Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LecyTinker schreef:ik ben het eens dat het te maken heeft met licht ( dit heeft op veel dingen invloed, zoals vruchtbaarheid etc) maar door een slechte aanloop naar de winter, kan het langer duren voordat je paard in een goede vacht staat.
JoviBan schreef:jesito schreef:Het zijn geen feiten die jullie noemen het zijn verzinselen die alleen in jullie theorie passen.
Tuurlijk, wat jij wil hoor.![]()
Ik heb nog twee verzinsels voor je.
Dat een paard niet zoveel vacht aanmaakt dan andere paarden, zegt op zich niets. Het ene paard krijgt een dikke vacht, de ander een lange, weer een ander beide en weer een ander wat minder dik en/of lang. Dat verschilt gewoon per paard. Toch kunnen alle vachten prima hun werk dun. De dikte en lengte van de vacht is geen graadmeter voor het wel of niet koud krijgen.
Een paard houdt zichzelf ook warm door het eten van ruwvoer. Wil je dus voorkomen dat je paard het koud krijgt, zorg dan voor onbeperkt hooi, eventueel stro erbij.
Maar dit is dus ook weer uit de duim gezogen.
]
Zij heeft ook geen prachtige witte ijspegeltjes op haar dunne vachtje, zoals hierboven. Die fotos is een prachtig voorbeeld van een goed geisoleerde vacht die een paard prima warm houdt! (mijne stond met sneeuw als enige in haar eigen kleur
)Htess schreef:Vind ik ook. Als ze dagen achtereen in de regen staan met een paar graden boven nul hebben ze het 'slechter' dan met -10. Schuilmogelijkheid vind ik wel belangrijk voor paarden die altijd buiten zijn.
Ariebren schreef:Htess schreef:Vind ik ook. Als ze dagen achtereen in de regen staan met een paar graden boven nul hebben ze het 'slechter' dan met -10. Schuilmogelijkheid vind ik wel belangrijk voor paarden die altijd buiten zijn.
Het zal tijd worden dat de paarden naar de Gamma gaan om materiaal en natuurlijk ook gereedschap te kopen, voor de bouw van de schuil hutjes.
Enne kan de oudste dan niet gelijk, bij de gemeente, de aanvraag regelen voor de bouw van een schuilhut ?
Ariebren schreef:Daar wil ik mee zeggen dat een paard een vacht heeft en zelf zijn vacht dikte kan regelen.
Ikke trek een trui aan als ik het koud heb.
Een paard regelt die trui door zijn vacht wat dikker te maken.
Ariebren schreef:En die regenjas voor de paardjes wordt kapot gemaakt door het dagenlijks poetsen, borstelen en trutten.
Een paard wat buiten loopt moet je niet fanatiek borstelen, hooguit de manen en staart een beetje bijhouden.
Htess schreef:Vind ik ook. Als ze dagen achtereen in de regen staan met een paar graden boven nul hebben ze het 'slechter' dan met -10. Schuilmogelijkheid vind ik wel belangrijk voor paarden die altijd buiten zijn.
Dus hup, halster aan en na vijf stappen buiten de stal is mijn bejaarde niet meer te houden! Winterdeken hoeft ze sinds 2 jaar niet meer op gelukkig. Haar wintervacht is ook een stuk beter dan haar zomervacht, ze zit nooit echt mooi in haar vacht in de zomer. nikilover schreef:Ariebren schreef:Daar wil ik mee zeggen dat een paard een vacht heeft en zelf zijn vacht dikte kan regelen.
Ikke trek een trui aan als ik het koud heb.
Een paard regelt die trui door zijn vacht wat dikker te maken.
of hij kan dit niet of moeilijk en heeft daarom ook een trui nodig die aangetrokken word.
Bovendien heb je als mens zijnde ook niet genoeg aan een trui, als er de hele dag regen op je valt.
Dan heb je toch echt een regenjas nodig wil je droog blijven.