Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:52

Heeft iemand advies waar ik een staldeken kan vinden met maximaal 200 grams voering, met loopslitten en niet belachelijk duur? Mijn paard is onlangs ziek geweest (bloedvergiftiging) en heeft normaal gesproken nooit een deken op (krijgt ook zonder deken erg weinig winterhaar), maar nu heeft hij deze periode op stal wel een deken op (uiteraard ook als ze naar buiten gaan, maar die is wel aanwezig). Ik had een deken van 300 grams, maar daar stond hij onder te zweten (helemaal als de temperatuur enigzins boven nul is). Momenteel heb ik er een fleecedeken op met een katoenen zomerdek, maar ik vind het niet ideaal, 2 dekens. De hoeveelheid dekens is wel goed, hij blijft warm, maar zweet niet.

Dus gezocht: staldeken, 200 grams, loopsplitten, maat 205.

Wie helpt me?

Ranny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:51

Ik wil graag een waterdichte winterdeken voor mijn 2.5 jarige kopen, zodat hij lekker droog in de wei kan staan. Hij heeft een redelijk dikke vacht omdat hij bij zijn vorige eigenaar nooit een deken op heeft gehad.

Welke en hoeveel grams deken kan ik het beste voor hem aanschaffen?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:55

Ranny schreef:
Ik wil graag een waterdichte winterdeken voor mijn 2.5 jarige kopen, zodat hij lekker droog in de wei kan staan. Hij heeft een redelijk dikke vacht omdat hij bij zijn vorige eigenaar nooit een deken op heeft gehad.

ik zou hem geen deken op doen gewoon er voorzorgen dat hij een schuistal heeft of snachts op stal kan
een 2,5 jarige hoeft nog niks te doen de de vacht kan lekker dik blijven
vooral niet te veel poetsen

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:16

Hoe doen jullie dat trouwens in de trailer?
Binnenkort moet ze 2 uur op de trailer staan, en ze heeft nu een 300 grams deken op (met dit weer, anders meer)
Nu is het probleem dat ze zich nogal druk maakt in de trailer, en er dus bezweet uitkomt (dit was nog voordat ze geschoren was).
Is het dan niet veel te warm met een 300 gr deken op als ze zich zo druk maakt?

Wat zouden jullie doen? Gewoon haar eigen deken ophouden (en evt een reserve mee voor als ze zo staat te zweten dat ze na de trailerrit de andere (droge) op kan)? Een dunnere deken opleggen?

Ik heb keuze uit wollen zweetdeken, fleece zweetdeken, 200 gr staldeken, 300 gr buiten deken (2x) of niks, maar dat lijkt me errug koud

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:22

Berdientje schreef:
Hoe doen jullie dat trouwens in de trailer?
Binnenkort moet ze 2 uur op de trailer staan, en ze heeft nu een 300 grams deken op (met dit weer, anders meer)
Nu is het probleem dat ze zich nogal druk maakt in de trailer, en er dus bezweet uitkomt (dit was nog voordat ze geschoren was).
Is het dan niet veel te warm met een 300 gr deken op als ze zich zo druk maakt?

Wat zouden jullie doen? Gewoon haar eigen deken ophouden (en evt een reserve mee voor als ze zo staat te zweten dat ze na de trailerrit de andere (droge) op kan)? Een dunnere deken opleggen?

Ik heb keuze uit wollen zweetdeken, fleece zweetdeken, 200 gr staldeken, 300 gr buiten deken (2x) of niks, maar dat lijkt me errug koud

ik zou de fleece en de wollen op doen in de trailer als je paard dan gaat zweten blijft ie zelf droog
en ik hou het achterzeiltje dicht doen

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:45

Dyyy schreef:
Wat voor dekens hebben jullie nou opliggen? Hoe veel grams?

die mijne heeft een onderdeken van 350 en een winterdeken van 300 gram....

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:28

De mijne heeft momenteel 300 grams op, een BR deken.

Vanaf zondag gaat de smartex weer op, las dat er weer vrieskou komt.
Zodra de temperatuur weer dag en nacht boven nul komt, gaat de 300 grams weer op

Over het trailer probleem: doe de 200 grams deken op en neem voor de zekerheid voor de terugweg de fleece en wollen mee, dan kan je die eventueel terug op doen, indien je paard te bezweet is
Succes!

Er vroeg hier iemand om een 200 grams staldeken. Ik heb toevallig bij de plaatselijke ruitersportzaak een 200 grams staldeken voor 20 euro op de kop getikt, merk is S&K. Nu vind ik dit merk niet zo fijn voor op stal en wei, deken zit bij mijn paard niet zo lekker. Ik doe em wel op in de trailer.

Voor de 2,5 jarige vind ik een ongevoerde regendeken niet onverstandig, beestjes hebben er niks aan om helemaal nat geregend te worden met gure wind etc.

Ranny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:38

Perla schreef:
Ranny schreef:

ik zou hem geen deken op doen gewoon er voorzorgen dat hij een schuistal heeft of snachts op stal kan
een 2,5 jarige hoeft nog niks te doen de de vacht kan lekker dik blijven
vooral niet te veel poetsen

Hij staat op een pensionstal waar hij bij goed weer in de wei staat en 's avonds staat hij op stal. Als hij in de wei loopt wil hij zich wel eens wat te druk maken waardoor hij soms bezweet in de wei staat. Is het dan niet verstandiger om hem toch een deken op te doen zodat hij het niet koud krijgt?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:47

Als je een paard een deken op doet en hij maakt zich druk zwet die nog meer ik zou hm echt niet een deken op doen hoor

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:06

Kent iemand het merk QHP (das een deken merk)? Ik had met dit merk heel erg gezeik. Er braken de musketons van de bilkoorden af die vervolgens in mijn paard zijn been zijn blijven zitten. Er kwamen uit het niet gaten in de voering en aan de buitenkant. Mijn vriendin had ze zelfde deken waarbij bij de 1e deken de borstsluiting kapot ging + de buikriemen. Bij de 2e het zelfde verhaal. We hebben wel een nieuwe gekregen waarbij nog nu toe niks aan de hand is, slechte levering misschien??

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:22

ik zou hem een wollen deken en een zweetdeken op doen. dat ademd goed is snel droog en warm genoeg als je teminste zorg dat het er niet te veel waait.

succes ermee!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 15:16

Ik heb volgens mij een best groot probleem; namelijk, dat mijn haflinger zijn winterdeken zooooo ontzettend heeft gemold dat hij gewoon niet meer op kan. Hij ging steeds iets meer kapot, er gingen laat ik maar zeggen steeds meer vlakken uit zijn deken. Nu hoorde ik dat het volgende week heel erg gaat vriezen en nu zit ik dus met een probleem. Hij heeft nu eigenlijk al best wat winterhaar aangemaakt doordat hij dus langzaam aan zijn deken molde. (snappen jullie het nog ). Maargoed. Nu mijn vraag: Moet hij persé een winterdeken op. Opa zei dat hij misschien maar even in zijn grote stal moest blijven (3 bij 5 ofzo) moest blijven. (Hij komt er wel elke dag even uit natuurlijk), en dat het dan wel zou gaan. Maar persoonlijk denk ik eigenlijk van niet.. Onee, wat moet ik doen?? Kan zijn deken afblijven?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:08

Sfiejj schreef:
Ik heb volgens mij een best groot probleem; namelijk, dat mijn haflinger zijn winterdeken zooooo ontzettend heeft gemold dat hij gewoon niet meer op kan. Hij ging steeds iets meer kapot, er gingen laat ik maar zeggen steeds meer vlakken uit zijn deken. Nu hoorde ik dat het volgende week heel erg gaat vriezen en nu zit ik dus met een probleem. Hij heeft nu eigenlijk al best wat winterhaar aangemaakt doordat hij dus langzaam aan zijn deken molde. (snappen jullie het nog ). Maargoed. Nu mijn vraag: Moet hij persé een winterdeken op. Opa zei dat hij misschien maar even in zijn grote stal moest blijven (3 bij 5 ofzo) moest blijven. (Hij komt er wel elke dag even uit natuurlijk), en dat het dan wel zou gaan. Maar persoonlijk denk ik eigenlijk van niet.. Onee, wat moet ik doen?? Kan zijn deken afblijven?

ik zou hem wel weer een deken op doen hoor
bij divoza hebben ze momentheel dekens in de aanbieding

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:38

Van welke merken zijn er dekens met z'n 100 of 150 grams vulling??

XUlyssesX

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:09

hai

ik wil mijn HH waterdichte deken wassen..

kan ik hem daarna gewoon met zo'n spray insprayen en oppakken?

want ikheb geen zin om voor 1 deken naar de wasserette te vliegen.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:10

wil je m nu wassen? zou je dat niet aan het eind van de winter doen?

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:37

nee want hij hangt er nu wat te stinken

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:33

Ik heb een schitterende Bucas all-in one gekocht, camelkleurig.
Met een lekkere warme fleece stof.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:30

150 grams dekens:

escadron softshel super deken nieuwe stof
harry;s horse
bucas

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:31

kan ik nou mijn deken gewoon in de wasmachine stoppen en dan hem insprayen?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:33

denk het niet... ik laat ze uitwassen en waterdicht wassen bij speciale paardenwasserette, daar gaan ze iig naartoe.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:37

een wasserette heeft ook gewoon wasmachines. als ik een wasmiddel gebruik voor waterdicht enzo kan het toch wel?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:42

ja dat denk ik wel, ze noemen het ook watedicht wassen.

Ranny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:28

Ik wil een waterdichte winterdeken kopen (voor volgende winter), maar weet niet welke maat. Mijn paintje is nu ongeveer 1.43. Welke maat zou ik moeten kopen? Ik wil een HH model Thor kopen (is nu in de aanbieding).

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:03

Ongeveer 175/185