Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:35

mijn paarden staan buiten.. eigenlijk dag en nacht in de sneeuw. Wel hebben ze mogelijkheid om in een grote stal te eten/schuilen/drinken/slapen.

Om ze nou juist uit te nodigen MEER te bewegen, wil ik ze dagelijks nog wel eens loslaten in een andere weide.. gaan ze lekker rennen. Lijkt erg onverstandig. Maar mijn oudste krijgt dan snel dunne ontlasting als ik die te veel opsluit. En vooral ik ze nu NIET kan rijden... is die beweging nou juist zo belangrijk. Ook omdat ze het dagelijks mogen vanaf eerste dag sneeuw, laten die van mij de meeste rare sprongen ook wel achterwege en draven/galoperen wat suf.

Moet zeggen dat er eigenlijk nog helemaal niets is voorgevallen. Alleen samengeplette sneeuw en met een ijsel nachtje sla ik het wel over.

(mijn knollies hebben trouwens geen ijzers en zijn vorig jaar ook gewoon buiten gehouden op de sneeuw!)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:38

Ik heb beide dagelijks buiten staan in de sneeuw. Paard heeft alleen voor ijzers, pony loopt blootsvoets. Af en toe staan ze een dagje binnen, als het echt bar en boos buiten is. Maar de dag erna lopen ze heel rustig naar buiten, doen geen gekke dingen. Pony wil wel eens een rondje rennen, maar m'n paard vind het hooi in de wei (eh, sneeuw :+ ) veel belangrijker.
Ik zou ze lekker naar buiten doen, evt hooi erbij, zodat ze wat afgeleid zijn en niet gelijk gaan racen.
Zolang op stal is wel een beetje sneu. Maar goed, ieder paard is anders.

knollentuin

Re: Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:42

de paarden gaan hier ook allemaal elke dag zeker 4 uur naar buiten,sportpaard of niet ;met en zonder ijzers..hoppa dr'uut en spelen maar! de buitenbaan is nog steeds te rijden dus ze krijgen ook nog elke dag t zadel erop ,helemaal goed!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:19

Bij ons gaan de paarden ipc ook naar buiten.
De mijne haal ik sowieso dagelijks van stal, of om te gaan rijden, of om ze aan de hand te stappen.
Gisteren heb ik zelfs in de sneeuw op de wei gereden :) 1 van de paarden heeft geen ijzers, dus dat gaat prima :)
Paarden doen gelukkig ook niet gek op de wei, in het begin even spelen, maar daarna gaan ze toch snel grassprietjes zoeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:22

Ik heb ze buiten, omstebeurt. Gisteren helaas een paard zich verstapt in de wei en nu kreupel. Uitgerekend het meest voorzichtige paard van het stel en voor de winter speciaal van de ijzers gehaald. Balen ja maar ik kan toch niet trainen dus alle tijd om te genezen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:55

Mijn paarden staan al jaren dag en nacht buiten en ik heb de mazzel dat ze nu ook weer op het weiland mochten staan. Ze weten dan ook heel goed waar ze moeten lopen en hoe ze moeten lopen. De stalpaarden(pension paarden) komen ook buiten maar de paddocks zijn wel een grote ijsbaan nu. Ik vind dingen niet snel eng maar vandaag dus wel. Tot nu toe gaat alles goed maar die paarden met ijzers had ik toch liever binnen gehouden. (bij ons op stal is een binnenbak+ stapmolen dus beweging geven is dan wel mogenlijk)

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:28

Bij ons staan de paarden binnen.
Ik ga nu iedere dag om aan de hand te stappe, longeren, of rijden.
Dit gaat gelukkig goed ondanks het ijs nu van het dak afglijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:34

Hier is het een drama.
Paarden staan binnen (behalve de tinkers) maar de oudjes wel. Hier heeft het laatst gedooid en is er een middag regen naar beneden gekomen. Overal behoorlijke plassen en het beton naar de weide is een ijsbaan, met sneeuw erover. Overal ligt een laag ijs. De bak is oneffen bevroren en daar breken ze de benen op.
Mijn oudje had einschuss en moest tot het begon af te zakken binnen staan. Maar ja, nu krijgen we ze niet meer naar buiten zonder blessures. Vooral de 27 jarige ruin wordt dol, we durven het niet aan. We vinden het vreselijk en frustrerend, we hopen op dooi. Sneeuw alleen maakt niet uit, wel als overal een laag ijs onder het sneeuw ligt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:39

Mindim schreef:
Hier is het een drama.
Paarden staan binnen (behalve de tinkers) maar de oudjes wel. Hier heeft het laatst gedooid en is er een middag regen naar beneden gekomen. Overal behoorlijke plassen en het beton naar de weide is een ijsbaan, met sneeuw erover. Overal ligt een laag ijs. De bak is oneffen bevroren en daar breken ze de benen op.
Mijn oudje had einschuss en moest tot het begon af te zakken binnen staan. Maar ja, nu krijgen we ze niet meer naar buiten zonder blessures. Vooral de 27 jarige ruin wordt dol, we durven het niet aan. We vinden het vreselijk en frustrerend, we hopen op dooi. Sneeuw alleen maakt niet uit, wel als overal een laag ijs onder het sneeuw ligt.

Ik denk dat de overgang van binnen naar ijsplaten niet verstandig is nee.
Ik denk wel dat als je van begin december toen het ging sneeuwen en vriezen.... je paarden al gewend maakt aan winterse omstandigheden, het risico vrij klein is.

Hier is ook een stukje doorgang van het ene weiland naar het andere weiland gigantisch oneffen. In de regenperiode zakten ze tot hun pijpbenen weg in dit stukje van 1.5 meter bij 2 meter kleigrond.
Gisteren galopeerden ze er overheen, inclusief mijn ouwetje met zijn rotte pootjes.
De zandpaddock is ook redelijk aangestampte sneeuw... in volle rengalop ging er geen enkel paard op zijn snufferd.

Ik merk dat mijn ouwetje die vroeger veel op stal heeft gestaan, veel instabieler is dan mijn jonge paarden die nooit op stal hebben gestaan.

Wellicht is het een idee om jouw paarden vanaf een begin van een vorst-en sneeuwperiode, te laten wennen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:30

Dat is echt onzin, scoxx. Er zijn nu eenmaal paarden die zo lomp en onvoorzichtig zijn, dat het vragen om ongelukken is om ze buiten te zetten op ijsplaten.
Die van mij hebben ook dagelijks buiten gelopen tot de regen naar beneden kwam, maar ze waren nog net zo lomp en onbehouwen bezig als toen het niet glad was.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:34

Bij ons gaan ook alle 40 paarden naar buiten. Sommige hebben de ijzers eraf gehaald maar sommige staan gewoon nog met ijzers.

Ik zou het alleen niet aan durven als ze al een week binnen staan. Dit i.v.m ontpoffings gevaar. Bij ons gaan ze zomer en winter de wei op dus als ze gewoon in het dagelijks ritme door gaan blijven ze ook het rustigst. Het is trouwens minder glad als er 30 cm sneeuw ligt dan 5 cm op een bevroren bodem...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:54

Fitzroy schreef:
Dat is echt onzin, scoxx. Er zijn nu eenmaal paarden die zo lomp en onvoorzichtig zijn, dat het vragen om ongelukken is om ze buiten te zetten op ijsplaten.
Die van mij hebben ook dagelijks buiten gelopen tot de regen naar beneden kwam, maar ze waren nog net zo lomp en onbehouwen bezig als toen het niet glad was.

Jouw ervaring is niet unaniem met de ervaring van anderen en mij.... Dat is toch raar? Waarin zijn jouw paarden dan zo anders?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:58

Citaat:

die van mij komt dagelijk buiten in de padocks, in de stapmolen en wordt gewoon gereden. Ik had haar alle energie al kwijt laten raken in de binnenbak. En uiteindelijk wilde ik haar in de buitenbak zetten, sneeuw die niet plakte dus denk dat gaat wel. Dier krijgt het toch op der heupel, pleurt tot drie keer toe op haar giegeltje maar geen haar op haar lijf die er aan dacht om wat voorzichtiger te doen. Toen heb ik haar toch maar weer in de binnenbak gelaten.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:00

Die van ons gaan ook elke dag naar buiten! Voor de paddock is het een ijsbaan maar ze weten dat en doen ook heel voorzichtig! Ik heb pas vorig weekend me ijzers eraf laten halen daarvoor liep ze gewoon met ijzers en dat ging ook goed, wat meer glijden maar dat wist ze ook! Ook ik vind dat je de paarden gewoon elke dag naar buiten moet doen! Ze voelen gewoon wat wel en niet kan! En juist doordat ze elke dag buiten lopen raken ze helemaal gewend aan de gladheid.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:00

Fitzroy schreef:

Helemaal mee eens

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:07

Gisteren de gehele kudde in rengalop door de smeltende sneeuw, over de ijsplaten in sliding stops, over de hard opgevroren ongelijke kleigrond. Mijn paarden staan overigens 24/7 buiten, ook de sportpaarden in dikke dekens... als ze in deze omstandigheden op hun giecheltje zouden gaan, zou ik hen ook niet meer kunnen trainen en uitbrengen op wedstrijden in de Ardennen: daar is het asfalt bergafwaarts een stuk gladder dan de ijsplaten hier in NL.

Wellicht zijn sommige paarden echt niet handig op gladde ondergrond? Ikzelf ken dit soort paarden niet, maar wellicht ligt dat aan mijn "omgeving" ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:09

scoxxx schreef:
Jouw ervaring is niet unaniem met de ervaring van anderen en mij.... Dat is toch raar? Waarin zijn jouw paarden dan zo anders?

Geen idee, maar ik ken zat paarden die net zo onvoorzichtig zijn als die van mij en dus ook gewoon binnen blijven. Alleen die mensen zitten niet in dit topic of helemaal niet op Bokt ;)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:13

De friezen hier blijven ook binnen want ze staan allemaal vierkant.
Heb nu al een keer gehad dat er eentje viel, en dan ook echt goed viel. Gelukkig had ze niks maar was wel even geschrokken want liep met een fries van een ander. Sindsdien hou ik die van mij nu zeker binnen. Ben veelste bang dat ze valt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:23

Die van mij gaan ook gewoon naar buiten, maar die van mij is echt NIET voorzichtiger omdat het glad is hoor, daar snapt hij overduidelijk niets van. Maar ja, een paar dagen binnen laten is absoluut geen optie, dus dan maar risico lopen op een blessure. Heeft hij in ieder geval een lekker leven.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:27

zo is die van mij ook tulandro, ondanks dat ie er dagelijks uit komt toch altijd ontiegelijk gek, en niet om zichzelf denken.

vanmorgen is de hoefsmid geweest, en heeft ie sneeuwbeslag gekregen incl propgaten waar ik meteen van die widiapuntjes in heb laten zetten... die kan die gewoon onder houden.
meteen getest en hij glijd geen kant meer op, hoe gek hij ook doet dus ik ben blij +:)+

wellicht dat we zelfs weer iets kunnen gaan rijden in de sneeuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:12

scoxxx schreef:
Mindim schreef:
Hier is het een drama.

Ik denk dat de overgang van binnen naar ijsplaten niet verstandig is nee.
Ik denk wel dat als je van begin december toen het ging sneeuwen en vriezen.... je paarden al gewend maakt aan winterse omstandigheden, het risico vrij klein is.

Hier is ook een stukje doorgang van het ene weiland naar het andere weiland gigantisch oneffen. In de regenperiode zakten ze tot hun pijpbenen weg in dit stukje van 1.5 meter bij 2 meter kleigrond.
Gisteren galopeerden ze er overheen, inclusief mijn ouwetje met zijn rotte pootjes.
De zandpaddock is ook redelijk aangestampte sneeuw... in volle rengalop ging er geen enkel paard op zijn snufferd.

Ik merk dat mijn ouwetje die vroeger veel op stal heeft gestaan, veel instabieler is dan mijn jonge paarden die nooit op stal hebben gestaan.

Wellicht is het een idee om jouw paarden vanaf een begin van een vorst-en sneeuwperiode, te laten wennen?

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. De paarden over wie het gaat zijn 25 en 27. Sneeuw maakt niet uit en normaliter staan ze dagelijks buiten. Mijn paard kreeg einschuss en had enorme benen en we kregen het advies van de da, haar enkele dagen binnen te laten staan. Toen ze weer naar buiten mocht, is het hier gaan ijzelen. En daarna sneeuw. Dus sneeuw met een ijslaag er onder. We zitten in Groningen en aangezien hier niet veel sneeuw is gevallen in vergelijking met Limburg, is het dus meer ijs dan sneeuw. Ze staan nu iets meer dan een week binnen. En de oude ruin gaat bijna uit zijn plaat. Mijn merrie is al eens uit gegleden op het ijs en heeft een behoorlijke terugval in conditie gemaakt. Het is niet verantwoord deze dieren nu over het ijs te laten rennen. Want ze hebben teveel energie om rustig te blijven en uit te kijken.

Maw, de paarden staan normaliter elke dag buiten, de tinkers 24 uur per dag. Ze hebben tot een anderhalf week geleden ook dagelijks buiten gelopen. Maar door omstandigheden ging het nu niet meer. En hier zijn het brokken piloten. Mijn tinker maakt regelmatig een buiksliding en zelfs hij loopt megavoorzichtig in zijn paddock. Mijn merrie lag al eens op het ijs.
Normaliter is dit bij ons ook de dagelijkse praktijk :D
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:13

Tulandro schreef:
Die van mij gaan ook gewoon naar buiten, maar die van mij is echt NIET voorzichtiger omdat het glad is hoor, daar snapt hij overduidelijk niets van. Maar ja, een paar dagen binnen laten is absoluut geen optie, dus dan maar risico lopen op een blessure. Heeft hij in ieder geval een lekker leven.

De mijne heeft ook een heel lekker leven hoor. Alleen een oud paard komt niet of heel slecht over blessures heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:15

scoxxx schreef:
Gisteren de gehele kudde in rengalop door de smeltende sneeuw, over de ijsplaten in sliding stops, over de hard opgevroren ongelijke kleigrond. Mijn paarden staan overigens 24/7 buiten, ook de sportpaarden in dikke dekens... als ze in deze omstandigheden op hun giecheltje zouden gaan, zou ik hen ook niet meer kunnen trainen en uitbrengen op wedstrijden in de Ardennen: daar is het asfalt bergafwaarts een stuk gladder dan de ijsplaten hier in NL.

Wellicht zijn sommige paarden echt niet handig op gladde ondergrond? Ikzelf ken dit soort paarden niet, maar wellicht ligt dat aan mijn "omgeving" ;)

Mijn paarden zijn niet zo voorzichtig helaas, maar dat zal vast aan mij liggen :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:17

Eciara schreef:
Die van ons gaan ook elke dag naar buiten! Voor de paddock is het een ijsbaan maar ze weten dat en doen ook heel voorzichtig! Ik heb pas vorig weekend me ijzers eraf laten halen daarvoor liep ze gewoon met ijzers en dat ging ook goed, wat meer glijden maar dat wist ze ook! Ook ik vind dat je de paarden gewoon elke dag naar buiten moet doen! Ze voelen gewoon wat wel en niet kan! En juist doordat ze elke dag buiten lopen raken ze helemaal gewend aan de gladheid.

Idd, door elke dag buiten te komen, zijn ze veel rustiger. Bij ons ook. Maar wanneer een paard boxrust heeft gehad en eigenlijk nu weer naar buiten mag, in deze omstandigheden, is dat misschien niet zo verstandig.
Ze hebben energie te veel, zijn even niet buiten geweest en ik hoef je vast niet te vertellen hoe paarden dan reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:19

Setteli schreef:
Ik heb beide dagelijks buiten staan in de sneeuw. Paard heeft alleen voor ijzers, pony loopt blootsvoets. Af en toe staan ze een dagje binnen, als het echt bar en boos buiten is. Maar de dag erna lopen ze heel rustig naar buiten, doen geen gekke dingen. Pony wil wel eens een rondje rennen, maar m'n paard vind het hooi in de wei (eh, sneeuw :+ ) veel belangrijker.
Ik zou ze lekker naar buiten doen, evt hooi erbij, zodat ze wat afgeleid zijn en niet gelijk gaan racen.
Zolang op stal is wel een beetje sneu. Maar goed, ieder paard is anders.

Ik denk dat je het over mijn paard hebt? Die moest verplicht op stal vanwege haar been met einschuss. Ik vind het zelf ook sneu, maar het was niet anders.