Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:38

De hoop om te kunnen maaien dit weekend is hier ook alweer vervlogen :=

dierenfan

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:25

Ik ga er ook echt voor vrezen...komt heel veel meer naar beneden momenteel dan dat ze de laatste 2 dagen voorspelt hebben. Stond op 0 mm maar denk dadelijk de 15 mm wel aan te tikken. Zo wordt maandag sowieso niets

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:28

hier net zo.....
en ook woensdag alweer regen en dan ook alle dagen daarna.....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:28

Noi hier is het ook weer zeik nat ja! Voor morgen geven ze ook geen best weer.
Er valt echt geen touw aan vast te knopen....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:47

Hier wel regen, maar komt niet heel hard aan. De boer is wel gestart met maaien zojuist... hij zag geen andere optie meer. Hij doet nu de helft dan wat hij normaliter doet. Ik hoop dat het de komende dagen goed kan drogen en hij veel kan schudden. Het land trekt het wel goed qua machine, scheelt dat hij een kleine trekker hiervoor heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 16:00

Wij zijn nu aan het maaien. Het druppelt af en toe, land is idd best nog nat (we hebben een oud licht tractortje dus het gaat). Staat veel gras op, ouwe maaiertje en ouwe trekkertje hebben het er moeilijk mee, maar het gaat. Morgen losschudden, hoeven we vandaag nog niet te proberen, en dan maar kijken hoe het gaat. Loonwerker komt woensdag persen en wikkelen.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:31

Hier wou ik vanmaaien, degene die maait raad het af ivm de vele regen van vandaag... Dus nu hopen dat het morgenochtend kan. Woensdag iemand geregeld die het in plastic kan doen. Verwachting is dat het niet droog genoeg ga krijgen om zonder plastic te doen...
Vind hooien maar veel gedoe soms |o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:38

Wij hadden uiteindelijk niet heel veel regen hier. Het ligt nu dus plat, morgen losschudden, dat gaat 'm nu echt niet worden, eerst even een beetje laten aandrogen maar.
En ondanks de bible belt gaan we dus zondag echt ook schudden - nood breekt wet (niet mijn wet bovendien :D )

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:50

Ik laat het altijd eerst een dag liggen voor ik ga schudden. En ja ook op zondag, boeren werken op de biblebelt toch ook wel op zondag. Zo het nu is gaat het er morgenochtend af ipv maandag. Het is toch wel rampzalig dat ze nu met al die moderne techniek niet in staat zijn om het weer goed te voorspellen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:56

De 'polar vortex' draait dit voorjaar de andere kant op. "Nee, dat ging geen invloed op het weer hebben" beweerden de weer-goeroes. Ja ja :+

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:02

Morgenochtend ligt het eraf. Savonds eerste keer schudde, dat zal wel een hele klus worden met dit pak gras en ons oude renaultje. Heel benieuwd hoe het er woensdag uiteindelijk bij ligt.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:33

Wij wilden nu ook gaan maaien, maar helaas... Alles weer nat.
Morgen maar weer kijken, maar ben er bang voor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:38

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:47

Betwijfel het :+

Nee, we hebben gewoon continu een noordwestelijke windrichting (waarmee koude en natte lucht wordt aangevoerd), ipv een zuidoostelijke (waarmee warme en droge lucht wordt aangevoerd)
En gut, die windrichtingen staan precies 180 graden op elkaar. Zou dat passen bij een omgekeerde hoge luchtstroom, de polar vortex? Ik heb zo het vage idee van wel...

Of die omdraaiing van de polar vortex vaker zal voorkomen in het kader van de opwarming/klimaatverandering is ook nog niet bekend trouwens.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:04

Hier wordt er zo gemaaid, gaan het maar proberen

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 23:18

Hier is het er vanochtend af gegaan. Er is een flinke bui nog overheen gekomen, maar het zou nu droog moeten blijven tot donderdag. Normaalgesproken maken we onverpakte baaltjes, maar de buurman zei dat ze misschien toch gaan wikkelen als het niet droog genoeg is.
We zien het wel, heel veel langer wachten was niet echt een optie. Ik hoop alleen dat ik dat snel genoeg opgevoerd krijg met een shet en een paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 07:39

Je kan in midi-balen laten wikkelen - als je tegen hooidroogte aanzit (wat in principe wel zou moeten lukken) dan wegen die ongeveer 100-120 kilo. Dat gaat prima op in een week.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 08:38

Hier in Drenthe is dus geen druppel gevallen. Nu aan het maaien en maar hopen dat de voorspellingen voor woensdag ook niet kloppen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 08:42

Ibbel schreef:
Je kan in midi-balen laten wikkelen - als je tegen hooidroogte aanzit (wat in principe wel zou moeten lukken) dan wegen die ongeveer 100-120 kilo. Dat gaat prima op in een week.

Dat heb ik afgelopen 3 jaar ook gedaan omdat ik het niet binnen kon hebben. Was wel echt droog, maar dat is echt 2 x zo duur als kleine pakjes. En je kunt ze slecht stapelen. Ik heb nu een schuur en hoop het nu wel in pakjes te kunnen doen.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 08:58

Prijs van plastic is idd niet goedkoop en het verschil tussen midi en grote baal zou je beter grote balen kunnen doen maar ja voersnelheid is dan wel een ding. In al die jaren dat we plastic doen maar een hand vol keren echt zo droog gehad dat je met twee paarden een grote baal zou kunnen doen er zit toch altijd een beetje vocht in het hooi wat na openen toch na een tijdje broei gaat geven. Wij doen altijd het grootste gedeelte in midi balen ivm opslag capaciteit. Als het weer toch langer droog blijft gaan we wel kijken of we nog wat kleine pakjes kunnen maken voor de schapen. Dan moet het wel zeker zijn dat het lang genoeg droog blijft om het in kleine pakjes te persen en ook nog weg te pakken.

Hier staat nu een lekker zonnetje en een windje. Bijna alles wat gisteren weer plat lag staat gelukkig weer overeind grond is nog wel nat ondanks dat we op zand zitten. Maaier komt er zo in iedergeval aan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:07

pillow schreef:
Hier in Drenthe is dus geen druppel gevallen. Nu aan het maaien en maar hopen dat de voorspellingen voor woensdag ook niet kloppen.

Hier in Drenthe 15 mm. Alles zeik nat

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:20

Had ook wat willen maaien vandaag maar na de 30mm van gisteren middag laat ik het wel weer varen. Komende 4 dagen is het wel droog zeggen ze nu maar dat is al wat krap voor hooi, komend weekend dan weer 60+mm dus dat gaat het ook niet worden. Stellen het wel weer uit. Kwaliteit zal wel weer niet top zijn maar iets is beter dan niets :Y)
Ik heb ook al geen graan dit jaar, alles is verrot.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:18

Hier heeft die volgende week maandag pas weer regen.
Het vervelende is dat het steeds veranderend. Plannen is niet makkelijk maar zo is het helemaal niet te doen.. :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:38

Zolang de wind oost blijft is de kans op regen niet zo heel groot. En die windrichting lijkt voorlopig wel te gaan kloppen voor de komende dagen.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:41

Het ligt hier nu los, heb nog nooit gehad dat het spannend was met maaien of de grond het ging houden. Maar opgelucht dat het is gelukt. Echter de bulk gras die er nu op ligt liegt er niet om :=