Hoelveel grams hebben jullie NU op liggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Hoelveel grams hebben jullie NU op liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:34

Michelle_x schreef:
Trouwens even een vraag, mijn pony staat nu onder een fleece deken omdat zijn staldeken kapot is en ik krijg deze week/begin volgende week een 300 grams, kan ik die dan gewoon opgooien of is dat dan veeeel te warm?

Vind ik wel erg warm, het is overdag 13/14 graden!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:35

zap schreef:
Michelle_x schreef:
dus als hij nu onder een simpele (zweet) fleece deken staat en als hij naar buiten gaat daar een 0 grams regendeken over kan ik hem volgende week gewoon een 300 grams op doen?

offtopic;
Heb de deken van queenofdark (?) overgekocht, ik geloof dat we morgen het geld op jou rekening stortten of heb ik het mis?

Ik vind het verschil eigenlijk wel te groot Bloos . Een zweetdeken + 0 grams regendeken kan je echt niet vergelijken met een 300 grams winterdeken hoor!

Ik heb mijn pony haar 100 grams deken opgedaan, daar is ze lekker onder! Nog een paar weekjes en alles kan er eindelijk af.

2 dekens isoleren veel meer dan 1 dikke!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:39

simodi schreef:
Michelle_x schreef:
Trouwens even een vraag, mijn pony staat nu onder een fleece deken omdat zijn staldeken kapot is en ik krijg deze week/begin volgende week een 300 grams, kan ik die dan gewoon opgooien of is dat dan veeeel te warm?

Vind ik wel erg warm, het is overdag 13/14 graden!!

dat verscheeld per paard. mijn pony heeft het deze winter heel snel koud gehad (hij kan zich minder goed warm houden doordat hij onderkoeld is geweest(lage temperatuur in de zomer waardoor is nog steeds een raadsel!)) dus heeft hij zelfs met 550 grams gesaan! en dta jaar daarvoor maar met 350. en nu staat hij gewoon met 350. mijn pony staat wel in een stal met een pad in het midden en aan beide anten 2 rijen stallen en dan het dak houdt boven het pad op dus er kan wind doorheen. dus is het daar waarschijnlijk kouder dan in een binnenstal;) we hebben verder alleen een binnenbak binnen en de rest is allemaal buiten! kijk gewoon hoe je pony op die deken reageert door middel van oren voelen;). jij kent je pony tenslotte het beste;).

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:20

Mijne heeft vanmiddag de hele middag lekker zonder deken gestaan, in de stapmolen en op stal.... vond ze wel even lekker Haha!
maar daarna de 200 wel weer op, want werd wel snel wat kouder als de zon weg was.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:29

mijn stalhoudster belde ,ze heeft de 200gr verwisselt voor de Amige 0gr
en ze staan vandaag vanwege het mooie weer tot 1900 uur buiten en ze kijkt dan even wat ze doet
of deze blijft op en anders doet ze de 200 gr weer op
ik wil toch wel gaan afbouwen nu zodat ze zonder deken straks de wei op kan.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:57

Ik zit ook met de twijfel. Deken eraf, of niet... probleem momenteel is het gesukkel met dekens als het weer eens regent. Deken is na drie jaar niet meer echt waterdicht, een bui van een half uur gaat nog, maar twee uur in de regen buiten gaat niet. Volgende week vertrek ik daarnaast ook twee weken naar het buitenland, waardoor mijn moeder voor de verzorging zal instaan. Eten geven en wat poetsen vind ze oke, maar dekens verwisselen: No way. Dus als het dan eens regent staat paardlief de hele dag binnen.

Momenteel ligt er een tussenseizoendeken op, ik geloof dat het iets van een 220/250 is... Het dikste dat er deze winter heeft opgelegen is een 350gr. Ze is niet geschoren. Een 0gr heb ik niet en ga ik ook niet aanschaffen. Ik heb eventjes naar de weersvoorspellingen van de volgende tien dagen gekeken, en altijd is de dagtemperatuur rond de 12/15°. Nachttemperatuur rond de 4/5°.

Paard staat nu van smiddags tot een uur of zeven buiten, als het weer goed meevalt gaat ze rond 9/10uur naar buiten... Stal is in een schuur, drie gesloten kanten, één open (waarvan de volledige rechterkant kan afgesloten worden door een luik).. Als het luik gesloten is, is het in de stal zo een 3/4° warmer dan buiten.

Wat is wijsheid? Zou het nu al lukken om het deken af te laten?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:00

Ik zal hem gewoon afhalen denk ik Ja

een natte deken constant op de rug kan meer aanrichten dan een keer 'bloot' in een regenbuitje, dan drogen ze veel sneller, en een doorweekte deken duurt een behoorlijke tijd voor die weer droog is, met gevolg dat dat niet al te best is voor de spieren etc in de rug... en heb je ook nog eens kans om een verkouden paard daardoor te krijgen.

De temperaturen blijven idd wel aardig, savonds is het ook niet bar koud meer. teminste gister toen ik om kwart voor 12 naar huis ging op de scooter was het nou niet echt koud

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:02

tantjeuh schreef:
Ik zit ook met de twijfel. Deken eraf, of niet... probleem momenteel is het gesukkel met dekens als het weer eens regent. Deken is na drie jaar niet meer echt waterdicht, een bui van een half uur gaat nog, maar twee uur in de regen buiten gaat niet. Volgende week vertrek ik daarnaast ook twee weken naar het buitenland, waardoor mijn moeder voor de verzorging zal instaan. Eten geven en wat poetsen vind ze oke, maar dekens verwisselen: No way. Dus als het dan eens regent staat paardlief de hele dag binnen.

Momenteel ligt er een tussenseizoendeken op, ik geloof dat het iets van een 220/250 is... Het dikste dat er deze winter heeft opgelegen is een 350gr. Ze is niet geschoren. Een 0gr heb ik niet en ga ik ook niet aanschaffen. Ik heb eventjes naar de weersvoorspellingen van de volgende tien dagen gekeken, en altijd is de dagtemperatuur rond de 12/15°. Nachttemperatuur rond de 4/5°.

Paard staat nu van smiddags tot een uur of zeven buiten, als het weer goed meevalt gaat ze rond 9/10uur naar buiten... Stal is in een schuur, drie gesloten kanten, één open (waarvan de volledige rechterkant kan afgesloten worden door een luik).. Als het luik gesloten is, is het in de stal zo een 3/4° warmer dan buiten.

Wat is wijsheid? Zou het nu al lukken om het deken af te laten?

ze hebben het eerder te warm dan koud.
en als hij niet geschoren is zou ik nu overdag al de deken af laten,dan kan hij nog even wennen.
de vacht past zich weer snel aan.
zweten onder een deken is erger.
ik heb niet gekeken naar de lange termijn verwachting,maar als deze gunstig is lekker af laten.
de mijne is geschoren en nu heeft ze 0 gr regendeken om en ik wil ook zo snel mogelijk zonder.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:05

ik sta ook te kijken wat een dikke dekens sommige nog onder hebben. Die van mij heb ik sinds gister zonder deken, daarvoor al een paar weken 0 grams..het is overdag toch als zo'n 13 graden en 's avonds staat hij toch binnen

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:06

ik heb nu de 200grams erop liggen.
ii zit te denken om een fleece op te leggen, met de 0grams.
iets er tussen heb ik niet.
zou dit te koud zijn?
ze is ongeschoren en staat snachts in een binnenstal.
ben eigenlijk niet in de gelegenheid om te wisselen. snachts

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:07

mijne staat nu onder fleece + regendeken, en is geschoren eind februari .. maar zijn vacht groeit al weer redelijk op hals/benen/kont. tot wanneer zouden jullie wachten met dekens afdoen?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:09

Ik ga ook binnenkort rondkijken naar een 0 grams, en dan gaat die ook snel op als de temp constant blijven, en dan na een tijdje lekker af en zonder deken 't land op Lachen

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:09

heb je hem ook snachts hieronder staan?
ik vind dat altijd zo moelijk
iedereen hier, heeft nog 200 of 150 erop.
ongeschoren wel.
volgende week word het waarschijnlijk nog mooier.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:11

die van mij heeft nu nog 200 op, heb ik net opgedaan, daar is ze aangenaam onder en ze is in november geschoren, maar heeft nu haar zomervacht (lees: haast geen haar meer Nagelbijten / Gniffelen) al.

als je van 200 naar 0 grams gaan passen ze zich wel aan hoor, valt reuze mee.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:12

's nachts staat ie alleen onder de fleece (gister onder twee nu verwisseld voor een omdat de ander er steeds onderweg valt)

hij voelt niet super warm aan maar ook niet koud dus ik wacht nog even totdat mijn nieuwe binnen is (300) en dan wacht ik af wat het weer doet, of ik hem hier onder hou of toch nog even die andere opdoe.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:20

sandra1986 schreef:
ik heb nu de 200grams erop liggen.
ii zit te denken om een fleece op te leggen, met de 0grams.
iets er tussen heb ik niet.
zou dit te koud zijn?
ze is ongeschoren en staat snachts in een binnenstal.
ben eigenlijk niet in de gelegenheid om te wisselen. snachts

te koud denk ik niet, mijn pony is geschoren staat in een containerbox die een open deur heeft en open middenstuk.
er staat altijd frisse wind binnen en ze heeft nu een 0 gr deken op.
in een binnenstal is geen wind, paarden geven warmte af dus koud zal het in de stal niet zijn.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:26

denk dat ik het morgen ga verwisselen.
morgenavond maar even langs om der benen en oren te voelen Tong uitsteken

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:28

kijk het maar eens een dagje aan, dan zul je zien als je de volgende dag weer komt, dat ze net zo voelen onder de 0 grams als onder de 200 (teminste, niet warmer, en niet kouder Knipoog)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:28

Op dit moment staat mijn merrie zonder deken met haar koppie in het zonnetje. Om een uur of 6 gaat er een fleece op, en een 0grams regendeken eroverheen. Da's minder dan de 200grams die ze ophad, mooie overgangs deken denk ik zo. Haha!
Als het dan nog iets warmer wordt (en dan met name snachts) kan de fleece er tussen uit, en zo naar bloot toewerken, over 6 weken zou ze dag en nacht bloot in de wei moeten staan.... Lachen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:36

de mijne overdag bloot is ff lastig omdat ze op de zandpaddock staat en lekker gaat rollen
ik kan alleen s`ochtends naar stal en ik kan niet verlangen van mijn stalhoudster dat ze haar eerst gaat poetsen en dan de deken erop doet.
dekens wisselen is geen probleem Knipoog

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:47

Mijn Haflinger heeft nu een 200 grams staldekentje op. Hij is van de winter geschoren maar zit nu alweer in zijn zomervachtje. Hij staat binnen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:28

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:30

0 grams regendeken.
Met een onwijs dun vachtje, maar wel binnen.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:47

300 nog... morgen gaat de 150 erop Lachen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:46

Stond onder een 150 grams al vanaf begin januari en heb hem nu onder een zomerdekentje gezet... we zien het wel, voel morgen zijn oortjes wel.

Vandaag haalde ik de deken eraf en hij was kokend heet... net niet tegen het zweten aan.