Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Another interesting factor is the effect of wind and humidity on the rate of heat loss.
A combination of cold and wind, especially in wet weather, is very stressful for a horse; if the coat gets wet, its insulating capacity
is lost (Lewis, 1995).
It has been previously reported that a wind speed of 8m/sec increases the heat flow from the coat two- to threefold compared with still air (Morgan, 1994).
On the basis of this study, there are differences in the rate of heat loss at cold temperatures between different horse types. In cold winter weather, L and W horse types may benefit from extra feed or shelter more than C and P types. The rate of heat loss can be reduced with a rug, thereby lessening the need for extra energy in cold weather (MacCormack & Bruce, 1991).
stef schreef:nee, bijv trial en error "poeha" (daarom staat het ook tussen aanhalingstekens) en weet ik veel wat voor ingewikkelde termen er tegenwoordig verzonnen worden
ellepel schreef:...en je mag dus best een dekentje op doen als je denkt dat je paard het koud heeft
. Maartje1990 schreef:stef schreef:Het vergelijk nog steeds met wilde paarden....
Wilde paarden trekken naar bebost gebied als het weer slecht wordt, onze paarden mogen blij zijn als ze 1 boom hebben.
En over het bibberen: een paard dat bibbert heeft het koud, heel simpel. Anders hoeft ie ook niet te bibberen
fout, ze zoeken hoogstens een struik op. En dan nog, als ze 'bebost gebied opzoeken' waarom blijven mijn paarden dan gewoon buiten staan ipv. in de inloopstal?
Maartje1990 schreef:Ten eerste paardnatuurlijk is gebaseert op feiten en doet meer dan naar buiten kijken naar een trillend paardje om dan de conclusie te trekken dat ze 't koud hebbenCitaat:[En wat paard natuurlijk zegt,moet worden aangenomen als leidraad?
Hou me ten goede,ik ben het best voor een groot deel eens met paard natuurlijk(inderdaad ben je als mens geneigd veel te snel te denken dat als wij het koud hebben dat een paard het ook koud heeft).
Ik ben zelf ook geen voorstander van zomaar dekens opgooien,of paarden ontdoen van hun vacht omdat het anders zo lastig is met rijden en zweten etc.
Want waarom moet een paard zich altijd aan ons mensen aanpassen?
Wij willen erop rijden,en omdat het paard een normale wintervacht aanmaakt en dat voor ons lastig is met rijden en voor het paard dan te warm word,moet het paard maar kaal voor het gemak?
Ik kan me dus best vinden in het natuurlijk paarden houden,en ben daar zelfs best voorstander van.
Maar het is niet heilig,en hoewel ik de foto`s ook ken van besneeuwde paarden wat de isolatie van de vacht aangeeft...
Mijn shetten kregen een prima wintervacht en sneeuw en kou doorstonden ze beter....als de regen en de wind.
Schuilstal was aanwezig,maar toch stonden ze alsnog trillend buiten...(de promoters van buitenstaan zullen zeggen,juist goed dat trillen,dat is wat de paarden doen als ze zich op temperatuur houden en zo hoort dat ook en ze passen hun vacht erop aan!).
Nou de mijne stonden in volle glorie,dik in hun wintervacht(leken wel grizzlyberen) maar waren drijfnat,koud,en vielen zienderogen in!
Ze kregen op dat moment volop hooi(nog) om hun oven aan te houden...maar er bleven 2 scharminkels over na het verliezen van hun wintervacht.
Mn ruintje ging nog,maar mn merrie was echt een hoopje ellende..zelfs toen ik een deken had geregeld.
Paard natuurlijk of niet.....ik doe het ze niet meer aan om in de winter buiten te staan,met of zonder deken.
Ze staan nu op stal(foeiiiii zeg,hoe durf ik het te zeggen) en zien eruit als goudhaantjes,glimmen,hebben wederom een dikke vacht...en hebben het zo veel beter als buiten in de kou en nattigheid waar ze een bloedhekel aan hebben.
Ik voel me ook veel beter nu ze lekker op stal staan,en ik mn oren niet laat hangen naar wat zogenaamd beter is voor mn paardjes.
Mijn paardjes houden van een warme stal,waar ze heerlijk kunnen gaan liggen soms,een regenbui kunnen bekijken over het staldeurtje,om vervolgens een pluk hooi te kauwen.
En wie ben ik dan om te besluiten dat ze koste wat het kost buiten moeten staan in weer en wind,terwijl ze dan in conditie achteruit hollen?
als ik hun al 1 nacht in de stal stop dan doen ze alsof ik ze 3 maanden heb opgesloten (dit heb ik 'getest')[/quote]
Maartje1990 schreef:nou, ik moest ze een keer een nacht in de stal zetten en vooral m'n pony deed (bij wijze van) alsof hij echt maanden opgesloten had gezeten, zo dol deed hij toen ik 'm er weer uit liet

Maartje1990 schreef:jawel, je kunt paarden over het algemeen prima met elkaar vergelijken. het zijn aan het eind van de dag allemaal paarden. En niet wat de meeste mensen doen de paarden met mensen vergelijken. Mensen zijn geen paarden.
stef schreef:Het vergelijk nog steeds met wilde paarden....
Wilde paarden trekken naar bebost gebied als het weer slecht wordt, onze paarden mogen blij zijn als ze 1 boom hebben.
En over het bibberen: een paard dat bibbert heeft het koud, heel simpel. Anders hoeft ie ook niet te bibberen
Sees schreef:Wendy schreef:Is dat zo of praat je paardnatuurlijk na?
Overigens de conclusie die je trekt volgt niet logischerwijs uit wat ik schrijf.
Ik beweer niet dat een paard daar niet aan zou kunnen wennen, wat ik wel zeg is dat bepaalde omstandighebben hebben gezorgd voor natuurlijke selectie en raskenmerken die passen bij de lokale omstandigheden. Extreem voorbeeld zijn de shetlanders natuurlijk
Bij de fok zoals wij die nu toepassen houden we daar geen rekening mee. Vandaar dat je dus paarden fokt die qua eigenschappen niet altijd geschikt zijn voor het klimaat waarin ze leven.
In het wild zouden die paarden het simpelweg gewoon niet redden.
Paardnatuurlijk?
Simpel boerenverstand, observatie, ervaring, lezen, leren, voelen, uitproberen, trial en error en je komt een heel eind hoor.
Oh ja en cursussen/opleiding.
Maartje1990 schreef:nou, ik moest ze een keer een nacht in de stal zetten en vooral m'n pony deed (bij wijze van) alsof hij echt maanden opgesloten had gezeten, zo dol deed hij toen ik 'm er weer uit liet
.
. 
, is ook wel een beetje aanstellerig denk ik, want als ik de deken er weer opgooi stopt ie direct. Als het nog iets kouder wordt doe ik er een staldeken bij, blijft ie mooi dun in z'n vacht en is het ook helemaal niet nodig om hem te scheren
) maar na een flinke hap kuil en even binnenstaan, was het ook zo weer over. Daarna heb ik hem niet weer rillend aangetroffen. Als het van tijdelijke aard is, gooi ik geen deken op. Als ze er echt zichtbaar onder lijden, zal ik wel een deken op leggen maar tot nu toe is dat nog niet nodig geweest.
Maar scheelt inderdaad wel als je ze even binnenzet met goed voer....helaas was dat laatste op de andere stal waar ik stond nogal een gedoe :S Die boer vond het belachelijk als ze voor november op stal gingen en was het er écht niet mee eens dat we ze extra voerden

Maartje1990 schreef:hestejente schreef:Ik denk dat ongeschoren weidepaarden het wel degelijk koud kunnen hebben. Maar dan wanneer het regent, niet wanneer het vriest. Ik bedoel: één van de kuddegenoten van mijn paard stond vorige week echt wel te rillen met een knijpstaart. Dan maak ik daar uit op dat ze het koud heeft. Paard stond overigens zonder deken.
dat bibberen is gewoon een natuurlijke en efficiente manier om warm te blijven, betekend niet dat ze het koud hebben. Wat dus anders werkt bij mensen. Dus om even een fabeltje uit de lucht te helpen, Paarden die bibberen hebben het NIET koud
Paarden passen zich aan aan het seizoen en kunnen prima dekenloos buitenstaan en hebben het echt niet koud. Ze hebben een dikke (waterdichte!) vacht en heel veel truukjes om warm te blijven (o.a. dat bibberen dus!).
voor deze die geïnteresseerd zijn http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm en klik op 'heeft mijn paard het koud'
Ech sorry hoor, maar sommige mensen kijken naar een paard alsof het een mens is en ik moet gigantisch lachen om de onzin die er door sommige wordt uitgekraamd hier

Citaat:En ook ben ik er van overtuigd dat als je een paard koopt wat bij de vorige eigenaar altijd dekens op heeft gehad, je die niet omdat die bij jou staat opeens geen deken op kan doen. (Zo'n paard is het gewend, weet niet beter)
Maartje1990 schreef:hestejente schreef:Ik denk dat ongeschoren weidepaarden het wel degelijk koud kunnen hebben. Maar dan wanneer het regent, niet wanneer het vriest. Ik bedoel: één van de kuddegenoten van mijn paard stond vorige week echt wel te rillen met een knijpstaart. Dan maak ik daar uit op dat ze het koud heeft. Paard stond overigens zonder deken.
dat bibberen is gewoon een natuurlijke en efficiente manier om warm te blijven, betekend niet dat ze het koud hebben. Wat dus anders werkt bij mensen. Dus om even een fabeltje uit de lucht te helpen, Paarden die bibberen hebben het NIET koud
Paarden passen zich aan aan het seizoen en kunnen prima dekenloos buitenstaan en hebben het echt niet koud. Ze hebben een dikke (waterdichte!) vacht en heel veel truukjes om warm te blijven (o.a. dat bibberen dus!).
voor deze die geïnteresseerd zijn http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm en klik op 'heeft mijn paard het koud'
Ech sorry hoor, maar sommige mensen kijken naar een paard alsof het een mens is en ik moet gigantisch lachen om de onzin die er door sommige wordt uitgekraamd hier
jesito schreef:Oja, heb je ze dat gevraagd of ze het koud hebben.
Als mijn paardje zo stond te bibberen stond die ook helemaal inelkaar gedoken en gaat dan ook niet meer eten.
Maar mij dan niet wijs dat die het niet koud heeft.
En dat paardnatuurlijk gezever word ik niet goed van.
Wie zegt dat Paardnatuurlijk het bij het rechte eind heeft.