Bokkers zonder dekens??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

Re: Bokkers zonder dekens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:49

Ja gewoon stro.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:13

De paarden hier gaan gewoon naakt.
Bij het nieuwe paard twijfel ik nog omdat die altijd dekens op heeft gehad.
Als ik zie dat hij het koud krijgt gooi ik er wel wat op.
En dan volgend jaar weer zonder proberen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:49

zap schreef:
FitzChivalry schreef:
De mijne krijgt geen deken op.. dat vind ik veel te veel gedoe, en hij heeft een prima wintervachtje..
Een beetje te dik om te werken, maar ik scheer er dan de hals uit.

Heb je hier misschien een foto van? Of een model? En gooi je ze dan daarna ook geen deken op?

Ik wil mijn pony ook geen deken opdoen, gewoon omdat ze er een hekel aan heeft. Ik moet erbij ook zeggen dat de mensen op stal alweer staan te dubben wat ze erop moeten gooien en dat ik het heerlijk vind om daar niet over na te hoeven denken :P. Overigens is die van mij na een flinke buitenrit en flink bezweet, binnen 15 minuutjes stappen/grazen weer kurkdroog :j. Dus nodig is het zeker nog niet :D

Beetje laat, maar ik was dit topic kwijt..

Afbeelding
Ik heb alleen de singelplaats meegeschoren, de rest van de buik bleef behaard..
Hij heeft geen deken op gehad, gaat de hele dag op de weide, 's nachts op stal.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:51

Twee wel, derde alleen als het heel koud word.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:58

Fitz, dat ziet er nog grappig uit ook. Lijkt me een prima idee. Als ik niet intensief met paardje zou trainen + wedstrijden zou ik het denk ik ook zo doen.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:06

Allebei zonder deken! De 2 en half jarige staat dag en nacht buiten (met schuilstal) en haar moeder van 6 staat een paar uur buiten in de winter (nu nog de hele dag) en verder op stal. Bevalt prima! (zijn kwpners.)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:29

Dit jaar zonder deken. Hij vind het niet prettig om 1 op te hebben volgens mij, want hij loopt er constant aan te trekken.

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:30

ik rijd op een tinker die vrijwel altijd zonder deken staat + 24/7 buiten, ook in de winter geloof ik.
gaat prima!
meneer bouwt een flinke wintervacht op ( complete work out dus om schoon te krijgen :P )
xx

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:36

nee, geen dekens, komen er ook echt niet op; behalve als er medische gronden voor zouden zijn. Ik heb twee bolletjes wol, 24/7 buiten, goed uitstappen, voldoende te eten houd ze tot nu toe sterk en gezond. deze ponies zijn vanaf geboorte gewend buiten te staan in weer en wind.

AngloArabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:01

In ROS staat een heel artikel over dekens misschien interessant om eens te lezen !
Paard bouwt zelf zijn eigen isolatie op dus heeft inprincipe geen deken nodig, ideale temperatuur voor een paard ligt tussen de 10 en 4 graden ( artikel ROS )
Mijn paard staat ook zonder deken.
Voor het rijden een goeie warming-up stappen en na het rijden goed droogstappen evt. zonder zadel zo kan het daar ook alvast drogen

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:31

JoviBan schreef:
Deken is niet nodig, echt niet. Het paard heeft al een deken, die heeft ie van de natuur gekregen. Vertrouw daar nou maar op. ;)

De natuur heeft het prima geregeld. Zowel bij mij als bij mijn paardenvriendinnen lopen alle paarden in de winter zonder deken en gewoon dag en nacht buiten. We hebben verschillende rassen van verschillende leeftijden: een welsh-a en een welsh-b, een shetlander, een lippizaner, 3 arabiertjes, een fjord, een KWPN-er, een haflinger en een connemara. De meeste paarden hebben nog nooit van hun leven een deken gezien trouwens (eczeemdekens uitgezonderd). De jongste is inmiddels 4 jaar en de oudste is nu 25 jaar.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:46

Mijn paarden staan ook altijd zonder deken buiten. Het bevalt me prima. In de winter staan ze snachts wel op stal en bij heel slecht weer gaan ze maar een paar uurtjes naar buiten. Heb totaal geen last van die lange wintervacht. Als ze na het rijden veel zweten stap ik lekker uit en laat ze daarna opdrogen op stal desnoods onder een zweetdeken. Na een uurtje zijn ze dan weer droog en kunnen ze weer naar buiten zonder deken. Paarden kunnen wel tegen een stootje hoor, zekers als ze het al gewend zijn.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:48

Geen deken hier en dag en nacht buiten.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 09:37

Vjestagirl schreef:
@ElsB: op deze foto kun je goed zijn hoe mijn paard er 's winter bijloopt. Dit werkt echt perfect!

Afbeelding

ik ga hier toch nog eens serieus naar kijken
want ik vind dit wel echt top!
dat je zo kan scheren
en dan toch zonder deken op kan.
scheelt een hoop nat paardje in de winter!!!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:39

Mijn paard draagt alleen zijn deken van moeder natuur.
Dan maar wat langer uitstappen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:56

Mijn paardjes hebben geen dekens op (shetje, Kwpn en een haflinger. Mocht ik dit jaar intensief gaan rijden dan wil ik de haf misschien wel zo als hierboven laten scheren. ze heeft zo'n mooie dikke vacht dat ze er met het rijden in de bak last van heeft. Ik ga niet voor compleet scheren omdat ik niet met dekens aan de gang wil.
Mijn andere paarden werken niet dus hoeven ook geen deken op. De kwpn er heeft het soms wel koud maar een deken werkt daar echt niet tegen. een berg hooi en een dak boven zn hooft heeft hij meer aan! (ze staan in een paddock met in loop stal)

De foto met dkeen in mn profiel is van een aantal dagen nadat ik hem kreeg. toen was hij helemaal geschoren en stond in de dekens. Dat was zn laatste winter in de dekens dus.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:59

Van de 3 heeft er eentje een deken op.
Wat langer uitstappen duurt bij mij minstens 4 uur ;)

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:22

Geen deken.
Heb mijn paard nu 3 jaar. Eerste jaar wel een deken op. Maar toen verhuisde ik van stal en daar gingen ze elke ochtend los. Aangezien ze dan spelen en rollen blijft een deken nooit lang heel en goed liggen. Ook stond hij af en toe met een nat dek op stal als ze in een regenbui gestaan hadden en dat vond ik veel kwalijker. Heb er dus voor gekozen zonder dek en dan maar meer poetswerk en een dikke vacht. Werkt perfect!!!! Zou niet anders meer willen. Voordeel vind ik ook dat je nooit bang hoeft te zijn dat het te koud is en je een uitrijdeken op moet doen met instappen en uitstappen. Zweten valt bij hem wel mee, stap goed in en uit. En als hij echt nat mocht zijn na het werk en het uitstappen dan doe ik een half uurtje een zweetdekentje op en is hij ook droog (maar dat is eigenlijk nooit echt nodig).
Shetlander staat op wei/paddock met schuilstalletje en heeft ook geen deken op en is al een teddybeertje.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:57

Ik ben aan het twijfelen, mijn haflingers zweten nu al heel erg met het rijden. Misschien dat ik zo´n scheerpatroon waarbij ze geen deken nodig hebben wel kan overwegen, maar kunnen ze dan ook gewoon zonder deken buitenstaan als het vriest?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:36

ja dat vraag ik me ook af
ben er nog steeds niet uit
worden ze dan niet sneller ziek???

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:45

Mijn pony krijgt geen deken op dit jaar. Heb wel een winter en regendeken, dus als het echt extreem weer wordt, kan het wel op.
Ze heeft ook echt een hekel aan dekens.
Toen ze nog op de manege stond (lees 24-7 stal) had ze ook geen deken op, nu staat ze bij mensen thuis en mag ze overdags in de wei, lekker zonder deken.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:06

Nee, allebei geen deken. In de winter rijden we gewoon wat minder intensief. Ze staan 24/7 buiten en rijden doen we ook buiten. Veel stapritjes dus.
De Shet heeft nu al een mega vacht en had het echt veel te warm de laatste weken. Na een kwartier stappen was ze al nat.
Wat dat betreft ben ik blij dat het kouder is nu.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:09

De mijne krijgen nooit een deken op. Behalve na het rijden, een zweetdeken, en daarna weer bloot naar buiten.

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:58

Mijn haflingers krijgen ook geen deken op. Beide zijn gewend om zonder dekens te staan. Overdag staan ze in de wei, 's nachts gaan ze op stal.
Ik heb twee 200 grams staldekens voor als het echt heel erg koud wordt (onder -20 ofzo, ik woon in Noorwegen ;)), maar die zijn eigenlijk meer voor mijn zekerheid dan voor de paardjes, die kunnen prima zonder :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:04

Nu nog bloot, straks dr regendeken erop tegen de regen! :j