[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:50

Ik kreeg dat argument ook van de wasserette. Echter de deken was voor het wassen nog waterdicht en nu over de gehele deken niet meer…

Afbeelding
Afbeelding

Nou echt hoor ik laat ze niet meer wassen.. die dan zelf wel schoonmaken met de tuinslang. prutsmuts..
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 07-10-21 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:53

Waar hebben jullie laten wassen?.
Ik word nu een beetje zenuwachtig voor mijn dekens

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:57

Balen zeg!
Je leest het helaas zo vaak, ik durf het wassen ook eigenlijk echt niet aan. Heb nog een hele vieze tweedehands deken liggen die ik zelf niet schoon krijg, maar nu is ie vies maar waterdicht, de vraag is of ie schoon en waterdicht terug komt of niet..
Al moest ik eens wassen bij Montfort ivm aanzet klittenband voor een hals en daar is het perfect verlopen. Op de vele haren van andere paarden in mijn klittenband na dan.

Al mijn andere dekens was ik zelf enkel op het einde van het seizoen met een sopje aan de binnenkant.

Ik zag net de nieuwe kleuren van Rhino wug en Rhino plus, mooi spul! Heb het niet echt nodig maar ga de aanbiedingen wel goed in de gaten houden :=

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:02

Wat wel kan gebeuren is dat de vezels vol wit zand zit door het rollen. Dus zolang de deken niet gewassen is, is deze waterdicht omdat het zand dan de deken waterdicht houdt.
Bij het wassen gaat dat zand uit de vezels waardoor je dus piepkleine gaatjes in de deken hebt en deze niet meer waterdicht is.

Wit/geelzand is eigenlijk enorm slecht voor een deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:05

Dat klopt inderdaad! Wit zand is heel slecht voor dekens dus als je paard in een paddock met wit zand staat dan kan dit ook een grote reden zijn.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:25

Ja wat een gedoe. Je hoort ook dat mensen de deken helemaal niet wassen ivm de waterdichtheid maar dan wordt zo’n deken ook heel vies. Ik laat de deken 1x hooguit 2x pj wassen omdat mijn paard er vaak een Liner onder draagt. Dit was een Regendeken en tot voor de laatste keer wassen echt heel goed waterdicht en nu ineens echt aan het lekken. Geen enkele dekenwasserij neemt hiervoor verantwoordelijkheid en hoe toon je aan dat het wassen altijd volgens voorschrift is gedaan? Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan. Het is dat deze deken qua pasvorm de beste is voor mijn paard en ook niet zo zweterig is maar anders zou je haast ieder jaar een goedkope Regendeken aanschaffen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:42

Hier geen wit zand en enkel op de wei en op stal. Baalde wel enorm -O- heb nu maar een nieuwe besteld

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:54

Ja enorm balen!
Ik overweeg ook om gewoon elke zomer zelf met de tuinslang aan de gang te gaan…

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:13

Mdrf schreef:
Wat wel kan gebeuren is dat de vezels vol wit zand zit door het rollen. Dus zolang de deken niet gewassen is, is deze waterdicht omdat het zand dan de deken waterdicht houdt.
Bij het wassen gaat dat zand uit de vezels waardoor je dus piepkleine gaatjes in de deken hebt en deze niet meer waterdicht is.

Wit/geelzand is eigenlijk enorm slecht voor een deken.

Ik veeg altijd met zo’n hele zachte borstel het zand eraf. Omdat er met rollen anders laag op gaat schuren, maar klopt mijn onderbouwing dan wel?

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:19

Slmt9 schreef:
Ik veeg altijd met zo’n hele zachte borstel het zand eraf. Omdat er met rollen anders laag op gaat schuren, maar klopt mijn onderbouwing dan wel?

Dat is wel wat Horseware en Bucas adviseren, de deken regelmatig schoonborstelen met een zachte borstel. Geel zand is heel scherp en maakt ook allemaal krasjes dat de coating aantast. Vaak is het dan een opeenstapeling waardoor de gehele deken dan ineens lek is.

Maar ook is de kwaliteit drastisch achteruit gegaan van de merken. "Vroeger" ging een rambo echt wel 15 jaar mee en ik snap dat dit voor de verkoop niet handig is, tegenwoordig mag je blij zijn als je er echt 5 jaar mee doet zonder problemen.

Ik was mijn dekens in ieder geval nooit. Einde van het seizoen borstel ik hem af en leg ik hem weg en dat bevalt mij tot nu toe het beste. 2x een deken laten wassen en beide keren lek daarna, maar volgens de wasserijen ligt het nooit aan hun en volgens de fabrikant heb je altijd iets verkeerd gedaan. Dus ik was niet meer en de dekens blijven dan echt beter, ook beter voor de vulling want die wordt dan niet zo snel dunner.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:23

Maar volgens horseware zit de waterdichte laag tussen de stoffen in, niet op de buitenkant.
Hoe heeft zand daar dan invloed op?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:24

Wat je ook vaak hoort is dat als mest in je deken trekt dit ook super slecht is voor je waterdichte laag. Die laag zit vaak aan binnenkant van buitenste stof.

Dat zou reden zijn om hem sowieso wel 1x per jaar te wassen. Als je hem te lang laat liggen en mest erin trekt tast dat die waterdichte laag aan. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:25

Sintara schreef:
Maar volgens horseware zit de waterdichte laag tussen de stoffen in, niet op de buitenkant.

Dat is denk ik alleen bij de Rhino met die aquatrans laag ertussen. Ook als mest door buitenlaag heen trekt kan het die laag beschadigen. :=

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:52

Sintara schreef:

er zit ook een coating aan de buitenkant, maar belangrijkste waterdichte laag zit aan de binnenkant van de buitenstof. Maar als de buitenkant beschadigd is, zal het vocht sneller doortrekken bij extreme regenval.

Rhino heeft een aparte tussenlaag inderdaad: binnenvoering, waterdichte laag, buitenstof.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:53

Bagheera_206 schreef:
Wat je ook vaak hoort is dat als mest in je deken trekt dit ook super slecht is voor je waterdichte laag. Die laag zit vaak aan binnenkant van buitenste stof.

Dat zou reden zijn om hem sowieso wel 1x per jaar te wassen. Als je hem te lang laat liggen en mest erin trekt tast dat die waterdichte laag aan. :=

Dit probleem is eigenlijk alleen bij Bucas, die kunnen slecht tegen urine/mest en dan laat de binnenvoering los en lost de onderzijde vaak op.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:14

Mdrf schreef:
Bagheera_206 schreef:

Dit probleem is eigenlijk alleen bij Bucas, die kunnen slecht tegen urine/mest en dan laat de binnenvoering los en lost de onderzijde vaak op.

Ah. Ik was in de veronderstelling dat mest en urine slecht is voor alle dekens. :=

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:42

Het is uiteraard slecht voor alle dekens, maar vooral die van Bucas krijgen echt snel problemen daardoor.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 17:13

Bloodymary schreef:
LinSa schreef:
Ik heb mijn pony twee weken terug geschoren. Ze staat 24/7 buiten met nu een 50 gram (Bucas Irish) op. Daar voelt ze lekker warm onder, maar toch schrok ik gisteren hoe haar vacht al gegroeid was. Staat ze dan toch te koud?

Vachten groeien niet door kou, maar door minder licht.

Ik ben ervan op de hoogte dat licht de grootste rol speelt bij vacht aanmaak. Toch zie ik altijd bij mijn pony's dat ze geleidelijk aan wintervacht aanmaken, maar als we dan weer krijgen zoals afgelopen dagen met veel regen en wind, ze ineens in de vacht schieten. Vandaar mijn vraag.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:28

Hier ook een deken dat stuk gewassen is door een professionele wasserij, een paar jaar terugdan. Mijn ander deken nooit laten wassen, heeft het 3 winters uitgehouden (regendeken). Is afgelopen weekend voor het eerst doorgeregend door de toch wel hevige regenval.

Hier borstel ik ze sindsdien af als ze droog zijn, met een zachte borstel, en dan hang ik ze gewoon uit, te luchten. Na een paar dagen vouw ik ze op en leg ik ze weg voor de winter. Werkt prima! Ik vind 3 jaar voor een goedkoop deken van horseware ook niet zo slecht (amigo hero acy); mijn paard staat in een groep en er bijten wel eens andere paarden in haar deken, dus dat zal ook niet meehelpen.

Wat vacht betreft; het zal heus (ook) wel door licht komen hoor, maar bij een plotselinge wisseling in temperatuur, ook midden in een seizoen, gaat mijn paard altijd spontaan ruien. Als het in de zomer bv van 25 naar 35 graden gaat, ruit mijn paard en krijgt ze een nog dunnere zomervacht, en andersom gebeurt dat ook.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:48

Ik heb op mijn allereerste deken na altijd Horseware Rambo dekens gehad. Die v-sluiting past het beste voor mijn paard. Ik wil nu eigenlijk niet meer zo’n dure deken, van de zomer heb ik ook mijn 100 grams laten wassen dus ik ben benieuwd of die inmiddels ook zo lek als een mandje is geworden :(. Het paard wordt 21 dus ik wil eigenlijk niet meer een hele nieuwe deken garderobe aanschaffen maar wel dat hij er warm en droog bij staat natuurlijk. Ik heb nu een deken van Felix Bühler (Regularneck outdoordeken Perfect Fit,) op het oog. Iemand hier ervaring mee? Paard heeft een flinke boeg en lage halsaanzet.

https://www.kramer.nl/NIEUW/Paard/Paard ... ct-Fit-0-g

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:37

Nou ik ben nu alweer om _O-
We stonden net in de mist en mel wou maar wat graag de deken op, dus die is op gegaan.
Maarja wel een paar weken later dan vorig jaar, dus dat heet winst O:)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:42

salamaleque schreef:
Ik heb op mijn allereerste deken na altijd Horseware Rambo dekens gehad. Die v-sluiting past het beste voor mijn paard. Ik wil nu eigenlijk niet meer zo’n dure deken, van de zomer heb ik ook mijn 100 grams laten wassen dus ik ben benieuwd of die inmiddels ook zo lek als een mandje is geworden :(. Het paard wordt 21 dus ik wil eigenlijk niet meer een hele nieuwe deken garderobe aanschaffen maar wel dat hij er warm en droog bij staat natuurlijk. Ik heb nu een deken van Felix Bühler (Regularneck outdoordeken Perfect Fit,) op het oog. Iemand hier ervaring mee? Paard heeft een flinke boeg en lage halsaanzet.

https://www.kramer.nl/NIEUW/Paard/Paard ... ct-Fit-0-g

Voor mijn oma van 29 ook gewoon nog paar dure dekens gekocht. := Beter verwend dan verwaarloosd. :D

Ik geloof dat Kramer zelfs ook een eigen aangepaste Horseware Amigo lijn heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 21:12

Ik zit ook met een deken dilemma. Vorig jaar de Bucas freedom turnout 300 grams deken gekocht voor mijn paard en die zat eigenlijk perfect. Dit jaar dacht ik om ook de regendeken van Bucas te halen en het werd de Bucas anniversary turnout stay dry 0 gram. Op het eerste oog lag die echt perfect naar hij schuift helaas. En steeds naar dezelfde kant toe. Zou deze deken dan toch niet zo geschikt voor haar zijn of kan ik nog proberen om de deken op een andere manier vast te maken?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 21:14

_lauraaa_ schreef:
Ik zit ook met een deken dilemma. Vorig jaar de Bucas freedom turnout 300 grams deken gekocht voor mijn paard en die zat eigenlijk perfect. Dit jaar dacht ik om ook de regendeken van Bucas te halen en het werd de Bucas anniversary turnout stay dry 0 gram. Op het eerste oog lag die echt perfect naar hij schuift helaas. En steeds naar dezelfde kant toe. Zou deze deken dan toch niet zo geschikt voor haar zijn of kan ik nog proberen om de deken op een andere manier vast te maken?

Stalgenoot heeft ook problemen met de stay dry. Dan gaan de bucas dekens standaard schuiven. Wanneer ze de bucas atlantic draagt met gladde binnenvoering niks aan de hand

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 07:15

Saaams schreef:
_lauraaa_ schreef:

Stalgenoot heeft ook problemen met de stay dry. Dan gaan de bucas dekens standaard schuiven. Wanneer ze de bucas atlantic draagt met gladde binnenvoering niks aan de hand

Dat is de reden voor mij om geen bucas te nemen. Ze trekken allemaal scheef. Ik heb toch maar weer een Horseware Rambo 0 gram besteld nadat hij lek van de wasserij is gekomen. Deze zit perfect en ik kan iig al mijn liners gebruiken.