[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:36

Naskapower schreef:
Anne77 schreef:
Iemand die een haflinger heeft en daarvoor de Bucas smartex gebruikt met halsdeel. Welke maat hals gebruiken jullie? Een S of M? M’n haflinger valt qua dekenmaat net tussen de 5.9 en 6.0 in dus twijfel heel erg welke maat hals ik nu moet aanschaffen.

[ [url=m/RzB90n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn haflinger heeft maat 130/175 (volgens mij is dat de 5.9) bucas smartex op.
Ik heb daarbij de hals in maat S en die valt mooi.
Pony is +-145 hoog.

Zou hier nog een fjordenboog tussen passen of wordt het dan te krap?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:47

Vorig jaar heb ik twee Orscana dekensensoren gehad. Beide gaven de data niet of onvolledig door. Ik krijg uit eindelijk mn geld terug en heb ze geretourneerd. Op Aliexpress heb ik een soortgelijk apparaatje gevonden. Hij geeft alleen temperatuur (en luchtvochtigheid) aan. Maar dat was voor mij de reden om hem aan te schaffen. Hij slaat de data ook op, maar ik weet niet helemaal zeker of hij dit ook doet als er geen bluetooth verbinding is.

Voor nog geen 8,- wil ik dat best uittesten.

€ 8,33 30% Off | Tuya Bluetooth Digitale Indoor En Outdoor Temperatuur En Vochtigheid Meter Sensor Gauge Thermometer Hygrometer Voor Smart Leven
https://a.aliexpress.com/_EwRJnIR

Dit is hem:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik had vorig jaar zelf al extra tasjes gemaakt. Dus ik ben benieuwd :)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:33

Slmt9 schreef:
Vorig jaar heb ik twee Orscana dekensensoren gehad. Beide gaven de data niet of onvolledig door. Ik krijg uit eindelijk mn geld terug en heb ze geretourneerd. Op Aliexpress heb ik een soortgelijk apparaatje gevonden. Hij geeft alleen temperatuur (en luchtvochtigheid) aan. Maar dat was voor mij de reden om hem aan te schaffen. Hij slaat de data ook op, maar ik weet niet helemaal zeker of hij dit ook doet als er geen bluetooth verbinding is.

€ 8,33 30% Off | Tuya Bluetooth Digitale Indoor En Outdoor Temperatuur En Vochtigheid Meter Sensor Gauge Thermometer Hygrometer Voor Smart Leven

Dit is hem:
[ [url=m/wFhmqH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PiZGYD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sGmN23.png]Afbeelding[/url] ]

Dat klinkt nog best als goede uitvinding! Hoor graag tzt of het bevalt :)

Marigo

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:40

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:42

Lite is als het goed is 0 grams.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:52

Muze schreef:

Wordt door horseware ook voor 100gr gebruikt en ze zijn er beiden.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:16

manzano schreef:
Muze schreef:

Wordt door horseware ook voor 100gr gebruikt en ze zijn er beiden.

Ja nou precies dat. En bij deze deken kom ik er niet achter. Dus maar besteld haha en hopelijk is het de 100 gram :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:29

Die agradi link ziet eruit alsof het meer is dan 0g, gezien de vari layer techniek erin zit. Dat zou gek zijn met 0 gram.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:52

ik ben toch aan het twijfelen om de power turnout weg te doen en te gaan voor een deken met liners. Nu viel mijn oog op de rambo optimo wegens de loopsplitten. Alleen staan op een aantal sites dat hij dan een maat kleiner moet. Nu zit die van mij met de power turnout net aan met de 190. En eigenlijk tussen de 190 en 195 in. Maar zou ik dan echt naar de 183 moeten? Dat klinkt voor mijn gevoel zo klein.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:46

Slmt9 schreef:

Dit is hem:

Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit, hoe heb je dat vast gemaakt?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:12

Jonnekee schreef:
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit, hoe heb je dat vast gemaakt?

Ik heb op aliexpress ook tasjes besteld en iets verkleind. Vorig jaar al, zodat alle liners er een hadden. Die naai je op de zelfde wijze aan je dekenvoering vast als de Orscana. In het tasje stop je de sensor.

MalaQ schreef:
Dat klinkt nog best als goede uitvinding! Hoor graag tzt of het bevalt :)

Ik heb vannacht de sensor in de gang gelaten en mijn telefoon op vliegtuigstand gezet. Zo is er urenlang geen verbinding geweest zoals bij mn paard het geval zou zijn. Zojuist verbinding gemaakt, alle data van vannacht is opgeslagen :D
Het leuke is ook dat hij zelfs op onze slaapkamer al verbinding maakt. Waar je bij Orscana de telefoon er naast moest houden en je dan nog ff moest wachten voor hij het deed, als hij het al deed.
Volgende test keg ik hem in mijn auto, dan is hij helemaal ver uit mn thuisnetwerk. Hij heeft alleen bluetooth, dus ik ben positief ingesteld dat hij data blijft op slaan.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:15

Slmt9 schreef:

Dit is hem:

Interessant! Nu is dit op Bluetooth, dus dat betekend dat ik het alleen kan zien als ik op stal ben? Ik neem aan dat ik het dan niet vanaf thuis kan zien of wel? Dat zou helemaal super zijn namelijk.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:32

kaylee schreef:
Interessant! Nu is dit op Bluetooth, dus dat betekend dat ik het alleen kan zien als ik op stal ben? Ik neem aan dat ik het dan niet vanaf thuis kan zien of wel? Dat zou helemaal super zijn namelijk.

Klopt, dat is hetzelfde als de Orscana. Wil je het thuis kunnen zien dan heb je wifi nodig op de plek waar je paard staat.

Wat je ziet is of je paard het bijv die nacht of op het moment zelf te warm of te koud heeft. Dan kan je dus zelf bedenken voor een volgende nacht of je paard een andere deken nodig heeft.
Ik zette vorig jaar mijn paard dus eerder te koud weg dan te warm met de Horsewareliners, waar hij met de cooler van Bucas eigenlijk constant goed op temperatuur bleef.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:35

Leuk apparaatje! Ben benieuwd naar de verdere resultaten!

Hier kwam ik gisteren op stal aan met weer natte plekken onder de deken. Bij de staartflap weer maar ook iets verder naar de rug toe en op het heupbot vond ik nog een licht met plekje in de vacht. Vandaag de garantie dus maar weer aanspreken. Heb sinds gisteren de Rhino erop gelegd. Hopen dat dat beter is.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:40

HorseTimeXL schreef:
ik ben toch aan het twijfelen om de power turnout weg te doen en te gaan voor een deken met liners. Nu viel mijn oog op de rambo optimo wegens de loopsplitten. Alleen staan op een aantal sites dat hij dan een maat kleiner moet. Nu zit die van mij met de power turnout net aan met de 190. En eigenlijk tussen de 190 en 195 in. Maar zou ik dan echt naar de 183 moeten? Dat klinkt voor mijn gevoel zo klein.

Ik heb eerder geen andere dekens van Horseware gehad, maar bij andere merken zit mijn paard altijd tussen 190-195 in en die draagt nu 183 van de Optimo. Zit bij hem prima.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:03

Celebi schreef:
Leuk apparaatje! Ben benieuwd naar de verdere resultaten!

Hier kwam ik gisteren op stal aan met weer natte plekken onder de deken. Bij de staartflap weer maar ook iets verder naar de rug toe en op het heupbot vond ik nog een licht met plekje in de vacht. Vandaag de garantie dus maar weer aanspreken. Heb sinds gisteren de Rhino erop gelegd. Hopen dat dat beter is.

-O- Echt raar, maar vooral niet acceptabel voor zulke dure dekens.
Wellicht als tijdelijke optie er een horseware regenliner er onder doen?
Dat deed ik in elk geval als back up.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:12

Nu is het wel zo dat veel mensen de dekens veel te groot hebben minimaal 1 maat soms 2. In dat vieze weer van gisteren gaan paarden met de kont in de regen staan dan waait de staartflap altijd wat op dus kan het heel goed op het heupbot nat zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:27

De deken ligt prima op de staartaanzet en de deken waait niet op. Zit netjes vast bij de staart ook. Zelfs met hevige stormen regent er niets onder (oké alleen bij de borst maar daar zijn halzen voor). Vorige deken ging ook echt lek in het midden van de rug ergens. Deze iets verder naar achteren. Ik vertrouw deze in ieder geval niet meer. De regen liner heb ik helaas niet, maar dat zou nu ook te warm worden ben ik bang. De Rhino ligt er inmiddels op en meneer gaat nu roze door het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:40

Rhino is in mijn ervaring net zo makkelijk lek helaas. Alle merken kennen lekke dekens.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:20

Vraagje, mijn paard staat tijdelijk zonder schuilstal, uiteraard wel onbeperkt ruwvoer. Nu heb ik de Bucas power turnout light liggen (range van -5 tm 15). Ik kijk eerst of ze het daadwerkelijk koud hebben, maar met de mogelijke regen die nog komt, vind ik het wel fijn te weten wat de mogelijkheden zijn met deze deken.
Is deze deken te warm voor met deze temperaturen? En wat is anders een ideale deken met veel regen en deze temperaturen. De schuilstal zit vertraging in en laat helaas nog even op zich wachten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:27

Ik had voorheen de Smartex Rain. Die had ook ongeveer zo'n range, volgens mij tot 14 graden. Heeft hij het nooit warm onder gehad (of koud). Als die zou passen had ik 'm nu ook alweer opgegooid met die hevige regenval. Ze ademen erg goed maar houden ook de warmte goed vast als het koud wordt. Was er altijd erg blij mee.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:28

Ah super! Dank!

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:31

Dekens dekens, zoveel vragen: vorig jaar hadden ze allebei een Smartex rain (fleece gevoerd) wegens ook nat op te leggen (stay dry). Ik begrijp dat de power turnout light eigenlijk hetzelfde gemak heeft, en nog een iets grotere range. Maar oh zo duur. Nu heb ik eigenlijk een maatje groter nodig voor de tinker (die had 5,3/120/160) en voor de pony zou ik liever een hebben met halve hals (omdat hij nogal gevoelig is op de schoft). Welke dekens zijn er nog meer staydry (Amigo?) met halve hals? Met fleece? Zijn alle fleece gevoerde ook staydry? Is Nika dan toch een aanrader?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:45

snowsels schreef:
Dekens dekens, zoveel vragen: vorig jaar hadden ze allebei een Smartex rain (fleece gevoerd) wegens ook nat op te leggen (stay dry). Ik begrijp dat de power turnout light eigenlijk hetzelfde gemak heeft, en nog een iets grotere range. Maar oh zo duur. Nu heb ik eigenlijk een maatje groter nodig voor de tinker (die had 5,3/120/160) en voor de pony zou ik liever een hebben met halve hals (omdat hij nogal gevoelig is op de schoft). Welke dekens zijn er nog meer staydry (Amigo?) met halve hals? Met fleece? Zijn alle fleece gevoerde ook staydry? Is Nika dan toch een aanrader?

Horseware heeft als stay dry alternatief de airmax liner.

Ik moet nog steeds een staydry voering ergens in horseware deken zien te naaien. Hahaha.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:46

Alleen bucas heeft de echte stay dry. Fleece werkt jammer genoeg hetzelfde. Er zijn ook andere dekens die een vergelijkbaar systeem aanbieden (bv fedimax, horseware airmax liner), maar dat werkt anders, niet of niet zo snel/goed als de bucas stay dry.