[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:53

fransje23 schreef:
Zijn er hier mensen met ervaring met Fryskware dekens? Bij mij stalgenoot is de Pura turnout binnen een jaar lek. Best een dure deken,deken is onbeschadigd en paard staat niet eens 24/7 buiten dus tussendoor tijd genoeg om te drogen. Verkoper raad aan deken opnieuw te impregneren en verder mag ze het zelf uitzoeken. Garantie is schijnbaar 6 maanden volgens Fryskware.

Wat een gek advies... Als de waterdichte laag kapot is zal impregneren echt niet gaan helpen. := Met impregneren maak je deken waterafstotend van dat de waterdruppels er weer af rollen. Na een paar keer goed rollen door het zand en aantal flinke regenbuien is dat impregnatie laagje er wel weer vanaf. Daarom zit de waterdichte laag ook aan de binnenkant tegen de buitenstof aan. Let ook op met impregneren wat voor spul je gebruikt. Het liefst biologisch afbreekbaar en geen PFAS etc. Dat komt in je wei terecht en als ander paarden aan deken trekken krijgen ze het ook binnen.

Daarentegen is mest wel heel slecht voor je deken. Als het erin trekt tast het de waterdichte laag aan binnenkant aan. Daarom adviseren ze ook eigenlijk je deken minimaal 1x per jaar te wassen. De meningen over wassen zijn nogal verdeeld. Is die deken heel vies? En goed gewassen?

Heeft ze al contact met Fryskware zelf opgenomen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 23:15

Ja, deken is rechtstreeks bij Fryskware gekocht en dat is hun advies. Deken lekte al en toen heeft ze hem gewassen met de producten van Bucas op advies van Fryskware.

Deken kost €190 dus ze had wel iets van service verwacht.

De pasvorm was wel heel goed maar jaarlijks een nieuwe deken van dat bedrag is niet de bedoeling.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 23:20

Bagheera_206 schreef:
Dat is o.a. een verschil tussen Bucas en Horseware. Ze hebben een iets andere verhouding tussen de onder- en bovenmaat. De Bucas past niet fijn bij mijn merrie. Ik heb de Big Neck en borstverbreder niet geprobeerd. De Horseware dekentjes liggen beter op haar.

Zou het fijn vinden als dekenfabrikanten ook hoogtematen geven. :D

Ik ben ooit begonnen met rambo en dat zat als gegoten, bucas nooit geprobeerd. Toen alleen maar uitgebreid met liners en soms een amigo bravo. Maar de rambo zit toch ‘t mooiste.
Al hoewel, ik heb de therapiedeken van bucas geprobeerd. Die lag niet mooi (was ook 185) en deed qua werking niets. Toen overgestapt op de therapiedeken van horseware, die gelukkig wel wat deed :)

Ik ga eens in de omgeving rondvragen of er mensen zijn met een 175. Toch wel erg benieuwd of dat beter zit. Of dat mijn paard gewoon niet gemaakt is voor de bucas deken.

Ik duim van wel :o

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 23:21

@fransje23: Deken van 200 euro mag je inderdaad verwachten dat ze een beetje fatsoenlijk waterdicht zijn en paar seizoenen mee gaan. :=

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 00:05

xSCWx schreef:
O ja, wind en regen trekt echt de gevoelstemperatuur naar beneden. Soms is het mega koud maar als de zon volop schijnt toch onwijs warm. Erg lastig om de deken keuze daar op aan te passen, maar ik zou toch kijken naar je horsepal want die geeft de juiste temperatuur aan. Wat is de laagste temperatuur die bij jouw paarden gemeten is? Bij mij van de week 's nachts op 24,9. Dat is echt laag lijkt me. En het is zo leuk om te zien dat ze 's ochtends rond 8u eten krijgen, de temperatuur krijgt dan ook even 2 a 3 graden een boost :D.

StonedRomy schreef:
23.3 is de laagste temperatuur geweest. En uiteraard controleer ik ook op meerdere plekken met de hand hoe de aanvoelen. Alles van technologie laten afhangen is een beetje dom.

Ze hebben overigens onbeperkt hooi hoor.

Al dat vocht van de laatste dagen helpt echt niet hoor.

Maar eerlijk is eerlijk, voordat ik ging meten had ik vaker dunne dekens op dan nu. Mijn oudste gaf best vaak aan koud en ik wachten altijd tot ze dat aangaf voor ik dikker ging. Maar mijn jongste liep daar altijd 1 of 2 graden op achter. Maar nu met dikkere dekens loopt de jongste in de winter wel veel beter. Veel minder strak in d'r spieren en rug. Je kunt de waardes zelf aanpassen aan je paard. Persoonlijk vind ik de bovengrens van 32 altijd wat ruig. Ik heb nooit gemerkt dat ze bij 30 oncomfortabel zijn, dus dat is ook een veilige grens. Terwijl ik merk dat ze bij 33 wel al kunnen zweten. Als ondergrens merk ik dat mijn jongste bij ergens tussen de 26 en 27 meer stijf gaat voelen in d'r rug. De oudste is bij 27 graden echt al lastig en chagerijnig.

Ik heb op dit moment ongeschoren 300 gram op. Het kan best zo zijn dat het morgen niet meer nodig is. Maar de afgelopen 2 dagen was het prima. Wil graag dat ze comfortabel zijn. Het verbaaste me vorig jaar wel echt dat er na het scheren niet eens heel veel zwaarder op hoefde. Volgens mij was het maar 100 gram extra.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 00:11

Ik vind het wel lastig hoor dit jaar. Vorig jaarstond m’n paard onder 200gr (ongeschoren) vanaf half okt en begin nov had ik m geschoren en onder 200gr met hals gezet. Vandaag de dag begonnen met 100gr maar ik had ‘t idee dat hij ‘t echt warm had. Paarden van m’n stalgenoten staan al onder 250gr (ongeschoren). Ik heb hem vandaag dus toch maar onder 0gr gezet omdat ie warm leek onder de 100gr. Paard staat overdag buiten zonder beschutting en ‘s nachts op stal. Vannacht voor ‘t eerst weer 100gr op gehad en nu ook weer. Maar lastig inschatten, eens het zonnetje doorbreekt is het zo snel warm… Toen ik ‘m van stal haalde vanochtend, vond ik hem wel weer wat strak in de bovenlijn. Dus misschien 100gr weer te koud voor de nachten?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 00:49

Waarschijnlijk is het al heeeel vaak gevraagd, maar kan het met de zoekfunctie niet vinden..

Dus, mijn paard staat nu ongeschoren onder een bucas power turnout (niet de 'extra' versie). Ze zit niet heel dik in het haar, maar toch wel dusdanig behaard dat rijden een flink nat paard oplevert. Dus ik wil haar scheren. Maar kan ze dan geschoren onder die deken blijven staan? De deken kan temperaturen van -10 tot +16 aan, maar het voelt zo dubbel om na het scheren dezelfde deken weer op te doen.. als ik mijn jas over een trui aan heb, voelt dat toch ook warmer dan wanneer ik er een tshirt onder heb. Of werkt dat niet zo (met deze deken)?

Dan een vervolgvraag, indien de deken niet afdoende is volgens jullie. Koop ik dan een liner voor onder de turnout of een gewoon een zwaardere deken om alleen die te gebruiken?

En indien een liner een goede oplossing is, koop je die dan een maat kleiner of gewoon dezelfde maat?

Hoop dat iemand me kan helpen, want wil zeer binnenkort scheren, maar ik kom er maar niet uit..

Bagheera_206

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 07:34

Je kunt natuurlijk ook een deel scheren. Borst eruit en stukje onder de manen zodat ze daar al een hoop warmte kwijt kan. Dan zou er niet perse een dikkere deken op hoeven. Wanneer heb jij haar voor het laatst geschoren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:23

beegee schreef:
Ik vind het wel lastig hoor dit jaar. Vorig jaarstond m’n paard onder 200gr (ongeschoren) vanaf half okt en begin nov had ik m geschoren en onder 200gr met hals gezet. Vandaag de dag begonnen met 100gr maar ik had ‘t idee dat hij ‘t echt warm had. Paarden van m’n stalgenoten staan al onder 250gr (ongeschoren). Ik heb hem vandaag dus toch maar onder 0gr gezet omdat ie warm leek onder de 100gr. Paard staat overdag buiten zonder beschutting en ‘s nachts op stal. Vannacht voor ‘t eerst weer 100gr op gehad en nu ook weer. Maar lastig inschatten, eens het zonnetje doorbreekt is het zo snel warm… Toen ik ‘m van stal haalde vanochtend, vond ik hem wel weer wat strak in de bovenlijn. Dus misschien 100gr weer te koud voor de nachten?

Hier draagt ongeschoren paard die vrijwel geen vacht heeft 50 grams. Warmer gaan ze echt staan zweten op stal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:25

Ik vind dat te koud wel lastig en moeilijk te bepalen. Bij ongeschoren paarden heb je ook nog een vacht die isoleert. Als je daar voelt is het koud/fris/niet warm. Hoeft echter niet te betekenen dat ze te koud onder de deken zijn, ze houden de warmte zelf ook vast nog door hun vacht. Ga je op er geschoren deel voelen voelt het heel anders, veel warmer, omdat ze daar de warmte zeg maar verliezen.

Mn shet staat onder deken en voelt altijd veel kouder aan dan m'n grote. Omdat de shet een beter geïsoleerde vacht ook nog heeft.

Hou vooral de liezen, basis oren in de gaten en beste leidraad is interne temp opnemen van een paard. Dat zijn de meest betrouwbare data die je kan krijgen naar mijn idee. Wij hebben even terug de paarden weken 2 dagelijks moeten temperaturen en was echt super interessant om te zien hoe en welke paarden enorm gingen schommelen bij temp verschillen. De meeste deken paarden bleven ondanks de plotselinge drop in nacht temp of opeens veel regen etc netjes constant. Zolang dat het geval is lijken ze mij warm genoeg ingepakt.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:26

Mijn ongeschoren staat nog bloot,alleen bij veel regen een 0 gram. Als het straks echt wisselvallig wordt gaat de 0 gram standaard op en indien nodig de 100 gram. Heeft het niet snel koud gelukkig.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:37

Mel voelt nog warm zat onder de 0 gram. Heel blij mee :)

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:06

Ja, ik heb hem nu overdag onder 0gr en ‘s nachts of 0 of 100. Hij heeft de eerste stal naast de deur en een raam naar buiten dus kan best weleens tochten. Fijn om te lezen dat niet iedereen al dik ingepakt staat! Ga dan toch een beetje aan mezelf twijfelen als de rest al onder minimaal 200gr staat. Hoewel paard het ‘t best weet en hij wat hij aangeeft natuurlijk leidend is.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:14

Ik heb zojuist de Bucas power cooler gepast. Zit mooi, maar als mijn paard zijn hals wat laat zakken om te eten, zeg boeghoogte, gaat de deken strak staan en sluit deze niet meer aan op de rug. Beetje tent-idee zeg maar. Meer mensen die dat ook hebben? Ik zie het op foto’s van Bucas zelf ook wel wat. Vind hem op de hals wel heel mooi vallen. Sluit netjes aan.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:21

Heeft iemand een idee of truckje om er achter te komen of een deken door geregend is of dat het van zweet is?

Ik heb op dierendag een amigo bravo 12 regendeken gekocht, nu haal ik vanochtend de deken (met liner) van Carrera af en de deken was zijk nat aan de binnenkant, de bovenkant van de liner ook. Maar de buitenkant van de regendeken en de binnenkant van de liner waren wel (bijna) droog? Ik weet het even niet meer. :+ Paard staat trouwens wel 24/7 buiten met een schuilstal.

Afbeelding

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:28

Lektest doen met je regendeken. Was je paard droog of ook bezweet? Hoeveel gr heb je er op liggen?

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:32

beegee schreef:
Lektest doen met je regendeken. Was je paard droog of ook bezweet? Hoeveel gr heb je er op liggen?

Hij was wat klam op de borst.
Het was een 400 grams liner, avond er voor erop gedaan aangezien het maar 2 graden zou worden en hij is niet gewend om buiten te staan in de nacht. Van de week was hij koud onder zijn 300 grams.

Overdag heeft hij nu een 200 grams op, voor de nacht wissel ik de liners.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:36

Oef, ik snap je redenatie maar met dat gewicht is het heel goed zijn dat het zweet was. En anders idd lektest proberen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:41

minouesmee schreef:
Heeft iemand een idee of truckje om er achter te komen of een deken door geregend is of dat het van zweet is?

Ik heb op dierendag een amigo bravo 12 regendeken gekocht, nu haal ik vanochtend de deken (met liner) van Carrera af en de deken was zijk nat aan de binnenkant, de bovenkant van de liner ook. Maar de buitenkant van de regendeken en de binnenkant van de liner waren wel (bijna) droog? Ik weet het even niet meer. :+ Paard staat trouwens wel 24/7 buiten met een schuilstal.

[ [url=m/ayXbk8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Grote kans dat het zweet is. Dan is het door de liner heen naar boven getrokken.

Je kan met onder de kraan zetten en dan kijken of ie nat wordt van binnen?

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:43

Ik vermoed ook zweet, 400 gram is wel echt veel in deze periode.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:44

Oei 400 gram is wel echt heel erg veel. Dat heeft mijn geschoren paard vorig jaar in de vrieskou nog niet op gehad. Zou zomaar kunnen dat t zweet was. Weet niet of je de mogelijkheid hebt om te wassen met warm water maar zou m misschien even douchen als hij echt zo extreem gezweet heeft. Anders gaat dat jeuken en broeien, zou zonde zijn als ie daarna je mooie deken kapot schuurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:46

minouesmee schreef:
beegee schreef:

Hij was wat klam op de borst.
Het was een 400 grams liner, avond er voor erop gedaan aangezien het maar 2 graden zou worden en hij is niet gewend om buiten te staan in de nacht. Van de week was hij koud onder zijn 300 grams.

Overdag heeft hij nu een 200 grams op, voor de nacht wissel ik de liners.

geschoren of ongeschoren?

Ik vermoed inderdaad dat die enorm heeft staan zweten.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:02

Iemand een idee wat voor een deken ik dan moet op doen als hij onder een 300 grams koud staat in de nacht? Vandaar dat ik de 400 grams op had gedaan, vond het ook wat veel maar goed dit was in mijn beleving de meest logische stap aangezien een fleece deken onder een regendeken + liner enorm gaat trekken.
Overdag staat hij prima onder de 200 grams als het rond de 10 graden is.

Tips zijn welkom haha. Ik heb hem nog nooit 24/7 buiten gehad, dus nooit hoeven klooien met al die verschillende tempraturen. Op stal stond hij de hele winter onder een 250 grams deken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:12

Maar waar voelde hij koud? Kan zijn dat je een dikkere stof qua bovendeken nodig hebt, wat is je gewone deken? Zeg maar, een dunne regenjas geeft ook sneller een koud lijf dan een regenjas van dikke stof.

Hier ook 24/7 buiten en verschillende paarden staan met 0 tot 100grams op het moment. Neemt niet weg dat iedere stal én paard anders is hoor ;)

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:40

Hij was koud over het gehele lijf, hals was echt heel koud. Ik heb nu de amigo bravo 12 erop liggen en dan een liner er onder. Ik heb ook een Kentucky deken met dat nep bont er in, dat is een 150grams.

Iemand op stal zei dat Rambo of Rhino goede regendekens hebben voor als ze 24/7 buiten staan. Hopelijk zijn deze ergens met Black Friday ergens met korting te krijgen.