Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:47

Pistasche schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik kan me nog onze provinciaal kampioenschappen herinneren in 1997. Midden op de dag in augustus, tegen de 35 graden aan. 2 proeven moest je rijden en zomertenue mocht niet op kampioenschappen. Dus jasje aan, hoedje op en gaan. Je moest wel want de wedstrijd ging sowieso door en de nummers 1 en 2 mochten naar de Levade. Oh ja, en je moest parade rijden voor de prijsuitreiking. Dus weer alles aan, jasje aan, hoedje op, paarden rondom in de witte bandages en hup daar gaan we weer. Niemand die daar van opkeek.
Dat we ons bezighouden met dierenwelzijn is prima maar soms slaan we ook wel wat door hoor. Er werd toen nooit iets afgelast vanwege de hitte.

Zegt dat iets over nu of juist over hoe ze er toen mee omgingen?

Ja dat weet ik dus niet. Daar zit ik ook over na te denken. Ik vind wel de mensen anders geworden. Nu zeurt iedereen als het een beetje warm is en iedereen wil dan in zomertenue rijden. In die tijd bepaalde de federatievertegenwoordiger of er bij extreme temperaturen in zomertenue gereden mocht worden. En op kampioenschappen dus pertinent niet. Jasjes waren van wol, de hoedjes knelden op je hoofd, je laarzen kreeg je niet meer uit want ritsen waren er nog niet.
De paarden stonden vastgebonden aan de trailer lekker in de schaduw te grazen tussendoor. Iedereen had stoeltjes bij zich en zo zat je bij de trailer. Koelbox mee in de auto en jerrycan water voor het paard.

Dat er meer aan dierenwelzijn wordt gedacht is goed. Zeker het niet meer 24/7 op stal staan is alleen maar goed. Toen stonden paarden op maneges in stands, nu bestaan die volgens mij niet eens meer.
Maar we zijn wel enorm aan het zeuren gegaan over kleding, bitfitters, rijlaarzen in alle kleuren en zelfs over de dressuurproeven waar je niet eens meer hoeft te groeten naar de jury. De dressuur zet zichzelf gewoon voor gek vind ik. Je kan Nederland als dressuurland ook niet meer serieus nemen, dat blijkt wel uit de uitslagen. Zo slecht was het vroeger allemaal nog niet, er was in ieder geval meer discipline.
Maar dat is weer een heel andere discussie.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:27

Ninx schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik kan me nog onze provinciaal kampioenschappen herinneren in 1997. Midden op de dag in augustus, tegen de 35 graden aan. 2 proeven moest je rijden en zomertenue mocht niet op kampioenschappen. Dus jasje aan, hoedje op en gaan. Je moest wel want de wedstrijd ging sowieso door en de nummers 1 en 2 mochten naar de Levade. Oh ja, en je moest parade rijden voor de prijsuitreiking. Dus weer alles aan, jasje aan, hoedje op, paarden rondom in de witte bandages en hup daar gaan we weer. Niemand die daar van opkeek.
Dat we ons bezighouden met dierenwelzijn is prima maar soms slaan we ook wel wat door hoor. Er werd toen nooit iets afgelast vanwege de hitte.

Voortschrijdend inzicht noemen we dat.... lang leve de vooruitgang! *\o/*

Niet alles is vooruitgang.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:33

pol013 schreef:
De grap is wel dat die trailer juist niet snikheet is. Want schaduw + rijwind. Die is koeler dan onze (schuil)stallen of in de zon.
Het potentiële probleem ontstaat pas op wedstrijd. Laat je paard niet in dat zweethok staan. Trailer open in de schaduw of je paard er gelijk uit.
Rijden idem: is dat in de blakende zon om 14:00 of in de schaduw met een windje in de ochtend. Dat maakt echt een wereld van verschil.

Daarom hoef je voor mij niet meteen met termen als egoïst te gaan gooien als je iemand ziet rijden met een trailer.

Ik heb een auto zonder airco en moet het dus alleen hebben van het windje dat door de openstaande ramen komt. Dat zorgt ervoor dat ik niet flauwval van de warmte, maar aangenaam is het zeker niet. En dan kan ik nog op mijn luie kont in dia auto zitten. Een paard moet in de trailer nog constant een fysieke inspanning leveren om het evenwicht te bewaren.

Rijbakken liggen zelden tot nooit in de schaduw.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:43

Suzanne F. schreef:
Ja dat weet ik dus niet. Daar zit ik ook over na te denken. Ik vind wel de mensen anders geworden. Nu zeurt iedereen als het een beetje warm is en iedereen wil dan in zomertenue rijden. In die tijd bepaalde de federatievertegenwoordiger of er bij extreme temperaturen in zomertenue gereden mocht worden. En op kampioenschappen dus pertinent niet. Jasjes waren van wol, de hoedjes knelden op je hoofd, je laarzen kreeg je niet meer uit want ritsen waren er nog niet.
De paarden stonden vastgebonden aan de trailer lekker in de schaduw te grazen tussendoor. Iedereen had stoeltjes bij zich en zo zat je bij de trailer. Koelbox mee in de auto en jerrycan water voor het paard.

Dat er meer aan dierenwelzijn wordt gedacht is goed. Zeker het niet meer 24/7 op stal staan is alleen maar goed. Toen stonden paarden op maneges in stands, nu bestaan die volgens mij niet eens meer.
Maar we zijn wel enorm aan het zeuren gegaan over kleding, bitfitters, rijlaarzen in alle kleuren en zelfs over de dressuurproeven waar je niet eens meer hoeft te groeten naar de jury. De dressuur zet zichzelf gewoon voor gek vind ik. Je kan Nederland als dressuurland ook niet meer serieus nemen, dat blijkt wel uit de uitslagen. Zo slecht was het vroeger allemaal nog niet, er was in ieder geval meer discipline.
Maar dat is weer een heel andere discussie.

Grotendeels ben ik het met je eens, vooral je overdenkingen richting de ruiter (zomertenue niet aan willen en dergelijke). Maar voor de paarden denk ik dat het niet goed genoeg kan qua aanpassingen wat bevordelijk is voor het welzijn.

Somboby

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:46

Het is absurd dat er met deze temperaturen nog wedstrijden worden gereden. Het idee alleen al dat er mensen zich opgeven maakt me kotsmisselijk. Als niemand zich opgeeft dan gaan ze misschien eens nadenken over het welzijn van de paarden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:48

Je weet vaak met opgeven toch nog niet hoe heet het wordt? Dus dat snap ik wel. Als we nu standaard zo’n zomer hebben, dam heb je een punt. Maar voor hetzelfde geld slaat het weer om en is het 20 gr. met regen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:50

0m 9.30 starten dus dan is het nog niet zo warm.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:13

Fitzroy schreef:
Je weet vaak met opgeven toch nog niet hoe heet het wordt? Dus dat snap ik wel. Als we nu standaard zo’n zomer hebben, dam heb je een punt. Maar voor hetzelfde geld slaat
het weer om en is het 20 gr. met regen.

Dan nog. Wat vind je nou belangrijker? Het inschrijfgeld, of het welzijn van je paard? Ik vind het echt egoïstisch als je met deze temperaturen op wedstrijd gaat. Dan maar geen lintje, paard gaat voor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:20

Anne_GTI schreef:

Noem 30 graden in de ochtend nog maar niet zo warm...... :')

Te treurig voor woorden. Het is dat die dieren geen keus hebben, maar je zou ze toch onder de reet van de ruiter vandaan trekken en redden...

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:33

Ninx schreef:
Anne_GTI schreef:

Te treurig voor woorden. Het is dat die dieren geen keus hebben, maar je zou ze toch onder de reet van de ruiter vandaan trekken en redden...

Ik denk dat bijna elke ruiter zijn eigen paard goed genoeg kent met wat wel/niet kan. En is ook afhankelijk waar je riijd, oa. een beetje wind is fijn en verlaagd de gevoelstemperatuur ook. En niet lang inrijden zal ook elke ruiter wel doen.

Morgen gaat CH de Wolden ook gewoon door.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:45

als het toch zo simpel was dat iedere ruiter z'n paard genoeg kent etc dan stonden er ook geen paarden meer 23 uur per dag op stal ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:58

Weten wat goed is voor t paard en er ook nog naar handelen zijn wel erg verschillende zaken..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:03

@sgorter: je zei inschrijven. Inschrijven is wat anders dam daadwerkelijk gaan ;)
Overigens rijd ik geen wedstrijden meer en zou ik nu ook niet gaan tenzij ik 8.00 uur moest starten.
Vanochtend zat ik er om half 9 op en het was toen prima te doen (wel in een binnenbak) .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:11

Ninx schreef:
Anne_GTI schreef:

Nou,bedankt... als je in de buurt bent moet je vooral een poging doen. Ik sta niet in voor de gevolgen.

Succes met paarden redden in Ermelo en de Wolden en bij de verschillende regionale kampioenschappen.

Ik_op_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:39

Joh, @Anne_GTI, deze mevrouw is anti-sportpaard getuige haar profielinfo. Iets met vooringenomen standpunt en alles over één kam scheren. Ik wens d’r ook succes met het “redden” van alle paarden

Ik_op_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:42

Kinke schreef:
als het toch zo simpel was dat iedere ruiter z'n paard genoeg kent etc dan stonden er ook geen paarden meer 23 uur per dag op stal ;)

Zucht.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:54

Boven de 35 graden mag je ze niet eens vervoeren.
https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nie ... mperaturen

Maar ook ik vind dat er wel veel wordt gezeurd, gisteren mooie keuring in De Wolden gehad. Inclusief PAVO en Blom cup. Goed strak gepland (niet te lang op de trailer inderdaad), veel plekken met water en de mogelijkheid om je paard op stal te zetten. Een paar veulens die er niet waren. Logisch, als je met een jong veulen een uur op de trailer moet. Eigen keus, prima.

Natuurlijk zijn dit wel erg extreme temperaturen, heel extreem. Maar er wordt veel aandacht besteed aan het welzijn en sommige paarden vinden het zelfs fijn als het warm is. Mijn oude merrie kwam net een beetje los als het 25 graden was, 30 vond ze ideaal :D ... Ik vind het enorm betuttelend wat hier en daar wordt geschreven. Ik rijd geen wedstrijden meer maar ga vrolijk aan de slag overdag. Lekker samen zweten en daarna samen onder de douche :-).

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:55

Ik denk dat er tegenwoordig veel te veel vermenselijkt wordt. Ik heb vanavond een aantal lessen gegeven en de bak lag in de schaduw en was werkelijk prima te doen.
Vroeger moest het paard ook gewoon voor de ploeg met warm weer. Je houdt er rekening mee, zorgt voor iets meer pauze en zorgt voor drinkwater, maar zoals tegenwoordig met paarden om gegaan wordt, alsof het kinderen zijn.

Er is geen topruiter die nu op wedstrijd gaat als de kans aanwezig is dat het dier er kapot van gaat.........dat kost namelijk echt teveel geld.

Overigens was vanavond op het nieuws dat we over 20 jaar deze temperaturen een koele zomer noemen.............

Ik_op_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:03

Kendra schreef:
Boven de 35 graden mag je ze niet eens vervoeren.
https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nie ... mperaturen

Maar ook ik vind dat er wel veel wordt gezeurd, gisteren mooie keuring in De Wolden gehad. Inclusief PAVO en Blom cup. Goed strak gepland (niet te lang op de trailer inderdaad), veel plekken met water en de mogelijkheid om je paard op stal te zetten. Een paar veulens die er niet waren. Logisch, als je met een jong veulen een uur op de trailer moet. Eigen keus, prima.

Natuurlijk zijn dit wel erg extreme temperaturen, heel extreem. Maar er wordt veel aandacht besteed aan het welzijn en sommige paarden vinden het zelfs fijn als het warm is. Mijn oude merrie kwam net een beetje los als het 25 graden was, 30 vond ze ideaal :D ... Ik vind het enorm betuttelend wat hier en daar wordt geschreven. Ik rijd geen wedstrijden meer maar ga vrolijk aan de slag overdag. Lekker samen zweten en daarna samen onder de douche :-).

Dat verbod geldt -volgens mij- alleen voor het bedrijfsmatig vervoeren van vee, niet voor een of twee paarden door particulieren. Neemt niet weg dat ik mijn paard ook niet zomaar op de trailer zet hoor met dit weer Verder helemaal met je eens!

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:14

Dit weekend vinden de Regio Kampioenschappen plaats voor Noord -Brabant georganiseerd door Westerbeek.
Op het laatste moment is het programma aangepast (hitteplan) opgelegd door de Regio van de KNHS. Wat neerkomt op een hoop extra werk voor de club wat gedaan moet worden door vrijwilligers en zeker lijdt tot afmeldingen en inkomstenverlies, dit terwijl het a.s. Zaterdag helemaal niet extreem heet meer wordt(27 graden) met voorspelling regen. Ook Zondag 29 graden. Onder die weersomstandigheden gaan gewone wedstrijden in het and altijd gewoon door.Nu komen er geen afkampingen voor het kampioenschap. Bij temp. boven 30 graden kan ik mij daar in vinden. Nu vindt ik deze genomen beslissing van de KNHS Regio Brabant te ver gaan. e hadden beter naar de weerverwachting moeten kijken. Donderdag en Vrijdag extreme hitte maar van het weekend niet meer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:19

Gelukkig, het is ook nooit goed.
Een heel topic vol gemopper dat de knhs niks doet, dan doen ze wat..weer niet goed.
:roll:

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:22

Ik_op_bokt schreef:
Joh, @Anne_GTI, deze mevrouw is anti-sportpaard getuige haar profielinfo. Iets met vooringenomen standpunt en alles over één kam scheren. Ik wens d’r ook succes met het “redden” van alle paarden

Mevrouw beschikt over een gezond verstand ;-)

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 06:24

SGorter schreef:
Fitzroy schreef:
Je weet vaak met opgeven toch nog niet hoe heet het wordt? Dus dat snap ik wel. Als we nu standaard zo’n zomer hebben, dam heb je een punt. Maar voor hetzelfde geld slaat
het weer om en is het 20 gr. met regen.

Dan nog. Wat vind je nou belangrijker? Het inschrijfgeld, of het welzijn van je paard? Ik vind het echt egoïstisch als je met deze temperaturen op wedstrijd gaat. Dan maar geen lintje, paard gaat voor.

Dit dus.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 06:29

Regiokampioenschappen pony’s is dit weekend bij ons ingekort.

1 onderdeel ipv 2, enkele onderdelen vervallen volledig en het programma loopt maar tot 13.00.

Een netjes besluit samen met alle andere maatregelen welke getroffen zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:15

Ik_op_bokt schreef:
Zucht.

Goed onderbouwde reactie, doen we wat mee :+