Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:44

misschien dat de fleece het te warm maakt als het zonnetje erop komt?

de mijne heeft een katoenen voering en ademt goed, ze was er pas toen ze zon scheen verbazend koel onder, had verwacht haar zwetend aan te treffen...

maar deze temp is lastig, het kan beter ietje kouder zijn rond deze tijd...
maar wel droog met een zonnetje... 8-)

wendyke

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:51

ik heb er een regendeken met fleecevoering opliggen nu

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:54

ze staan hier al ruim een maand onder de dekens. vandaag is alles geschoren, dus de dekens komen niet meer af.

edit:

alles stond onder 200 grams, maar nu ze geschoren zijn staan ze onder 300/350 grams
Laatst bijgewerkt door Pashon op 06-10-10 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:55

Die van mij staan ook al sinds paar weken onder ongevoerde regendekens..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:07

Pashon schreef:
ze staan hier al ruim een maand onder de dekens. vandaag is alles geschoren, dus de dekens komen niet meer af.

edit:

alles stond onder 200 grams, maar nu ze geschoren zijn staan ze onder 300/350 grams

Zelfs de laatste paar dagen toen het 20 graden was?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:10

Vandaag is alles geschoren schrijft ze ;)
Dus ik neem aan vanaf vandaag

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:12

Corellaa schreef:

Overheen gelezen idd :o
Maargoed, vandaag was het hier ook 20 graden. Mijn geschoren paard staat dan bloot in de weide.
En hiervoor zullen ze wel al wat vacht gehad hebben en was het ook zo'n 20 graden, maar toen stonden ze dus al onder 200 gram?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:15

Zoals ze schrijft wel :=

Mijn paard was vanavond (uurtje of 7?) klammig en net tegen het zweten aan onder zn fleece gevoerde regendeken.. heb m maar afgedaan en ik laat dat maar zo :)
Volgende week (wss woensdag) word hij geschoren, dan gooi ik zn dek wel weer op.

Mijn paard heeft het zowiezo al snel heel warm en volgens sommige mensen geef ik hem altijd weinig gram op met koud weer :=
Maargoed, ik kan er wel 600 gram opgooien, maar alsie daaronder bloedje heet word is dat ook niet fijn lijkt me ?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:18

Ik kijk gewoon per paard per dag wat het beste is. Het weer is nu nog zo wisselend dat ze niet telkens hetzelfde op kunnen hebben. En ieder paard is weer anders.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:32

De mijne heeft nog steeds de ongevoerde amigo op, mar als de zon doorkomt trek ik hem af want het is dan vee; te warm

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:04

Ik wacht nog even tot het s'avonds echt gaat afkoelen.
Als de deken er bij mij op gaat komt die er ook niet meer af!
(Begin niet aan op-af-op-af)

mijn paard is niet geschoren en kan s'nachts beschut staan.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:53

Pashon schreef:

edit:

Die zullen het wel heel erg warm hebben.

amber_stephJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:30

Die van mij nog steeds ongevoerde regendeken, hij zweet er niet onder met het weer van de afgelopen dagen.
Voelt ook gewoon normaal aan

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:33

Horseware schreef:
Corellaa schreef:

Overheen gelezen idd :o
Maargoed, vandaag was het hier ook 20 graden. Mijn geschoren paard staat dan bloot in de weide.
En hiervoor zullen ze wel al wat vacht gehad hebben en was het ook zo'n 20 graden, maar toen stonden ze dus al onder 200 gram?

De paarden staan nu een maand onder 200 grams dus ongeschoren, gister zijn ze allemaal geschoren en staan ze onder 300/350 grams.
Regendekens met fleecevoering doen wij niet aan, dan kan je net zo goed niks op doen. Tevens mijn ervaring met de regendekens zijn dat ze daar juist onder gaan zweten. Mijn paarden zweten niet met de gewone winterdekens.
Ook met de temperaturen van 20 graden staan ze onder de dekens, tevens is het bij ons niet zo warm geweest. Geschoren is geschoren en als ik ga rommelen met de dekens krijg je je paarden juist ziek.
Goede winterdekens is het sleutelwoord in dit verhaal.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:39

een tijdje terug stond m'n merrie onder een 200grams deken, zelfs overdag en nu staat ze 's nachts te zweten onder een 150 grams, dus overdag laat ik de dekens weer af...

ik wordt er gek van, nu geven ze nog enkele dagen zonnig en 20graden met 's nachts zelfs nog een 12°C en dan opeens 's nachts tegen het vriespunt

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:55

Horseware schreef:
Pashon schreef:

edit:

Zelfs de laatste paar dagen toen het 20 graden was?

Wat?
Hoeveel grams moeten ze in de winter dan wel niet op?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:58

in de winter krijgen ze hun Rambo dekens op 500 grams, met daarover nog een rambo van gemiddeld 300 gram tevens zullen ze van de winter nog zeker 1 a 2 keer geschoren worden.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:01

onze merrie staat sins een maandje onder 0 grams regendeken
staat dag en nacht buiten en als het echt duidelijk kouder gaar worden gaat er een deken onder en 1 dikke deken op!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:01

@pashon: da's best veel, de mijne krijgt eenmaal geschoren slechts een 370grams en indien het graat vriezen een 150grams deken erbij. hebben jou paarden geen last van het gewicht van de dekens?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:06

petitparis schreef:
@pashon: da's best veel, de mijne krijgt eenmaal geschoren slechts een 370grams en indien het graat vriezen een 150grams deken erbij. hebben jou paarden geen last van het gewicht van de dekens?

Nee hoor, althans ze kunnen niet praten maar ik maak uit niks op dat ze er last van hebben. Ze rennen, vliegen en doen alles wat ze zonder deken ook doen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:14

Poeh, ik vind 300/350 gram met deze temperaturen nogal wat. Die van mij zouden eronder smelten, zelfs mijn geschoren paard.

Wat is de reden dat ze straks zelfs met 800 gram staan als ik vragen mag? Last zullen ze er niet zo snel van hebben, want de Rambo dekens zijn niet zwaar en trekken niet, maar 800 gram is echt wel heel veel en is meer dan (zelfs een geschoren) paard nodig heeft.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:16

Horseware schreef:
Poeh, ik vind 300/350 gram met deze temperaturen nogal wat. Die van mij zouden eronder smelten, zelfs mijn geschoren paard.

Wat is de reden dat ze straks zelfs met 800 gram staan als ik vragen mag? Last zullen ze er niet zo snel van hebben, want de Rambo dekens zijn niet zwaar en trekken niet, maar 800 gram is echt wel heel veel en is meer dan (zelfs een geschoren) paard nodig heeft.

Omdat het erg koud kan worden in de winter en ze zich op stal niet warm kunnen lopen zoals ze in het land wel zouden kunnen. Tuurlijk hebben ze een "warme" stal, tocht niet, dikke laag houtspaanders met stro erover.
Ook doen we het om ze kort in de vacht te houden en de paarden veel buiten lopen bij ons.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:20

Mijn KWPN'er heeft nog steeds geen deken op. Staat 's nachts binnen en overdag buiten. Maar ik wacht tot het 's nachts onder 10 graden is. En dan blijft de deken ook op, tenzij het overdag weer boven 18 komt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:21

Pashon schreef:
Horseware schreef:

Omdat het erg koud kan worden in de winter en ze zich op stal niet warm kunnen lopen zoals ze in het land wel zouden kunnen. Tuurlijk hebben ze een "warme" stal, tocht niet, dikke laag houtspaanders met stro erover.
Ook doen we het om ze kort in de vacht te houden en de paarden veel buiten lopen bij ons.

Dan nog kan ik je zeggen dat 500 gram genoeg is. Mijn paarden lopen ook in de winter, ook met sneeuw en flinke vorst, enkele uren in de weide en voor de rest staan ze in een stal met deuren en buitenluiken open (geen warme stallen dus, maar uiteraard wel tochtvrij). En als ik de geschoren paarden 500 gram opdoe bij de koudere dagen hoef ik alleen maar in oktober te scheren en blijven ze heel mooi kort in het vacht.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:25

bij ons is het niet genoeg, de paarden zetten erg snel haar aan. We doen het al jaren zo, terwijl we het uiteraard ook met minder geprobeerd hebben en we blijven het zo doen. De paarden hebben er geen hinder van, voelen zich happy en wij zijn happy dus voor ons geen reden om dingen te gaan veranderen.

Edit:

Bij ons staan ze in de winter echter niet maar een paar uur buiten, maar gewoon de hele dag. Tenzij het heel erg regent, dan komen ze eerder naar binnen. Het zijn paarden en die wil ik niet 20 uur per dag op stal hebben, tuurlijk zijn er wel eens dagen dat ze wel veel op stal staan b.v. als het hard en veel regend. maar doordgaans staan ze bij ons in de winter zeker 7 a 8 uur buiten en daardoor moeten we meestal 2 keer per jaar scheren. Gister was de eerste keer en meestal rond januari is de 2e keer.