Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:30

de mijne krijgt nog geen deken op.
ze heeft een kort wintervachtje en ze voelt lekker warm aan. je ziet niet aan der dat ze het koud heeft.
ze krijgt alleen een regendeken op als het regent ( ze staat overdag lkkr buiten )
zodra het 5 graden blijft in de nacht krijgt ze een dekentje op voor de nacht.

het blijven natuurlijk wel paarden en die hebben het niet zo snel koud zoals wij.
dat je een deken opdoet tegen de vacht okey, maar ik zelf vind boven de 500 grams echt veelte veel voor een paard..
(ieder zijn eigen mening natuurlijk)

de mijne krijgt niet meer op dan 200 grams tenzij zij aangeeft dat ze het koud krijgt, dan krijg ze wel wat extras natuurlijk

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:19

Ik vind het erg lastig. Ze heeft nu een 0 grams regendeken op. Maar ze zit al behoorlijk dik in het haar. Met rijden zweet ze enorm terwijl ik niet veel doe. Tis namelijk een jong dier. Misschien toch maar een patroon scheren? Zodat ze haar warmte kwijt kan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:51

Anoniem schreef:
dat je een deken opdoet tegen de vacht okey, maar ik zelf vind boven de 500 grams echt veelte veel voor een paard..
(ieder zijn eigen mening natuurlijk)

Waarom?
Als het paard zeker niet gaat zweten onder de deken, dan heeft hij het toch niet té warm.
Maakt toch niet uit of je een deken op doet van 200 gram of 500 gram?
Met beide ben je bezig met het beinvloeden van de wintervacht en zal je ervoor moeten waken dat hij het niet te warm, maar ook niet te koud krijgt. Door die deken belemmer je namelijk de natuurlijke manier van de vacht om zich te beschermen tegen warmte en kou.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:58

ik wacht nog met dekens
hij krijgt nu wel wat vacht, maar met deken vind ik nu met 10/20 gr veel te warm
ik denk dat ik deze winter een dunnere deken op doe dan vorig jaar omdat hij nu al een vachtje heeft
ik heb een Bucas 50 gr en een WB 220 gr ik denk dat deze genoeg zijn en dat de 360 gr in de kast blijft.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 00:13

Vanavond de 0 grams er op gedaan... Ze voelde erg koel aan tijdens t poetsen, dus dacht dat t nu wel zou kunnen. Bovendien wilden ze vorst aan de grond hebben vannacht..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:50

Hier de afgelopen dagen alleen snachts de regendeken op gehad.
Nu word het echter weer kouer van de week dus wellicht dat ik hem die overdag ook weer op laat.

Snachts koelt het nu flink af, we gaan zelfs richting de nul graden.....

_Amanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:58

brrrr het was vanmorgen echt koud,..
Was bij ons 4 graden. Ze hebben vannacht 200 gram op gehad.
Ik wilde het vanmorgen wisselen voor 100 maar heb toch nog maar even de 200 gram opgelaten.
Misschien vanmiddag de 100 gram alsnog op.
Maar met deze temperaturen ben ik bijna geneigd s'nachts 300 gram op te doen,...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:32

omdat er weer veel vliegjes en muggen waren heeft simon al een paar dagen de eczeemdeken op met daarover
de ongevoerde regendeken.

het was hier toch ook wel erg fris vannacht. Als het zo blijft gaat de 200 grams weer op.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:36

ik ben nog een beetje aan het twijfelen.
Mijn mannetje heeft nu al een maand de 0 grams regendeken op. Hij was al zo bezig zijn wintervachtje aan te maken!
Maar nu het kouder wordt misschien toch al maar een 100 grams op doen.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:40

Mijn oudste merrie heeft gisteren weer haar zomerdeken op gekregen. De ander krijgt pas een deken op wanneer het overdag nog maar 10 graden is. Ze heeft het gewoon veel te snel warm en zit nog heerlijk dun in haar vacht, en gelukkig blijft dat ook zo. of het moet natuurlijk 's nachts rond de 3 graden zijn, dan krijgt ze 's avonds en 's nachts een deken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:46

Nu 5 weken een 0 grams Bucas erop gehad. Vanaf vandaag een wintergroen erop.

1000 gram dat kan ik niet begrijpen! Inrijden met dubbele deken, rijden met een deken. Hoe ga je dat doen als je op concour moet?....

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:16

Mijn paard wordt dit weekend geschoren. Nu nog geen deken op, dat is voor hem te warm. In zijn stal kan het met de zon erop behoorlijk warm worden. Na het scheren krijgt hij een 200 grams op. En afwachten van hoe koud de winter wordt nog een warmere deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:24

Mijn paard heeft al jaren dekens op gehad maar we waren het dit jaar eigenlijk zat. Hij staat heerlijk nog zonder deken en het gaat prima. Hij staat s'nachts wel op een warme stal dus van de frisse nachten heeft hij niet veel last. Merkte vorig jaar wel dat het uit haren extreem lang duurde en veel van zijn lijf eiste. In mei zat hij nog in zijn wintervacht, was dof en mager. Het is mijn bedoeling om hem uit eindelijk wel te gaan scheren (misschien deels) maar zolang het zonder dekens kan blijven we dat doen. Vind het wel lekker zo :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:54

Nou blijft het fris, vanaf vandaag de deken maar op doen!

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:57

de mijne heeft nu een 200 grams op

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:01

vonneke schreef:
1000 gram dat kan ik niet begrijpen! Inrijden met dubbele deken, rijden met een deken. Hoe ga je dat doen als je op concour moet?....

Is niet zo moeilijk hè
Inrijden met dubbele deken losrijden met uitrijdeken in de proef deken eraf daarna deken er weer op

Daarbij is het wedstrijdseizoen indoor en dan heb je geen wind ik rijd echter thuis altijd buiten omdat ik van frisse lucht houd

Als het echt erg is ga ik gewoon in onze 2 binnen rij hallen rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:34

Mijn paard is gisteren geschoren dus heeft nu een onderdeken op met een regendeken ongevoerd.
De onderdeken is 200gram geloof ik.
Pas als het gaat vriezen krijgt hij de onderdeken + 300grams winterdeken en evt nog een fleece erbij.

Ik werk liever met laagjes dan met 1 dikke deken, want laagjes houden meer warmte vast:)

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:41

Mijn paard word deze week ook geschoren, ze is al een flinke teddy aan het worden :=

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:57

ladylay schreef:
Waar doel je nu precies op ?

Ja, dit heeft hij dan ook allemaal op als hij op stal staat.

Laat ik voorop stellen dat ik erg van de dekens ben ;-) Ik heb ongeveer 25 - 30 dekens op zolder liggen, zo al niet meer. Meer dan de helft regendekens.
Maar zoveel dikte aan dekens als jij er opgooit, neig ik persoonlijk erg naar "joh het is geen cihuahua" ;-)
Gooi je deze partij dekens erop bij windkracht 12, regen a 20 uur per dag, weinig schuilmogelijkheden... OK, dan volg ik je.... maar zoveel dekens als het paard binnen staat?????

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:00

Dan heb ik dus ook Cihauhau paarden _O-

Ik vind het een beetje onzin
Als jij het koud hebt trek je toch ook een jas aan?

Een paard kan helaas niet praten

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:43

Een paard heeft het pas koud met -15 graden. De ideale temperatuur voor paarden is tussen de +10 en -5 graden...

Maar die van mij krijgt deze week ook voor de eerste keer de deken op deze winter (dunne deken).

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:48

Gentlegiant schreef:
Dan heb ik dus ook Cihauhau paarden _O-

Ik vind het een beetje onzin
Als jij het koud hebt trek je toch ook een jas aan?

Een paard kan helaas niet praten

Yep, en die kan ik uitdoen als ik het te warm heb.... paard niet.

Ik vind het een beetje onzin dat je paarden die binnenstaat zo "insnoert" met zoveel dekens. Vind het een beetje zielig eigenlijk. Zeker als die dekens eraf moeten om te rijden/borstelen/verzorging. Poppetje, 1 zuchtje wind en hopla bibberend koud paard met verstramde spieren, 1 regenbuitje en het dier heeft een dubbele longontsteking.
Vandaar mijn vergelijking met een chihuahua, van die bibberende dingetjes die in een piep en een zucht ziek zijn.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:51

Op het moment niet, toen ze 24/7 buiten stond een 0 grams regendeken omdat ze een gevoelig huidje heeft en het snel koud heeft (engels volbloed)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:51

veersche schreef:
Een paard heeft het pas koud met -15 graden. De ideale temperatuur voor paarden is tussen de +10 en -5 graden...

Maar die van mij krijgt deze week ook voor de eerste keer de deken op deze winter (dunne deken).

Kou kunnen mijn volbloeden heel goed hebben, maar regen.... al is het 20 graden, als het langer dan 1 uur regent staan ze te trillen en bibberen van de kou. Maar vrieskou + zon? No problemo.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:56

Afgelopen zaterdag heb ik de deken van mijn paard afgehaald omdat het hier gewoon écht warm was. echter was het hier afgelopen nacht gewoon koud.. twijfel of ik hem er vanavond maar weer op zal gooien, hij is de afgelopen week echt behoorlijk in zijn haar geschoten en ik ga hem ook over maximaal 2 weken scheren.