Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) veel belangrijker.
1 van de paarden heeft geen ijzers, dus dat gaat prima

Mindim schreef:Hier is het een drama.
Paarden staan binnen (behalve de tinkers) maar de oudjes wel. Hier heeft het laatst gedooid en is er een middag regen naar beneden gekomen. Overal behoorlijke plassen en het beton naar de weide is een ijsbaan, met sneeuw erover. Overal ligt een laag ijs. De bak is oneffen bevroren en daar breken ze de benen op.
Mijn oudje had einschuss en moest tot het begon af te zakken binnen staan. Maar ja, nu krijgen we ze niet meer naar buiten zonder blessures. Vooral de 27 jarige ruin wordt dol, we durven het niet aan. We vinden het vreselijk en frustrerend, we hopen op dooi. Sneeuw alleen maakt niet uit, wel als overal een laag ijs onder het sneeuw ligt.
Fitzroy schreef:Dat is echt onzin, scoxx. Er zijn nu eenmaal paarden die zo lomp en onvoorzichtig zijn, dat het vragen om ongelukken is om ze buiten te zetten op ijsplaten.
Die van mij hebben ook dagelijks buiten gelopen tot de regen naar beneden kwam, maar ze waren nog net zo lomp en onbehouwen bezig als toen het niet glad was.
Citaat:Dat is echt onzin, scoxx. Er zijn nu eenmaal paarden die zo lomp en onvoorzichtig zijn, dat het vragen om ongelukken is om ze buiten te zetten op ijsplaten.
Die van mij hebben ook dagelijks buiten gelopen tot de regen naar beneden kwam, maar ze waren nog net zo lomp en onbehouwen bezig als toen het niet glad was.
Fitzroy schreef:Dat is echt onzin, scoxx. Er zijn nu eenmaal paarden die zo lomp en onvoorzichtig zijn, dat het vragen om ongelukken is om ze buiten te zetten op ijsplaten.
scoxxx schreef:Jouw ervaring is niet unaniem met de ervaring van anderen en mij.... Dat is toch raar? Waarin zijn jouw paarden dan zo anders?

scoxxx schreef:Mindim schreef:Hier is het een drama.
Paarden staan binnen (behalve de tinkers) maar de oudjes wel. Hier heeft het laatst gedooid en is er een middag regen naar beneden gekomen. Overal behoorlijke plassen en het beton naar de weide is een ijsbaan, met sneeuw erover. Overal ligt een laag ijs. De bak is oneffen bevroren en daar breken ze de benen op.
Mijn oudje had einschuss en moest tot het begon af te zakken binnen staan. Maar ja, nu krijgen we ze niet meer naar buiten zonder blessures. Vooral de 27 jarige ruin wordt dol, we durven het niet aan. We vinden het vreselijk en frustrerend, we hopen op dooi. Sneeuw alleen maakt niet uit, wel als overal een laag ijs onder het sneeuw ligt.
Ik denk dat de overgang van binnen naar ijsplaten niet verstandig is nee.
Ik denk wel dat als je van begin december toen het ging sneeuwen en vriezen.... je paarden al gewend maakt aan winterse omstandigheden, het risico vrij klein is.
Hier is ook een stukje doorgang van het ene weiland naar het andere weiland gigantisch oneffen. In de regenperiode zakten ze tot hun pijpbenen weg in dit stukje van 1.5 meter bij 2 meter kleigrond.
Gisteren galopeerden ze er overheen, inclusief mijn ouwetje met zijn rotte pootjes.
De zandpaddock is ook redelijk aangestampte sneeuw... in volle rengalop ging er geen enkel paard op zijn snufferd.
Ik merk dat mijn ouwetje die vroeger veel op stal heeft gestaan, veel instabieler is dan mijn jonge paarden die nooit op stal hebben gestaan.
Wellicht is het een idee om jouw paarden vanaf een begin van een vorst-en sneeuwperiode, te laten wennen?

Tulandro schreef:Die van mij gaan ook gewoon naar buiten, maar die van mij is echt NIET voorzichtiger omdat het glad is hoor, daar snapt hij overduidelijk niets van. Maar ja, een paar dagen binnen laten is absoluut geen optie, dus dan maar risico lopen op een blessure. Heeft hij in ieder geval een lekker leven.
scoxxx schreef:Gisteren de gehele kudde in rengalop door de smeltende sneeuw, over de ijsplaten in sliding stops, over de hard opgevroren ongelijke kleigrond. Mijn paarden staan overigens 24/7 buiten, ook de sportpaarden in dikke dekens... als ze in deze omstandigheden op hun giecheltje zouden gaan, zou ik hen ook niet meer kunnen trainen en uitbrengen op wedstrijden in de Ardennen: daar is het asfalt bergafwaarts een stuk gladder dan de ijsplaten hier in NL.
Wellicht zijn sommige paarden echt niet handig op gladde ondergrond? Ikzelf ken dit soort paarden niet, maar wellicht ligt dat aan mijn "omgeving"
Eciara schreef:Die van ons gaan ook elke dag naar buiten! Voor de paddock is het een ijsbaan maar ze weten dat en doen ook heel voorzichtig! Ik heb pas vorig weekend me ijzers eraf laten halen daarvoor liep ze gewoon met ijzers en dat ging ook goed, wat meer glijden maar dat wist ze ook! Ook ik vind dat je de paarden gewoon elke dag naar buiten moet doen! Ze voelen gewoon wat wel en niet kan! En juist doordat ze elke dag buiten lopen raken ze helemaal gewend aan de gladheid.
Setteli schreef:Ik heb beide dagelijks buiten staan in de sneeuw. Paard heeft alleen voor ijzers, pony loopt blootsvoets. Af en toe staan ze een dagje binnen, als het echt bar en boos buiten is. Maar de dag erna lopen ze heel rustig naar buiten, doen geen gekke dingen. Pony wil wel eens een rondje rennen, maar m'n paard vind het hooi in de wei (eh, sneeuw) veel belangrijker.
Ik zou ze lekker naar buiten doen, evt hooi erbij, zodat ze wat afgeleid zijn en niet gelijk gaan racen.
Zolang op stal is wel een beetje sneu. Maar goed, ieder paard is anders.