Beangstigend stil in de lucht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:10

Heel veel vliegen hier in Belgisch Limburg (Oost), dazen kon ik op één hand tellen, maar daar rouw ik niet om. Wel opvallend veel horzels dit jaar. Ik heb eitjes mogen afkrabben van ons paarjde dit jaar, i's avonds alles eraf, de volgende dag kon ik weer opnieuw beginnen.

Anoniem

Re: Beangstigend stil in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:11

Ik heb echt het idee dat er bij ons steeds meer ongedierte komt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:16

Bergschenhoek/Rotterdam Noord: gewone hoeveelheid vliegen, knuten, nu nog (eind oktober) relatief veel muggen. Weinig wespen gezien deze zomer.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:18

Waasland (België): horror.

Dazen vielen aan met hordes tegelijk, eczemer had iets meer last dan vorig jaar, mijn niet eczemers gingen onder een eczeemdeken omdat een gewone vliegendeken niet hielp.

En steekvliegen, mijn god!

Nee het was een hels jaar!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:29

Wat ik dus erg vreemd vond dit jaar; de dazen.
De dazen waren naast ons huis echt drama... maar mn weide 400 meter verderop, viel het reuze mee.
(ik bedoel, ze stonden evengoed ingepakt, maar het viel mee in vergelijking met de weide naast mn huis)..
Bij een vriendin in grens Groningen begon t al erg vroeg en bij ons starte het pas een maand later.

Nu een enorme lieveheersbeestjesplaag...in huis en krijg niet gevonden waar ze vandaan komen!.. elk voorjaar in mei ong een maand lang en dit jaar nu pas, maar dubbele hoeveelheid.. (hiephoi,elke dag stofzuigen en dweilen potdorie :o )

Ook dit jaar voor t eerst flink wat sprinkhanen.
Hommels wel redelijk, bijen helaas niet (en er was ook Amerikaanse vuilbroed)zoveel gezien.

Vliegen echt in overvloed...net als in 2014..ze staken ook dit jaar (wellicht door de vele regen)

En het eczeem? Dekens om, heb nauwelijks hoeven smeren (ter vergelijking,gebruik elk seizoen 4 flessen TKC á liter, dit jaar maar 1,5) , alleen hoofdjes wat..tot op 2e week september, opeens geen voorplukken meer.

Wellicht belangrijk om erbij te vermelden, omdat ik verschillende soorten insecten zie, afhankelijk van de soort grond.. ik zit op zandgrond en de weide verderop op zand/leem een deel (wat natter blijft na regen en je dus meer eczeem zou verwachten)
Zie dat de veengronden veel meer narigheid aantrok.

DRENTHE

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:30

Cadzand, Zeeuws-Vlaanderen, nauwelijks dazen, geen tot weinig muggen, geen wespen (oh joy :+:) en minder huisvliegen/bromvliegen in vergelijk met vorig jaar. Wel meer bijen en hommels (tuin speciaal ingericht voor de vliegende vriendjes).

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:32

De Meern ( Utrecht). Dit jaar voor het eerst mijn haflinger merrie een hele zomer zonder deken rond laten lopen. Geen last van Exceem niks. Daarnaast hebben we hier op de wei eigenlijk zeer weinig dazen gehad. Dat is ongeveer 5 meter van het huis. Bij het huis zelf hadden we er veel meer...

Muggen en dergelijk ook een stuk minder gehad. Ik vond het eigenlijk stiekem wel prettig. *\o/*

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:32

Twente: deze zomer alles wel zo'n beetje gezien, behalve muggen. Die komen nu pas.. ?! Vang nu iedere avond een paar muggen uit huis...Da's wel heel opvallend, normaal hebben we het rond deze tijd al wel gehad met de muggen. Dazen, wespen allemaal wel gehad van de zomer.

Pepressel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:34

Hier in brabant in de buurt bij eindhoven heel erg veel vliegen gehad, maar geen muggen wel dazen maar heel weinig
Muggen heb ik nu dan weer last van :\

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:34

Hier in omgeving Woudenberg enorm veel vliegen gehad afgelopen zomer. Ze waren er al vroeg.
Knutjes waren er wel maar daar hebben mijn paarden geen last van (zijn geen excemers) en dazen iets minder dan vorig jaar maar nog irritant aanwezig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:51

_San87_ schreef:
Cadzand, Zeeuws-Vlaanderen, nauwelijks dazen, geen tot weinig muggen, geen wespen (oh joy :+:) en minder huisvliegen/bromvliegen in vergelijk met vorig jaar. Wel meer bijen en hommels (tuin speciaal ingericht voor de vliegende vriendjes).

Ik kom in Cadzand wonen ! :j :D

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:51

Hier (regio Uddel/Ermelo) momenteel enorm veel muggen. Ik sla er minstens 10 per dag dood. Wel iets minder knutten voor mijn gevoel, maar die kwamen vooral met de schemering en ik werk nu in de avond. Dus het kan ook zijn dat ik daarom dat gevoel heb. Dazen niet echt minder dan andere jaren en we hadden in het voorjaar extreem veel vliegen. Veel meer dan voorgaande jaren.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:08

DeMolenhoek schreef:
Het valt mij op dat er vooral veel vliegen, muggen en dazen zijn. Hier en daar zie ik nog een bij of wesp voorbij komen, maar vlinders, lieveheersbeestjes en zo zijn echt flink in de minderheid...

Die zitten allemaal bij mij :D }> |(

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:10

Normaal aantal muggen. Echt een een plaag voor de vogels komen daarna niet meer opvallend.
Idioot veel vliegen in het begin van de zomer. Voor jet eerst de paarden veel met een kap op buiten gehad omdat ze last kregen van ontstoken ogen.
Normaal aantal dazen. Die krengen zitten hier nu eenmaal veel bij het bos.
Overige insecten niet meer of minder voor zover dat opvalt.
Noord Brabant onder Breda.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:26

Leusden: in 1 woord een drama!! In de 12 jr dat we hier zitten nog nooit zoveel ellendelingen in de lucht gehad!!

@ ts: waarom vindt je het zorgwekkend als er minder gespuis in de lucht vliegt??

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:28

Noord-west overijssel
Enorm veel vliegen en muggen. Wespen en dazen vond ik enorm meevallen dit jaar.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:28

Randstad viel het mee, op stal viel het mee qua dazen, alleen erg veel vliegen.
In Drenthe waren er genoeg vliegen en dazen, maar toch voor mijn gevoel minder dan vorig jaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:31

Lees dat bij anderen hier de hoeveelheid dazen ook opvallend was. Wij staan al ruim 10 jaar op dezelfde plek en dit jaar was echt uitzonderlijk. Ze vielen gewoon in hele wolken tegelijk aan en ik moest ze echt van me af slaan. Heb geregeld binnen gereden omdat het buiten geen doen was.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:29

Lieveheersbeestjes... Pff, schei uit. Op de stal waar ik wekelijks help zat de caravan totaal onder. Mijn dochter is bij 100 gestopt met tellen. Ze worden er daar ook echt helemaal gek van, die dingen zitten overal.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:38

Deze zomer was enorm met de insekten hier, heel veel dazen, vliegen en zelfs muggen....wij hebben hier nooit muggen...zelfs nu stikt het van de muggen en nog steeds vliegen er huis huisvliegen naar binnen...andere jaren hadden we dit niet rond deze tijd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:59

Pandora2 schreef:
_San87_ schreef:

Ik kom in Cadzand wonen ! :j :D

Eerst even de lotto winnen :D.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:28

Omgeving Amersfoort. Verandering in de zin van; enorm veel vliegen, fruitvliegjes, dazen en wespen. Paarden werden in de wei helemaal gek zonder deken. Bijen, vlinders en muggen heel weinig gezien!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:37

Zeeland

Veel vliegen zeker meer dan vorig jaar. Op diverse plekken ook meer dazen. (is ook wel opmerkelijk 5 jaar geleden nog amper dazen en nu hebben we een val staan)

Nu zitten er veel fruitvliegjes bij mn kuil hooi.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:42

Hier in Dronten nauwelijks last gehad. Zelfs de gebruikelijke zwermen met musjes waren afwezig.
Nauwelijks tot geen dazen.
Ook de (stront) vliegen waren in mindere aantallen aanwezig dan gebruikelijk.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:46

ONTZETTEND veel muggen. Locatie: Noordoostpolder.
Nu moet ik wel zeggen; ik woon precies naast het IJsselmeer.