Nou echt hoor ik laat ze niet meer wassen.. die dan zelf wel schoonmaken met de tuinslang. prutsmuts..
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mdrf schreef:Wat wel kan gebeuren is dat de vezels vol wit zand zit door het rollen. Dus zolang de deken niet gewassen is, is deze waterdicht omdat het zand dan de deken waterdicht houdt.
Bij het wassen gaat dat zand uit de vezels waardoor je dus piepkleine gaatjes in de deken hebt en deze niet meer waterdicht is.
Wit/geelzand is eigenlijk enorm slecht voor een deken.
Slmt9 schreef:Ik veeg altijd met zo’n hele zachte borstel het zand eraf. Omdat er met rollen anders laag op gaat schuren, maar klopt mijn onderbouwing dan wel?
Sintara schreef:Maar volgens horseware zit de waterdichte laag tussen de stoffen in, niet op de buitenkant.
Hoe heeft zand daar dan invloed op?
Bagheera_206 schreef:Wat je ook vaak hoort is dat als mest in je deken trekt dit ook super slecht is voor je waterdichte laag. Die laag zit vaak aan binnenkant van buitenste stof.
Dat zou reden zijn om hem sowieso wel 1x per jaar te wassen. Als je hem te lang laat liggen en mest erin trekt tast dat die waterdichte laag aan.
Mdrf schreef:Bagheera_206 schreef:Wat je ook vaak hoort is dat als mest in je deken trekt dit ook super slecht is voor je waterdichte laag. Die laag zit vaak aan binnenkant van buitenste stof.
Dat zou reden zijn om hem sowieso wel 1x per jaar te wassen. Als je hem te lang laat liggen en mest erin trekt tast dat die waterdichte laag aan.
Dit probleem is eigenlijk alleen bij Bucas, die kunnen slecht tegen urine/mest en dan laat de binnenvoering los en lost de onderzijde vaak op.
Bloodymary schreef:LinSa schreef:Ik heb mijn pony twee weken terug geschoren. Ze staat 24/7 buiten met nu een 50 gram (Bucas Irish) op. Daar voelt ze lekker warm onder, maar toch schrok ik gisteren hoe haar vacht al gegroeid was. Staat ze dan toch te koud?
Vachten groeien niet door kou, maar door minder licht.
salamaleque schreef:Ik heb op mijn allereerste deken na altijd Horseware Rambo dekens gehad. Die v-sluiting past het beste voor mijn paard. Ik wil nu eigenlijk niet meer zo’n dure deken, van de zomer heb ik ook mijn 100 grams laten wassen dus ik ben benieuwd of die inmiddels ook zo lek als een mandje is geworden. Het paard wordt 21 dus ik wil eigenlijk niet meer een hele nieuwe deken garderobe aanschaffen maar wel dat hij er warm en droog bij staat natuurlijk. Ik heb nu een deken van Felix Bühler (Regularneck outdoordeken Perfect Fit,) op het oog. Iemand hier ervaring mee? Paard heeft een flinke boeg en lage halsaanzet.
https://www.kramer.nl/NIEUW/Paard/Paard ... ct-Fit-0-g
_lauraaa_ schreef:Ik zit ook met een deken dilemma. Vorig jaar de Bucas freedom turnout 300 grams deken gekocht voor mijn paard en die zat eigenlijk perfect. Dit jaar dacht ik om ook de regendeken van Bucas te halen en het werd de Bucas anniversary turnout stay dry 0 gram. Op het eerste oog lag die echt perfect naar hij schuift helaas. En steeds naar dezelfde kant toe. Zou deze deken dan toch niet zo geschikt voor haar zijn of kan ik nog proberen om de deken op een andere manier vast te maken?
Saaams schreef:_lauraaa_ schreef:Ik zit ook met een deken dilemma. Vorig jaar de Bucas freedom turnout 300 grams deken gekocht voor mijn paard en die zat eigenlijk perfect. Dit jaar dacht ik om ook de regendeken van Bucas te halen en het werd de Bucas anniversary turnout stay dry 0 gram. Op het eerste oog lag die echt perfect naar hij schuift helaas. En steeds naar dezelfde kant toe. Zou deze deken dan toch niet zo geschikt voor haar zijn of kan ik nog proberen om de deken op een andere manier vast te maken?
Stalgenoot heeft ook problemen met de stay dry. Dan gaan de bucas dekens standaard schuiven. Wanneer ze de bucas atlantic draagt met gladde binnenvoering niks aan de hand