tantjeuh schreef:Ik zit ook met de twijfel. Deken eraf, of niet... probleem momenteel is het gesukkel met dekens als het weer eens regent. Deken is na drie jaar niet meer echt waterdicht, een bui van een half uur gaat nog, maar twee uur in de regen buiten gaat niet. Volgende week vertrek ik daarnaast ook twee weken naar het buitenland, waardoor mijn moeder voor de verzorging zal instaan. Eten geven en wat poetsen vind ze oke, maar dekens verwisselen: No way. Dus als het dan eens regent staat paardlief de hele dag binnen.
Momenteel ligt er een tussenseizoendeken op, ik geloof dat het iets van een 220/250 is... Het dikste dat er deze winter heeft opgelegen is een 350gr. Ze is niet geschoren. Een 0gr heb ik niet en ga ik ook niet aanschaffen. Ik heb eventjes naar de weersvoorspellingen van de volgende tien dagen gekeken, en altijd is de dagtemperatuur rond de 12/15°. Nachttemperatuur rond de 4/5°.
Paard staat nu van smiddags tot een uur of zeven buiten, als het weer goed meevalt gaat ze rond 9/10uur naar buiten... Stal is in een schuur, drie gesloten kanten, één open (waarvan de volledige rechterkant kan afgesloten worden door een luik).. Als het luik gesloten is, is het in de stal zo een 3/4° warmer dan buiten.
Wat is wijsheid? Zou het nu al lukken om het deken af te laten?
ze hebben het eerder te warm dan koud.
en als hij niet geschoren is zou ik nu overdag al de deken af laten,dan kan hij nog even wennen.
de vacht past zich weer snel aan.
zweten onder een deken is erger.
ik heb niet gekeken naar de lange termijn verwachting,maar als deze gunstig is lekker af laten.
de mijne is geschoren en nu heeft ze 0 gr regendeken om en ik wil ook zo snel mogelijk zonder.