vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:25

Gaan die niet heel snel kapot dan?

Haha het lijkt me wel een komisch gezicht, ik heb ze ook; roze met witte hartjes :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:26

Nee. Mijn ervaring met gewone wollen sokken is dat ze heeeel snel slijten. Maar die hele grof gebreide met die nopjes gingen best lang mee :j Ik gebruikte wel enkel voor korte stukjes (stal > paddock of stal > bak bijv.)

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:28

Dank jullie wel voor de herinnering :)* ik heb gelijk even de smid gebeld en die komt volgende week sneeuwringen tussen de voorijzers zetten en achter komt ze op blote voeten te staan. De ander staat altijd al ijzerloos, dus dan kunnen de dames er weer tegen :D

Baleno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:28

ik vond sneeuw altijd leuk, nu ook nog wel zeker met Nimbad die dan als een gek rond rent in de bak met sneeuw(is wel erg grappig)
maar ik hoop dat het niet te lang gaat duren met al die sneeuw, ik heb nl. 9 januari kringselectie, dus ik hoop dat het dan al over is.
en 19 december heb ik ook een uit wedstrijd, dus vraag me af hoe we dat gaan doen met de trailer :(:)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:43

Focussed schreef:
Met glad erf doe ik mijn paard altijd huissokken (die dikke met van die nopjes eronder aan).

Edit: Whaha nu ik m'n post zo terug lees klinkt het echt alsof ik Pokemon ben :')

_O- Zie dat al helemaal voor me!!!
:D :D

Maarrre we gaan t wel onthouden! :D

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:55

Als er sneeuw ligt ga ik niet met de trailer rijden.

Mijn paard staat ongeveer 5 minuten met de auto vanaf de manege maar zal je maar gaan glijden met trailer en al.... brrrrr

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:00

polly2 schreef:
Bonny4life schreef:
na het weerbericht van net toch in een lichte winterdepressie geraakt...en dat in de herfst...

Ik heb het ook gehoord....maar geloof er niks van.
Heel vaak hebben ze het weer voor de volgende dag nog niet eens goed voorspeld.
Dus de voorspelling van vijf dagen vooruit is helemaal onbetrouwbaar.

De grootste hobby van onze weermannen en vrouwen is ons de stuipen op he lijf jagen.

wat mij betreft: eerst zien, dan geloven.

Juffrouw Ooievaar loopt hier nog steeds in het weiland. Zolang zij niet naar warmere oorden vertrekt, maak ik me nog nergens zorgen over....

Wat een heerlijk positieve post! Ik word er bijna weer blij van :D

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:09

wat ik me nou altijd afvraag he, hoe slecht (of gevaarlijk) is het voor de benen als het straks gevroren heeft en/of gesneeuwd en ze gaan in de padock die over het algemeen vrij vlak is, alleen in een bepaalde hoek wat hobbelig omdat dat nu wat natter/mul is.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:09

Yess sneeuw! *\o/* *\o/* Heb er weer helemaal zin in :)
Lekker sleeen en mooie foto's maken <3

Mijn paardjes staan altijd buiten, in paddock met schuilstal en bak. Overdag gaan ze lekker het land op, ook met sneeuw en vrieskou.
Heb vorig jaar zelf gezien dat ze echt niet achtelijk zijn en zelf snel genoeg doorhebben dat ze moeten oppassen..
De bevroren bak laten we voor het rijden aanrijden met een zware shovel en de paddock houden we begaanbaar met strooizout.
En de H2Go bag komt straks ook weer uit de kast bij bevroren waterleidingen, tis allemaal best te doen!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:14

Ik moet het drenken met slootwater zien te redden tot het niet meer kapot te hakken is. Daarna komt de net gekochte H2O-bag in actie.
Hoe doen de Oostvaardersplassenpaarden het met drinken? Slaan die het ijs stuk met hun hoef OF onderkaak zoals iemand me vertelde?
Ik hoop natuurlijk dat mijn pony's ook zelf zo handig zijn. :P

Verder natuurlijk duimen dat het niet weer 2 maanden gaat duren!

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:15

Mocht er echt sneeuw komen: Kom maar op!
Zolang het geen drie maanden duurt voordat het weer weg is tenminste. Veulen van m'n merrie komt

Paarden komen bij ons gewoon buiten, proberen de paddocks zoveel mogelijk sneeuw/ijsvrij te houden.
En als de paddocks niet meer kunnen gaan ze in de bak, die wordt dusdanig onderhouden dat die vrijwel altijd goed is. Dus probleem voor de paarden is er ook niet hier. :)

Ook geen wedstrijden in het vooruitzicht, paard is drachtig dus dat doen we maar even niet.

En 't blijft leuk om foto's te maken met sneeuw. :D

Enige nadeel zou ik vinden dat Connexxion geen wintertest-ding gedaan heeft met de treinen volgens mij, en ik dan niet weet hoe ik op school moet komen. :Y)

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:18

Mandarijn schreef:
Enige nadeel zou ik vinden dat Connexxion geen wintertest-ding gedaan heeft met de treinen volgens mij, en ik dan niet weet hoe ik op school moet komen. :Y)

Hihi ieder nadeel heeft z'n voordeel he, gwn heel lang sneeuwvrij :)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:20

Wij hebben op 't werk allemaal zeilen in de bak + paddock liggen, met stenen aan t einde. Echt een rot klus maar door dit hebben we het best lang goed gehouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:24

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:29

polly2 schreef:
Bonny4life schreef:
na het weerbericht van net toch in een lichte winterdepressie geraakt...en dat in de herfst...

Ik heb het ook gehoord....maar geloof er niks van.
Heel vaak hebben ze het weer voor de volgende dag nog niet eens goed voorspeld.
Dus de voorspelling van vijf dagen vooruit is helemaal onbetrouwbaar.

De grootste hobby van onze weermannen en vrouwen is ons de stuipen op he lijf jagen.

wat mij betreft: eerst zien, dan geloven.

Juffrouw Ooievaar loopt hier nog steeds in het weiland. Zolang zij niet naar warmere oorden vertrekt, maak ik me nog nergens zorgen over....

Ik hoorde wel laatst dat ooieveaars niet meer perse weg vliegen in de winter. Maar ik ben ook van het eerst zien en dan geloven.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:40

mijn smid komt morgen en mn merrie krijgt zooltjes er tussen.. die speciale sneeuwbandjes heeft hij niet moet hij bestellen en hij zegt dat zooltjes beter werken... achter gaat ze op blote voet mits de kwaliteit van de hoef goed genoeg is. anders achter ook zooltjes

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:48

Ik ben heel benieuwt hoe deze winter gaat worden
Overdag blijf ik de veulens buiten doen maar ik denk meschien wat minder lang dan ik nu doe als ik zie dat ze het echt koud hebben.. Als het avond word gaan ze zoiezo lekker warm op stal :) Mijn paarden staan op een loop afstand van 6 minuten dus mocht het helemaal onbegaanbaar worden de straten enzo dan kan ik erheen lopen met mn snowboots :P

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:00

shilady schreef:
Ik ben heel benieuwt hoe deze winter gaat worden
Overdag blijf ik de veulens buiten doen maar ik denk meschien wat minder lang dan ik nu doe als ik zie dat ze het echt koud hebben.. Als het avond word gaan ze zoiezo lekker warm op stal :) Mijn paarden staan op een loop afstand van 6 minuten dus mocht het helemaal onbegaanbaar worden de straten enzo dan kan ik erheen lopen met mn snowboots :P

Oh, dat is wel een dik voordeel hoor. :j Afgelopen winter kneep ik 'm behoorlijk toen het sneeuwde als een tierelier en ik al glibberend de weg op ging. Mijn vriend verklaarde me voor gek, maar wat moet je dan? De paarden dichtbij huis (of nog beter: aan huis) hebben is met dit slecht weer echt super fijn lijkt me, je hoeft dan het gevaar niet zo op te zoeken.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:02

Als het niet glad is ga ik nog wel eens een buitenritje maken (bij sneeuw evt. in het gras, daar is hier genoeg van). Als dat niet kan heeft ze inderdaad lekker vakantie. Meestal vind ik het in het begin heerlijk om eens niet te hoeven rijden, maar na een paar dagen ben ik er altijd alweer klaar mee. Wanneer ik dan na 3 maanden (zoals vorige winter) weer kan gaan rijden ben ik weer super gemotiveerd :D

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:17

Hoi,
Mijn shetje staat ook buiten 24/7 (zonder hoefijzers)
En als hij niet beweegt wordt ie gek en gaat hij naar doen (bijten trappen dreigen)
Ik ging altijd wandelen en fietsen over het gras, want daar was het het minst glad.
Maar wel heeel voorzichtig.
Dit jaar zie ik het wel, en wil ik proberen te gaan sleeen (hij loopt erg vaak voor de kar)
Ook heeft hij toen het te glad werd een soort van vakantie gekregen.
X

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:19

Neej ik haat het juist :') me pony is geschoren zodat we de winter konden doortrainen en nu kan ik niet rustig thuis zitten omdat ik de hele tijd denk : '' O god heeft ze het niet te koud! '' En laat staan dat ik niet kan rijden...
En gadsie van je fiets afvallen ... en die kou en die prut van de sneeuw...

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:53

Ik zit met hetzelfde probleem, maar dan nog een tikkeltje erger. Ik heb namelijk een tijdbom die afgaat als je niet iedere dag met hem gaat rijden, ook met sneeuw. Wat mijn paardje dan doet wanneer hij er niet iedere dag uit is, is lekker hard door zijn uitloopje rennen. Gevolg? Blessures! Hij heeft geen ijzers, dus ook geen kalkoenen, en we hebben ook al geen buiten of binnenbak. Help? Dan heb ik het niet alleen over de gladheid, maar ook over de enorme ijsklompen die zich onder zijn hoefjes gaan vormen na twee passen. ;(

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:58

ik denk dat ik ook weer een grote winterstop moet houden ):
heb geen eigen bak alleen land, moet dus altijd bij mijn vriendin rijden alleen is die bak met regen al niet echt te genieten dus laat staan met bevroren ondergrond wel.
k kan vragen of ik van het winter op de manege een paar keer mag rijden maar dat moet ik eerst nog maar even mogen :P

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:04

Mijn normaal 24/7 buiten shetlandertjes gaan met sneeuw altijd op stal. Dit vanwege sneeuwhappers en geen zin in nog een keer koliek daardoor.
Waar de paardjes staan is een weg die gestrooit word, en het erf ook.
Dus opzich kunnen we nog wel wandelen enzo. Alleen kijk er niet naar uit om ze op stal te moeten zetten.
Hopelijk valt het wel mee met de winter (jaja ik heb nóg goede hoop :)))

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:22

Voor mij word het dit jaar voor het eerst dat ik dit mee ga maken. Ik ben nl verhuisd van de zomer. Eerst stond ik op een grote manege/pension stal met binnenbak. Dus vorst en bergen sneeuw was geen enkel probleem. Ik kon de hele winter door rijden. Dwz, als de bak vrij was. Tussen 18.00 en 22.00 was de bak altijd bezet door groepslessen en andere onzin. Dus als je wilde rijden kon je pas om 22.00 in de bak. :(

Maar nu sta ik bij een kleine pension boer met alleen een buitenbak. En als ik zn box uit stap dan sta ik gelijk op het erf. Dus het zal mij benieuwen. Ik heb wel al uit voorzorg de ijzers eraf gehaald. (Hij had alleen voor ijzers) En die blijven er ook af. Ik rij nu toch geen wedstrijden meer. En met het weer wat op komst is ga ik toch ook niet de weg op.

Ik wil ook kijken of ik wat strooizout kan bemachtigen. Dan kunnen we het erf iig een beetje redelijk houden. En we moeten van de boer de grote specie kuip van de Gamma alvast klaar zetten. Want als die vorst echt doorzet dan word het water afgesloten tegen bevriezing. Ik denk wel dat de bak bij ons ook stijf bevroren zal zijn. Want de onderlaag is altijd vrij nat. Hij is nu echt heerlijk te rijden. Maar ben bang dat als de vorst eroverheen komt, de bak flink bevroren zal zijn.

De paarden gaan hier wel gewoon zoals normaal de paddock in, in 3 groepjes zei de boer. Per groepje ongeveer 2,5u. Of er nu sneeuw ligt, of dat de paddock bevroren is.

En dat ik niet zou kunnen rijden vind ik niet erg. M'n paardje is met wedstrijd pensioen. En "omgeschoold" tot echt recreatie paard. Krachtvoer krijgt hij toch al nagenoeg niet meer. Hij krijgt 's ochtends en 's avonds 2 handjes Pavo Enjoy.. Dus dat is de moeite niet. Verder krijgt hij de hele dag hooi. Dus hij mag van mij lekker uit zn neus eten. Hij heeft z'n hele 16 jarige leven al hard genoeg gewerkt. (Tot z'n 12e manege paard en daarna nog tot de M2 dressuur gereden) Nu mag hij lekker paard zijn.