Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:22

Een deken gebruik je toch om te voorkomen dat een paard een wintervacht krijgt? Zodat hij minder zweet en sneller opdroogt na het werken.
Een gezond paard heeft geen deken nodig om warm te blijven in de winter. Die wintervacht komt vanzelf hoor.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:27

Das een goeie.
Dat wordt dus gedaan bij paarden die hoog in de sport staan, veel trainen, dus veel zweten.
Scheren zodat ze de warmte sneller kwijt raken.
Deken erom om te voorkomen dat de vacht zich weer ontwikkeld.
Ik praat wel over paarden die in de topsport staan.
Niet over de manege en hobby paarden.
Topsport is minimaal 2 uur per dag hard werken.

En dat soort paarden staan altijd in luxe verwarmde en goed verlichte stallen.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 12-09-11 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyceLa

Re: Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:36

Ik vind het persoonlijk wat overdrijven dat scheren en gedoe met die dekens. Ik rijd mijn paard ook gewoon in de winter, en ze staat ook in de nacht buiten met een schuilstal van 3 bij 5 die ze deelt met de kleine van 1 jaar. Ja ze zweet, en het duurt een 15 minuutjes voor ze droog is. Maar dat vind ik beter dan dat ik voor haar ga beslissen wanneer ze het warm of koud heeft.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik in de winter wel wat minder enthousiast rijd dan in de zomer. Omdat ze zon dikke vacht heeft, heeft ze het wel sneller warm natuurlijk. Dus veel stappen tussendoor en dan gaan we eigenlijk ook niet in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:09

LecyTinker schreef:
ik ben het eens dat het te maken heeft met licht ( dit heeft op veel dingen invloed, zoals vruchtbaarheid etc) maar door een slechte aanloop naar de winter, kan het langer duren voordat je paard in een goede vacht staat.

In principe zou het niet langer moeten duren, als we van het licht uit gaan, dat veranderd niet door het weertype. Je hebt wel wat donkere dagen, maar ik weet niet of zware bewolking ook invloed uitoefent.
Het is gewoon banketstaaf voor de paarden dat ze in dit prutweer staan, zonder dat er al een redelijke vacht op zit, maar ach, waterdoorlatend zal het nog niet zijn.
Mijn tinker zit nog helemaal in zomervacht, maar dat kan komen door dat hij een eczeemdeken draagt, mijn merrie krijgt al ietwat meer haar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:36

JoviBan schreef:
jesito schreef:
Het zijn geen feiten die jullie noemen het zijn verzinselen die alleen in jullie theorie passen.

Tuurlijk, wat jij wil hoor. :O

Ik heb nog twee verzinsels voor je.
Dat een paard niet zoveel vacht aanmaakt dan andere paarden, zegt op zich niets. Het ene paard krijgt een dikke vacht, de ander een lange, weer een ander beide en weer een ander wat minder dik en/of lang. Dat verschilt gewoon per paard. Toch kunnen alle vachten prima hun werk dun. De dikte en lengte van de vacht is geen graadmeter voor het wel of niet koud krijgen.
Een paard houdt zichzelf ook warm door het eten van ruwvoer. Wil je dus voorkomen dat je paard het koud krijgt, zorg dan voor onbeperkt hooi, eventueel stro erbij.
Maar dit is dus ook weer uit de duim gezogen. :+

Ja ik weet wat ik zie bij mijn paard en heb geen zin in longontsteking of andere gekke dingen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:39

Ik vind het echt een belachelijk idee om een 2 jarige een deken op te doen.

Ieder gezond paard, warmbloed of koudbloed, maakt een mooie vacht aan die veel beter werkt dan een deken ook maar zou kunnen. Paarden zijn prima bestand tegen de weersomstandigheden in Nederland.

Lees hier hoe een paard zich warm houdt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:49

Ariebren schreef:
En wat was het koud afgelopen winter.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FJA3WKWU

Staan deze paarden veel in stal?
Mijn warmbloed wordt namelijk véél hariger dan deze koudbloeden 's winters :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:06

Hier staan de tinkers ook buiten met een inloopstal, maar ze hebben minder vacht dan de warmbloeden die in de nacht de box ingaan. Dat zijn beide teddy's en de koudbloeden niet. :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:20

Grappig toch dat het zo verschilt. :D

Dit was mijn paard op 2 jarige leeftijd:
Afbeelding
Warmbloed mét baard en wollige oortjes.

Afbeelding
De sneeuw smelt niet op haar vacht, een goed teken, ze houdt haar warmte goed vast.

Afbeelding
Zelfs ijspegeltjes in de vacht :D

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:19

Ook een fijne misvatting idd, mijn paard heeft sneeuw op haar vacht nu heeft ze het koud :s.. Zodra het smelt op je paard's vacht dan moeten er wat alarmbelletjes gaan rinkelen. Andersom niet. Jammer dat er zo weinig mensen eigenlijk weten hoe paarden nou zelf hun temperatuur KUNNEN regelen mits ze idd genoeg ruwvoer en een mogelijkheid tot schuilen hebben.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:41

Ik ben er ook van overtuigd dat alle paarden uitzondering van ziek mager of herstellende zelf de temperatuur kan regelen. Maar ik ben er ook van overtuigd dat als een paard het koud heeft rilt! Doen wij toch ook, wij rillen ook om warm te worden omdat we het koud hebben. Dus een paard dat rilt is een teken dat zijn lichaamstemperatuur onder normaal is. Ik denk ook dat de meeste dieren regen stom vinden. Koeien rennen als een idioot naar binnen konijnen kippen katten eenden volgens mij vind geen enkel dier regen leuk. Vandaar dat ik mijn paard een regendeken opdoe als ze geen schuilmogelijkheden hebben. Die ijsspegels is idd een goed teken, maar als het langdurig regent met 1 a 2 graden boven nul vind ik link hoor.

HBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:06

Vind ik ook. Als ze dagen achtereen in de regen staan met een paar graden boven nul hebben ze het 'slechter' dan met -10. Schuilmogelijkheid vind ik wel belangrijk voor paarden die altijd buiten zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:39

Een gezonde twee jarige kan nog prima zonder deken hoor, ook bij langdurige regen. Het liefst wel schuilmogelijkheden en genoeg ruwvoer om zich warm te houden, maar zo te lezen staat die van jou snachts op stal. Dan zou ik er al helemaal niet aan beginnen. Een jonkie kan dat prima met zijn eigen vacht regelen. Wat betreft het rillen vind ik dat altijd een dooddoener; 'dat hoort, dan maakt hij zich warm'. Als een paard rilt is dat een prima tijdelijke oplossing, maar dat moet niet te lang duren, want dan ben je in mijn ogen niet goed bezig. Maar wij hebben hier twee jonkies lopen die inmiddels al een berenvacht hebben, geen schuilmogelijkheden hebben en nooit hebben gerilt. meer dan genoeg voer tot hun beschikking, af en toe trekken ze een sprintje om zich warm te maken met het spelen. Twee blije paarden :) ]

Maar met mijn andere paard moet ik dat niet doen, die gaat dat niet halen := Zij heeft ook geen prachtige witte ijspegeltjes op haar dunne vachtje, zoals hierboven. Die fotos is een prachtig voorbeeld van een goed geisoleerde vacht die een paard prima warm houdt! (mijne stond met sneeuw als enige in haar eigen kleur :=)

Wat betreft het longeren zou ik dat ook nog niet doen. Het aanleren van commandos is een slap excuus, want dat is prima aan de hand te leren. Gewoon de basis commando's, voetjes, netjes meelopen, is meer dan zat voor zo'n jonkie. Ik ben ook geen heilige, ik was ook al te vroeg met mijn merrie bezig helaas. En daar ben ik niet trots op. Hier is het idee van 2.5 jarig beleren nog best aanwezig (voor de wagen dan).

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 21:08

Fijn dat sommige mensen ook even het topic door lezen !

Maar bedankt voor de info !

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:33

Htess schreef:
Vind ik ook. Als ze dagen achtereen in de regen staan met een paar graden boven nul hebben ze het 'slechter' dan met -10. Schuilmogelijkheid vind ik wel belangrijk voor paarden die altijd buiten zijn.

Het zal tijd worden dat de paarden naar de Gamma gaan om materiaal en natuurlijk ook gereedschap te kopen, voor de bouw van de schuil hutjes.
Enne kan de oudste dan niet gelijk, bij de gemeente, de aanvraag regelen voor de bouw van een schuilhut ?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:05

Ariebren schreef:
Htess schreef:

Het zal tijd worden dat de paarden naar de Gamma gaan om materiaal en natuurlijk ook gereedschap te kopen, voor de bouw van de schuil hutjes.
Enne kan de oudste dan niet gelijk, bij de gemeente, de aanvraag regelen voor de bouw van een schuilhut ?

Dan kunnen die paarden dus ook zelf de veearts bellen als ze een ernstige koliekaanval krijgen?

Mijn paard staat in de zomer ook zonder schuilmogelijkheden hoor..
lekker 24/7 buiten en daar kies ik voor. Heb ook een stal en daar kan ik hem inzetten.
Maar of mn paard daar gelukkig van word, is een ander verhaal.
Dan maar een dun dekentje op die hem beschermd tegen de nattigheid. Hetzelfde bij de 1 jarige tinker op de wei.
Allemaal eigen keus en je weet zelf prima wat wel/niet goed is voor een paard.
Een deken is niet natuurlijk, maar dat is biks, longeren, rijden e.d. ook niet.
Ook is een schuilstal niet altijd ideaal met zon groep met paarden. Er is onlangs bij ons een nieuwe haflinger op de wei gekomen, en als er een ander paard ( behalve de mijne gelukkig) te dicht in de buurt komt, slaat ze het licht uit hun ogen.
Dat zou dus veel te gezellig worden in de schuilstal...
Waardoor de haf en de mijne misschien binnen kunnen staan maar de rest alsnog buiten staan te verregenen...
Tja mijn paard is in de drafsport verziekt met scheren, dikke dekens e.d.
van 600 gram naar 200 vind ik persoonlijk al een hele goede vooruitgang :)
Maar wat mijn paard nodig heeft krijgt hij, en ik denk dat de TS er precies zo over denkt.
Elk paard is verschillend.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:06

Een paard is geen mens.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:08

Ariebren schreef:
Een paard is geen mens.

en wat wil je daarmee zeggen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:52

Daar wil ik mee zeggen dat een paard een vacht heeft en zelf zijn vacht dikte kan regelen.
Ikke trek een trui aan als ik het koud heb.
Een paard regelt die trui door zijn vacht wat dikker te maken.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:09

Ariebren schreef:
Daar wil ik mee zeggen dat een paard een vacht heeft en zelf zijn vacht dikte kan regelen.

of hij kan dit niet of moeilijk en heeft daarom ook een trui nodig die aangetrokken word.
Bovendien heb je als mens zijnde ook niet genoeg aan een trui, als er de hele dag regen op je valt.
Dan heb je toch echt een regenjas nodig wil je droog blijven.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:28

En die regenjas voor de paardjes wordt kapot gemaakt door het dagenlijks poetsen, borstelen en trutten.
Een paard wat buiten loopt moet je niet fanatiek borstelen, hooguit de manen en staart een beetje bijhouden.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:59

Ariebren schreef:
En die regenjas voor de paardjes wordt kapot gemaakt door het dagenlijks poetsen, borstelen en trutten.
Een paard wat buiten loopt moet je niet fanatiek borstelen, hooguit de manen en staart een beetje bijhouden.

Als je het paard zelf niet vanaf zijn geboort hebt, heb je daar weinig invloed op denk ik zo.
Mijne was 7 toen ik hem kocht. En voor de draverijen altijd geschoren en onder dikke dekens voor een zo dun mogelijk vachtje.
Dat hij 24/7 buiten kan staan zonder deken en zonder het koud te hebben verbaast me al, maar tegen regen zonder bescherming kan hij niet.
Dit kan ook bij de TS het geval zijn. Misschien is de pony weleens eerder onder een deken gehouden. Of kan hij gewoon slecht tegen regen/kou. De een is toch meer een koukleum dan de ander.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:13

Ja, en wie bepaald of een paard niet tegen de regen kan ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:09

Htess schreef:

Mijn paard van 6 heeft daar geen moeite mee, mijn paard van 26 wel. Die gaat dan ook niet liggen, zij krijgt dan een regendeken op. Nu de weilanden zo nat zijn, wil ze ook niet meer graag gaan liggen, dus ze zijn voor de nachten binnen. Ze vind de wei prima, maar is dol op haar stal, vooral na een regenperiode, ze wil er meestal ook niet uit :D Dus hup, halster aan en na vijf stappen buiten de stal is mijn bejaarde niet meer te houden! Winterdeken hoeft ze sinds 2 jaar niet meer op gelukkig. Haar wintervacht is ook een stuk beter dan haar zomervacht, ze zit nooit echt mooi in haar vacht in de zomer.

Wat ik wel vreemd vind trouwens, is dat de oude paarden hier na de winter helemaal verhaard zijn en er een koude periode komt in de lente, dat ze dan weer vacht aanmaken.
Ik weet dat ze op licht verharen en vacht aanmaken, ik kan dit dus ook niet echt verklaren. Misschien toch ook wat op temperatuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:11

nikilover schreef:
Ariebren schreef:

of hij kan dit niet of moeilijk en heeft daarom ook een trui nodig die aangetrokken word.
Bovendien heb je als mens zijnde ook niet genoeg aan een trui, als er de hele dag regen op je valt.
Dan heb je toch echt een regenjas nodig wil je droog blijven.

Ja, maar ik heb dan ook geen vacht :D