Nu nog scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:16

Ik ben eruit! Mijne gaat deze week kaal en ik laat haar door iemand scheren die zelf machine heeft.
Kost 42 euro maar dan heb ik ook wat :)

Rietepetiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:17

Ik heb die van mij ook geschoren eergister... Heerlijk vind ze het.. Nu nog geen deken op maar denk morgen wel ff dekentje op als het vies weer word...

Afbeelding

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:26

[quote="Daks"]Ik heb vorige week 2 shetten bij ons op stal geschoren.
Het verdiend niet de schoonheidsprijs maar voor hun beter
Voor

Mag ik vragen waarom je alleen de buik scheert ? ben benieuwd..

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:38

tsp dat heb ik gedaan omdat beide jaarlingen constant aan het zweten waren.
En ik wilde ze niet helemaal doen omdat ik gene deken om wil doen bij die hele kleintjes

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:35

Wij gaan zondag onze shet scheren, pony heeft altijd erg veel jeuk en schuurt haar vacht en fel kapot. Maar wat voor deken moet ik om doen? Ik dacht aan een 0 grams regendeken.

montilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:26

heey,

als het een shetje is zou ik dat niet doen want shetlanders zijn winter dieren en dan horen de manen + vacht dikker te zijn
je zou het kunnen doen maar dat staat niet echt bij een shetje vind ik !

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:27

Maris__ schreef:
Wij gaan zondag onze shet scheren, pony heeft altijd erg veel jeuk en schuurt haar vacht en fel kapot. Maar wat voor deken moet ik om doen? Ik dacht aan een 0 grams regendeken.

Oei das wel weinig hoor! :o
Hij is dan kaal ,naakt.
Ongeschoren paarden staan zelfs onder 200 grams uit mijn buurt.
sowieso vind ik 0 grams niks :o
Door de deken kan de vacht zijn werk niet doen (uitzetten bij kou) ,maar je geeft er ook geen vervangende warmte voor terug..

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:58

Maris__ schreef:

Ik heb er sinds het scheren (aantal weken terug) 150 gram op liggen en dat gaat eigenlijk heel goed. Nu het warmer wordt zou ik er max. 100 gram op leggen. 0 gram is inderdaad misschien in het begin wat weinig, om de reden die Elin_ aangeeft.

Edit: Wat je erop moet leggen ligt uiteraard ook aan de omstandigheden: staat ze buiten of binnen, met of zonder schuilmogelijkheid enz.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:14

Simone0308 schreef:
Maris__ schreef:

Ik heb er sinds het scheren (aantal weken terug) 150 gram op liggen en dat gaat eigenlijk heel goed. Nu het warmer wordt zou ik er max. 100 gram op leggen. 0 gram is inderdaad misschien in het begin wat weinig, om de reden die Elin_ aangeeft.

Edit: Wat je erop moet leggen ligt uiteraard ook aan de omstandigheden: staat ze buiten of binnen, met of zonder schuilmogelijkheid enz.

Ze staat overdag op het land en zal (als ze geschoren is) de eerste week s'nachts op stal blijven. We hebben nog een 100 grams winterdeken liggen, dus het lijkt me verstandig om deze dan de eerste week/weken eronder te doen. :j

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:43

Ik heb mijn shet 3weken terug geschoren. Hij krijgt nu gewoon zn zomer vacht terug.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:27

Ik zit er aan te denken om mijn zwarte shet een beetje te scheren, streep bij borst en buik. Ze is nu klam omdat het vrij vochtig is en als de zon schijnt is ze klam van het zweet. Ik ben echter niet van plan om een duur scheerapparaat aan te schaffen voor die paar strepen. Weet iemand of er ook gewone scheermessen, dus niet elektrisch, te verkrijgen zijn?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:34

Er zijn ook mensen op bokt die paarden scheren als werk. Of je huurt er 1. Koste mij 15 euro en ze is prachtig geschoren.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:24

@Nynke, Volgens mij kun je geen niet-electrische scheer systemen kopen, dan zou je al in een ouderwetse handschaar achtig iets komen.. Maar een resultaat daarvan kan niet mooi zijn...

Woon je ergens rond het midden van het land?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:40

Jammer, het leek me wel handig. Maar ik woon in zuid-oost Groningen.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:15

Ik kom wel regelmatig in Beilen dus als je wilt kan ik kijken of ik je kan helpen?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:26

Lief aangeboden Sliertje, maar van Beilen naar Stadskanaal is nog eens zo'n 3 kwartier en dat voor een paar streepjes scheren.... Ik zal nog eens flink met de furminator aan de gang.

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:44

Wat raden jullie mij aan?
Mijn vierjarige shetje komt altijd erg slecht door haar vacht heen, vorig jaar was ze in juni/juli pas klaar.
Daarom had ik bedacht dat ik haar misschien beter kon scheren. (Scheermachine kan ik bij de buren lenen en heb ook iemand die me wil helpen, dus dat is geen probleem.)
En voldoet een fleecedekentje dan om haar warm te houden?
Ze staat 's nachts in een wind/regen dichte stal en overdag in de paddock of evt. ook binnen (bij regenachtig weer).

Micheline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:01

Ik twijfel nu nog steeds nu ik dit allemaal gelezen heb.

Mijn haffie is vorig jaar november voor het eerst geschoren. Hij stond erg dik in zijn vacht en zweette met rijden erg snel. Soms na onze springles moest ik 15 min eerder stoppen om uit te stappen en daarna nog 15 min in de stapmolen zetten, omdat hij nat bleef.
Nu twijfel ik of ik hem weer zal laten scheren. Hij zweet weer gigantisch tijdens het dressuren of springen. Het zweet druipt zelfs achter zijn oren vandaan en hij is op een gegeven moment niet meer vooruit te branden.

Per 1 juni gaat hij de dag en nacht wei op (ben nu nog rustig aan het opbouwen).
De een zegt dat ik het nu nog wel moet doen en de ander zegt weer van niet omdat als het regent, hij 'naakt' op de wei staat.

Iemand tips?

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:41

ondanks dat het niet de bedoeling was heb ik gister met de eigenaresse mijn verzorgpaard geschoren (een fries).
paard heeft afgelopen 2 maanden dag en nacht op het land gestaan en staat nu weer op stal. paard heeft in die 2 maanden toch nog heel wat slechte dagen gehad en het leek alsof hij opnieuw meer vacht was gaan aanmaken. nu staat hij al weer 3 weken op stal en met dit plotselinge warme weer stond hij al te zweten tijdens het poetsen en na het rijden was hij van voor naar achter zeiknat (paard is verder wel helemaal gezond hoor). nu hebben we hem gister dus toch maar helemaal geschoren (inclusief sokken :wow: omdat hij daaronder nog oude resten van mijt/mok had, dat kan nu helemaal goed weggaan en dan weer netjes aangroeien..) omdat dat voor hem toch veel fijner is ,denk ik tenminste hahah. :+ zijn er mensen met ervaring die rond deze periode ook al eens geschoren hebben? ik ben toch bang dat hij dalijk misschien geen mooie vacht terug krijgt.. :=

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:26

wij hadden ook es een pony geschoren in deze tijd en die kreeg toen een veel lichtere kleur ervoor terug. En in de winter werd ie toen weer donkerder.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:29

kleur maakt opzich niet uit, hij was van de zon toch al een stuk bruiner geworden, maar het ging me meer om de vacht zelf..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:46

Tuurlijk, ze maken gewoon weer nieuwe dekharen aan strakkies hoor. Mijn Fries is wel elke keer minder gaan aanmaken, en afgelopen winter heb ik haar voor het eerst in 5 jaar niet geschoren omdat ze een super strak velletje hield. Mijne ging erop vooruit dus. :D

Ga deze week mijn oude pony proberen te scheren. Die is al 29 en heeft nu last van Cushing denk ik, ze staat verschrikkelijk dik in het haar en heeft het heel warm. Maar je kunt er echt niet bij in de buurt komen met een scheerapparaat (DA, TA ed is ook allemaal big problem. :') ) dus moet haar flink verdoven. Ik begin met buik en onderhals en dan hopen dat ik het enigszins netjes kan maken........

Heb afgelopen week voor klanten ook nog een sportpony geschoren, beest had het gewoon te warm steeds, zat niet eens heel dik in het haar. Die heeft overigens een minder mooi kleurtje gekregen dan dat ie had, maar gok dat dat met zo'n 2 weken wel redelijk is bijgetrokken. :j

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:57

ohh okee dan ben ik toch gerustgesteld hahaha! ach en we hebben het niet voor het mooie gedaan maar alleen voor het praktische en fijne voor het paard.. hij is nu al wat vrolijker/drukker doordat hij het waarschijnlijk niet meer zo warm heeft.. sokken der af was pure noodzaak om zeker te weten dat de oude mok/mijt die er zat nu echt volledig weg was en ze huidje straks helemaal 100% in orde is op het moment dat zijn sokken weer terug komen