Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:35

tsja elk paard is anders, maar dat ze allemaal zoveel haar aanmaken...
de mijne stond bij -10°C ook gewoon 8u/dag buiten met in totaal 520grams. Ze had het absoluut niet koud en kan ook niet zeggen dat ze meer haar aanmaakte, op achterkant van de billen na dan. Maar idd op stal bleven dezelfde dekens op en daar werd het toch makkelijk 15 tot 20graden warmer dan buiten bij vrieskoude en toch hadden ze het op stal niet te warm

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:37

Bij ons staan ze ook 5 tot 8 uur per dag buiten, afhankelijk van het weer, ook in de winter en ook gewoon in de sneeuw :-)

OlympicStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:02

nu nog 0 grams regendekentje , over een paar daagjes gaat de 150 of 200 grams erop denk ik

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:36

mijn dame staat nog even zonder maar vanaf volgende week wordt het weer kouder en gaan de fleecegevoerde regendeken weer op

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 01:19

Pashon schreef:
bij ons is het niet genoeg, de paarden zetten erg snel haar aan. We doen het al jaren zo, terwijl we het uiteraard ook met minder geprobeerd hebben en we blijven het zo doen. De paarden hebben er geen hinder van, voelen zich happy en wij zijn happy dus voor ons geen reden om dingen te gaan veranderen.

Edit:

Bij ons staan ze in de winter echter niet maar een paar uur buiten, maar gewoon de hele dag. Tenzij het heel erg regent, dan komen ze eerder naar binnen. Het zijn paarden en die wil ik niet 20 uur per dag op stal hebben, tuurlijk zijn er wel eens dagen dat ze wel veel op stal staan b.v. als het hard en veel regend. maar doordgaans staan ze bij ons in de winter zeker 7 a 8 uur buiten en daardoor moeten we meestal 2 keer per jaar scheren. Gister was de eerste keer en meestal rond januari is de 2e keer.

Bij al die van mij is 500 gram max (soms nog 600 bij -15) echt voldoende.. Ook als ze gewoon buiten lopen. De meeste hoef ik niet eens te scheren. Gewoon op tijd beginnen met je dekenbeleid.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:54

Tjuppie : Dat hangt helemaal af van je paard.
DIe van mij staat vanaf augustus onder een deken, nu wel pluizige vacht.

Die van mijn staat ook al een tijdje onder een 250 grams, ongeschoren.....

In de winter heeft hij de Bucas all-in-one, 490 grams, met daarover heen 250 grams...
Word het echt -7 etc. komt er een echte zware wollen deken tussen.
Het hangt helemaal van je paard af, mijn pony stond altijd onder een 600 grams..

Die 1 kan het prima doen met 300 grams, en de ander 1000 grams...
Je kijkt per paard, en niet naar de hoeveelheid grams....

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:28

Toch ben ik van mening dat niet elk paard 800 gr nodig heeft (zoals Pashon wel doet). Bij mij heeft niet een het nodig, dus dat zegt toch ook wel iets.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:43

Tjuppie schreef:
Toch ben ik van mening dat niet elk paard 800 gr nodig heeft (zoals Pashon wel doet).

Dat staat dus vermeld in mijn vorige bericht.

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:09

Mijne staat onder een 175/200 grams is ook al geschoren

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:20

de mijne staat nog in haar nakie weg te drijven
vandaag uur les gehad
(routine is dus, half uur stappen naar de manege, uur lessen, kwartiertje los in de piste, gezadelt uiteraard, half uur terug naar huis)
tegen dat we daar waren was mevrouw al aardig op temperatuur, en na tien minuten rijden dreef ze uit haar vacht, het zweet drupte echt op de grond.
heb dus vrij veel stap werk gedaan, en niet gegalopeerd, maar dat is echt geen doen azo
zodra de temperatuur overdag onder de 10 graden gaat gaat de scheermachien erover, dan kan ik tenminste dekens opgooien
nu drijft ze zelfs onder een ongevoerde deken, en zelfs als ik ze scheer staat ze met deze temperaturen te zweten...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:37

ik zeg ook niet dat elk paard dat nodig heeft, de paarden die wij er op het moment hebben staan hebben dat wel nodig.
Iedereen doet wij hij/ zij denkt dat goed is voor zijn paard, de een heeft ze onder dikke dekens en de ander wil absoluut geen dekens op.

wij bekijken alles per paard, zo staat de een onder meer dekens als de ander. Maar zoals ik al eerder vermeld heb hebben de paarden die we erop het moment hebben staan het nodig.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:49

Ik wil vandaag een deken voor me paard kopen, voor nu zeg maar.. Maandag word het rond de 14 graden, dinsdag 12, woensdag 10 etc... Ik twijfel tussen 100 en 200 gram.. Wat moet ik doen?

_Amanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:10

Ik zou denk ik 100 gram doen,.. ik begin vaak aan 200 gram als het onder de 10 graden is :).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 16:39

Sharon89 schreef:
Ik wil vandaag een deken voor me paard kopen, voor nu zeg maar.. Maandag word het rond de 14 graden, dinsdag 12, woensdag 10 etc... Ik twijfel tussen 100 en 200 gram.. Wat moet ik doen?

100 :j
Ik doe pas 200 op als het snachts rond de 6 graden komt. Dan is het overdag meestal 11.
Nu is het overdag (iig hier) echt nog 20, in de zon zeker 25.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:49

ladylay schreef:

In de winter heeft hij de Bucas all-in-one, 490 grams, met daarover heen 250 grams...
Het hangt helemaal van je paard af, mijn pony stond altijd onder een 600 grams..

Wat gebeurt er dan als het paard met 740 gram + zware wollen deken dat niet allemaal opheeft? Heeft ie dit ook allemaal aan als ie binnen staat?

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:17

scoxxx schreef:
ladylay schreef:

Wat gebeurt er dan als het paard met 740 gram + zware wollen deken dat niet allemaal opheeft? Heeft ie dit ook allemaal aan als ie binnen staat?

Waar doel je nu precies op ?

Ja, dit heeft hij dan ook allemaal op als hij op stal staat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:18

jemig, 740 gram + wollen deken?? wat moet het voor het dier akelig zijn als hij even in zijn blootje staat tijdens poetsen enz.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:06

Vanwege geen regen loopt de mijne al een paar dagen en nachtjes weer bloot buiten. Heb ze in een ander landje waar ik ze uit de wind hun voer geef. Ze is zeiknat van het zweet afgelopen dagen met rijden (logisch, is warm), dus die heeft het warm zat volgens mij.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:10

De mijne heeft ook alweer tijdje dr 100grams deken over. Iets dikkers komt er ook niet op.
Vind t alleen vreselijk irritant dat de temperatuur zo schommelt.
Afgelopen week stond ze zweten onder dr deken dat ie maar af moest en die week daarvoor was de wind zo snijdend koud dat ik blij was dat ze dr deken op had.
Mijn paard wordt echt een bolletje als ze geen deken over krijgt.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:15

Hier staat mijn springpaard die dressuur matig getraind word
over de 1000 grams in de winter hoor

Met poetsen heeft hij een wollendek op en dan snel het zadel erop uitrijdeken erop wollendek erover instappen wollendek af rijden met uitrijdeken uitstappen met wollendek op

Zadel eraf dekens erop en klaar

Hij loopt nu met 200 grams vandaag was het echt warm in de zon en dan loopt hij onder zijn exceem deken omdat er echt veel beestjes zitten en dan werkt een simpele vliegen dek ook niet

en dan vanaf een uurtje of 6 heeft hij zijn 200 grams weer op

hier heb ik buiten stallen en staan dus met dezelfde grams op stal

Mocht het hier weer zo koud worden dit jaar in de winter wat ik wel denk ben ik bestendig voor 1500 per paard dus,,,,

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:25

Die van mij vandaag racestreep geschoren en normaal begin ik dan met 100 grams maar nu staat hij nog zonder deken hoor. Veel te warm.
Als het van de week wat kouder gaat worden dan gaat zijn 0 grams regendeken erop.

Op de dag onder de 10 graden zijn 100 grams
Rond de 4 graden zijn 200 grams en als het op de dag niet meer boven de 0 uitkomt dan zijn 300 grams en daar doet ie het maar mee.

Ik doe dit zo al jaren en dat gaat prima maarja het is net als met mensen, de ene heeft het sneller koud dan de andere.

lmloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:28

1000 gram vind ik persoonlijk wel erg veel. maarja niet mijn paarden!;)

Mijn paard is nu geschoren en staat gewoon onder een regendeken van 0 gram, word t koud gaat er een fleece deken onder!
Van de winter gaat ie onder een deken van 370 gram. Mijn tussendeken is 200 gram

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:33

Mijn geschoren dier staat onder een 370.
Gaat prima,zo lang ze niet gaan zweten vind ik het goed.
Heb met rijden nooit een uitrijdeken op,alleen met in en uitstappen.
Anders staat het schuim onder de dekekn!
Doe dat alleen als er echt een koude wind staat.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:36

Ik heb s'nachts een 200 grams opliggen en overdag een ongevoerde ze had de 200 vanmiddag op maar was er toch erg klam onder dus gewisseld.
Volgende week als het kouder word dan gooi ik ook de 370 op.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:38

ik heb vandaag in de paddock in het zonnetje uit de wind de katoenen zomerdeken er weer opgegooid...
na het rijden afgespoten en zweetdekentje erop, en vanavond weer gewisseld naar m'n dunne dominick...

als het echt rond de 12 graden wordt komende week gooi ik de 200 grams erop denk...