Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:17

Kom binnenvallen en heb dus niet alles gelezen. Ik moet op de brommer en als ik nu naar buiten kijk is er geen doorkomen aan. De afgelopen week ben ik met die ijskoude wind wel gegaan en heb paardje buiten gezet. Die was er niet echt gelukkig mee, maar ik moest wel even uitmesten. Vandaag ga ik de eigenaresse bellen met de vraag of zij wil opstrooien. Ik hoop dan dat morgen de weg zover vrij is dat ik wel gewoon op de brommer kan stappen. Het is niet anders...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:18

Wij staan met 4 paardjes en hebben gelukkig een voer-uitmest-binnen-buitenzet-schema (leuk scrabble woord),
dus als het echt rot weer is en het is niet mijn "beurt" dan blijf ik wel eens thuis.
Toevallig ben ik vandaag en morgen ochtend de sjaak, dus ik ga er straks lekker lopend naar toe (door een dikke laag sneeuw). Gelukkig is het maar een kwartiertje lopen, dus dat is te doen!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:18

Annelies is nu lekker met de trailer naar Kootwijkerbroek.
Dus TS, je bent idd een watje :D :P

MyrtheJ

Re: Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:21

Hier was het gelukkig goed te doen :j . Ben sommige dagen zelfs 2x geweest... Terwijl ze gewoon buiten komen en gemest/gevoerd worden. Woon ook maar 5 min van stal vandaan, dat scheelt :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:24

vandaag dik een uur gereden met de auto over een ritje van 10 minuten, maar als je je snelheid aanpast, is het zeker te doen.
(Bijons is vandaag wee ongeveer 15m gevallen)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:24

Eerlijk? Nee, ik ben deze dagen nog niet geweest. Mijn paard staat zo'n 13 km van huis vandaan en ik moet alles op de fiets doen want ik heb geen rijbewijs en mijn vriend zit zelf in de strooidienst dus die moet 24u per dag 7 dgn per week paraat staan. Helaas strooit de gemeente erg slecht en ik kan dus niet fietsen. Ben laatst al uitgegleden en ik werk daarnaast ook nog. Gelukkig staat mijn paard in volpension dus hij krijgt zijn voer, schone stal en zolang het weer het toelaat komt hij buiten.
Vandaag laat ik me ophalen door mijn schoonvader want straks gaat het sneeuwen en mijn fiets staat daar!

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:25

@Zilfstar: ik denk dat je nu veeeeeel meer problemen heb ;)
aangezien we hier tot ons enkels in de sneeuw staan op de weg en het maar blijft sneeuwen en sneeuwen
het is idd geen fijn weggetje voor jullie bij stal, beide kanten sloot
vind het daar ook al doodeng om met trailer te rijden (zonder sneeuw ;))

bij me ene paard was ik vanmorge al geweest
maar me andere paard wou ik om half 1 heen gaan, maar toen lag der al zoveel sneeuw en bleef maar sneeuwen
ik heb ook geen winterbanden!
maar hij staat op pensionstal dus voor eten hoef ik niet te zorgen en een vriendin van mij haar vriend woont er naast dus ze ken lopent naar mijn paard en heb haar dus gebeld zij doet nu zijn stal en rijd hem, dus goed opgelost

maar dit is de aller eerste keer dat ik niet ga vanwege het weer
voor de rest waren de wegen van de week gewoon goed te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:53

Ik ben deze week nog niet kunnen gaan :( Heb tijdelijk geen auto, mijn achterrem op de fiets heeft het begeven (kabeltje doorgeknapt door het vriezen) en is een uur te voet in de zomer, als je doorstapt. met dit weer weet ik het niet eens. Hier strooien ze niks en glij je over het voetpad alsof je op een ijsspiegel loopt. Je moet je vasthouden aan de omheiningen van de huizen om niet op je bek te gaan.

Daarnaast heb ik vorig jaar een blessure opgelopen die gevoelig is in de winter en echt hinder geeft. Heel de boel trekt in kramp. Dus als ik te voet ga zou ik wel op stal raken maar dan raak ik niet meer terug.

Ik vind het ook vreselijk zonde, want had ze vorig jaar gewoon op doe-het-zelf-pension. Heb nooit geklaagd, vond het net nog een leuk avontuur om elke keer met zo'n rotweer er nog op uit te trekken. Heb een paar keer op een haar na tegen een voorgeven van een huis gezeten of tegen aankomende vrchtwagen, maar dat nam ik er graag bij. Het grootste probleem, in combi met de factor geen fiets of auto is mijn werkrooster. Normaal wisselt dat mooi gelijkmatig af zodat ik zeker om de dag kan gaan. paard staat dit seizoen vol pension. Krijgt eten, knuffels en aandacht, mag zo veel mogelijk buiten en wordt standaard door de uitbaters gedaan en ze was toch niet in training. Nu heeft de chef beslist dat ik, wegens zieke collega, nog paar weken zowat constant de late shiften heb. Dus om half 10 naar station vertrekken en pas om 21u weer in station aankomen. En ik zie het nu even niet zitten om om 21u nog een uur te gaan stappen in het pikdonker met dit weer, en om dan ginds om 22u30 nog een uur terug te gaan stappen langs banen met weinig verkeer...

's ochtends lukt ook niet, doe dan mestal huishouden of de boodschappen omdat de winkels anders niet open zijn.

dus als het een keer niet lukt, da's dan jammer, als je paard vol pension staat of je hebt hulp, is het geen ramp. mensen die op half pension staan en er geen zak naar omkijken vindt ik wel compleet ongepast.

In de zomer staan ze btw 24/7 buiten en ga ik soms een halve avond, soms gewoon ff paard checken, drinkbak bijvullen en terug naar huis. Dan mist ze me echt niet hoor :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:57

marise83 schreef:
stef schreef:
Ja hoor, net 10 kilometer op de scooter (ja! Scooter! ;) ) getuft. Goed ingepakt, niet harder dan 20 km/u, voetjes ernaast en in mn hoofd: "wat er ook gebeurt, NIET remmen!" :P

Dat doe ik je niet na hoor!! +:)+

haha respect inderdaad, ik doe het ook wel met mijn scooter, maar alleen als het moet. Het is inderdaad prima te doen zolang je niet remt en vooral langzaam gaat. Voeten ernaast en gaan :P

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:58

Natuurlijk gaan we naar stal! :D
Paardje moet ook een borsel over zich heen krijgen& ook eten, dus ook ik ga me straks door het weer wagen :+ :brr:

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:59

Bij ons worden ze gevoerd, gemest, buiten- en binnengezet.
Hoef dus ook eigenlijk alleen te gaan om te poetsen en te rijden.
Ben vandaag wel gegaan, we hebben winterbanden onder de auto dus dat kon gewoon.
Paarden waren heel druk, en zelfs in de binnenbaan lag sneeuw

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 15:00

window schreef:
@Zilfstar: ik denk dat je nu veeeeeel meer problemen heb ;)
aangezien we hier tot ons enkels in de sneeuw staan op de weg en het maar blijft sneeuwen en sneeuwen
het is idd geen fijn weggetje voor jullie bij stal, beide kanten sloot
vind het daar ook al doodeng om met trailer te rijden (zonder sneeuw ;))

bij me ene paard was ik vanmorge al geweest
maar me andere paard wou ik om half 1 heen gaan, maar toen lag der al zoveel sneeuw en bleef maar sneeuwen
ik heb ook geen winterbanden!
maar hij staat op pensionstal dus voor eten hoef ik niet te zorgen en een vriendin van mij haar vriend woont er naast dus ze ken lopent naar mijn paard en heb haar dus gebeld zij doet nu zijn stal en rijd hem, dus goed opgelost

maar dit is de aller eerste keer dat ik niet ga vanwege het weer
voor de rest waren de wegen van de week gewoon goed te doen

HA! Een plaatsgenoot!!! En stalgenoot??? Of dat niet (kan het aan je profiel niet zien hihi)

Ja errug he vandaag!! En dan te weten dat die weg dus bijna niet gestrooid of geveegd wordt... Maar... ik heb mijn man gestuurd :+ Of nou ja... hij bood het zelf aan <3 Die heeft een leasebak BMW diesel met winterbandjes en had wel zin om effe lekker te mesten (wel fijn hoor, zo'n vent), anders had ik zijn wagen gewoon effe geleend. Dat lukt door de week niet, want dan is hij op zijn werk natuurlijk. Nu kan ik bij ons zieke dochtertje thuis blijven (nou ja ziek... was in orde vanmorgen, heeft gezwommen (extra les) en nu net stort ze in en heeft ze 39... |( dus ligt nu lekker te bed ) en onze zoon zit lekker TV te kijken.
Ben vanmorgen idd ook door dit bagger weer naar zwembad geweest en terug. Met de eigen auto (man moest naar stort met de zijne). Nou nou nou, heb een paar schuivers gemaakt hoor in de bochten!!!

Ach kijk, mijn autootje past wel bij mij. Klein wagentje, Smart 44, prima boodschappenkarretje maar dus wel met speciale bandjes eronder. Praktisch met een beetje pit en zo ben ik ook. :P
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 04-12-10 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 15:02

rapido schreef:
Wow, begrijp me niet verkeerd, als je op een pension stal staat is dat natuurlijk niet van toepassing wat ik zeg maar als je op een stal staat waar iedereen alles zelf moet doen dan is het knap lastig als het steeds dezelfde zijn die niet (willen/kunnen) komen en zelfs geeneens even bellen of afspraken maken over hoe en wat. Als mede stal bewoner om het zomaar te noemen voel je jezelf dan toch geroepen om dat paard van diegene dan te verzorgen als je savonds als laatste er bent en na het voeren het licht uit moet doen en soms kan er dan geeneens een bedankje van af! (bin there, done that!)
Maar zoals ik al zei dat zijn vaak steeds dezelfde personen en dan denk ik ga lekker op een pension stal staan waar alles voor je gedaan word dan is dat geen probleem toch!?

Nee als je op een doe-het-zelf-plek snap ik hem helemaal. Ik merk hier ook dat er enkele zijn die zich overal onderuit halen. Zo moeten wij op de zondag onze eiegen groep buiten zetten. En er zijn 2 van de 6 mensen die zich dus nooit inschrijven. Dat is echt k*t. Dus zeker met dit weer: bell elkaar idd effe! Maar daarom sta ik dus idd op een vol pension (en die ene dag geen drollen scheppen kan hij best tegen) omdat ik ook wel eens een dagje niet kan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:03

Nou, ik dacht net ook, lekker naar stal, nog even rijden in de binnenbak. Helaas had de auto voor mij wel winterbanden en ik niet. Ze ging veel eerder op de rem voor een geparkeerde auto aan onze kant van de weg. Tsja, en mijn auto, had geen grip.. Boem... dus nu een trekhaakvormpje in de bumper van onze auto. Heb gelijk winterbanden besteld (daar gaan mijn leuke nieuwe dekjes de komende tijd!).
Op de fiets/snorfiets ben ik ruim 45 minuten bezig, en met dit weer nog wel langer, da's dus geen doen. Ze worden wel ook gewoon gevoerd en alles... dus ik hoef niet, maar prettig voel ik me daar niet bij!

Het lijkt hier nu eindelijk iets minder te worden met sneeuwen, dan pak ik zo fijn mijn eigen Corsaatje, die voor mijn gevoel beter op de weg ligt. Maar nog maar zien, want we moeten eigenlijk ook naar de Sint toe, en dat is nog wel 80km rijden.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:08

Ik ben eens 1 avond niet geweest, krijg ik telefoon dat dr eentje koliek heeft. Dus moest ik toch gaan :Y)

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:12

haha nee geen stalgenoot ;)
1 paardje staat in de winter wel bij Marsua dus we staan niet ver van elkaar af

ik heb een yaris en gisteravond aardige glijders gemaakt :=
dus nu het er zo uit ziet ga ik het niet opzoeken

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:22

Ik ga wel elke dag naar mijn paard, ook al zou hij verzorgd worden als ik niet kom. Komt elke dag buiten, maar doe zelf de stal en zijn voer. Dat kan ik natuurlijk ook klaarzetten, maar ik wil toch elke dag zijn dekens goed leggen, beetje troetelen, wandelen, de stal doen en zelf hooi geven. Ik moet er lang voor rijden, in dit weer helemaal niet ideaal, maar ik ga toch. Dan maar wat langzamer. En dan te bedenken dat er bij ons iemand op stal staat die nota bene in dezelfde straat woont en niet kan komen... En dus doen we om beurten zijn paard, want we laten dat dier natuurlijk niet zonder eten en beweging staan, maar toch, het komt op ons wel makkelijk over.

Dat gezegd, ik heb geen kinderen verder en werk op het moment niet. (niet door eigen keuze helaas) dus ik heb wel de tijd om op mijn gemak naar stal te tuffen. Als je paard vol pension staat en buiten komt of beweging krijgt, zie ik het probleem niet om eens een dagje over te slaan. Maar al een week anderen (zonder te vragen) voor je paard laten zorgen omdat je niet kunt komen, terwijl je de afstand kunt lopen, tja dat vind ik echt belachelijk.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Emerald op 04-12-10 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:24

Frank schreef:
Annelies is nu lekker met de trailer naar Kootwijkerbroek.
Dus TS, je bent idd een watje :D :P
Jemig, dat is weer het andere uiterste!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:25

Ja ik ben 's ochtend gegaan..
Ik moet 6 kilometer ofzo over zo'n boerenweggetje waar je niet met 2 langs elkaar kunt passeren, dus elke keer met wegrijden ging de auto slippen als ik uit zo'n uitrijplek wilde :')

Op de heenweg heb ik nog wel 50 gereden (je mag daar 60), maar terug sneeuwde het ZO hard, dat ik echt niet harder dan 20 ben gegaan.. en dan nog voelde je de auto letterlijk onder je schuiven :=
Maargoed je zag gewoon de weg dus niet meer door de sneeuw, en er wordt niet gestrooid..

Heb net deze week mn rijbewijs opgehaald, is wel gelijk een uitdaging zo in de eerste week dat je in je eigen autotje rondcrosst :')

Maarja ik heb dus ook een auto met extra brede banden, erg handig op dit moment ahum :')

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:31

ik rij 3x per dag naar willem......ik doe alles zelf,weer of geen weer. :D

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:32

ik kom 1x in de week en nu zelfs 1x in de 2 weken,
heerlijk!

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:49

Mijn paarden staan op n privé stal : ik hoef niet te mesten. Voer wel zelf ( eigen keuze) en geef 's avonds nog hooi bij. Verder rijd ik wel quasi dagelijks.
Ik ga echt elke dag naar mijn paarden toe...weer of geen weer. Voel me der gwn niet goed bij als ik ze n dag niet gezien heb!
Ik moet ook een stukje binnenwegen doen die ook zéér gevaarlijk glad kunnen zijn. Dat heb ik vorig jaar mogen ondervinden, toen ik met mn autootje de gracht in belandde 's avonds na n bezoek aan de paarden.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:53

In de gracht?
bah dat meen je...
erder zponder al te veel letsel vanaf gekomen?

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:56

Lekker in de bak stappen en dr op zitten, met een heerlijke warme kont haha, rondje longeerbak even energie dr uit (met die sneeuw gaat het nog gelukkig.. ze heeft geen ijzers en staat goed op dr benen), en ze staat verder nog een aantal uur buiten in de paddock. ze krijgt ook nu veeeel minder kracht voer, meer voor het idee nu.. anders staat ze met overtollig energie op stal die ze niet kwijt kan, is ook zo sneu.

en ik ga ook weer of geen weer, ik kon niet fietsen (10 min fietsen) dan maar lopen door 15 cm sneeuw heb dr mooi een uur over gedaan
wat je all niet over hebt voor zo'n beessie (ben bijrijder) mesten doen we zelf, en voer klaar zetten ook.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:59

ik heb ze thuis staan en voor mij is het nu simpel, wel is het veel extra werk door de sneeuw en vorst ; water geven met de hand baan fresen en slepen,ik ben er nu echt de hele dag mee zoet... en ik vind het fijn als de mensen die hier een paard gestald hebben een handje meewerken.. ;)
ik heb jaren zelf op een pensionstal gestaan en geen dag verzaakt om naar mijn paard te gaan vooral met dit soort weer,de pensionstal eigenaar heeft er zoveel werk bij waar sommige mensen niet eens bij stil staan en hij zal blij zijn met wat extra handen,en als je het nu mooi kan regelen met wat anderen wbt wie welke dag of tijd gaat en de diensten wat verdeeld hoef je misschien niet elke dag heen ...