[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:43

Daar kan ik je niet mee helpen, ik heb het hoofd niet laten scheren.
Als dat zoveel paniek oplevert, is de winst je dat dan ook echt waard?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:47

Myca schreef:
Daar kan ik je niet mee helpen, ik heb het hoofd niet laten scheren.
Als dat zoveel paniek oplevert, is de winst je dat dan ook echt waard?

Daar ben ik nog over aan het twijfelen. Ik dacht eigenlijk dat de meeste paarden het vervelend vinden als hun hoofd (of iig de oren en rondom de ogen) wordt geschoren? Het is overigens niet enorme paniek (steigeren etc), maar hij vond het zeker niet leuk.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:04

En waarom wil je dan zo graag zijn hoofd scheren?

Maaraatje

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:19

Ik heb zelfs bij mijn 3jarige zijn hoofd met de grote machine gedaan. Was zijn eerste keer scheren en dacht probeer gewoon of die het toelaat. Oren ook geen probleem.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:22

Myca schreef:
En waarom wil je dan zo graag zijn hoofd scheren?

Omdat hij daar (onder andere bij het verharen) ontzettend veel jeuk krijgt en uiteraard omdat het mooier staat, maar dat is nog het minst belangrijk.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:43

Verharen is tijdelijk en "mooier staan" is een persoonlijke reden.
Is dat het je waard om je paard te sederen?
Als je dat voor jezelf kan afwegen, kan je makkelijk een keus maken.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:05

Mijn eigen laten het gewoon toe. Paarden die ik voor andere moet scheren gaan meestal ook zo en anders even de praam erop. Ik scheer er heel weinig met sedatie.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:19

Die van mij is er heel makkelijk mee met het hoofd

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:23

Mijn vorige pony ook :j paard geen idee, die ga ik morgen scheren.

Laten jullie een dekje staan? Mijn paard heeft niet echt een gevoelige huid en ik wil hem er wel graag afscheren, is dat verstandig? Bij mijn pony heb ik hem altijd laten staan.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:26

Mikn huidige fjord haal ik hem eraf. Wordt een vieze natte plek. Door opgedroogd zweet komen er vanvdie harde plekken.

Mijn oude lease.pony moest ik hem laten staaan. Kreeg schuurplekken van de zadeldekjes

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:36

Ik scheer meestal al vroeg en dan scheer ik alles weg.
De 2de x laat ik een dekje staan.

Hoofd er in laten vind ik erg lelijk.Soms kan het echt niet anders maar ik sedeer ze er desnoods voor.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:32

Morgen ( vandaag) wordt mijn haffie geschoren. Hij staat nu zonder deken in z'n teddybacht. Wat zouden jullie aanraden kwa grams? Hij gaat of helemaal kaal/zadeldek, of dat hij de benen en gedeelte rug wel houd. Hals en buik gaan sowieso kaal.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:12

Het hoofd doe ik tot de bakstuklijn, dat scheelt veel ellende vind ik. Voorop het hoofd vind ik wel veel gedoe, dus laat ik altijd zitten. En het moet ook gewoon praktisch zijn, dat hoeft er niet af.
Zadelplek haal ik wel weg. Ik vind het niet mooi en niet praktisch, want dan zweten ze daar. En als je wilt mennen zie je het zo erg.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:24

Ik deed het precies hetzelfde altijd, hoofd tot bakstuk en rug helemaal kaal.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:59

Er zijn er veel die aan het einde vd winter kaal schuren onder het zadel wanneer je ze daar ook scheert.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:08

Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje; ik scheer mijn Tinker geregeld in jachtpatroon omdat hij het eigenlijk altijd te warm heeft met zijn lange haren.
Zo heb ik hem ook een week geleden geschoren en sindsdien staat hij met een gevoerde regendeken 24/7 buiten in een wei met schuilmogelijkheid.
Nu zweet hij inderdaad al veel mimder hard, maar met het niet zo koude weer van nu droogt de bovenkant die ik heb laten staan ook echt niet meer. Het is zulk lang en vooral veel haar (kort op elkaar) dat de regenbui die we gisteren met rijden over ons heen kregen, wel een uur erop bleef zitten en eigenlijk niet meer droog is geworden.
Kan ik dat pak haar ook halveren om het wat lucht te geven en heeft iemand hier ervaring mee? Welke scheerkop etc kunnen jullie adviseren?
Helemaal scheren zou ik niet zo snel doen omdat hij dus 24/7 buiten staat en ik veel buiten rijd met hem.
Bedankt voor het lezen, ik hoop dat jullie me tips kunnen geven! :)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:13

bedoel je geen deken model?

jachtmodel is alles behalve benen hoofd en zadeldekje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:05

Dyonne schreef:
Het hoofd doe ik tot de bakstuklijn, dat scheelt veel ellende vind ik. Voorop het hoofd vind ik wel veel gedoe, dus laat ik altijd zitten. En het moet ook gewoon praktisch zijn, dat hoeft er niet af.
Zadelplek haal ik wel weg. Ik vind het niet mooi en niet praktisch, want dan zweten ze daar. En als je wilt mennen zie je het zo erg.

Ik doe ook zo idd tot aan de bakstukken. Vind hele hoofd doen volledig onnodig dat is alleen voor de mooi. Bovendien heb ik ze in open buitenstallen staan waar van de winter de wind vol op staat.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:10

Mijn paard staat ook 24/7 buiten en ik ga d'r denk ik helemaal scheren op hoofd na (hakstukken). Ga eerst maar eens d'r lijf proberen en als dat goed gaat d'r benen :)

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:21

Mijne gaat binnenkort ook helemaal kaal behalve het hoofd (tot de bakstukken)
Vind het nog niet eens heel lelijk staan eigenlijk :o

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:51

Mijne is vanochtend geschoren, behalve benen, zadeldek en half hoofd niet. Het ziet er dus eigenlijk niet uit, maar wel erg functioneel voor ons.

Nu had ik eerst z'n 200 gram op, waar hij het echt enorm warm onder had. Toen heb ik hem een 100 gram onderdeken opgedaan met 0 gram regendeken. Ik ga zo weer voelen hoe hij is. Maar morgen wordt het nog warmer, zou hij dan onder 0 gram moeten? Ik heb ook nog een fleece gevoerde regendeken, maar dat is niet heel ideaal op een geschoren paard of wel? Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Ik vind wel dat hij een gaaf kleurtje heeft gekregen :o

Afbeelding

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:02

Flowq heb je een pb gedaan.

Doorgaans adviseer ik om ze geschoren onder min. 250 groep te zetten, zo houdt je de haargroei tegen. Zet je ze onder een dunnere deken groeit de vacht snel weer aan en zou het zo kunnen zijn dat je hem over een paar weken weer zou moeten scheren

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:08

Het is voor mij niet erg als hij snel weer door de haren komt, als hij weer een beetje vacht heeft is het probleem absoluut niet. Het gaat erom dat die mega dikke vacht weg is, hij verstikte er bijna in en was vanochtend echt heel blij dat het er af ging.

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:42

Ik wil graag mijn IJslander scheren, ik zit te twijfelen tussen deken model en Eem racesstreep, hij loopt 6 dagen in de week zeer intensief. Hij staat 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid, is het dan niet zielig om hem te scheren? Ik heb een lading dekens liggen, hij wordt ook erg sloom van die dikke vacht.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:00

Ik deed bij mijn fjord altijd eerst een streep onder de buik en hals. Dan met rijden uittesten of dit genoeg was, soms haalde ik er dan nog een rand vanaf.