Pistasche schreef:Suzanne F. schreef:Ik kan me nog onze provinciaal kampioenschappen herinneren in 1997. Midden op de dag in augustus, tegen de 35 graden aan. 2 proeven moest je rijden en zomertenue mocht niet op kampioenschappen. Dus jasje aan, hoedje op en gaan. Je moest wel want de wedstrijd ging sowieso door en de nummers 1 en 2 mochten naar de Levade. Oh ja, en je moest parade rijden voor de prijsuitreiking. Dus weer alles aan, jasje aan, hoedje op, paarden rondom in de witte bandages en hup daar gaan we weer. Niemand die daar van opkeek.
Dat we ons bezighouden met dierenwelzijn is prima maar soms slaan we ook wel wat door hoor. Er werd toen nooit iets afgelast vanwege de hitte.
Zegt dat iets over nu of juist over hoe ze er toen mee omgingen?
Ja dat weet ik dus niet. Daar zit ik ook over na te denken. Ik vind wel de mensen anders geworden. Nu zeurt iedereen als het een beetje warm is en iedereen wil dan in zomertenue rijden. In die tijd bepaalde de federatievertegenwoordiger of er bij extreme temperaturen in zomertenue gereden mocht worden. En op kampioenschappen dus pertinent niet. Jasjes waren van wol, de hoedjes knelden op je hoofd, je laarzen kreeg je niet meer uit want ritsen waren er nog niet.
De paarden stonden vastgebonden aan de trailer lekker in de schaduw te grazen tussendoor. Iedereen had stoeltjes bij zich en zo zat je bij de trailer. Koelbox mee in de auto en jerrycan water voor het paard.
Dat er meer aan dierenwelzijn wordt gedacht is goed. Zeker het niet meer 24/7 op stal staan is alleen maar goed. Toen stonden paarden op maneges in stands, nu bestaan die volgens mij niet eens meer.
Maar we zijn wel enorm aan het zeuren gegaan over kleding, bitfitters, rijlaarzen in alle kleuren en zelfs over de dressuurproeven waar je niet eens meer hoeft te groeten naar de jury. De dressuur zet zichzelf gewoon voor gek vind ik. Je kan Nederland als dressuurland ook niet meer serieus nemen, dat blijkt wel uit de uitslagen. Zo slecht was het vroeger allemaal nog niet, er was in ieder geval meer discipline.
Maar dat is weer een heel andere discussie.

... Ik vind het enorm betuttelend wat hier en daar wordt geschreven. Ik rijd geen wedstrijden meer maar ga vrolijk aan de slag overdag. Lekker samen zweten en daarna samen onder de douche
.