Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

gizmo_lover schreef:Ik denk ook dat veel mensen een regendeken gebruiken voor over een staldeken. Want als je paardje dan de paddock in gaat met alleen een staldeken om en het gaat regen dan doorweekt de staldeken.
Breghje schreef:Het ging meer om de discussie dat een ongevoerde regendeken de haren alleen plat duwt, er geen isolatie meer is (geen voering) en dat het paard het dan nog kouden zou hebben dan met bv. een gevoerde regendeken. Daar zit ik ook nog op te kauwen....

Jaimyliefje schreef:Ik scheer mijn paard niet, dat vind ik gewoon zielig, als hij buitenkomt heeft ze - deken of niet- wel een vachtje nodig.. Ik kom ook niet in mn blote benen buiten in de winter.
Maar om dun in de vacht te blijven, gaat er echt wel een deken op! Daarnaast komt er in de winter anders hartstikke veel vuil in de vacht, en als ze nat is en ik heb les, dan is het voor haar echt niet prettig om een zadel op te hebben hoor.. daar ben ik zeker van. Het ziet er ook verzorgder uit. En op de plekken waar ze dat nodig heeft, zoals haar benen en hoofd, groeit haar vachtje gewoon lekker door zodat ze daar wel nog altijd bescherming heeft.
Ik denk dat het voor de meeste mensen wel zo geldt hoor, ik ken niemand die er een deken op legt omdat het misschien zielig is wanneer een paard in de regen staat

ellepel schreef:Breghje schreef:Het ging meer om de discussie dat een ongevoerde regendeken de haren alleen plat duwt, er geen isolatie meer is (geen voering) en dat het paard het dan nog kouden zou hebben dan met bv. een gevoerde regendeken. Daar zit ik ook nog op te kauwen....
ohw oke op die manier.
nou ja dat kun je toch voelen?
handjes onder de deken en als peerd lekker warm aanvoelt dan zal het wel goed zijn... :D
toch?
bij mijn pony werkt het trouwens niet om een deken op te leggen zodat hij dun in de vacht blijft....
loopt het hele jaar door onder de dekens( heeft eczeem) en viel me gister op dat het net een teddybeer is onder zijn 200 grams.

. Ik durf te zweren dat ik mezelf meestal een stuk drukker maak over de weersomstandigheden dan mijn paard doet. Dat geef ik ook eerlijk toe.

Aan de oren voelen doe je bij een koe en niet bij een paard... 
Twiggy2008 schreef:Als je echt twijfelt kun je je paard's temperatuur altijd nog opmeten. Dan weet je het echt zeker.![]()
Ik kan alleen maar zeggen dat die van mij het echt niet koud heeft op die extreme dagen met die ongevoerde deken. En ik moet ook zeggen dat die deken eigenlijk nauwelijks uit mijn zadelkast komt, want mijn paard kan wel wat hebben. Ik durf te zweren dat ik mezelf meestal een stuk drukker maak over de weersomstandigheden dan mijn paard doet. Dat geef ik ook eerlijk toe.

Anne_GTI schreef:Aan de oren voelen doe je bij een koe en niet bij een paard...

Anne_GTI schreef:Dat weet ik zeker. Vraag maar na aan je koeieboer.
Breghje schreef:Een permanente thermo in haar...... hihihi!!
Ze ziet me aaaaaankomen.. oei...![]()
Idd, ze zijn niet van suiker en kunnen vaak meer hebben dan we zelf denken!
Citaat:8. Mijn paard heeft koude oren en benen. Heeft hij het koud?
Geen paniek. Je hoeft niet direct een extra deken uit de kast te pakken. Het werkt net zoals bij mensen. Wanneer je zelf koude oren hebt, wil het niet zeggen dat je het ook koud hebt. Het lichaam is wel bezig om zich aan te passen om vooral de warmte voor de kern te behouden. Lichaamsdelen die minder van belang zijn, zoals oren en benen, (de extremiteiten) worden daarbij het eerste koud. Dieren in de natuur zijn daar ook naar gebouwd. Zo hebben pooldieren vaak kleine oren, en woestijndieren veel grotere. Dit heeft alles met de omgevingstemperatuur en aanpassing te maken. Het is eigenlijk heel logisch dat de paardenbenen kouder aanvoelen. De bloedsomloop naar de benen wordt met koud weer verminderd, anders zou het paard te veel warmte verliezen. Eenmaal in beweging komt de bloedsomloop in de benen direct weer op gang. En daarmee neemt de temperatuur weer toe.

Twiggy2008 schreef:Breghje schreef:Een permanente thermo in haar...... hihihi!!
Ze ziet me aaaaaankomen.. oei...![]()
Idd, ze zijn niet van suiker en kunnen vaak meer hebben dan we zelf denken!
Whahaha, nou, permanent.....![]()
![]()
Maar het is wel interessant om eens te kijken of je paard nou echt zo onderkoeld is, als je denkt.
Ik weet inmiddels heel zeker dat ze veel meer kunnen hebben dan wij denken. Maar ik blijf zelf een mens en ondanks mijn wetenschap dat hij het prima kan hebben daarbuiten, lig ik nog regelmatig een nacht wakker als het koud en nat is. Om vervolgens de volgende dag te zien, dat het prima met hem gaat en dat hij het heel goed naar zijn zin heeft daarbuiten.
Ze krijgt eten en kuil in de stal, en gaat daarna de wei terug op of onder het afdak staan. Hoezo ik zoek het zelf wel uit....