Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 00:16

Een paard in de zomer een deken op en geen last hebben? Ik geloof er geen barst van :n

Een deken is altijd een belemmering voor een paard, een paard heeft echt liever niks op zijn rug. Wij leggen het paard een deken op en hoe goed een deken ook past, een paard zal er altijd in zekere zin 'last' van hebben.

En om dan om te doen, omdat hij verkleurd.....:n

Exceemdeken is iets heel anders en dus vind ik jouw reactie ook kinderachtig. Jouw paard heeft een deken op, omdat het nodig is. Veranderen van kleur vind ik niet echt noodzakelijk ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:59

Van een deken voor verkleuring hebben paarden enorme last, maar met vliegendeken of exceemdeken, dat kan dan wel opeens.... Juist. Mijn reden zou het ook niet zijn, amar een goed passende deken en kijken dat ze het er niet warm onder hebben gaan ze niet dood lijkt mij. In de zomer heb ik die van mij ook onder deken staan, en he, dat is een reflecterende deken ook vaarvan wordt gezegt dat die ook verkleuring tegen gaat .Jeetje! Al heeft mijn vos dat niet nodig ;) Overigens heeft ze geen exceem, maar "enkel" vanwege dazen en vliegen. Owjee...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:37

xApple schreef:
De mijne is vrijdag geschoren, en daar had ik eerst 200 gram opliggen.
Gister heeft ze het zo enorm warm gehad, ze stond echt te zweten. Nu heeft
ze haar regendeken met fleecevoering op. Het leek me wel fris, en een grote
overgang. Maar ze voelde er lekker onder, dus het zal wel goed zitten :j

ook afgelopen vrijdag geschoren en ook een fjord!...en hier staat ie ook met regendeken met fleecevoering...die van mij is volgens mij echt dolblij dat ie van zn warme pak af is...met die warme dagen stond die te zweten in de paddock!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:39

Nies_ schreef:
marieminime schreef:
ik snap goed waarom mensen kiezen voor een deken, ik en mn stalgenootje rijden ook af en aan om te wisselen, maar het is het een of het ander en vind dat we dan niet zo moeten klagen. We moeten er wat voor over hebben toch

Ik klaag lekker verder :Y) Heb een Bucas die vanaf 10-15 graden tot ergens ver in de min warm genoeg is, dus zou erg fijn zijn als het daar eens gaat blijven en ik niet meer naar dekens om hoef te kijken.

.. mij hoor je niet klagen over dekens...wil alleen het juiste doen en daarom is het juist zo fijn om te lezen wat anderen doen!...

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:15

Waar slaat dat nu op? Zolang je dekenbeleid goed is, zullen zij echt niet "schrikken" van een strenge winter. Misschien heb je niet zo'n goed beeld wat een goed dekenbeleid inhoud.
Of je nu begint of later, maakt dat geen zak uit. Zolang je maar zorgt dat het paard het niet te warm krijgt en als de temp verder daalt, je ook voldoende gram kan opleggen.[/quote]

EN zoals altijd komt er weer een frikandelreactie op iets wat iemand schrijft.
Ik ga me steeds meer bedenken waarom ik eigenlijk op dit forum zit....er wordt ALTIJD op iemand gezeurt en gezanikt en het slaat nergens op, en dat in ieder topic!!!! :(
Er wordt advies gevraagd en dat wordt door verschillende mensen gegeven. Als je het er niet mee eens bent kun je dat op een andere manier zeggen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:35

Nies_ schreef:
Duhelo schreef:
ik doe het ook lekker simpel, ook de zelfregulerende bucas, even een pijntje in de portemonnee, maar als je het uitrekent ben je even veel kwijt tegen dat je een waterdichte 100 grams,200 grams en 300 grams hebt, en op koude dagen staat paard dan altijd onder 2 of meer dekens...

de bucas is ook perfect waterdicht, dus de mijne staat geschoren dag en nacht buiten, met de bucas, en doet het daar perfect op :)

Die heb ik ook inderdaad, maar heb jij die nu al op dan? Vind dat toch wel weer een beetje té warm.
[/quot]
neeje, die heb ik momenteel nog niet op, paardlief staat nog in haar nakie.
denk van ze begin november te scheren, en ze dan direct onder die deken te zetten, nu zit ze nog niet helemaal in haar wintervacht

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:36

Mijn paardje staat al met de jas aan op het weitje. Madam is 19 en begint al zeer vroeg met het kweken van een teddyvachtje. Eén briesje en haar haren worden al langer.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:21

zap schreef:
Een paard in de zomer een deken op en geen last hebben? Ik geloof er geen barst van :n

Een deken is altijd een belemmering voor een paard, een paard heeft echt liever niks op zijn rug. Wij leggen het paard een deken op en hoe goed een deken ook past, een paard zal er altijd in zekere zin 'last' van hebben.

Exceemdeken is iets heel anders en dus vind ik jouw reactie ook kinderachtig. Jouw paard heeft een deken op, omdat het nodig is. Veranderen van kleur vind ik niet echt noodzakelijk ;)

Liever een zomerdekentje/vliegendeken op dan 24/7 binnen staan omdat de wei zoveel blessures veroorzaakt OF nog erger, omdat de zon de vacht verkleurt...

Hoeveel paarden staan er wel niet dag en nacht in een stal van 3x3 en gaan helemaal NIET naar buiten, en dan zeurt men hier om een zomerdekentje omdat een paard "liever niets op heeft" terwijl het paard WEL gewoon op de wei komt??? Laten we even relativeren.

8)7

amber_stephJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:30

Mijn paardjes verkleuren ook in de zomer, ze zijn zwart, maar allebei zijn ze dan bruin.
Eentje krijgt alleen maar een vliegendeken op, als het warm is, en er zitten veel horzels, maar no way dat ik ze dus een deken opgeef, omdat ze anders verkleuren.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:32

Mijn paard is in de winter zwart en in de zomer word hij zo licht, lijkt wel een valk. Mensen herkennen hem dan soms ook gewoon niet meer.
Maar ik zou geen deken op doen om hem dan maar mooi zwart te houden.
Als het 30 graden of warmer is gaat zo'n paard toch kapot van de hitte?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:06

Er zijn dekens waar ze niet te warm onder worden en soms juist minder zweten dan zonder vanwege reflectie (vliegendekens met zon wering bv). Gaat prima.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:42

Linda_Bien schreef:
zap schreef:

Liever een zomerdekentje/vliegendeken op dan 24/7 binnen staan omdat de wei zoveel blessures veroorzaakt OF nog erger, omdat de zon de vacht verkleurt...

Hoeveel paarden staan er wel niet dag en nacht in een stal van 3x3 en gaan helemaal NIET naar buiten, en dan zeurt men hier om een zomerdekentje omdat een paard "liever niets op heeft" terwijl het paard WEL gewoon op de wei komt??? Laten we even relativeren.

8)7

deze redenatie is ook niet relevant, het kan immers altijd erger en slechter...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:48

ik denk dat er hier nogal offtopic gegaan wordt, ik denk, zolang de paarden er geen echte last of pijn van hebben, dat het allemaal wel meevalt, en dat het dan de keus is van de eigenaar ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:07

xApple schreef:
Dat vind ik echt een heel kinderachtige reactie, die ook nog eens nergens op slaat.
Wat voor last heeft die pony nou van een dunne deken?!
Hij kan evegoed lekker naar buiten, en heeft ook nog eens geen last van de
vliegen.

Mijn paard heeft ivm eczeem en geschoren worden, 365 dagen per jaar een deken op.
Ja ze is echt enorm ongelukkig 8)7

Voor een exceemdeken gaat dat niet op. Evenals een vliegendeken als het stikt van de dazen. Dan vind ik het prima dat je een deken op doet. Maar een andere deken omdat je paard anders "verkleurd" vind ik ontzettend sneu voor het paard.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:25

en nou word t volgende week 6 en 4 graden s'nachts en 16 met zon overdags... en nu ... deken.. geen deken? wat een gedoe... ik heb hem nog niet geschoren, ben ik eind deze maand van plan maar met deze temperatuur verschillen... echt te moeilijk gewoon... als ik hem een deken op doe voor s'nachts dan staat hij overdags te zweten ... ;(

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:28

Ik ben ook echt iemand met heel veel dekens voor de winter :+ zodat mijn pooony het niet te warm of te koud heeft :+ allemaal regendekens : 0 gram, 100 gram, 200 gram, 300 gram en soms als hij het nog koud heeft doe ik er nog iets onder zodat het een 400 gram word :+ ( hij word geschoren in de winter anders is het echt geen doen met rijden, binnen 10 min is hij al zeiknat )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:04

chaatje16 schreef:
en nou word t volgende week 6 en 4 graden s'nachts en 16 met zon overdags... en nu ... deken.. geen deken? wat een gedoe... ik heb hem nog niet geschoren, ben ik eind deze maand van plan maar met deze temperatuur verschillen... echt te moeilijk gewoon... als ik hem een deken op doe voor s'nachts dan staat hij overdags te zweten ... ;(

hij is nog niet geschoren, en staat nu zonder deken? gewoon zo laten staan.
ik wacht tot de temperaturen ook overdag onder de 10-12 graden gaan, en dan wordt ze gescheren met direct haar 400 grams acclimatiserende deken op...

eventueel als de temperaturen nu naar beneden zouden duiken krijgt ze tussendoor een regendekentje op, maar dat is meer om ze schoon te houden dan voor de warmte

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:30

Mijn staat onder een 150 grams deken.

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:32

gewoon alleen regendeken, en met zulke dagen dat het nog gewoon warm is, is dat bijna zelfs al te veel! Dus laat het nog maar mooi zo totdat het echt wat kouder word ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:40

Linda_Bien schreef:
zap schreef:

8)7

inderdaad!
kun je nagaan hoe vaak ze naar buiten gaat dat ze anders verkleurd ;)
jullie maakt het misschien niet uit om een lelijke pony te hebben na de zomer maar mij wel.
het oog wil ook wat, en ik weet zeker dat ze er geen last van heeft.
mijn pony heeft het niet snel warm, is een echte bloedkikker en ze ging ook regelmatig zonder deken een paar uur het land op.
en hoe ik het kan weten dat ze er geen last van heeft? ik merk dat ze goed in haar vel zit en vrolijk is!
als ik bij het hek sta komt ze aangalopperen, ze doet goed d'r best met rijden, is niet chagrijnig.

ohja:ga nu vooral zeggen hoe ik dat nou kan weten dat ze er geen last van heeft, kan ik soms met mijn pony praten?
hoe weten jullie dan zo zeker dat ze er wél last van heeft?

is dit wetenschappelijk bewezen? zijn alle ponys en paarden hetzelfde? zullen we overal dezelfde dekens gebruiken? nog maar één deken in productie, want alle paarden en ponys zijn hetzelfde en de behoeften v/d mensen zijn ook hetzelfde :j (ooit economie gehad??)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:43

was wel warm onder de bucas smartex rain deken - schiet toch behoorlijk in zijn vacht ... dus denk dat het toch word scheren binnenkort ... liever niet maar we kijken het even aan ;)

heri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:45

Alleen 's nachts een zomerdekentje..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:34

zap schreef:

Nou dat scheren in de winter heeft ook geen medische noodzaak. Maar ik doe
het voor mijn plezier. Ik rij wedstrijden dus wil ik niet met een teddybeer
in de ring verschijnen. Tja het is mijn paard ;)

Ik vind het ook erg knap van je dat je weet dat paarden er last van hebben.
Hebben ze dat tegen je gezegd?

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:39

Die van mij staat nog steeds onder de dunne waterdichte Dominick, ondanks dat ze al wel iets haar krijgt voelt ze er niet warm onder en zweet ze niet, dus hij blijft er nu gewoon maar op liggen...

Als de vacht nog dikker wordt ga ik ook weer laten scheren, voor het praktische en ook voor het nette...
Dan hoef ik geen uren te wachten tot ze droog is 's avonds na het rijden, en blijft ze een beetje toonbaar op wedstrijden met haar witte vacht...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:43

Lucky staat nu sinds 3 weken met een 0grams regendeken met fleechevoering buiten. Ze had het best warm van de week, dat viel me eigenlijk tegen. Ze heeft namelijk echt wel een hele dunne zomervacht en een tijdje terug troffen we ze, toen nog dekenloos, rillend in de wei (ze staan altijd in de volle wind) dus toen gekozen voor een begin in de dekens. Maar idd het rare weer is wel lastig. Je twijfelt telkens waar je goed aan doet nu.