wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:42

patjelisa schreef:
Yvank_ schreef:

als ze een vacht hebben kunnen ze dat prima zelf.

de drachtige merries hier hebben ook geen dekens.
dat is veel te gevaarlijk als in maart veulen komt Knipoog

Ja maar ik vind het gevaarlijk om bij een paard niet bijna geen haar aanmaakt om geen deken op te doen.
Ze staat dan echt te rille van de kou Knipoog

ja oke mar de paarden hier hebben een dikke vacht Knipoog

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:43

Opmerkelijk dat jullie bijna allemaal zeggen: maar als ik nu al iets warms erop doe, wat moet ik dan nog als het nog kouder wordt. Daar heeft je paard echt geen boodschap aan hoor. Het is nu ongeveer zo koud als het de hele vorige winter is geweest. Mijn meisje staat dus al in de dekens zoals ze de hele vorige winter heeft gestaan. Als het nog kouder wordt? zien we dan wel weer.

Overigens is onder de dekens voelen niet zo heel erg zinvol, veel meer informatie krijg je vlak boven de hoef, aan de neus of aan de onderkant van de oren. Als dat op lekkere temperatuur is, is de temperatuurhuishouding van je paard op orde.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:43

Ze staan dr lekker warm bij..
Kijk net even op de thermo en zie dat het 1 graden is! brr..
Mn knol staat sinds een dikke week onder de 0 grams.. ik heb haar pas net een paar week Tong uitsteken en zat al aardig dr vacht toen ze aankwam.. heb de 0 grams erop gedaan maar denk dat vanmiddag de 200 er maar op gaat!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:52

FloortjeM schreef:
Opmerkelijk dat jullie bijna allemaal zeggen: maar als ik nu al iets warms erop doe, wat moet ik dan nog als het nog kouder wordt. Daar heeft je paard echt geen boodschap aan hoor. Het is nu ongeveer zo koud als het de hele vorige winter is geweest. Mijn meisje staat dus al in de dekens zoals ze de hele vorige winter heeft gestaan. Als het nog kouder wordt? zien we dan wel weer.

Overigens is onder de dekens voelen niet zo heel erg zinvol, veel meer informatie krijg je vlak boven de hoef, aan de neus of aan de onderkant van de oren. Als dat op lekkere temperatuur is, is de temperatuurhuishouding van je paard op orde.

Dus als mijn paard staat te zweten onder zijn deken maar op zijn neus koud is van de kou dan moet ik er nog meer opleggen Clown

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:52

Niet persé op die manier, maar dan mag je wel gaan kijken of ze wel helemaal in orde is.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:22

FloortjeM schreef:

Dat heb ik ook gemerkt, ik voel meestal op hals of die lekker aanvoelt (dus niet onder de deken). Vannacht heb ik ze hier toch de 300gr opgelegd, ze hadden het er vanmorgen lekker warm onder.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:31

FloortjeM schreef:

Dat klopt Ja
Ik was vanmorgen vroeg bij mijn pony (staat geschoren onder een 200 grams in een buitenstal) en haar neus, aanzet oren en benen waren lekker warm. Dus ze heeft het prima zo Ja

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:53

ik heb ook even een vraagje.

Die van mij heeft nu een 150 grams op.
Maar nu heeft ze haar bilkoorden gesloopt en zakt m'n bucas(smartex) steeds scheefWil hem laten maken). Nu heb ik nog een dikkere Bucas zou ik die nu op kunnen leggen ze word vrijdag geschoren en dan zou ze die dikke Bucas op krijgen en een onderdeken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:56

denk het wel, het is er koud genoeg voor Nagelbijten / Gniffelen

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:47

sokje87 schreef:
Wat wil je nu precies?

Is ze geschoren, staat ze buiten, moet er wat haar op of juist niet? Hoe warm is ze onder de deken etc etc..

beetje rare vraag of er haar op moet hea... want anders dan legde ik er geen dekens op Tong uitsteken

Hij is niet geschoren en is 3 jaar. Hij is gewoon normaal onder de dekens die hij nu op heeft, voorzover ik kan beoordelen. Ik zie hem niet zo veel (alleen savonds) aangezien ik nog met een gebroken been zit... Hij staat overdag in de wei snachts op stal maar die stal is heel erg luchtig voor onse haflinger met bronchitis zitten er dus 2 heel grote luiken in dus op stal is het ietsie warmer dan buiten

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:01

Maar is dat wel een goede manier want de neus en oren kun je toch vergelijken met onze oren en handen bijvoorbeeld? We hebben het dan zelf niet koud door onze warme kleren maar de oren, neus en handen worden blootgesteld aan de kou dus die zijn fris zonder dat we het zelf koud hebben ? Of denk ik nou verkeerd Lachen

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:08

die van ons krijgen nu het 's nachts vriest 360 grams op.
overdag 200 grams

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:04

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:49

mijn beide paarden, niet geschoren, de merrie moet nog staan nu zo :

horse ware stal deken :

Afbeelding

met daar boven een Br deken 340 grams:

Afbeelding

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:56

Nog niet geschoren en dan al zo dik in de dekens? Wow
Wat wil je er dan opleggen als ze geschoren is?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:57

Mijn ongeschoren merrie staat dus alleen onder de onderste en die voelde al warm aan, alles behalve koud iig Nagelbijten / Gniffelen

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:18

in mijn optiek voorkom je daarmee dat je moet gaan scheren. Althans, dat is bij mijn paard het geval.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:46

Mijne staat sinds vanmiddag met z'n onderdeken (officieel 200 grams, maar al 2x gewassen) en zn HH outdoordeken (200 grams) eroverheen.
Ik ga zaterdag kijken voor één dikke deken van meer dan 300 grams.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:53

Mijn ongeschoren paard heeft zo'n beetje hetzelfde isolerend vermogen aan dekens op als die van jou Rockey Ja

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:09

FloortjeM schreef:
in mijn optiek voorkom je daarmee dat je moet gaan scheren. Althans, dat is bij mijn paard het geval.

Clown Dat was bij die van mij ook de bedoeling, maar moest toch echt scheren. Het lukt me niet om het met dekens tegen te houden, meneer heeft het veel te snel warm.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:11

Ik heb vandaag een heerlijk relaxt bosritje gemaakt, voor zijn doen had hij amper spanning. Ondanks de kou was hij echter toch heel flink bezweet, ik heb hem thuis gelijk goed gewassen en morgenochtend gaat het mes er in Ja

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:25

precies sjuimpje, ik vind het toch al wel erg fris!

als de merrie geschoren wordt, krijgt ze een onderdeken van horseware op, een wollen tussen deken, die ik een stukje over de hals kan leggen, en daar over een dikke winter deken, koud hebben ze het dan niet hoor Lachen

en nu staan ze lekker warm onder de dekens, maar zeker niet dat ik denk dat ze gaan zweten!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:27

Mijn vriend heeft mijn paard gisteren een 300 grams opgedaan.
ik wilde haar eerdaags laten scheren, maar nu ik voorlopig niet kan rijden weet ik niet of ik dat wel moet doen...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:30

Ik heb die van mij net gewisseld van een ongevoerde naar een 200gr. Hij is niet geschoren, en dat blijft zo, alleen wil ik niet dat hij een megavacht ontwikkelt, en het begint nu best koud te worden.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:33

ik heb dce 150 grams nog op,hij voelt er lekker warm onder,en zit nog mooi kort in het vacht,,de 300 grams doe ik op als het overdag zo rond de 5 graden komt van het weekend wordt het alweer warmer 11 graden overdag..