Ze zijn er weer: Dazen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:44

Flinke rit gemaakt en weinig dazen gezien. Alleen toen ik bijna terug op stal was waren ze ineens met veel. Ik heb een zebra deken voor het rijden en volgens mij werkt dat echt goed. Ik ging eigenlijk met iemand anders rijden maar die is terug gegaan omdat het paard teveel last had van de dazen. Ze zwermde er echt omheen en die van mij had nergens last.
Wij hebben ook 1 val hangen zit nu ook wel een aardige laag in maar die hangt er al vanaf het begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:29

Mijn zebra vliegendeken is na 2 jaar zo goed als op. Overal beginnen gaten te vallen en de zwarte strepen zijn flink afgebleekt. Paard stond/staat er 24/7 mee in het land van mei tot... Bijgevolg zit het intussen even vol met vliegen als een gewone deken.

Zon101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:11

Haha een stuk of 5, ja het zijn rotkrengen! Ben deze week nog gestoken toen ik met de hond in het bos was. Nog twee maandjes en dan zijn ze denk ik wel weer weg.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:47

Rizette schreef:
Heb je hem wel in de zon hangen?

Jazeker, de hele dag staat de zon er vol op.

Moos99

Re: Ze zijn er weer: DAZEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:43

Het regent hier momenteel al 10 uur aan 1 stuk ofzo, ben benieuwd of wanneer het droog wordt de dazen meteen weer tevoorschijn komen na zo een heftige regenval?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:39

Moos99 schreef:
Het regent hier momenteel al 10 uur aan 1 stuk ofzo, ben benieuwd of wanneer het droog wordt de dazen meteen weer tevoorschijn komen na zo een heftige regenval?

Jammer dat ze niet doodgeregend kunnen worden... ~~}>

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:40

Als dat eens kon, dat ze nu allemaal massaal verzopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:50

Nou, volgens mij zijn ze verzopen :D
Hier staan de paarden al de hele dag op het land zonder in de schuilstallen te gaan staan.
Terwijl de zon heerlijk schijnt.

Hoe is het bij jullie?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:28

ik heb gisteren avond ook buiten kunnen trainen zonder dazen te zien

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:48

bruintje123 schreef:
Hier staan de paarden al de hele dag op het land zonder in de schuilstallen te gaan staan.

Hoe is het bij jullie?

Hier idem dito. Ik heb 1 kleine daas vanmiddag doodgemept maar dat is alles. De paarden staan de hele dag al zonder de vliegendekens van het zonnetje te genieten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:36

Vanmorgen met rijden nog de nodige dazen dood gemept. Als je alleen mag stappen is de dazentijd niks gedaan. Maar ja, alleen maar binnen stappen is ook niks aan. Hier zijn ze helaas dus niet verzopen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:50

bruintje123 schreef:

Hoe is het bij jullie?

Hiephoi! Verzopen dazen zijn de beste *\o/*

Ik ben benieuwd, ga straks heen. Maar 's avonds zijn ze er sowieso minder..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:46

Hier een poging gedaan om mijn Fries aan de longe te hangen en mijn ezeltjes erbij in de bak. Maar het was nog geen 3 minuten, toen zijn we met z'n allen vrijwillig de bak uitgerend.... niet te doen met die dazen!

Helpt zo'n dazenval nou écht? Leuk dat je dazen kunt tellen die erop vast kleven, maar merk je het in het gedrag van je paard in de wei, of merk je het echt met rijden dat het minder is?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:31

GamblersCup schreef:
Hier een poging gedaan om mijn Fries aan de longe te hangen en mijn ezeltjes erbij in de bak. Maar het was nog geen 3 minuten, toen zijn we met z'n allen vrijwillig de bak uitgerend.... niet te doen met die dazen!

Helpt zo'n dazenval nou écht? Leuk dat je dazen kunt tellen die erop vast kleven, maar merk je het in het gedrag van je paard in de wei, of merk je het echt met rijden dat het minder is?

Mwah, voor mij is het puur een poging om het voor de paarden iets minder onaangenaam te maken in rust maar ik heb niet de illusie dat ik hierdoor ook wat met ze kan doen :') .

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:15

Ja het helpt wel want anders heb je er meer. Maar het helpt je er niet helemaal af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:30

Hier kruipt mijn paard bijna in zijn eczeemdeken om de dazen kwijt te zijn...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 00:22

GamblersCup schreef:

Ik had eerder zo'n dazenval hangen met een zwarte bal eronder. Ik ving op warme dagen makkelijk zo'n 50 dazen of meer.
Ik denk maar zo, elke daas die daar in gevangen wordt kan geen paard meer lastig vallen en kan zich ook niet meer voortplanten. Zo ook met elke daas die ik doodmep. Elke daas kan enkele honderden tot duizend eieren leggen dus elke dode daas scheelt een hele horde jongen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 01:46

In IJsland wonen heeft zo zijn voordelen...

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 06:04

Ik lees eventjes mee.. waar ik woon ( aan de zee) hebben we geen dazen maar alleen muggen.. een Vliegendeken voldoet dan ook gewoon prima op het land.. nu ga ik dus naar Drenthe op vakantie 3 nachtjes.. heb ik voldoende aan een uitrijdeken, een vliegensliertje voor aan t hoofdstel en mijn vliegenmasker voor in het land + Vliegendeken..

Of sprayen jullie je paard ook altijd in? Of andere maatregelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 07:32

Ik heb met enkel sprayen niet genoeg, maar op wedstrijd moet ie het daar wel mee doen. Helaas.

Ik ga deze namiddag voor het eerst testen of een buitenrit met vliegendeken een oplossing is.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:41

In Drenthe nu niet gaan rijden zonder vliegendeken.. is geen doen.
Maar met vliegendeken, hoofdstel sliertjes moet lukken. Hoewel oornetje en flink vliegenspray hier ook gebruikt worden..

francien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:58

knoflook spray is echt een aanrader!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:14

Ik maakte gister het volle potje van de dazenvanger open om de dazen en vliegen kadavers te verwijderen. Er kwam me toch een smerige stank uit zeg!!!!!! Ik moest er gewoon van kokhalzen zo smerig...
Logisch natuurlijk al die lijkjes in het lauwe laagje water
Dus neus dicht als je het dekseltje er af haalt

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:46

Popstra schreef:
Ik maakte gister het volle potje van de dazenvanger open om de dazen en vliegen kadavers te verwijderen. Er kwam me toch een smerige stank uit zeg!!!!!! Ik moest er gewoon van kokhalzen zo smerig...
Logisch natuurlijk al die lijkjes in het lauwe laagje water
Dus neus dicht als je het dekseltje er af haalt

Ik doe geen water er in en heb een extra bak. Ik verwissel het bakje en laat deze ca 2 dagen staan, dan zijn ze allemaal dood. Dan ledigen en omwisselen met de tweede val.

Eerst deed ik er ook water in, dan stinkt het veel meer.
Zonder water stinkt het veel minder. Het duurt wel even voor ze allemaal dood zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:51

Water in doen is ook niet nodig, ze gaan toch wel dood :)