Verbrande neus voorkomen, hoe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Verbrande neus voorkomen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:45

Dus pure zinkzalf? te koop bij drogisterij? goed om iets in het achterhoofd te hebben.

Sudocreme brand niet in bij mijn paard zelfs niet op een wondje, het verzacht het juist, de volgende dag zag het er beter uit.

Mijn paard heeft last van zijn neusvocht en dat bevat natuurlijk ook zouten en dat vreet zich in de huid op een heel klein plekje aan het einde van zijn neusgat aan de voorkant tijdens het grazen (24/7 op het land), zeker wanneer de neus al wat gevoelig is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:05

Ja ik koop het bij kruitvat of etos en af en toe bij de drogist.
Nu staat mijn merrie ook met long neus vliegenmasker en alleen haar onderlipje smeer ik nog.
Normaal deed ik ook voor het rijden smeren maar ze is 3 weken terug geopereerd dus staat in de revalidatie..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:51

Masker laat ik snachts niet op zitten, dat vidn ik eng. Mijn merrie ziet mogelijk al niet alles, en zo'n masker maakt dat niet makkelijker en al helemaal niet in de schemer. Maar die staat snachtss in de paddock, dus heeft niet echt last van 'dauw', pas als ze in het land wordt gezet en dan heeft ze het masker al weer om gekregen ;)

Ik doe nog wel savonds een dotje sudocreme als het toch wat is verkleurd, maar het houdt het goed tot nu toe. Ik smeer wel altijd als ik met haar aan het werk ga, zodat ze het niet binnen 2 tellen weer afgesmeerd heeft aan haar benen :+

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:21

Citaat:
Zinkzalf is iets duurder, maar je gebruikt maar een klein beetje voor een mooie laag

Nou dan heb ik misschien nog een kleine tip om het goedkoper te maken.... Mijn dochter had eens zeer heftige luieruitslag en toen moest ik over de voorgeschreven creme van de huisarts en daar moest ik op haar advies zinkpasta smeren. Ze stonden me even raar aan te kijken bij de apotheek en wilde me sudocreme aansmeren maar ik hield voet bij stuk. Uiteindelijk zijn ze dat zelf gaan mengen en kreeg ik een potje mee voor 2,75!!! Hele hoge dosis zink zit erin en omdat het een pasta is bleef het lekker dik en op de plaats.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:00

Wij gebruiken dit voor een merrie met veel pigment op haar neus: Werkt erg goed!
Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:01

Oeh wat een schattige pony zeg.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:43

Ragdollcat schreef:
femo schreef:
gewoon zink op smeren. dat doen ze in australie tegen die vreselijk scherpe zon. werkt het best

Australie.......... daar is de zon echt erg had ik ergens gelezen. Dus als Zink daar het beste is dan is het hier in NL zeker helemaal goed.

Weer iets geleerd.

Zink is het een soort creme waarin Zink is verwerkt? in Sudocreme zit volgens mij ook zink.

volgens mij kun je pure zink (of in klei-vorm) halen bij de tuinen enzo! :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:18

Wij hebben er ook eentje met een lichte neus. Toen we hem kregen, had ie ook een verbrande neus. Hij stond in een weiland waar hij niet kon schuilen. Nu heeft ie een schuilstal bij ons en is er eigenlijk niks aan de hand meer. Althans, de afgelopen twee jaar nog niet :-). Hij zoekt zelf de schaduw op.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:41

Rhyddid schreef:
Wij gebruiken dit voor een merrie met veel pigment op haar neus: Werkt erg goed!
[ Afbeelding ]

Ik heb juist dezelfde maar de mijne gaat er aan één stuk door van proesten jammer genoeg. Ik heb het ding dus wat teruggeplooid maar voor de moment hou ik het verbranden vrij goed onder controle door alleen maar sunblock te smeren. Hopelijk blijft dat zo!

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:26

Ik heb ook een paard met een (volledig) roze snoet. Netjes en maskers vindt hij écht verschrikkelijk en is daarom geen optie meer. Op hele zonnige dagen smeert de staleigenaar 's ochtends als ze de paarden controleert gelijk even z'n neus in met waterproof zonnebrand factor 50 en ik smeer het 's avonds in met sudocreme. Dit werkt tot nu toe nog het beste.
Ik probeer wel altijd pas te gaan smeren als het lang zonnig is, dan went zijn neus nog wel een beetje aan de zon. Hoe eerder ik begin met smeren (jonge voorjaarszon), hoe meer en vaker ik in de zomer moet gaan smeren is mijn ervaring.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:39

Ik begin ook alleen maar te smeren op het moment dat ik zelf de zon voel branden (en mijn eerste rode schouders heb :D ). Hij moet idd wel een beetje aan de zon wennen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:01

Dana82 schreef:
Rhyddid schreef:
[ Afbeelding ]

Ik heb juist dezelfde maar de mijne gaat er aan één stuk door van proesten jammer genoeg. Ik heb het ding dus wat teruggeplooid maar voor de moment hou ik het verbranden vrij goed onder controle door alleen maar sunblock te smeren. Hopelijk blijft dat zo!

Vaak helpt het om eerst even de neus volledig met een babydoekje schoon te maken en daarna even middagje door te zetten op het weiland..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:17

Ik riskeer het niet meer. Nadat hij twee dagen aan een stuk (en 's nachts dan uit gedaan) heeft staan proesten waren zijn neusgaten al flink geïriteerd van het proesten. Het netjes was ook vol snot en slijmen, lijkt me ook niet erg prettig. Hij proest zelf als ik het omgeplooid aandoe maar dat stopt gelukkig snel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:35

Degene van chuser (of hoe heten die ook al weer? Vallen niet zover over de neusgaten, maar geven hetzelfde schaduw, dat zou je nog kunnen proberen mocht het nodig zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:49

colleen3 schreef:
Ik heb ook een paard met een (volledig) roze snoet. Netjes en maskers vindt hij écht verschrikkelijk en is daarom geen optie meer. Op hele zonnige dagen smeert de staleigenaar 's ochtends als ze de paarden controleert gelijk even z'n neus in met waterproof zonnebrand factor 50 en ik smeer het 's avonds in met sudocreme. Dit werkt tot nu toe nog het beste.
Ik probeer wel altijd pas te gaan smeren als het lang zonnig is, dan went zijn neus nog wel een beetje aan de zon. Hoe eerder ik begin met smeren (jonge voorjaarszon), hoe meer en vaker ik in de zomer moet gaan smeren is mijn ervaring.

Klopt dat is mijn ervaring ook, de huid moet ook op de minder erge zonnige dagen "wennen". dat de huid wat dikker wordt, net als bij ons doordat we bruin worden van de zon en er beter tegen beschermd is.

_SamanthaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:23

Ik smeer ook altijd gewone zonnebrand creme en met een redelijk hoge factor. Maar soms lijkt het wel alsof ze neus sneller verbrand met zonnebrand creme als zonder, dus misschien is zo'n flapje ook wel een goed idee voor mijn paard :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:39

Ragdollcat schreef:
colleen3 schreef:

Klopt dat is mijn ervaring ook, de huid moet ook op de minder erge zonnige dagen "wennen". dat de huid wat dikker wordt, net als bij ons doordat we bruin worden van de zon en er beter tegen beschermd is.

Nouja, hier wordt het huidje dunner en gevoelig als ik dat doe.
Lekker met masker op werkt wel, deze filtert 70 % uv straling en de rest kan ze aan.

Als ik haar zonder bescherming laat staan hangen de vellen eraan na 3 licht zonnige dagen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:16

Zodra ik zie dat de neus iets verkleurd begin ik gelijk te smeren, en dan is het eigenlijk vaak al te laat. Dan is het enkel iets donkerder roze geworden, niet noemenswaardig, maar kan ik na een paar dagen erna vellen verwachten. Dat vind ik sneu. En of ik dan moet gaan smeren vroeg of later in het seizoen, dan maakt dan weinig uit, daar kijk ik niet naar.

Mijn paard staat nu met zo'n crusader masker en dat gaat goed! Laatst enkel afgelaten omdat het veel regende, en toch weer een vel de volgende dag :( Ondanks dat het bewolkt is, toch nog wat UV druk blijkbaar ofzo?

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 11:57

Hoe gaat het met alle roze neusjes? De zon heeft zich flink veel laten zien de afgelopen tijd, maar ik moet zeggen dat mijn paard zijn neus nog geen velletje heeft los gelaten! Ik smeer hem op de extreem zonnige dagen wel in met Safer In Sun of met Sudocreme, maar bv de onderlip neem ik niet altijd mee en die was vorig jaar ook enorm vol met blaren..
Ik krijg sterk het vermoeden dat we vorig jaar ofwel een verkeerde plant in de wei hadden staan; ofwel dat het klopt dat na èèn keer goed verbranden, de neus niet meer verbranden kan..
In ieder geval hoor je mij niet klagen! :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:12

Ik smeer nu iedere dag (behalve als het bewolkt) is zijn neus in met sunblock en ik heb het heel goed onder controle. Onlangs 1 keer een beetje verbrand (waarom weet ik niet, niet genoeg gesmeerd ofzo) maar dat is al bijna genezen. Enkele weken geleden 1 keer niet gesmeerd en dan wij hij serieus verbrand... dus het helpt wel. Zijn neuskapje heeft hij zelf niet meer om.
Omdat het zo een warm weer is, staan ze wel in de schuilstal tijdens het warmste van de dag. Ook goed natuurlijk.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:19

Saga heeft op de echt zonnige dagen zijn zonnekapje op. Als het bewolkt is heeft hij hem niet om, zoals vandaag! En hier gaat het ook goed :) Iets verkleurd, maar geen vellen!

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:17

Ik kreeg laatst de tip van een stalgenoot om groene leem te gebruiken. Sindsdien elke dag groene leem gesmeerd (maak zelf een papje van de poeder gemengd met water) en tot nu toe ziet het er, op een beetje verkleuring na, heel rustig uit. Al staat m'n paard met hele felle zon wel van 11.00 tot 16.00 op stal, omdat hij anders ook zijn rug en kootholtes flink verbrand. Door de groene leem heeft hij nu dus geen knalrode neus meer, maar een groene neus :D .

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:20

Ik heb mijn paard Purol gekocht. Dit is een middel voor mensen voor de huid. Je koopt het
bij de drogisterij. Nadeel is je moet elke dag smeren.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:27

Ik heb het voorseizoen fanatiek gesmeerd en nu gaat het goed. Smeer niet en het verbrand niet. Neus is heel vies, maar poets er niet aan. Dat laagje vuil voorkomt verbrandingen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:57

Ik ben echt enorm te spreken over het Cashel masker!!! Hij zit nog prima, ze heeft geen schuurplekjes, en ook geen verbrandde huid!! Met de heel zon-intensive dagen smeer ik de neus en boven haar oog nog savonds even in met een beetje sudocreme, maar volgens mij is dat niet nodig.