Hoe doen jullie dat met DIT vreselijke weer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:00

Yelizaveta schreef:
Ik heb mijn paard juist de schuilstal binnengeduwd, madam stond drijfnat in de gietende regen en wind..
Het valt mij op dat ze een beetje trilt, is dat omdat ze het koud heeft of ? Dekens heb ik niet liggen

View My Video :(:)

Dit trillen doet ze om zichzelf warm te houden, niks ernstigs ;)

PrimaDonna_

Re: Hoe doen jullie dat met DIT vreselijke weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:03

Ik lees heel veel: Mijn paard kan er niet tegen, mijn paard het het koud, mijn paard vind het niet leuk... Maar hoe zie jij dat jou paard het niet leuk vind, er niet tegen kan of het koud heeft?
Een paard is een dier, eentje die best wel wat kan hebben, ook een regenbui en wat wind. Het is niet kouder dan 15 graden, dus ze kunnen zich hartstikke goed warm houden...
Wordt er soms een beetje moedeloos van, iedereen gooit er zo snel een regendeken op. Vaak vind je paard dit niet eens lekker omdat het veel te warm word onder zo'n deken...
Waarom kan een wild paard wel in de regen staan en een mak paard niet? Omdat hij door een mens wordt verzorgd?

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:06

Mijn haflinger staat toch echt dag en nacht buiten, óók met dit verschrikkelijke weer.. Het is geen paard om binnen te zetten, al is het maar voor een uurtje ;) M'n shetjes hebben een schuilstal maar daar staan ze ook nauwelijks met regen, die vinden de regen denk ik wel lekker, vooral om de modder te gaan slapen..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:06

PrimaDonna_ schreef:

Wat dus betekend dat ze het koud hebben :j

pferdundspas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:08

Het was hier vandaag 11,5 graad.
omdat mijn hafje gister ook stond te trillen heeft ze vandaag een deken opgehad (amigo alleen wel op sommige plaatsen doorgelekt).
Paddock heb ik afgesloten omdat ze er anders een baggerbende van maken.
Ze kunnen nu in stal en op het bestraatte paddock.
Ik hoop dat de deken morgen wat gedroogd is anders moet ik even op zoek naar een ander.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:09

Mijn oude paard boeide het echt totaal niet wat voor weer het was die at altijd en lag ook altijd no matter what. Mijn jaarling staat in de opfok en dus ook gewoon buiten en die krijgt ook gewoon de 'opvoeding' dat hij gewoon buiten blijft. Dat ze naar binnen willen is aangeleerd gedrag van ons. Ze weten dat ze of eten krijgen of wat anders.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:10

PrimaDonna_ schreef:
Ik lees heel veel: Mijn paard kan er niet tegen, mijn paard het het koud, mijn paard vind het niet leuk... Maar hoe zie jij dat jou paard het niet leuk vind, er niet tegen kan of het koud heeft?
Een paard is een dier, eentje die best wel wat kan hebben, ook een regenbui en wat wind. Het is niet kouder dan 15 graden, dus ze kunnen zich hartstikke goed warm houden...
Wordt er soms een beetje moedeloos van, iedereen gooit er zo snel een regendeken op. Vaak vind je paard dit niet eens lekker omdat het veel te warm word onder zo'n deken...
Waarom kan een wild paard wel in de regen staan en een mak paard niet? Omdat hij door een mens wordt verzorgd?

Mijn paard staat uren op 1 plek, eet veel minder, trilt en trekt op en verder worden haar rugspieren erg hard en gevoelig.

Mijn paard is geen wild paard en leeft niet in de natuur dus waarom zou ik niet even een dekente opgooien?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:11

fransje23 schreef:
PrimaDonna_ schreef:

Een paard is niet van suiker hè ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:12

PrimaDonna_ schreef:

Nogmaals mijn paard staat 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid, maar met dit weer is regendeken een must. Anders staat ze te rillen, vervolgens zo hard te shaken dat ze nauwelijks nog kan eten omdat ze haar hoofd niet stil kan houden, ze raakt oververmoeid waardoor ze letterlijk geen stap meer kan zetten en ze wordt ziek doordat ze 0, 0 weerstand overhoudt. Ze staat werkelijk nooit te zweten onder een deken, voelt zich dan happy, warm en droog. Begrip niet waarom een regendeken dan een probleem zou zijn? Voor een enkel buitje gaat ie heus niet op, maar ik heb haar liever met deken buiten dan dat ik haar op stal moet zetten.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:12

Gabbe schreef:
Mijn oude paard boeide het echt totaal niet wat voor weer het was die at altijd en lag ook altijd no matter what. Mijn jaarling staat in de opfok en dus ook gewoon buiten en die krijgt ook gewoon de 'opvoeding' dat hij gewoon buiten blijft. Dat ze naar binnen willen is aangeleerd gedrag van ons. Ze weten dat ze of eten krijgen of wat anders.

Dat wilde ik ook nog zeggen ;)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:13

Deken op oké maar wel als het onder de 10 graden is en blijft. Hoe krijg je paarden ziek juist door constant te wisselen tussen wel dekens en geen dekens.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:14

PrimaDonna_ schreef:
Gabbe schreef:

Dat wilde ik ook nog zeggen ;)

Precies! Paarden zijn niet van suiker en kunnen best tegen slecht weer. Mijn oude stalbaas zou me uitlachen als ik er een deken op zou gooien, 50-60-70 jaar geleden kregen ze ook geen deken op en zolang is dat écht nog niet geleden.
Laatst bijgewerkt door Goudlokje1 op 09-07-14 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:14

Paarden voelen zich het beste tussen de -5 en 15 graden, waarom dan in hemelsnaam een deken op een gezond paard? Het is nog lang genoeg licht, dus vacht zullen ze er echt niet door gaan aanmaken.

Als er maar voldoende voeding beschikbaar is (gras/hooi) kan hij zich prima warm houden.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:15

Je moet een paard niet steeds dekens af en op doen, hier raakt het lichaam ook van in de war. Kijk maar naar jezelf. Als je nu met een dikke trui aan gaat lopen dan heb je het morgen nog steeds koud..
Natte en doorweekte dekens werken al helemaal niet, dier kan zich dan niet meer warm houden.
Een deken op, daar heb ik niks tegen, heb ik zelf ook gedaan in het verleden, maar ik zie nu gewoon bij mijn nieuwe verzorg pony's dat die het makkelijk kunnen hebben.
Zal wel aan het ras liggen, haflingers ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:16

Als je nu al een deken op doet, wat moet hij dan op als t vriest en sneeuwt, 1000gram?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:16

PrimaDonna_ schreef:

Paarden van nu zijn toch geen wilde paarden? Denk je echt dat zo'n kwpner zo robuust als een exmoor is? Het zijn nu eenmaal geen wilde paarden, zodra dat halster omgaat en je paard in een omheinde omgeving zet, is het geen natuur.
Mijn paarden hebben het niet koud en staan veel liever buiten, maar ik heb robuuste Tinkers, kan me best voorstellen dat je een bibberende kwpn (of Tinker for that matter) lekker 's nachts binnen zet of een dekentje op doet.
Een paard wat de hele nacht staat te rillen zal bol staan van de spierpijn, ik bespaar dat mijn paarden liever. Als ze zouden rillen krijgen ze gewoon lekker een dekentje op. Doe zelf ook een jas aan als ik het koud heb.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 09-07-14 23:17, in het totaal 2 keer bewerkt

zuurblitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:17

Bij mij staan ze gewoon buiten wel met schuilstal.
Valt me wel altijd op dat er met warm weer meer gebruik wordt gemaakt van de schuilstal dan met regen.
Deze dient meer als "parasol"dan als "paraplu".

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:22

fransje23 schreef:
PrimaDonna_ schreef:

Nee, dag betekent, met een t, dat ze op die manier de spieren op temperatuur houden en daarmee voorkomen dat ze het koud krijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:24

Princesj schreef:
Als je nu al een deken op doet, wat moet hij dan op als t vriest en sneeuwt, 1000gram?

Nee hoor dan heeft ze een wintervacht. Vanaf dat het harder gaat vriezen krijgt ze een 300 grams deken en daar redt ze het prima mee.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:26

Nikass schreef:
Princesj schreef:

Nee hoor dan heeft ze een wintervacht. Vanaf dat het harder gaat vriezen krijgt ze een 300 grams deken en daar redt ze het prima mee.

Aha, dan gebruik jij ze duidelijk met een ander doel als ik, namelijk ter voorkoming van wintervacht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:30

PrimaDonna_ schreef:

Sterker nog, dit is iets van de laatste jaren. In mijn jeugd hadden paarden bijna nooit een deken op, daarna alleen in de winter en nu bijna het hele jaar door.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:32

Paardnatuurlijk.nl => heeft mijn paard het koud.

Interressant artikel, vooral vanaf het stuk "zweetdekens" :j

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:39

Die van mij staan heerlijk 24/7 buiten en 1 zou zeker de boel afbreken als ik die op stal zou zetten. Nou hebben ze wel schuilmogelijkheid maar het liefste staat mijn paard achter in de wei met haar kont in de wind.
Koud hebben ze het nooit. Zoals eerder aangegeven een paard voelt zich prima tussen de -5 en +15.
Dekens vinden we allebei niks.
Mijn shetje is ook gewoon buiten blijven staan, die staat al heel zijn leven 24/7, hij heeft ook wel een schuilhok.
Met veulens en zieke paarden kan ik me voorstellen dat je ze binnenhaalt als er geen schuilmogelijkheid of droog plekje meer is.
Vind het raar dat zoveel paarden het zo koud kunnen hebben van dit weer.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:44

hier inderdaad ook snachts maar weer op stal gezet, lopen anders het hele stuk zwart.
vandaag overdag ook met regendeken gelopen, geen zin in stijve rug spieren met de hele dag regen en wind er op.
paarden vonden het prima liepen lekker in het land met hun regendekens, zonder staan ze ook veel voor de draad waardoor ze het juist allemaal stuk lopen

unihorses

Re: Hoe doen jullie dat met DIT vreselijke weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:45

mensen het zijn paarden hoor... niet een pasgeboren baby