[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ajpam

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:57

Dankjewel, tot die kaal is

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:14

Flowq, mag ik heel brutaal vragen hoeveel je betaald hebt voor die scheerbeurt?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:41

Ik heb er inderdaad al commentaar op gehad, maar dat is niet de rede van mijn post ;)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:56

Nee dat snap ik maar daar was al antwoord op gekomen. Ik was even benieuwd naar de scheerbeurt maar geluk heeft iemand anders je daar al op gewezen.

Om dan op je vraag terug te komen, de mijne staat nu onder 200gr met hals, gladde voering. Vind ik minimaal als ze overdag buiten staan. Fleece gaat best snel schuren is mijn ervaring.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:25

Wat is er mis mee volgens jou?

Dankjewel voor je antwoord :)

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:39

@flow veel strepen te kleine zadeldek niet strak en de zadeldek wat te lang voor je paard

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:52

:')

Wat een vooroordelen weer... Zadeldek is echt prima, rechter kon deze niet omdat zijn vacht enorm dik is en omdat z'n haar alle kanten op staat. En te lang, absoluut niet, komt niet eens onder het dekje uit... Over nagedacht dat ik misschien een extreem korte haflinger heb? Te klein overigens ook niet, want ik heb de foto van onder gemaakt, vanwege het licht.

Maar ik ga verder niet in discussie of het mooi is of niet, dat was mijn vraag overigens ook niet

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:00

Over het zadeldek en hoor je me niet hoor, dat is toch persoonlijk per persoon. Ik vind het wat streperig, dat was alles eigenlijk. Ik vind z´n kleur wel gaaf overigens. :D

Voel je niet aangevallen hoor, dat was de bedoeling helemaal niet!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:05

Dankje pantykous,

Was ook niet voor jou bedoeld, maar de overige bokkers. Steperig is het inderdaad, maar dat was zojuist al een stuk minder moet ik zeggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:10

mijn ervaring is dat strepen die er net na het scheren zitten vaak voor een heel groot deel wegtrekken in een paar dagen...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:20

Nou die strepen die je daar ziet zijn andere strepen dan die je vlak na het scheren ziet.

Als iemand mijn paard zo zou scheren en dat met 15 jaar ervaring zou ik op zijn minst geld toe moeten krijgen :+

Hier is duidelijk sprake van scheren met ongelijke druk, slechte niet scherpe messen en waarschijnlijk ook warme messen.

Zelfs als ik mijn ogen dicht zou hebben is het resultaat nog mooier.......

Maar ja als je voor een dubbeltje op de eerste rang Wilt zitten kun je ook niet meer verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:25

Hier vandaag ook geschoren :)

Afbeelding

Afbeelding

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:31

Ik heb m'n 4 jarige ook geschoren vandaag :)
Zo ongelofelijk braaf <3 voor d'r benen wel even een praam opgezet omdat ze ze optilde en dat was niet handig :))
Heb tot de bakstukken geschoren, daarvoor maar even een ander scheer apparaat gepakt die ik bij de Lidl heb gehaald, werkt beter dan m'n sectolin haha! Grote apparaat bij d'r hoofd vond ze dood eng :(:)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:30

Haha kaatje, je laat je wel een beetje kennen met je overtrokken reactie :') :')

Verder maar ontopic :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:09

Flowq schreef:
Haha kaatje, je laat je wel een beetje kennen met je overtrokken reactie :') :')

Verder maar ontopic :D

Hihihi nee hoor, geeft maar weer aan dat de waarheid hard is, weet niet wie jij beschermd, maar ohohoh zoals jouw paard geschoren is, diegene mag zich echt doodschamen, vandaar dat je de naam ook niet prijs geeft ;) :j

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:20

Ik heb een vraagje...
Hoe lang doen jullie ongeveer met een set messen? Gemiddeld? (hoeveel paarden scheren jullie met 1 set?)
Ik heb 4 sets messen (gelukkig!)
set 1: 1 paard en 2 hele vuile, stoffige paarden met hele dichte (cushing) vacht, en waren nog niet bot
set 2: 5 normale paarden
set 3: 1 paard, tegen het einde waren ze al enorm bot
set 4: het laatste paard mee af geschoren, die kunnen nog wel een paar keer dienen hopelijk.

Ik laat ze altijd bij de ruitersportzaak slijpen en ben er eigenlijk altijd heel tevreden van (geweest).
Ik vond het alleen raar dat set 3 zo snel bot was...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:22

Ik scheer er meestal 3 dikke wintervachten mee.Zeker als ik voor klanten scheer wil ik dat ze goed scherp zijn.
Met een vieze/vette vacht kan het wel eens dat ze snel bot zijn.
Dat heb ik zelf maar 1x meegemaakt en dan betwijfel ik of de messen wel goed geslepen waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:23

Een paard of 4 ongeveer.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:24

Heeft er hier iemand verstand van reparaties aan een een scheerapparaat?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:25

Dat kan zo verschillend zijn. Maar meestal rond de 4/5 paarden. Als ze allemaal gewassen zijn meer dan 5. Paarden met veel en dik haar, ongewassen en wellicht wat vochtig omdat ze het zo warm hebben ben ik blij als ik het met 1 set klaar krijg...

Heb nu zon cooling spray dat helpt ook wel wat. Een enkele keer Zijn ze niet helemaal optimaal geslepen en zijn ze daardoor sneller bot, maar dat gebeurt bijna nooit.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:51

Hier ook héél verschillend, ligt aan de vacht. Doorgaans 6-8 paarden, maar eerder liet ik ze bij de plaatselijke slijper slijpen en dan mocht ik blij zijn als ik 1 of 2 paarden kaal kreeg :o

Nu icm de Blade Ice spray nog langer gemak van scherpe messen :Y)

Ik controleer voordat ik messen wegbreng of er nog een snijlaag op de messen zit. Messen kun je zo'n 30 - 40 x slijpen, dan is de verhoging "op" en geen snijsnede meer, dan kun je scheren totdat je een ons weegt, je krijgt er geen haar meer af :+

Die snijlaag moet je op het bovenmes hebben voor diegene die er geen beeld bij kunnen krijgen aan de onderkant van het mes net onder de tanden en daar zit een holing onder, die rand moet echt te voelen zijn met je vingers, is er geen "randje" dan is je mes "op" ;)

Dus altijd goed kijken als je een tweedehands messenset wilt kopen,

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:20

kaatje77 schreef:
Hier ook héél verschillend, ligt aan de vacht. Doorgaans 6-8 paarden, maar eerder liet ik ze bij de plaatselijke slijper slijpen en dan mocht ik blij zijn als ik 1 of 2 paarden kaal kreeg :o

Nu icm de Blade Ice spray nog langer gemak van scherpe messen :Y)

Ik controleer voordat ik messen wegbreng of er nog een snijlaag op de messen zit. Messen kun je zo'n 30 - 40 x slijpen, dan is de verhoging "op" en geen snijsnede meer, dan kun je scheren totdat je een ons weegt, je krijgt er geen haar meer af :+

Die snijlaag moet je op het bovenmes hebben voor diegene die er geen beeld bij kunnen krijgen aan de onderkant van het mes net onder de tanden en daar zit een holing onder, die rand moet echt te voelen zijn met je vingers, is er geen "randje" dan is je mes "op" ;)

Dus altijd goed kijken als je een tweedehands messenset wilt kopen,

Oh,
heel erg bedankt voor de uitleg!
Het bovenmes is toch het kleinste mes denk ik he? Dus niet het grootste dat aan de buitenkant zit?
Kunnen je messen ook bot worden van een natte vacht mee te scheren? Ik bedoel geen echt natte vacht, maar bepaalde stukken nat van het zweet.

En kan je 'zien' of je messen nog scherp zijn?
Want soms twijfel ik of het nou de messen zijn die bot zijn, of dat de vacht te nat/vuil is, en de messen er hierdoor soms niet goed door gaan. Ik breng ze altijd voor de zekerheid weg om te laten slijpen, maar soms denk ik dat ik ze nog wel eens zou kunnen gebruiken om een paard bij te scheren als ik de messen eens goed schoonmaak. Maar ik heb het nog nooit geprobeerd

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:32

Ja, het bovenmes is het kleine mes. Het ondermes moet ook over een snijsnede beschikken, maar deze wordt bijna niet aangetast, het is echt het bovenmes die het hardste slijt ;)

Als je messen blijven steken in de haren zou je ze er af moeten halen en even goed schoon maken en van vuil en haren ontdoen, dan eventueel coolspray erop, druppeltje olie op de tandjes en rechts en links van de messen en de stelschroef afstellen, vaster/ of losser draaien.

Mocht die het dan niet doen dan kun je ervan uitgaan dat de messen inderdaad stomp zijn.....

Ze mogen echt niet trekken, dat is pijnlijk voor het paard.

Natte vacht kamp ik regelmatig mee, gelukkig gaan mijn machines overal doorheen, dus ik heb het nog niet meegemaakt dat ie het niet deed, maar kan mij er enigsinds wel iets bij voorstellen.

Indien een paard verdoofd is advizeer ik altijd om eerst het hoofd te doen, met name de oren en dan de billen en tussen de voorbenen, zijn de plekken waar een paard snel zweet en als je die droog hebt kunnen scheren kun je verder met de rest van het lichaam :Y)

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:01

Ik heb even een vraag. Mijn fell pony staat dag en nacht buiten en heeft ze een ontzettend lange vacht (8cm) in de winter.Ik wil haar zoveel mogelijk rijden, als de grond het toelaat. Nou is dat ontzettend moeilijk omdat ze erg bezweet raakt na het rijden en ik doordeweeks s'avonds rij, dus de koude nacht is al in zicht als ik na het rijden haar terug zet met zweetdeken die ik onder het uitstappen er al op gooi en haar zo droog mogelijk de wei in zet. Nou wil ik haar scheren deze winter en een deken opgooien. Maar is dat slim omdat ze altijd buiten sta en als het erg is naar binnen gaat.

Wat zouden jullie doen?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:05

Je kan het prima doen hoor! Misschien kun je dan de benen laten staan, en dan lekker een halsdeken op. Kan prima ;)