[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Capriootje

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:04

Wij hebben op stal alleen waterdicht problemen gehad met de Rambo original. Zelf heb ik altijd de suprême of duo en de oudste waren na 5/6 jaar nog prima en waterdicht. Maar met de original hadden meerdere stalgenootjes op korte termijn problemen. Zo zonde.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:10

Zonde zeg! Dankjewel dat je jouw ervaring deelt. De Duo en Supreme zijn eigenlijk echt wel ver boven ik uit kan geven voor een deken. Ik denk dan toch dat ik terug ga schakelen naar de Rhino Plus in de hoop dat die waterdicht blijft.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:24

Rhino plus heb ik zelf ook gehad en net een nieuwe aangeschaft voor m’n jonkie. Die blijven tot nu toe ook erg goed dus dat is een goede optie en wat meer budget vriendelijk inderdaad!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:52

Fijn om te horen! Dankjewel! Dekentje is besteld.

In m'n zoektocht kwam ik ook de Horseware fleece liner tegen in flinke korting. Op sommige plekken wordt verkondigd dat die ook op een nat paard kan onder een outdoor deken. Heeft daar iemand ervaring mee toevallig? Dat het niet zo goed is als de stay dry voeringen snap ik, maar wellicht is het iets voor die enkele dagen dat paard volledig nat geregend is en toch echt een keer terug de paddock in moet met zijn deken op. Er was een oud topic over maar niemand heeft daar uiteindelijk echt ervaringen gedeeld.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:20

Capriootje schreef:
Rhino plus heb ik zelf ook gehad en net een nieuwe aangeschaft voor m’n jonkie. Die blijven tot nu toe ook erg goed dus dat is een goede optie en wat meer budget vriendelijk inderdaad!

Hoe valt die deken tov Rambo?
Ik vind Amigo bijvoorbeeld smaller dan Rambo.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:48

Celebi schreef:
Fijn om te horen! Dankjewel! Dekentje is besteld.

In m'n zoektocht kwam ik ook de Horseware fleece liner tegen in flinke korting. Op sommige plekken wordt verkondigd dat die ook op een nat paard kan onder een outdoor deken. Heeft daar iemand ervaring mee toevallig? Dat het niet zo goed is als de stay dry voeringen snap ik, maar wellicht is het iets voor die enkele dagen dat paard volledig nat geregend is en toch echt een keer terug de paddock in moet met zijn deken op. Er was een oud topic over maar niemand heeft daar uiteindelijk echt ervaringen gedeeld.

Hij trekt minder bij de schouder omdat daar gladde voering zit. Dat vond ik ook gelijk het nadeel, want schouder en boeg worden natuurlijk ook gewoon nat.
Tevens vind ik de werking van fleece eigenlijk niet echt vergelijkbaar met stay dry. Tot slot is hij vergelijkbaar aan een 300gr meen ik? Mijn paard heeft maar max een regendeken nodig.
Kortom, ik kan hem niet aanbevelen. Dan zou ik eerder de amigo jersey cooler op doen voor 1 nacht.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:12

Josien_ schreef:
Weet iemand toevallig waar de Amigo Bravo plus het goedkoopst te krijgen is?
Of een vergelijkbare deken met halst en linersysteem.

En heeft iemand ervaring met de Disc sluitingen, AMIGO BRAVO 12 XL of Felix Buhler liberty liner systeem?

Ik heb hem ook gekocht met korting bij hypostore, maar volgens mij kost hij inmiddels weer de normale prijs.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:09

Ik heb een waffle cooler liner van horseware. Dat vind ik fijner om te "drogen" dan fleece. Die is niet meer te koop, maar duikt af en toe wel op op MP.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:48

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:51

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:52

Celebi schreef:
Die lekkage midden op de rug is herkenbaar inderdaad. Hier 'gelukkig' al binnen een paar maanden en de deken zag er nog als nieuw uit dus de garantie was geen enkel probleem. Maar wellicht dat deze keer de garantie dan toch een dingetje wordt.

Ik twijfel in ieder geval enorm om maar gewoon een Rhino te kopen nu. Die waterdichte laag onder de buitenlaag spreekt me enorm aan omdat het bij Bucas ook zo goed werkt. Had vorige keer namelijk het idee dat andere paarden wellicht de waterdichte coating eraf 'geschraapt' hadden met een hap of tijdens het kroelen. Geen idee verder hoor want ik zie verder niks aan de deken, maar de deken was spontaan zo lek als een mandje.

Iemand goede ervaringen met de Rhinos?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk altijd wel tevreden ben geweest over mijn Rambo dekens maar afgelopen winter ineens allebei helemaal lek. Nieuwe Rambo besteld alleen leek de pasvorm toch iets anders dan 4 jaar geleden en daar vind ik de dekens te duur voor. Ik heb nu een Rhino plus 100 gram besteld de pasvorm was een stuk beter en hopelijk ook goed waterdicht. Nog niet op gehad dus geen recente ervaring.
Ik heb afgelopen winter voor nood de Amigo xl besteld met een flinke korting, was ik redelijk tevreden over. Prima waterdicht maar de deken wacht van achteren op dus paard staat dan half met blote billen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:20

manzano schreef:
Slmt9 schreef:

Ja maar die was er dus eerder ook als echte liner (dus zonder buiksingels Ed).

Oh zo. Het lijkt vrij stugge stof om als onderdeken te gebruiken. Mijn paard krijgt snel schuurplekken. Hoe schat je dat in bij deze deken?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:38

Ik heb een vraag. Voor mijn Haflinger heb ik deze Amigo Bravo deken. Helaas is de deken zelf inmiddels kapot, maar de hals is nog prima. Kan op elke Amigo Bravo deken een losse hals worden bevestigd? Vind het zonde om nu weer een deken met hals te kopen terwijl ik nog een goede hals heb liggen.
Afbeelding

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:41

Westhof schreef:
Ik heb een vraag. Voor mijn Haflinger heb ik deze Amigo Bravo deken. Helaas is de deken zelf inmiddels kapot, maar de hals is nog prima. Kan op elke Amigo Bravo deken een losse hals worden bevestigd? Vind het zonde om nu weer een deken met hals te kopen terwijl ik nog een goede hals heb liggen.
[ [url=m/124eNy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij wel! Heb je van die rechthoekige ringen waar klittenband doorheen moet?

Ik doe mijn AMigo hals en liners aan Amigo, Shires en Dominick :P

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:42

Josien_ schreef:
Westhof schreef:
[ [url=m/124eNy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij wel! Heb je van die rechthoekige ringen waar klittenband doorheen moet?

Ja, deze bevestiging inderdaad. Dat zou top zijn :)

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:37

Capriootje schreef:

Ik heb toen de Rhino plus van jou overgenomen enkele jaren geleden en deze deken is nog steeds waterdicht.

Laat de dekens elk jaar wassen en ‘waterdicht’ maken en ze gaan dan het hele dekenseizoen mee.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:17

Felien_Kyra schreef:
aangezien ik even niet weet waar ik op moet zoeken om het juiste antwoord te vinden in dit topic stel ik de vraag nog maar gewoon even een keer. Mijn paard heeft normaal gesproken dekenmaat 195. Nu ben ik echt heel erg tevreden met de amigo regendeken die ik vorig najaar heb aangeschaft. Echter nu ik op zoek ben naar een vliegendeken van amigo, zie ik de maten 191 en 198. Ik heb deze dekenmaten wel eerder gehad en ergens denk ik: volgens mij moest ik dan 191 hebben, maar ik twijfel enorm. Het gaat trouwens om de Amigo bug rug. De regendeken die ik heb is de amigo bravo

Iemand die mij hier wat meer over kan vertellen? :)

Ik gebruik tegenwoordig alleen maar Amigo. Normale dekenmaat is 195, van Amigo 6.6 . Ook de vliegendeken heb ik de 6.6 . Voor het mooie is hij dan wel een fractie te lang, maar beter rond de schouders en ligt als een huis. De 6.3 ligt ook heel mooi, maar trekt wat naar voren bij het bukken om hooi te eten.

Ik heb nu een Amigo rhino gekocht voor komend seizoen, super nette deken dus hoop dat hij goed bevalt :D

Voor de liefhebber heb ik nog een vrijwel nieuwe Amigo Bravo 1200d in de maar 6.3 beschikbaar, omdat ik dus de verkeerde maat heb gekocht vorige winter. 0 grams. Stuur maar PB mocht iemand hem willen hebben.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:35

Iemand die een haflinger heeft en daarvoor de Bucas smartex gebruikt met halsdeel. Welke maat hals gebruiken jullie? Een S of M? M’n haflinger valt qua dekenmaat net tussen de 5.9 en 6.0 in dus twijfel heel erg welke maat hals ik nu moet aanschaffen.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:44

Hoi!
Ik ben een leek als het om dekens gaat en ik heb even input nodig. Mijn arabier is niet waterdicht zolang zijn wintervacht nog niet goed is volgroeid en heeft sowieso nog een dun vachtje, hij heeft het echt pittig gehad met de regenachtige dagen laatste keren en dat wil ik 'm niet weer aandoen (staat 24/7 buiten met beperkte schuilmogelijkheden). Nu heb ik hem een ongevoerde 0grams regendeken opgelegd omdat het niet niet heel veel regent vandaag en morgen, en de temperatuur en wind zijn nog zacht.

Wat ik nog meer heb:
- Oude (met wol lijkt het?) gevoerde bucas regendeken die niet meer waterdicht is
- Bucas freedom turnout 150 gr met halve hals

Zit nu te denken om vanaf zondagavond de gevoerde bucas deken op te leggen met daar bovenop de ongevoerde regendeken omdat het dan guurder wordt (veel regen, max 12 graden en meer wind). Alleen de 0 gr is een beetje mager denk ik. De 150 gram is (overdag in ieder geval) nog net iets te warm denk ik.
Wat denken jullie?
(de 150 gram kan ik evt nog terugsturen/ruilen voor iets anders)

Uiteraard check ik het tussendoor maar zou fijn zijn als voor die eerste dag ongeveer goed zit :D

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:33

Anne77 schreef:
Iemand die een haflinger heeft en daarvoor de Bucas smartex gebruikt met halsdeel. Welke maat hals gebruiken jullie? Een S of M? M’n haflinger valt qua dekenmaat net tussen de 5.9 en 6.0 in dus twijfel heel erg welke maat hals ik nu moet aanschaffen.

Afbeelding

Mijn haflinger heeft maat 130/175 (volgens mij is dat de 5.9) bucas smartex op.
Ik heb daarbij de hals in maat S en die valt mooi.
Pony is +-145 hoog.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:00

Naskapower schreef:
Anne77 schreef:

[ [url=m/RzB90n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn haflinger heeft maat 130/175 (volgens mij is dat de 5.9) bucas smartex op.
Ik heb daarbij de hals in maat S en die valt mooi.
Pony is +-145 hoog.

Ah super dank je wel voor je reactie!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:05

Passen andere halzen ( van bucas? Of ander merk) ook op een bucas irish.? Weet iemand dat

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 07:55

Halzen met klittenband passen vaak wel. Zo heb ik halzen van weatherbeeta en Horseware aan een Bucas deken kunnen zetten.

@ lunar, meestal hangt het ook wat af van de dikte van je 0grams. Hier een Rhino wug die qua stof wat steviger is dan een budget regendeken. Daar merk je dat het paard lekker warm (en droog) onder blijft en voering dus echt te warm zal zijn.
Ik ga dus komende dagen door met deze optie.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 08:39

En bij maat 5.9 deken past algemeen genomen dan een hals maat s begrijp ik?

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:50

hummer14 schreef:
Josien_ schreef:
Weet iemand toevallig waar de Amigo Bravo plus het goedkoopst te krijgen is?
Of een vergelijkbare deken met halst en linersysteem.

En heeft iemand ervaring met de Disc sluitingen, AMIGO BRAVO 12 XL of Felix Buhler liberty liner systeem?

Ik kwam deze deken tegen, kunnen ook liners onder.
De LeMieux Deken Arika Featherweight Turnout 0g Navy.
https://www.agradi.nl/lemieux-deken-ari ... g-navy.htm

https://hypostore.nl/lemieux-arika-line ... 284&527=19

Ik had hem een paar maanden terug besteld. Echt een hele mooie deken maar trok bij mijn paard na het eerste testrondje over het erf al helemaal scheef dus ik heb hem teruggestuurd.