Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:02

En dan is het met dit weer te laat. Mijn vader heeft al vaak genoeg mee moeten maken dat ze een paard af moesten maken. Doordat de eigenaar hem graag buiten wilde hebben met dit weer. Ze krijgen nu eerder blessures als ze een aantal uren buiten op de harde grond lopen dan dat ze op stal staan. Is gewoon je gezond verstand gebruiken. En zodra de vorst intreed krachtvoer gaan verminderen. En dat vergeten heel veel eigenaren van paarden en ponies.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:04

FriesWytske: bedoel je nu puur en alleen besneeuwde ondergronden? Of ook opgevroren zandgronden die mooi vlak zijn, wel hard maar zonder sneeuw?
Ik kan me aan dat laatste weinig schadelijks voorstellen namelijk, of ik snap je posts niet helemaal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:05

Ligt er ook aan hoe je je paarden normaal houd. Die van mij kunnen altijd naar buiten als ze dat willen. Die zouden zichzelf en de stal wat aandoen als ik ze nu op zou stallen. Als ik ze er dan uit zou halen zouden ze gegarandeerd exploderen. Maar goed, ik kan me ook wel voorstellen dat je angstig wordt om ze buiten te laten als je er zo een paar bent kwijt geraakt. Wellicht dat ik dan ook zo zou denken. Maar hier is in die 10 jaar nog nooit wat gebeurd plus dat ze het gewend zijn, dus hier voelen wij ons het beste bij.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:05

Ik zal nu wel half bokt over me heen krijgen, maar ik vind het echt zeer triest dat sommige hier hun paard gewoon 24/7 op stal houden omdat het vriest.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:08

d0nnaa_dan schreef:
FriesWytske: bedoel je nu puur en alleen besneeuwde ondergronden? Of ook opgevroren zandgronden die mooi vlak zijn, wel hard maar zonder sneeuw?
Ik kan me aan dat laatste weinig schadelijks voorstellen namelijk, of ik snap je posts niet helemaal.

Beide, want niet overal is het zandgrond.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:13

moonfish13 schreef:
Amen.. Maar sommige dingen heb je niets over te zeggen..

Waar ik me wel helemaal groen en geel aan erger is al dat getrut met die sneeuw.
Een prachtig zachte bak met een laag sneeuw waar best licht werk in verricht kan worden..
En wat denk je? Geen kip die zijn paard beweging geeft.

Dus.
Wij hebben ook alleen een buitenbak, en voor dat het begon te sneeuwen is hier heel heel veel regen gevallen. Resultaat: Een natte bak. Een dag later is het gaan sneeuwen en vriezen. Resultaat: Een bevroren bak met een dikke laag sneeuw. Ik kan niet meer doen dan rondjes stappen en stukjes draven met mijn paarden. Wil graag hun benen heel houden. Het is voor een week leuk, maar het wordt nu toch wel vervelend.

Ik ben dol op de winter, sneeuw en het ijs. Als de bak niet zo hard was, zou ik mijn paarden gewoon rijden of longeren. :j

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:14

mijn paardje, en shetlander staan nu ook gewoon 24/7 buiten met schuilstal... ze kunnen lekker uit de wind, en in een dik pak stro gaan liggen, maar nee, ze liggen liever op een ongelijke bevroren ondergrond met sneeuw... noem ze gek, maar waarom zou ik die dieren opsluiten?
normaal heeft mijn paardje behoorlijk wat pit, maar dat dier is niet gek, zolang ze maar 24/7 de gelegenheid heeft om buiten te staan, gaat ze echt niet uit haar plaat hoor! vorig jaar stond ze op een pensionstal, en hielden ze haar ook binnen, omdat het te gevaarlijk zou zijn,paardje elke dag meerdere keren eruit, en in de stapmolen, een uur los in de bak... drie weken later is de vorst weg, gooien ze alle paarden weer buiten, die gaan allemaal totaal uit hun plaat, wat resulteerde in vele blessures....
nee laat mijn beestjes maar lekker buiten staan... ze hebben heel de dag ruwvoer, geen krachtvoer, en rijden zit er nu momenteel helaas niet in....

ik heb ook gezocht naar een plek met binnenbak, mogelijkheid tot 24/7 buiten, en onbeperkt ruwvoer, maar dat is nergens te krijgen... of geen binnenbak, of niet onbeperkt ruwvoer...
tja, dat is toch wel lastig....

we zitten het wel even uit...
hopen dat de sneeuw snel weg is, en ach, leuk toch sneeuwvrij voor die diertjes... vind het wel een mooi gezicht!

DendroFleur

Re: Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:42

Net water gegeven, voelde ik dat Tabitha helemaal stond te trillen. Ze heeft zelfs een dek op! Heb het deurtje van de stal maar dicht gedaan want de wind staat er vol op. En het vriest niet eens.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:05

capopjekop schreef:
Ligt er ook aan hoe je je paarden normaal houd. Die van mij kunnen altijd naar buiten als ze dat willen. Die zouden zichzelf en de stal wat aandoen als ik ze nu op zou stallen. Als ik ze er dan uit zou halen zouden ze gegarandeerd exploderen. Maar goed, ik kan me ook wel voorstellen dat je angstig wordt om ze buiten te laten als je er zo een paar bent kwijt geraakt. Wellicht dat ik dan ook zo zou denken. Maar hier is in die 10 jaar nog nooit wat gebeurd plus dat ze het gewend zijn, dus hier voelen wij ons het beste bij.

Ja dat krijgen wij nu ook. een aantal krijgt volgende week sneeuwbeslag, maar is al even niet los geweest. Maar dat doen we dan net als met een paard dat door bijvoorbeeld een blessure een tijd niet los is geweest. Eerst rijden en ze hun energie goed laten kwijtraken en dan naar buiten. Bij twijfel eerste keren een klein beetje sederen. Ze wennnen er snel genoeg aan dat ze weer dagelijks buiten komen.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:11

Die van mij staat overdag buiten, snachts op stal en ik heb een binnenbak.. gebruik m alleen niet.. Ik doe wel een rondje bos of dorp :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 01:47

Dit is het zoveelste topic dat eigenlijk over iets anders gaat maar wat uitmondt in een discussie over stal/weiland. Iedereen zal daar nu onderhand wel tientallen keren zijn mening erover gegeven hebben. Iedereen houdt zijn paarden op zijn eigen manier.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:09

Ik ben zelf nog al een type kop-in-t-zand, maar manlief is wel fanatiek.
Hij heeft in `t najaar de stal vloer laten ophogen, als t hard regent liep t zo naar binnen. :=
Een stuk bij de weide ingangen laten omspitten naar gele grond, staan ze minder in de drek,
en heb in november bij de laatste smid-beurt bij mijn ene paard de ijzers laten verwijderen, en de ander heeft sneeuwringen.
Bevalt erg goed.

Nu heb ik het geluk dat ik alleen deuren hoef te openen en ze zelf hun weg naar buiten kunnen vinden, ik hoef er niet mee aan touw te glibberen.

Ook krijgen ze amper krachtvoer nu ze toch niet veel doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:33

De discussie is niet bedoeld om een welles/nietes weiland/buiten strijd te voeren. De discussie gaat over het feit dat men op tijd maatregels moet nemen voor de winter om daar nu profijt van te kunnen hebben.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:35

Dan had TS het anders moeten formuleren in haar betoog. Want daar gaat haar betoog wel over.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:58

We zijn in Nederland niet zo aan echte winters gewend. Vorig jaar pas voor 't eerst sinds jaren een echte winter gehad en wat we nu hebben noem ik ook absoluut winter :D

Ik heb m'n paard altijd in pension gehad waar hij naar buiten kon. En ook in de winter de hele dag buiten. Dit jaar nogal veel pech gehad en ik moest 'm gewoon rustig doortrainen voor z'n spieropbouw. Daar komt bij dat hij in de wei zo gek kan doen, dat hij wel heel vaak naar de kraker moet, omdat hij weer in de spagaat gezeten heeft. Heb er dan ook voor gekozen om 'm dit jaar in de wintermaanden naar een locatie met binnenbak te doen.

Nu komt hij er veel minder uit. Ik vind dat niet leuk voor hem, maar wel even een heel stuk veiliger!
Hij mag nu iedere dag even los in de binnenpaddock of de binnenbak en ik rijd 'm 5x per week. Verder ziet hij op stal de hele dag door andere paarden en heeft 24 uur per dag hooi te eten. Het is maar voor 3 maanden en dan mag hij weer lekker de hele dag in de wei. Voor mijn gevoel is dit nu even de verstandigste beslissing. Hij staat er in ieder geval erg tevreden bij. Hij oogt vreemd genoeg relaxter dan op z'n vorige stal.

De ijzers gaan er vandaag af om het schuiven over een glad erf te voorkomen. Een beetje laat, maar goed ....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:34

Ik lees hier dat iedereen minder krachtvoer geeft. Maar wanneer ze buiten staan moet die motor toch harder werken om zich warm te kunnen houden? Die van mij redden dat echt niet op alleen hooi, die krijgen nu juist wat meer dan normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:39

Dan moet je meer hooi gaan voeren, of stro erdoor mengen. Ruwvoer wakkert het kacheltje aan, krachtvoer niet. Wat ook kan helpen is Daily PLus ertussen mengen, dan eten ze trager, en duurt het ook langer eer dat krachtvoer op is + vraagt meer vertering = kacheltje in actie.

Het maakt mij niet uit hoe iemand zijn paarden houdt, in de zomer voorzie je toch ook dingen zoals schaduw, beschutting en iets tegen vliegende insecten? Daar wordt helemaal niet moeilijk over gedaan, is een weiland compleet verdord dan is het plots geen moeite om bij te voeren of ze te verplaatsen. Maar je moet er toch ook op voorhand aan denken?

In de zomer kan het wel, in de winter lijkt het steeds weer een onverwachte ramp die over de mensen heen komt. Terwijl een paard toch beter tegen de koude kan dan tegen hitte.

Ik geef de TS dan ook gelijk dat veel eigenaren nu onnodig paniek zaaien terwijl ze heel wat dingen hadden kunnen voorkomen door op tijd alles te gaan voorzien.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:28

maikeltje schreef:
Ik lees hier dat iedereen minder krachtvoer geeft. Maar wanneer ze buiten staan moet die motor toch harder werken om zich warm te kunnen houden? Die van mij redden dat echt niet op alleen hooi, die krijgen nu juist wat meer dan normaal.

de meeste mensen die hun paard BINNEN houden minderen krachtvoer,wat dan ook logies is.
mijne hebben een in uitloop stal en ik minder niet maar geef ook niet meer.
wel gaat met kou het ruwvoer omhoog bij de mijne.
en natuurlijk savonds een slobbertje i.p.v hun muslie. ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:16

Onze bak is spekglad met een dikke sneeuwlaag er over, onze weide is van kleigrond, één en al hobbels en bobbels dus door de natte periode daarvoor en ik heb mijn paarden nu dus op stal staan en ze komen er alleen aan de hand uit om op het plein te wandelen. Wij hebben slechte ervaringen ermee om paarden toch buiten te zetten op een dergelijke ondergrond (tot 2 maal toe een flinke blessure door toch niet goed inschatten van paard) en als ik hier op bokt lees hoeveel ongelukken er gebeuren met paarden die buiten lopen in deze omstandigheden, of nog erger, bij in memoriam, dan ben ik blij dat mijn paarden veilig binnen staan. Tuurlijk heb ik liever dat ze lekker buiten kunnen, maar ik vind het niet veilig voor ze en dat is mijn keuze.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:23

xxriiannee schreef:
superlise schreef:
Nou hetzelfde als vorig jaar, op stal. Een pad vegen/strooien/harken naar de molen, de molen schoon + zout en that's it..

Wimmus, ''de enige'' ? hahaha denk jij nou echt dat iedereen zijn paardje naar buiten doet, tja het verschil zit hem wel in het feit dat zodra je op bokt zet dat je paard niet buiten komt je véél commentaar krijgt want hier vind iedereen vooral zichzelf erg goed.

* Met hier bedoel ik bokt overigens, niet perse dit topic.

zet jij je paard als het dit weer blijft een maand lang binnen? :wow:

Als het niet dit weer is staat ze ook op stal hoor? Dat beest staat altijd op stal in de winter. Ze staat april t/m september (ongeveer, ligt aan de nattigheid van de wei) overdag in de land en in de nacht binnen. en van oktober t/m maart dag en nacht binnen en dan komt ze eruit voor de molen en voor het rijden. Wij hebben geen paddocks en daarnaast staat ze ook niet in een kudde, ze staat met 1 vriendje in een apparte wei. Zowel op stal en zomers in de wei ziet ze soortgenootjes.

Maargoed, ik snap niet dat er zoveel mensen echt van op kijken dat ik dat dus zo doe.. Als ik naar mijn instructeur kijkt, zijn paarden (+ pensionspaarden) komen in de zomer 2 uur per week in de wei, alleen en rondom in de beschermers. Die staan het hele jaar door op stal, ik vind dat helemaal niet gek dus het is maar net wat je ziet en wat je gewend bent.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:42

Ik heb mijn pony's op verschillende manieren gehad. Buiten, binnen, alleen 's nachts binnen, alleen, in groepjes, met 1 maatje.

Maar heb de vrolijkste pony's, minste blessure's en fijnst te rijden pony's als ze 24/7 buiten staan :).
Het is alleen wat meer poetswerk 's winters als ik op wedstrijd ga ;).

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:09

FriesWytske schreef:
En weer word er heel gemakkelijk geoordeeld over anderen.

Hier komen de paarden op het ogenblik ook niet buiten. Grond is hier bikkelhard. Zodra er niet meer gereden kon worden zijn ze hier drastisch in het krachtvoer geminderd.

Kan mij niks schelen hoe jullie er over denken. Maar leer eerst eens nadenken voordat je zomaar gaat oordelen over anderen.

Bij ons hetzelfde.

Liever mijn paarden binnen dan dat ze hun benen breken. het is even niet anders. Mijn paarden vertonen geen stalgebreken, en zijn ook niet ontevreden. Zodra het weer het toe laat gaan ze weer naar buiten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:04

maikeltje schreef:

Inderdaad, dat valt mij nu ook pas op! Mijn paarden krijgen in deze tijd ook meer. De winter kost voor paarden meer energie dan de zomer lijkt mij zo...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:58

Ik snap dat veel msenn zich overvallen voelen voor het weer. Dit gebeurd NIET alleen bij "domme" paardeneigenaren, maar in heel nederland bij alle burgers gebeurd het!!! Ik vind het geen miepen, je kan tips en trics hier uitwisselen en elkaar helpen. En je hart uitstorten als je er flink van baalt. Lekker toch!

Beetje kort door de bocht zo iedereen over 1 kam te scheren, terwijl het in heel nederland gebeurd. in nederland zijn we zulke omstandigheden nu gewoon niet gewend. En dat we het vorig jaar hadden, wilt niet zeggen dat we er inmiddels 100% mee om kunnen gaan. Tuurlijk kan je er wel veel ana doen en je voorbereiden, maar kan begrijpen dat het niet bij iedereen zo heeft gewerkt.

Ik vind het iig niet zo erg, enige echte probleem is dat ik niet met de auto er kan komen als het flink heeft gesneeuwd. Mijne staan verder blootvoets en mogen met vorst in het land want dan is de bak ook 1 grote ijsbaan. Zeker nu; vorst en daarna regen. Ondergrond bevroren = water niet op tijd weg + weer vriezen = 1 grote ijsbaan. De bak waar ik verderop in rij is niet vlak genoeg, maar langleven een buitenbakje waar we ons in kunnen vermaken. En was die er niet? Dan blijven we gewoon wandelen en buitenritjes doen, werkt ook prima :) Enkel als het echt IJS is op het erf, laat ik ze er niet uitkomen. Maar dan ga ik scheppen en strooien, want er niet uit komen is voor mij not done. Zelfs het ijzer paard gaat dagelijks naar buiten, en moet toch over een paar meter platgereden enorm gladde sneeuw lopen. Gaat prima met wat glibberen. Ik heb vandaag voor het eerst de jonkies niet naar buiten gezet, omdat er een enorme sneeuwduin in het land ligt dat tot hun schouders komt als ze erin zakken, gisteren was er al eentje die er leuk in ging rollen, maar niet meer op de benen kon komen... zij gaan zo in het landje waar mijn dames nu in lopen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:35

Ach, ik kan niet rijden, ben zo'n muts die niet met de trailer weggaat bij sneeuw en ijs....zoek het gewoon niet op.
Mijn buitenbak is keihard, en is kurkdroog maar de sneeuw is gewoon erin getrokken en alles is hard. Rijden is geen optie, ben te bang voor blessures. Ze staan 24/7 in de rijbaan en zoeken zelf hun weg. Waterbakken zijn bevroren, dus water in de voerbakken en eten in emmers....ook geen probleem.
Ik vind "even" vorstvrije bakken, leidingen etc aanleggen voor zo'n €600 voor 2 boxen wel een beetje duur...helemaal voor die paar weken dat het vriest...
Ik rij dus al wéken niet....jammer dan....lekker volvreten met hooi, buiten spelen en als het weer beter wordt beginnen we weer opnieuw.

Mensen moeten niet te snel oordelen, soms heb je gewoonweg de faciliteiten niet thuis, óf je stalhouder doet het niet goed, maar ook al heb je daarover gesproken in het voorjaar of toen je op stal kwam....dan nog kan het in de praktijk anders zijn. Ik ben ervan overtuigd dat ieder het beste vor heeft met z'n paard.
en als je nou eenmaal niet naar buiten kunt is op stal staan, terug in voer nog altijd beter dan uitglijden en een been breken. Paarden zijn opportunisten, ze passen zich snel aan aan een situatie...mits je zelf óók er rekening meehoudt qua voerbeleid etc.