[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:34

RianneH schreef:
Haha, even denken..

Niet in gebruik: 2x oudje Bucas Irish, heel erg oudje Weatherbeeta, 2x Weatherbeeta 'nieuw'(0&220grams), hele vieze tweedehandse Rambo 100grams, onderdeken 300grams
In gebruik: Rambo Protector, Rhino plus 0gram (reserve regendeken), Rhino wug 0gram, Rambo Duo 100gram, onderdeken 100grams, varylayer onderdeken 250gram

Valt dus nog wel mee, vind het wel heel fijn reserve te hebben en het is bij mijn pensionado eigenlijk niet nodig om vaak naar die 200gram te gaan.

Dat valt dan nog best mee. Beter verwend dan verwaarloosd. Ik heb nu voor mijn oma de volgende dekens:
1x Horseware Amigo Hero 0 gram. Als het niet te intens en te lang regent nog prima.
2x Horseware Icelandic 0 gram. Eentje zit nog nieuw in tas.
1x Horseware Icelandic Wug 100 gram. Zit nog nieuw in tas. Heb ik dit najaar aangeschaft.
1x Horseware Icelandic 200 gram. Zit nog nieuw in tas, want was afgelopen winter nog niet nodig.
1x Horseware liner 100 gram. Deze heb ik vorige winter onder de 0 gram gehad toen het kouder werd.
1x Rambo Protector. Zit nog nieuw in tas, want gekocht tegen de vliegjes die op haar rainrot plekken af kwamen.

De rest is inmiddels allemaal (door)verkocht, omdat die helaas toch niet goed zaten.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:36

essiesilly schreef:
Bagheera_206 schreef:
Ben bang dat aan kwaliteit een prijskaartje hangt. -O-

Dat zal vast de reden zijn waarom de Bucas met Stay dry en Horseware Rambo zo duur zijn. Dat zijn ook de dekens met ballistisch nylon voor de slopers onder ons.

Ja precies. En dat vind ik ook niet perse erg hoor. Maar wil dan wel weten of hij echt super waterdicht is voor paarden die 24/7 buiten staan.

Geloof dat Weatherbeeta en Kentucky ook nog wel dekentjes hebben in de prijsklasse boven de 200 euro. Zijn wellicht nog wel meer merken die modellen hebben in die prijsklasse. Als je meer dan 200 euro voor een deken hebt betaald mag je er toch wel vanuit gaan dat hij beetje fatsoenlijk waterdicht is en een stootje kan hebben. := Maar aan andere kant moet deken ook wel goed op het paard liggen. Anders hebben ze er meer last van dan dat het ze goed beschermd.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:42

essiesilly schreef:
Tancreda4 schreef:
Ik ben mijn vertrouwen in mijn dekens een beetje aan het verliezen. Ik heb een Fedimax die echt waterdicht zou moeten zijn (mega waterkolom) en toch was ze daar laatst wat nat onder (kleine patches nat). Niet een fijn idee... Mijn Rhino Wug is al 100 jaar oud (nou ja, 11.5 jaar oud dan) en vertrouw ik ook niet echt meer, al lijkt dat nog mee te vallen.

Maar ik zou het liefst een 50 grams wug hebben ipv een ongevoerde... een die echt écht waterdicht is. Ik baal zo van die fedimax, ik dacht dat ik daarmee een top deken te pakken had. Ik had nog een 50 grams wug van Felix Buhler (kramer) maar die is ook niet 100% waterdicht. Mijn paard staat 24/7 buiten zonder schuilstal, dus hij moet echt hele dagen regen kunnen hebben. Iemand een idee welk merk een 50 grams wug heeft?

Hoi allemaal,

graag lees/leer ik ook mee

Naar bovenstaande heb ik ook interesse, ook mijn paard staat 24/7 buiten (wel met mogelijkheid tot schuilen ) Mijn oog is gevallen op de bucas power turnout, omdat deze met zeer grote temperatuurverschillen te gebruiken is, heel goed ademend is, en blijkbaar super waterdicht..
Zijn er dekens te vergelijken met dit deken, maar dan iets leuker geprijsd? :') haha

Ik zou voor 24/7 buiten niet voor een goedkopere deken gaan. Mijn paard heeft 3 jaar 24/7 buiten gestaan onder de power turnout en die deken had ik ook al via mp aangeschaft, dus was echt een oudere deken. Helaas was die nu echt wel op en werd mijn paard bij langdurige regen nat op zijn heupen. Ik merk hier ook dat het heel erg per paard verschilt of die temperatuur range echt klopt. De pony van mijn moeder kan idd prima met de power turnout tot zo’n -8 graden, de mijne krijgt het rond de 2/3 graden echt wel te koud met alleen die deken. Inmiddels ben ik wegens het prijsverschil en de temperatuur range die toch niet werkt voor de mijne over naar de smartex dekens. Heb de rain, extra en wat horseware liners die er netjes onder liggen. Kost wat, maar ik ben nu compleet en ga er wel vanuit nu voor de komende jaren klaar te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:25

Tancreda4 schreef:
Ik ben mijn vertrouwen in mijn dekens een beetje aan het verliezen. Ik heb een Fedimax die echt waterdicht zou moeten zijn (mega waterkolom) en toch was ze daar laatst wat nat onder (kleine patches nat). Niet een fijn idee... Mijn Rhino Wug is al 100 jaar oud (nou ja, 11.5 jaar oud dan) en vertrouw ik ook niet echt meer, al lijkt dat nog mee te vallen.

Maar ik zou het liefst een 50 grams wug hebben ipv een ongevoerde... een die echt écht waterdicht is. Ik baal zo van die fedimax, ik dacht dat ik daarmee een top deken te pakken had. Ik had nog een 50 grams wug van Felix Buhler (kramer) maar die is ook niet 100% waterdicht. Mijn paard staat 24/7 buiten zonder schuilstal, dus hij moet echt hele dagen regen kunnen hebben. Iemand een idee welk merk een 50 grams wug heeft?

Rambo heeft een 50 grams wug.
Ik heb ‘m besteld, lijkt me een fijne deken.

https://www.dochorse.nl/rambo-regendeke ... x8EALw_wcB

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:36

Ik heb mijn Bucas power cooler net binnen. Ben wel verbaasd over het stofje, had wat anders verwacht. Ik heb nl een coolerdeken van naar mijn idee precies dezelfde stof van Harry’s horse, maar die doet echt helemaal niks qua opdrogen. Hoop dat dit dus wel mag werken… nou zit dat stay dry natuurlijk alleen in Bucas dus wie weet gaat het magisch werken. Ben heel erg benieuwd. Anderen die hem al gebruikt hebben en echt verschil merken tov andere coolers of zweetdekens?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:44

Gezien 95% van de mensen hier lyrisch is over stay dry, zal er wel een kern van waarheid inzitten ;)

Ik heb ‘m op mn kletsnatte paard gelegd tijdens een regenbui. Regendeken erop. Paard warmde er (gelukkig) niet onder op zoals bij een fleece. Dag erna eraf gehaald en ook de regendeken is van binnen droog en geen vlekken wat je normaal wel ziet als ze nat geweest zijn.
De cooler zag er er bijna ongebruikt ook.

Maar dat is 1 dag ervaring en ik heb niet gewacht tot hij droog was omdat ik zelf in de stromende regen stond :+

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:46

Hier dezelfde ervaring. Ik doe de shamrock (maar de power kan het net zo goed mee) gewoon op een nat paard na het wassen bijvoorbeeld. Precies wat Slmt9 zegt. Ze komen er droog en glanzend onder vandaan en aan de cooler zie je ook niks.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:49

Oké dat is fijn te horen. Ben heel erg benieuwd.

En ja, of iedereen er lyrisch over is zegt mij ook niet altijd veel… ik heb ook een Bucas recuptex en daar hoor je de meest fantastische verhalen over. Nou ja, heel eerlijk, echt verschil merk ik er niet van. Dus vraag me dan af in hoeverre dat echt werkt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:51

Dat is gewoon al bewezen dat het placebo by proxy is :P ben ik ook met je eens hoor! Ik merk geen verschil daarmee. En er zijn allemaal wetenschappelijk onderzoeken ook dat de placebo net zo goed werkt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:54

Wat Spenk zegt :D

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:58

Haha ja dat vermoedde ik al. Heb de deken bij m’n paard gekregen, dus maakt voor mij niet zoveel uit. Maar zou wel flink balen als je bijna 200 euro neerlegt voor zo’n deken en het gewoon 0,0 doet.

Heb er zelf weleens onder gezeten en ik merkte ook geen verschil. Zou wel moeten volgens Bucas, die raden zelfs aan dat je het zelf eens probeert om het te ervaren. Mmmm…

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 19:44

Ik ben erg blij met mijn HorsePals, maar wat is het frustrerend om te zien dat 100 en 150 gram met een buiten temperatuur van 10 graden nog niet voldoende is. Paarden voelen ook echt koud aan. ( en zijn niet geschoren )

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:25

Ja dat is wel bizar, 150gr zou nu toch echt voldoende moeten zijn?
Mijn Horsepal wilde niet meewerken vanmiddag. De sensor werd wel gevonden maar hij kon hem niet uitlezen. Heb de batterij eruit gehaald, uit en aan gezet... Maar bleef dezelfde melding geven. Nu maar terug in de deken gedaan en hopen dat hij het morgen wel doet ofzo. Heeft iemand tips?

Mijn pony heeft vannacht lopen spoken in stal, heeft met zijn deken (borst clips) het hooinet helemaal kapot getrokken. En er zit een gat in zijn 2 weken oude DKR 50 grams. Dus die is ook niet meer waterdicht %) Als het goed is komt morgen de 100 grams Rhino wug- duimen dat die goed zit anders kan ik als een razende langs EJ ofzo. De wug zou eigenlijk vandaag komen maar uiteraard hield Agradi zich weer niet aan de belofte "voor 21u besteld, vandaag verzonden". Zo, #einde rant :D B-)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:28

Dat dacht ik dus ook. De ene heeft 100 gram op en de andere 150, maar beide duidelijk te koud. Nu staat er wel een erg gemene wind op het stuk land en heeft het de hele dag geregend ( paarden waren wel droog onder de deken ).

Ah ja, bij mij wilt hij ook af en toe niet functioneren. Meestal lukt het een uur later wel weer. Dus gewoon om laten en aan laten en morgen weer proberen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:30

Het is inmiddels ook wel een stuk kouder. Althans qua gevoelstemperatuur is 7 graden.
150 vind ik ook veel klinken voor ongeschoren :o voel je dan ook of je paard het daadwerkelijk koud heeft?

Maar goed, ik weet niet hoe vroeg je met dekens bent begonnen en hoeveel vacht je paard heeft, dus kan er niets zinnigs over zeggen ;)

Ik was nog even dekentabellen van horseware en bucas aan ‘t vergelijken.
Het viel mij op dat bucas 175 dezelfde bovenmaat is als horseware 183. Dat zou op zich verklaren waarom de deken naar achter gaat trekken. Apart dat daar zo’n verschil in zit.

Afbeelding

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:31

O ja, wind en regen trekt echt de gevoelstemperatuur naar beneden. Soms is het mega koud maar als de zon volop schijnt toch onwijs warm. Erg lastig om de deken keuze daar op aan te passen, maar ik zou toch kijken naar je horsepal want die geeft de juiste temperatuur aan. Wat is de laagste temperatuur die bij jouw paarden gemeten is? Bij mij van de week 's nachts op 24,9. Dat is echt laag lijkt me. En het is zo leuk om te zien dat ze 's ochtends rond 8u eten krijgen, de temperatuur krijgt dan ook even 2 a 3 graden een boost :D

@slmt, ik kijk altijd alleen naar onderlengte. Dus hij heeft 175 en dat is meestal bij 125 of 130, dat maakt niet zoveel uit. Al moet ik zeggen dat hij van de dekens van EJ eigen merk een maat groter nodig heeft.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:35

23.3 is de laagste temperatuur geweest. En uiteraard controleer ik ook op meerdere plekken met de hand hoe de aanvoelen. Alles van technologie laten afhangen is een beetje dom.

Ze hebben overigens onbeperkt hooi hoor.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:37

Ik check normaal ook alleen ondermaat. 183 horseware, 185 bucas, dacht ik. Maar toch trekt de bucas over de staart heen, dus de bovenkant 8)7

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:49

Slmt9 schreef:
Het is inmiddels ook wel een stuk kouder. Althans qua gevoelstemperatuur is 7 graden.
150 vind ik ook veel klinken voor ongeschoren :o voel je dan ook of je paard het daadwerkelijk koud heeft?

Maar goed, ik weet niet hoe vroeg je met dekens bent begonnen en hoeveel vacht je paard heeft, dus kan er niets zinnigs over zeggen ;)

Ik was nog even dekentabellen van horseware en bucas aan ‘t vergelijken.
Het viel mij op dat bucas 175 dezelfde bovenmaat is als horseware 183. Dat zou op zich verklaren waarom de deken naar achter gaat trekken. Apart dat daar zo’n verschil in zit.

[ [url=m/5PHTvF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is o.a. een verschil tussen Bucas en Horseware. Ze hebben een iets andere verhouding tussen de onder- en bovenmaat. De Bucas past niet fijn bij mijn merrie. Ik heb de Big Neck en borstverbreder niet geprobeerd. De Horseware dekentjes liggen beter op haar.

Zou het fijn vinden als dekenfabrikanten ook hoogtematen geven. :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:51

StonedRomy schreef:
Ik ben erg blij met mijn HorsePals, maar wat is het frustrerend om te zien dat 100 en 150 gram met een buiten temperatuur van 10 graden nog niet voldoende is. Paarden voelen ook echt koud aan. ( en zijn niet geschoren )

Zijn jouw paarden zulke koukleumen? Staan ze 24/7 buiten?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:52

Bagheera_206 schreef:
StonedRomy schreef:

Zijn jouw paarden zulke koukleumen? Staan ze 24/7 buiten?

Hebben altijd toegang tot een inloopstal waar een flinke laag stro in ligt. Eentje heeft bijna geen vacht en valt ook erg snel af, maar de ander zweet bij de minste inspanning al. Helaas is de stal niet heel handig neer gezet waardoor er wel wat wind op staat.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:57

Dat is gek inderdaad. Hebben ze wel voldoende ruwvoer te eten om kacheltje te laten branden?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:59

Meer dan onbeperkt ruwvoer zou ik bijna willen zeggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:45

Zijn er hier mensen met ervaring met Fryskware dekens? Bij mij stalgenoot is de Pura turnout binnen een jaar lek. Best een dure deken,deken is onbeschadigd en paard staat niet eens 24/7 buiten dus tussendoor tijd genoeg om te drogen. Verkoper raad aan deken opnieuw te impregneren en verder mag ze het zelf uitzoeken. Garantie is schijnbaar 6 maanden volgens Fryskware.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:47

StonedRomy schreef:
Meer dan onbeperkt ruwvoer zou ik bijna willen zeggen.

Gewoon dan maar doen wat de paarden aangeven. Als ze het echt te koud hebben dan maar laagje bij.

Hier staan de ongeschoren oma's onder een 0 grams dekentje. Een ruin uit de kudde is wel volledig geschoren en die staat denk onder een 50 gram of 100 gram met de Airmax liner eronder.