Extra maatregelen voor vannacht genomen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: Extra maatregelen voor vannacht genomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:24

Ik maak me inmiddels geen zorgen meer over de kou. Door de afgelopen dagen ben ik er helemaal van overtuigd dat ze dit weer prima trekken, veel prettiger vinden dan wekenlange regenellende....
Water schoppen ze zelf open en ik verwijder 2xdaags het ijs, dus ook dat is te doen voor ze ( voor mij minder, met de 20L jerrycans slepen ga je op een gegeven moment best voelen Clown)
Als ik 's ochtends kom zijn ze beiden wit!( oudje heeft een dekentje om daar blijft het niet zo goed op liggen) De rijp ligt er dan op en ik ben dan maar weer wat blij dat hun vacht zo goedisoleerd Haha!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:48

Ik heb ze een grote stal gegeven met veel stro erin verder staan ze nog steeds 24/7 buiten als ze willen, zonder dekens.
ze hebben genoeg hooi en elke morgen zitten ze onder het ijs Pling

Verder staan ze gewoon lekker op hun plekkie (buiten) en af en toe gaan ze lekker de stal in. Ze merken er niet veel van zo te zien. Lachen
wel sleep ik minstens 7x per dag met heet water om het ijs te laten ontdooien No Cheer

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:55

Citaat:
goh ik bespeur hier een duidelijke tweedeling

1. mensen met paarden op stal: slepen allerlei extra dekens aan/houden de stal dicht etc

2. mensen met de paarden buiten: maken zich eigenlijk alleen maar druk over de bevriezing van het drinkwater

Mwa valt mee ik val ertussen..Geen extra deken deze is al dik zat, hij gaat wel naar buiten in de stapmolen, en komt ook los
buiten als er geen sneeuw ligt ( 4 ijzers). Anders in de binnenbak. Als je paard elke dag buiten komt gaat hij niet zo gek doen op een bevroren grond, ze weten dan echt wel dat ze geen fratsen uit moeten halen. Wanneer je inderdaad een paard heel ed week binnen (moet) laat, en dan loslaat dan krijg je inderdaad ongelukken Lachen. Verder rijd ik hem ook gewoon nog licht in de binnenbak zodat hij niet op stal komt. Alleen voor mijzelf is het meer afzien Clown

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:34

hier staat zowieso m'n oudje onder een warme deken.
en de andere hebbe ook ong 200 gram opgekregen.
veder vooral waterbakken ijsvrij proberen te houden.

veder krijgen ze al veel hooi dus dan geef ik niet extra.

vaduz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:35

onze shetlanders staan altijd buiten,ze hebben een stalletje uit de wind,daar hangen we hooizakken in.
Ze eten zich nu vol en gaan dan aan het uiterste puntje van de wei in de kou staan met zn tweetjes.gisternacht de min 18 geraakt en gisteravond was het om 23:00 u al min 16.
Ze blijven echt niet in de stal en dat zegt genoeg toch.ik las een bericht over de dierenbescherming die vonden dat dieren dus ook paarden/ponys nu naar binnen moeten en alsof het een misdrijf is als ze buiten staan.
Nou ik denk dat als ik die twee rakkers binnen in in stal zet ze spontaan kletsnat worden omdat ze een flinke dikke vacht hebben. ze zullen dan ook niet op hun rust zijn.
ze staan nu met min 10 op dit moment te wroeten in de sneeuw.
Als je paard/pony een wintervacht heeft hoef je je echt geen zorgen te maken.
Wel water in de gaten houden en lekker veel hooi geven.
door de vertering van hooi gaat hun kacheltje aan.
absoluut geen krachtvoer geven dat verteert te snel.
Als een paard zonder wintervacht buiten staat is het zelfs met deken nog zielig.maar die horen ook binnen,dat klopt.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:48

ik heb me nooit zorgen gemaakt eigenlijk over de kouw. Onze paddox was laatst opnieuwe bezand, en bevroor vrijwel niet, Don't ask me how, maar hij deed hetgewoon niet. De bak daar in tegen wel en was on rijd baar. Gelukkig hebben de buren onlangs een nieuwe binnenbak:D en konden we daar dressuuren. En voor de rest zorgt ze zelf wel voor haar eigen warmte hoor. Het zijn mensen die mietjes zijn. Paarden niet Lachen

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:10

Rianneke schreef:
550 grams en een onderdeken? Die van mij staan onder 200 gram Clown

Ik vond het trouwens best meevallen met de kou vanmorgen...

ja maar ze hadden zo koude nacht voorspeld, en uiteindelijk viel het mee maar volgende ochtend was ze lkkr warm niet te heet of zweet, dus ze kan het hebben..
Maar heb gister de onderdeken weer weggehaald want was ineens zo zacht.
En als het nu zo blijft doe ik wel haar zweetdeken eronder Knipoog