krijgt voordat ze de wei opgaan knoflook door het eten.

Rivendell

Berichten: 6884
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:00

De meeste van mij lopen ook zonder dingen buiten. Alleen 2 hebben een UV neus masker van de paardendrogist, omdat zij elk jaar gruwelijk hun neuzen verbranden. Er daar viel niet tegenop te smeren, dus dan maar met die neus maskers.
En mijn cremello merrie heeft wel een vliegenmasker (zo 1 die alleen om de ogen zit). Zij heeft nl lichtblauwe ogen en ze loopt altijd heel erg te knijpen als er felle zon is.

Nietje_

Berichten: 652
Geregistreerd: 21-03-06
Woonplaats: Dwingeloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:02

die van ons krijgen helemaal niks om in de wei alleen een halster omdat je anders een uur kan gaan staan vangen

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:49

bij ons geen toeters en bellen, zo kaal de wei in, alleen met rijden gebruik ik een goede vliegenspray.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:22

benangelique schreef:
Everest schreef:
Naja je bent niet de enige... Ik zet mn paard ook zonder frutsels e.d. in de wei.... Ik vind persoonlijk ook dat de paarden tegenwoordig steeds meer verwend worden...

Als ik bijv. in de gemiddelde ruitersportzaak kom... zie ik wel honderden dingen waar ik zelfs geen idee van heb waar je t voor gebruikt.... poedertjes, smeerseltjes, voedingssuplementen e.d.


Laatst zag ik op n foto n haflinger onder n zonnebank staan ... echt niet normaal meer...

Mijn pony heeft btw wel zomereczeem, maar ik zet hem alleen overdag n paar uur buiten(zonder frutsels ) zodat hij weinig last heeft van de muggen....



Dat is geen zonnenbank, maar een solarium! dit is erg goed voor paarden na harde arbeid, zodat de spieren rustig kunnen afkoelen nadat ze extra verwarmt zijn. Jij gaat toch ook onder een hete douche bij spierpijn
?


Ik weet niet hoe lang je je paard er onder zet, maar bij mensen duurt het gemiddeld 1,5 -2 uur voordat de warmte de spieren bereikt. En dan nog heeft het vrij weinig nut. Als je het voor de spieren doet, is het best wel nutteloos.

luf_horses

Berichten: 997
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:26

mijn pony had gister voor het eerst dit jaar een dagje geen eczeemdeken om omdat mijn pa dat vergeten was en gisteravond zaten der manen helemaal onder het bloed..

maar mijn andere paard loopt frutselvrij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:27

Ik ben zelf iemand die nogal eens last heeft van de spieren, maar toch is dan een ff douchen of andere warmte erg prettig.

Devilwife, zetten jullie ze dan ook 'snachts buiten ipv overdag?

En ik denk idd dat het er veel mee te maken heeft in welke omgeving je woont.

Ik hoor mensen in het noorden des lands wel eens zeggen dat ze aangevallen zijn door een zwerm dazen.

Dan hebben ze het over 4 beesten.
Dan zeggen we hier, goh vandaag zaten er geen dazen

edit: devel heeft in de tussentijd haar berichtje verwijderd.

Thokkadisje

Berichten: 2146
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:31

Mijn staat tot mijn grote spijt met een exceemdeken op. Ze heeft jaren helemaal bloot in de wei gestaan 24/7. en 's winters ook gewoon bloot, alleen 's nachts op stal. Maar helaas heeft ze nu toch echt te veel jeuk, en is het gewoon fijner voor haar om een dekentje op te hebben.

Ik ben voor frutselvrij in de wei

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:32

Mijn paard gaat ook helemaal naakt de wei in (zelfs geen halster).

@ love_Bianco: Sinds kort weet ik dat knoflook slecht is voor paarden (ik gaf het ook door het voer). Ik ben ermee gestopt, omdat ik hierop gewezen werd:

Knoflook
Omdat knoflook voor mensen goed lijkt te zijn denken velen dat dit dan ook wel goed voor paarden zal zijn. Uit onderzoek is echter gebleken dat knoflook voor paarden giftig is en het wordt dan ook in verband gebracht met een bepaalde vorm van bloedarmoede (zie internet met de zoekwoorden horse garlic blood). Of een kleine dosis gevaarlijk is daar zijn de meningen nog over verdeeld, maar waarom zou je risico gaan lopen? Knoflook wordt door paarden van nature niet gegeten en dat zou wel eens een reden kunnen hebben...


Bron: www.paardnatuurlijk.nl

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:33

mijn paard staat zonder frutsels op de wei en alle andere paarden (ongeveer 10) ook

knapmannetje
Berichten: 515
Geregistreerd: 27-10-05

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:40

Mijn paard staat met een vliegenkap in de wei, en later in het seizoen als het te erg word met de vliegen dan krijgt hij ook een vliegendeken op. Zo kan hij rustig genieten van de grasjes.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:26

ik heb 4 paarden waarvan er 3 naakt naar buiten gaan. 1 kan gewoon niet anders, die word letterlijk lek gestoken door allerlei beesten. ze verjaagd ze niet eens meer zo is ze er al aangewend. maar na het steken kan je met aanraken goed merken dat ze er last van heeft. dus vorig jaar hebben we voor haar de HH fly protector aangeschaft. nu loopt ze heerlijk op haar gemak rond, zonder die eindeloze bulten in haar nek!

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:34

Die van ons staat ook 'kaal' op de wei uitgezonderd van het vliegennetje (waar van die 'slingers' aan hangen om de vliegen makkelijker uit de ogen en gezicht te slaan).

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:38

Ik weet niet hoe het met deze wei is waar ze nu in staan (eind van de zomer verhuist) maar bij de vorige stonden ze met niets, maar als het veel word kopen wij el zon vliegeding hoor, is veel fijner.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:46

Bij ons staan de paarden op de wei met (hooguit) een halstertje. Soms draagt een pensionpaard wel peesbeschermers (op verzoek)

We hebben hier ook vrijwel geen dazen, wel gewone vliegen maar dat is niet onoverkomelijk. Met een goeie voorpluk en staart hebben ze daar voldoende bescherming tegen.

In hoogzomer staan de paarden sowieso van 's avonds tot de volgende ochtend op de wei (van 20:00 tot 10:00 ofzo) en dus niet op het heetst van de dag.

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:45

Wij houden onze paarden altijd onder de deken tegen verkleuring en vliegen... Een goed vliegendeken is goedkoper dan al die smeersels. Mijn vliegendeken is nu 5 jaar oud en koste 85 gulden. Als je je paard inspuit mben je dat per maand kwijt aan smeersels.

Onze groninger kan niet zonder, die krijgt een ellergische reactie en krijgt allemaal zwellingen.

Veroordeel mensen die dat doen miet meteen. Vind het zieliger als ik een paard met 30 graden in het land zie lopen zonder schaduw of andere verkoeling.

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:46

die van mij gaat gewoon in zijn Adams-kostuum het land op , nooit problemen gehad , soms gebruik ik een vliegenspray , das alles

Derma

Berichten: 781
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:02

Mijne gaan ook zonder poespas naar buiten. Staan nu 24/7 buiten en willen niet eens naar binnen. Gisteren regende het keihard (toen was ik nog aan het werk) en later begon het ook te onweren. Ik dacht laat ik ze nu toch maar eens op stal gaan zetten. Dus ik in de stromende regen naar het land, maar denk maar niet dat ze komen, ze racen mooi naar de andere kant van het land. Alleen mijn ruin kwam even later toch omdat ie dacht dat ie wat lekkers kreeg. Gelukkig maar want ik had ook nog les gister, anders had ik een uur achter die paarden aan moeten hobbelen in de regen...

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:57

Mijne gaat zonder dekens of wat dan ook de wei op, die maakt hij toch stuk. Hij heeft wel snel ontstoken ogen, dus zodra dat begint behandel ik het en doe ik zijn vliegenmasker op. Het is een paard met een eigenzinnig karakter maar hij laat maar wat graag mij dat masker om doen!

Verder vind ik dat iedereen gewoon moet doen wat hij/zij goed vind voor zijn paard...

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:45

Memuska staat met een vliegenkap en een deken. Als ik de kap niet omdoe ontsteken haar ogen heel de tijd, dus dat vind ik niet fijn voor haar. Het deken krijgt ze om omdat ze allergisch is voor dazenbeten.

De anderen staan "zo" in het land.

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:39

Ook mijn pony's staan "bloot" in het weiland. Maar sommige pony's kunnen heel slecht tegen vliegen ( krijgen allergische reacties enzo ) dus dan kan je niet anders

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:49

ook die van mij zonder poespas naar buiten.We zitten wel aan de rand van het bos dus misschien in een dazen tijd met een spray en mijn tinker met zonnebrand creme maar verder liefst helemaal niets.Lekker 24/7 buiten paard zijn.Al snap ik wel dat er uitzonderingen zijn zoals bij eczeem.